Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Sizzle schreef:Dan kun je het beste een zadelpasser bij dat paard halen. Kun je proefrijden op verschillende zadels en gelijk zien of het op het betreffende paard past.
Dat is uiteindelijk goedkoper en sneller. Als je een gebruikt zadel koopt moet vaak de wol ook weer vervangen worden.
Janine1990 schreef:N0a schreef:In jouw geval zal ik vooral kijken naar de zadels die makkelijk verstelbaar zijn. Kieffer, tekna, torrowgood, Kent en master etc.
Als je ze op verschillende paarden wil gaan gebruiken is dat het makkelijkste natuurlijk.
Het is niet zo dat ik elke week drie verschillende paarden rij hoor![]()
Kunstofzadels lijken mij niets. Ik heb er weinig ervaring mee, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een leren zadel. En stiekem heb ik wel de voorkeur voor een A-merk die zijn waarde behoudt. Zodat ik bij verkoop ook nog redelijk geld over houd.
Sizzle schreef:sjonge, ik bedoel het niet rot hoor.
Het probleem is soms dat je helemaal verlieft kan zijn op bepaalde merken maar dat het dan een teleurstelling is als het niet past.
Zo zit ik noodgedwongen in een te klein zadel op mijn eigen paard bijvoorbeeld.
Dus ga ik er vanuit dat ik best iets leuks kan vinden. Juist tweedehands omdat ik geen eigen paard heb. N0a schreef:K&M zijn leren zadels. Als kunststof afvalt zal ik zeker eens kijken naar een kieffer of een Ideal-crown? Ligt misschien binnen je budget.
jsofie schreef:Denk dat sizzle ook een beetje bedoeld dat je met het volgende rekening moet houden:
je koopt dit zadel voor jezelf en heel goed daar je daar kritisch naar kijkt. maar stel je komt bij een volgend paard. dan wil je denk ik het liefst op je eigen zadel rijden toch? anders kocht je geen eigen zadel. maar de eigenaar wilt misschien helemaal niet dat er een ander zadel op komt.
dan zit jij met een zadel wat je uiteindelijk op die manier niet kan gebruiken.
Dat gezegd te hebben:
ik en mijn zus hebben een aantal jaar niet gereden. maar we hebben wel een van onze zadels gehouden. Daar hebben we altijd veel profijt vsn gehad omdat het altijd wel paste of passend te maken was op de paarden die we nu rijden.
beetje tegenstrijdige post misschien maar ik wilde alleen maar kenbaar dat het ook negatief kan uitvallen als je je eigen zadel op geen andere paarden mag gebruiken omdat die eigen zadels hebben.
Wbt jou lengte en het algemeen pasbaar zijn van het zadel zou ik ook kijken naar 17,5 met lange zweetbladen. eventueel met wijde boom. opvullen met een pad is makkelijker dan een te krap zadel wijder maken.
Janine1990 schreef:Ik zal je reacties wel totaal verkeerd interpreteren.
Maar de titel van mijn topic is duidelijk dat ik me aan het oriënteren ben. Juist omdat ik graag een zadel wil hebben waar ik zelf goed in zit, en die ook gewoon goed op mijn paard past.
Mijn budget is helaas wel eindig, en omdat ik me realiseer dat niet alles passend is te krijgen op elk paard, probeer ik mezelf ook te oriënteren op andere zadels. Daar is dit hele topic voor bedoeld!
Een te klein zadel is voor mij gewoon geen optie. Maar volgens mij heeft mijn paard niet zo'n vreselijk lastige rug en kost een Hulsebos gebruikt ook niet de wereldDus ga ik er vanuit dat ik best iets leuks kan vinden. Juist tweedehands omdat ik geen eigen paard heb.
Janine1990 schreef:denisesilver schreef:Heb niet alles gelezen, maar ik heb goede ervaringen met Ideal anderen zeggen dit ook over Ideal zadels
En wat is een goede ervaring???
Want zo random een goede ervaring zegt mij niet zoveel, aangezien ik helemaal geen ervaring met dit merk heb.
zijn overigens altijd wel van goede kwaliteit, alleen sommige zitten iets minder. Sizzle schreef:Ik snap heel goed dat je aan het orienteren bent, maar dit valt heel vaak teleurstellend uit, dat is waar ik je voor wil waarschuwen.
