Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:33

Een marktplaats zadel kun je vaak nog binnen een week terug brengen als het niet blijkt te passen. Als je dit dus een beetje afstemt met je zadelmaker kun je hem nog terug brengen als het toch niet blijkt te passen. Moet je er wel zelf een beetje kijk op hebben natuurlijk, anders blijf je zadels ophalen en komt de zadelmaker steeds voor niks. Dan kun je inderdaad beter gelijk naar een zadelmaker gaan. Bij mij is de zadelmaker nog nooit voor niks geweest dus voor mij werkt dat goed.

belle_boef

Re: Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:32

Gewoon een zadelmaker laten komen. De meeste hebben zelf ook wel wat 2e hands. Zo niet dan kan die kan je vertellen welke maten je nodig hebt en waar je op moet letten. Welke merken en modellen zouden passen en dan kun je die wel 2e hands zoeken. Als je wat gevonden hebt laat je de zadelmaker gewoon weer komen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:44

Ik laat Karin Boer komen en hoop dat ze voor een leuke prijs goede tweedehands die past heeft. Ben altijd extra voorzichtig met deze dingen. Heb mijn paard eens scheef en kapot gereden door het scheef opvullen door een zadelmaker. Doodziek ben ik er nogsteeds van!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:07

Pff, zij heeft pas over anderhalve maand plek! Ik zie echt even door de bomen het bos niet meer.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:17

Heb je geen zadel (van een stalgenoot) wat er even op kan (stilstand) om te passen zonder aan te singelen?

Wat voor merk, boommaat, inchmaat, kussendikte, ruggengraatvrijheid, kamerhoogte?
Is de boom bijvoorbeeld 34 cm en is die 'een beetje' te klein weet je dat je rond de 36 cm moet zoeken. Is de ruggengraatvrijheid van bijvoorbeeld 3 vingers breed goed, te smal of breed?

Zo zoeken naar een passend zadel. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn pony een medium boommaat nodig heeft (ongeveer, verschilt per merk) en dikke kussens. Een van mijn paarden een smaller zadel met dunnere kussens (rechte rug) en een met een wat bredere boom. Heb zo ook twee goedkope maar passende zadels via marktplaats gekocht.

Dan uiteraard een zadelmaker erbij om de kussens wat aan te passen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:21

Dat is ook nog wel een goede tip, al ben ik echt bang dat ik het verkeerde op zijn rug leg.

Divoza zit bij mij om de hoek, maar daar lees ik ook weer wisselende verhalen over. Misschien toch maar met Karin Boer een afspraak maken. Ookal kan zij pas over een maand ofzo, dan heb ik wel een thorowgood, nieuw, die ik later weer kan laten aanpassen zei ze.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:24

Maar die passen ook weer niet op ieder paard, vind het vreemd dat ze dat direct zegt.

Op 3 van de mijne is geen enkel wintec zadel perfect passend op te maken, lijkt me bij thorowgood niet veel te verschillen.

Worden er in je buurt (den haag) niet veel zadels aangeboden op marktplaats?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:32

Ik heb foto's van mijn paard opgestuurd en aan de hand daarvan zei ze dat de T8 wel zou gaan passen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:37

Dat kan natuurlijk wel.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:40

Maar dan alsnog zie ik weer twee varianten. Een nieuwe zou het beste zijn, bij jaar en dan is het waarschijnlijk goed. Alleen mn vriend wordt helemaal gek van alle uitgaven dit jaar aan mn paard, hèhè. Ik had beloofd dat ik volgend jaar pas er op zou gaan zitten. :D

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:17

ik zou niet direct een nieuw zadel kopen. kans dat hij over een poos dat je gereden hebt, spieren opgebouwd heb dat zadel niet meer past.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:26

ik ben er gewoon mee opgehouden... heb voor mijn jonkie een boomloos gekocht en kijk wel verder als ze goed onder het zadel is ... zeker in den beginne veranderen ze nog zo hard, dat is bijna niet bij te benen met een boom

