Indien je het niet begrijpt is het misschien een goede kans je er eens verder in te verdiepen waarom!
Scheren komt het comfort van een paard lang niet altijd ten goede. Ook paarden zijn individuen die je niet over één kam moet scheren ( ha-ha-ha...)! Zo kan het zijn dat het ene paard prima zijn warmte kwijt kan met dikkere vacht en de ander juist niet. Wat zijn de leefomstandigheden van het dier. Wat is de leeftijd, gezondheidstoestand...24/7 buiten is niet scheren. Opgestalde sportpaarden zal men weer juist wel willen scheren. En dan nog alle tussenvormen. Hoevaak, hoelang en met welke intensiteit wordt er inspanning gevraagd. Allemaal zaken die men dient te overwegen alvorens men besluit te scheren, wel of geen deken, opstallen etc...
Een geschoren paard is gevoeliger op koude dan een paard kort in het haar door vroegtijdig deken gebruik. Scheren maakt de "haarwerking" kapot. Men zal dus zeer nauwkeurig met zweetdekens in de weer moeten tijdens warming-up en cooling-down. Ieder voordeel heeft zijn nadeel. En men zal moeten kiezen voor wat het best bij het paard, arbeid en leefomstandigheden past. Domweg schreeuwen geen deken onder de 10 graden omdat ze anders staat te stoven raakt kant nog nog wal.
Over en uit? Heb jij nog een "bakkie" ? Breaky, break.....
Laatst bijgewerkt door ariatje op 17-10-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Indien je paard schuurplekken krijgt van de deken is of de pasvorm niet goed ( te groot, te klein, verkeerd model ) of er zitten plekken aan de binnenkant van de deken die dit veroorzaken. Stiknaad, slechte afwerking etc...
Succes met vinden van een oplossing.
Anoniem
Geplaatst: 17-10-14 14:02
Ninx schreef:
Er staat 150 grams! Een gevoerde deken dus! Dat gaat broeien met deze temperaturen.
Wat een onzin zeg! Als je een teddy hebt ja. Maar een geschoren paard of een paard die in zomervacht zit heeft het daar helemaal niet warm onder.
Soms kom je er pas na weken achter dat de pasvorm niet goed is. Op het eerste gezicht lijkt alles te passen, maar dan krijg je "ineens" toch schuurplekken en zelfs kale plekken en drukplekken. Dit komt door beweging, de dekens trekken naar achteren als het paard gaat bewegen, en als de pasvorm niet goed is, dan gaat zo'n deken niet meer naar voren en gaat knellen.
Hopelijk zijn ze soepel en kun je nog ruilen, maar met een paar weken gedragen geef ik je niet veel kans.
Borstbeschermer gaat dan ook niet helpen, dat helpt als het ietsjes schuurt misschien, maar niet bij drukplekken.
Mijn paard staat nu onder een 100 grams deken, en is daar gewoon fijn warm onder. Niet klam, geen zweet. Morgen gaat de 100 grams er weer even onderuit, dan is het wel heel warm.
Toen ik nog op de manege reed had mijn lievelingsdochter daar een plek op de schoft, tot bloedens toe.. Heb ook wel eens gezegd dat ze d'r wat aan moesten doen maar is nooit gebeurd Ik zou iig niet deze deken meer op leggen
Er ligt nu een andere deken op. Ik heb de trust deken door meerdere mensen laten bekijken op pasvorm. Ze vinden hem allemaal passen. Enige wat me opvalt is dat hij tijdens het dragen iets naar achteren trekt. Waardoor hij iets strakker op de borst komt en wat losser op de schoft.
Divoza gaat er in ieder geval niets mee doen. 'Zij kunnen er niets aan doen dat het paard zo'n gevoelige huid heeft' erg jammer... Trust zelf heeft nog niet gereageerd.
Ik ga het nog een keer proberen als het wat kouder is. Dat het misschien te warm was onder de blokken vind ik nog wel aannemelijk namelijk.