Een zadelhuis bij mij in de buurt laat bijvoorbeeld in de winkel de klanten proefzitten. Dan komen er bijvoorbeeld 3 of 4 idealen uit en vervolgens blijkt geen daarvan te passen. Dit gebeurd helaas heel vaak en dan is de teleurstelling juist heel groot. Om dan de klant te moeten overtuigen toch een ander zadel te nemen is dan heel vervelend voor beide kanten.
Een te klein zadel is voor mij eigenlijk ook niet echt een optie, maar als je paard niet anders toe laat dan is het niet anders. Zo zit ik al 3 jaar noodgedwongen op een veelzijdigheidszadel dan een maat te klein is omdat dit het enige zadel was dat niet op de schouders schuift.
En dat terwijl mijn oude lievelingszadel al bijna 8 jaar lag te verstoffen omdat ik er steeds geen paard voor had. Ondanks dat het kopijzer en de vulling goed aanpasbaar waren kon het op geen paard dat ik tot nu toe had.
Snap je nu waar ik heen wil?
Het zadel wat nu op dat paard ligt, kun je daar geen maat groter van kopen?
Of zit die niet lekker?
Kijk bij een tweedehands zadel zeer kritisch naar de prijs. Want je moet daar soms nog 200 euro boven op rekenen voor nieuwe wol en aanpassen. Zeker Stübben en Passier hebben een orginele vulling die ontzettend snel slecht en hard wordt.
De modellen van Stübben en Passier zijn ook erg uiteenlopend. De meeste Stübbens zijn plank hard om op te zitten, alleen de recentere modellen hebben een zachtere zit. Die zijn er nog niet heel veel tweedehands.
Passier Gand Gilbert zit voor langere amazones vaak te gedwongen met open rijden op langere termijn als gevolg.
Probeer daarom altijd meerdere dagen proeftijd te krijgen.
Alleen op een bok zitten ga ik ook niet doen hoor
Ik heb overigens zelf niet extreem hoge eisen, kan me vrij gemakkelijk aanpassen aan het zadel waar ik mee rijd. Althans, de afgelopen tien jaar is me dat wel goed gelukt
Soms duurt het even bij mij
Maar ik geloof dat ik daar wel mee om kan gaan.
Dus daarom wil ik wel een ander zadel.
denisesilver schreef:Past op bijna alle paardenruggen, mijn rijinstructrice gebruikt deze ook en zegt hetzelfde, ook een eventingruiter die bij haar op stal kwam zei dit. Als je een echt goede neemt zitten ze echt als een huiszijn overigens altijd wel van goede kwaliteit, alleen sommige zitten iets minder.
Sizzle schreef:Er zijn ongeveer 10 Ideal dressuur modellen, je moet daar iets specifieker zijn.
Ideal is trouwens de meest gebruikte leverancier van 'maatzadels'. Grote kans dat Hulsebos daar ook vandaan komt.
Sizzle schreef:Een goede zadelpasser/maker geeft een proefzadel, van te voren naar vragen en anders verder bellen.
Bij zadelmakers kan het zijn dat het tweedehands zadel al 'gepimpt' is met nieuwe singelstoten en wol en daarom duurder is. Vraag dat altijd na. Ga zorgvuldig met je hand langs de kussen om te voelen of er geen hobbels in zitten. Voelt het te hard om je hand er onder te leggen terwijl er gewicht op zit, dan moet de vulling er ook uit.
Brand en Hulsebos bestellen alles in Engeland. De enige echte zadelmakers in Nederland zijn volgens mij Goos en Daaleman. De rest heeft er een mooi verhaal bij.
Lante schreef:Hier iemand met dezelfde zadel smaak. Ik zweer sinds een 1,5 jaar bij hopfner. Mocht je die tegenkomen, dan is dat het proberen zeker waard! Past op veel paarden, net als stubben en kn. Niet gedwongen, wel heel correct. Ik begrijp alleen je hulsebosch voorkeur niet, afschuwelijke zadels vind ik, die zeeeer gedwongen zitten over het algemeen.
Zien er wel fijn uit op de Nederlandse site die ik heb gevonden, alleen een iets recht gesneden zweetblad.
Sheran schreef:En op het paard zit een zadel ook alweer heel anders dan 'droog'... dan kan een bepaald zadel ineens veel dwingender of minder dwingend overkomen dan het in eerste instantie leek.
Waarom laat je inderdaad niet een zadelmaker bij het paard komen met een ruim aanbod... te paar dkun je veel beter zien wat bij je past