Oriëntatie eigen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oriëntatie eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:10

Dan kun je het beste een zadelpasser bij dat paard halen. Kun je proefrijden op verschillende zadels en gelijk zien of het op het betreffende paard past.
Dat is uiteindelijk goedkoper en sneller. Als je een gebruikt zadel koopt moet vaak de wol ook weer vervangen worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:18

Sizzle schreef:
Dan kun je het beste een zadelpasser bij dat paard halen. Kun je proefrijden op verschillende zadels en gelijk zien of het op het betreffende paard past.
Dat is uiteindelijk goedkoper en sneller. Als je een gebruikt zadel koopt moet vaak de wol ook weer vervangen worden.

En waar heb ik gezegd dat ik dat niet ga doen?

Wat is er mis mee dat ik me via Bokt probeer te oriënteren op zadels die zowel bij mij passen, als eenvoudig aan te passen zijn aan mijn paard? Omdat er nu een passend (maar voor mij te klein) zadel bij het paard zit, heb ik nog nergens haast bij... Des te beter dat ik me nu alvast aan het oriënteren ben, toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:20

Ik heb isabelle uit Breda

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:22

Batlow schreef:
Ik heb isabelle uit Breda

Oké thanks, dat is sowieso ver bij mij uit de buurt. :) :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:36

sjonge, ik bedoel het niet rot hoor.
Het probleem is soms dat je helemaal verlieft kan zijn op bepaalde merken maar dat het dan een teleurstelling is als het niet past.
Zo zit ik noodgedwongen in een te klein zadel op mijn eigen paard bijvoorbeeld.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:39

Janine1990 schreef:
N0a schreef:
In jouw geval zal ik vooral kijken naar de zadels die makkelijk verstelbaar zijn. Kieffer, tekna, torrowgood, Kent en master etc.

Als je ze op verschillende paarden wil gaan gebruiken is dat het makkelijkste natuurlijk.

Het is niet zo dat ik elke week drie verschillende paarden rij hoor ;)
Kunstofzadels lijken mij niets. Ik heb er weinig ervaring mee, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een leren zadel. En stiekem heb ik wel de voorkeur voor een A-merk die zijn waarde behoudt. Zodat ik bij verkoop ook nog redelijk geld over houd.

K&M zijn leren zadels. Als kunststof afvalt zal ik zeker eens kijken naar een kieffer of een Ideal-crown? Ligt misschien binnen je budget.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:42

Sizzle schreef:
sjonge, ik bedoel het niet rot hoor.
Het probleem is soms dat je helemaal verlieft kan zijn op bepaalde merken maar dat het dan een teleurstelling is als het niet past.
Zo zit ik noodgedwongen in een te klein zadel op mijn eigen paard bijvoorbeeld.

Ik zal je reacties wel totaal verkeerd interpreteren.
Maar de titel van mijn topic is duidelijk dat ik me aan het oriënteren ben. Juist omdat ik graag een zadel wil hebben waar ik zelf goed in zit, en die ook gewoon goed op mijn paard past.
Mijn budget is helaas wel eindig, en omdat ik me realiseer dat niet alles passend is te krijgen op elk paard, probeer ik mezelf ook te oriënteren op andere zadels. Daar is dit hele topic voor bedoeld!

Een te klein zadel is voor mij gewoon geen optie. Maar volgens mij heeft mijn paard niet zo'n vreselijk lastige rug en kost een Hulsebos gebruikt ook niet de wereld :) Dus ga ik er vanuit dat ik best iets leuks kan vinden. Juist tweedehands omdat ik geen eigen paard heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:48

N0a schreef:
K&M zijn leren zadels. Als kunststof afvalt zal ik zeker eens kijken naar een kieffer of een Ideal-crown? Ligt misschien binnen je budget.

Kent en Masters spreken mij niet echt aan helaas. Kieffer vind ik vreselijke zadels, daar wil ik niet aan beginnen. Zeker omdat die hun waarde ook maar slecht houden. Een vriendin van mij kocht er ooit eens eentje voor flink veel geld, volgens de zadelmaker was die na een paar jaar zeker nog wel een paar honderd euro waard, maar ze kreeg het zadel met moeite verkocht voor 100 euro |(

Ideal is volgens mij vrij nieuw? Hoe zitten deze zadels? Er staan er maar 3 op marktplaats, en nieuw zijn ze volgens mij redelijk prijzig... Dat vind ik meer een optie als ik een eigen paard heb, dat is echter niet het geval.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:55

Denk dat sizzle ook een beetje bedoeld dat je met het volgende rekening moet houden:

je koopt dit zadel voor jezelf en heel goed daar je daar kritisch naar kijkt. maar stel je komt bij een volgend paard. dan wil je denk ik het liefst op je eigen zadel rijden toch? anders kocht je geen eigen zadel. maar de eigenaar wilt misschien helemaal niet dat er een ander zadel op komt.

dan zit jij met een zadel wat je uiteindelijk op die manier niet kan gebruiken.