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:00

Ik ga denk ik voor een goedkope tweedehands die goed ligt, en dan voor de zomer kijk ik voor een nieuwe, tenzij hij eerder niet goed gaat liggen. Maar ik vind het zo moeilijk wie ik dan weer moet laten komen. Ik hoor veel wisselende verhalen over allerlei zadelmakers..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:15

Ik belde net Divoza, maar hem niet ter plekke passend maken vind ik al vreemd eigenlijk, zo kan je het toch niet controleren?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:18

Ik heb voor mijn jonge Welsh Cob voor het nieuwe model van Wintec gekozen. Juist omdat de kopijzers vervangen kunnen worden en eventueel met Shims de fijnafstelling geregeld kan worden. Cair is hier en daar ook nog aan te passen door een zadelmaker.
Ik heb van deze keuze nog geen moment spijt gehad en het zadel voldoet mij nu nog steeds erg goed. Heb er later zelfs nog een springzadel bij aangeschaft...ik vind um prima!

Zit er geen Wintec dealer in de buurt toevallig Denice?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:31

Ja, Divoza verkoopt Wintec en komt deze ook aanmeten...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:23

denice schreef:
Ik belde net Divoza, maar hem niet ter plekke passend maken vind ik al vreemd eigenlijk, zo kan je het toch niet controleren?

Wat raar is dit zeg, divoza in Leek geeft die service wel, ze hebben een zadelmaker in dienst die terplekke aanpast.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 07:00

Ze had het er echt over dat ze gewoon een standaardmodel passen, en als dit nog ergens opgevuld moet worden, dan sturen ze hem op naar Leek. Een week later kan je hem dan weer ophalen. Ik heb een afspraak met Karin Boer, dan maar iets boven budget en een maand wachten, maar ik neem geen risico meer. Zien er ook goed uit, die thorowgood zadels!

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:09

Ik heb nog wel een wintec liggen die ik wil verkopen :D

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:19

Ik heb nu 1,5 jaar een wintec 500 voor mn paard, deze later ook na gekeken door de zadelmaker en deze lag gewoon super, maar een wintec past inderdaad niet op elk type paard. succes met je zoektocht, maar heb je weleens boomloos overwogen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:22

Ik zou voor een goed zadel gaan, zeker voor een jong paard. Wintec zadels vind ik door hun kopijzers slechte zadels. Zijn niet mooi afgerond naar achteren. Kies liever een tweede hands kn, passier, stubben of hopfner. Die zijn eigenlijk altijd te pas te maken mits de boommaat goed is en voor 700 euro heb je een hele mooie waar je je leven lang wel plezier van kan hebben. Succes.

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:00

Ik vind overigens dat je voor een jong paard een goed zadel moet hebben, maar zeker niet te duur. Het paard gaat zich nog zoveel ontwikkelen en dan zou het zonde zijn als je later een iets minder zadel zou moeten aanschaffen omdat je nu ook al een grote uitgaven hebt gedaan. Of dat het zadel beschadigd raakt tijdens het beleren.. Zou zonde zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:13

Ik heb overlegd met de zadelmaker, zij zei dat als ik zo'n zadel koop, deze in de toekomst voldoende aan te passen is. Ik wil geen boomloos en kunststof spreekt me wel aan ivm weinog onderhoud.

De thorowgood ziet er heel goed uit, met stukken echt leer. Daar ga ik voor!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:17

Al eens aan een Tekna gedacht? Zijn ook hele fijne zadels. Wat meer geschikt voor ronde paarden, wintec is juist voor wat smallere paarden omdat de boom takken wat afbuigen. Bij de tekna zijn deze gewoon recht.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:37

Zag die ook bij Divoza liggen ja! Ik heb gehoord dat Karin Boer erg goed is, zij verkoopt allen thorowgood van kunststof. Dus die wordt het dan!