Dat gezegd te hebben:
ik en mijn zus hebben een aantal jaar niet gereden. maar we hebben wel een van onze zadels gehouden. Daar hebben we altijd veel profijt vsn gehad omdat het altijd wel paste of passend te maken was op de paarden die we nu rijden.

beetje tegenstrijdige post misschien maar ik wilde alleen maar kenbaar dat het ook negatief kan uitvallen als je je eigen zadel op geen andere paarden mag gebruiken omdat die eigen zadels hebben.

Wbt jou lengte en het algemeen pasbaar zijn van het zadel zou ik ook kijken naar 17,5 met lange zweetbladen. eventueel met wijde boom. opvullen met een pad is makkelijker dan een te krap zadel wijder maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:02

jsofie schreef:
Denk dat sizzle ook een beetje bedoeld dat je met het volgende rekening moet houden:

je koopt dit zadel voor jezelf en heel goed daar je daar kritisch naar kijkt. maar stel je komt bij een volgend paard. dan wil je denk ik het liefst op je eigen zadel rijden toch? anders kocht je geen eigen zadel. maar de eigenaar wilt misschien helemaal niet dat er een ander zadel op komt.

dan zit jij met een zadel wat je uiteindelijk op die manier niet kan gebruiken.

Dat gezegd te hebben:
ik en mijn zus hebben een aantal jaar niet gereden. maar we hebben wel een van onze zadels gehouden. Daar hebben we altijd veel profijt vsn gehad omdat het altijd wel paste of passend te maken was op de paarden die we nu rijden.

beetje tegenstrijdige post misschien maar ik wilde alleen maar kenbaar dat het ook negatief kan uitvallen als je je eigen zadel op geen andere paarden mag gebruiken omdat die eigen zadels hebben.

Wbt jou lengte en het algemeen pasbaar zijn van het zadel zou ik ook kijken naar 17,5 met lange zweetbladen. eventueel met wijde boom. opvullen met een pad is makkelijker dan een te krap zadel wijder maken.

Aaah, ja, als je het zo uitlegt, kan ik Sizzle inderdaad wel begrijpen!!

Ik denk niet dat ik zo snel weer een ander paard hoef, ik zit op dit moment gewoon goed.
Maar dat is de reden dat ik dus ook graag een gebruikt zadel wil hebben, die ik ook nog weer kan doorverkopen. Dat doorverkopen hoeft me geen winst op te leveren, maar ik wil er dan natuurlijk nog wel een redelijk bedrag voor kunnen krijgen. Dus laten we zeggen, als ik nu een goed zadel kan krijgen voor 700/800 euro, dan wil ik er bij verkoop nog wel 300-400 euro voor kunnen krijgen. Vandaar dus mijn voorkeur voor Stubben/Passier/Hulsebos zoals het nu lijkt.

Een lang zweetblad is overigens ook niet vaak een oplossing, want dat verandert het dieptepunt van het zadel niet. Ik heb bijvoorbeeld een tijd een JC Saphir gebruikt, waar ik altijd achterop de lepel kwam te zitten, ook al maakte ik de stijgbeugels te lang. Naar mijn idee zijn lange zweetbladen wel goed voor het plaatje, maar het plaatje is natuurlijk al waardeloos wanneer je achterop de lepel zit ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:08

Heb niet alles gelezen, maar ik heb goede ervaringen met Ideal anderen zeggen dit ook over Ideal zadels :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:10

denisesilver schreef:
Heb niet alles gelezen, maar ik heb goede ervaringen met Ideal anderen zeggen dit ook over Ideal zadels :)

En wat is een goede ervaring???
Want zo random een goede ervaring zegt mij niet zoveel, aangezien ik helemaal geen ervaring met dit merk heb. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:18

Janine1990 schreef:
Ik zal je reacties wel totaal verkeerd interpreteren.
Maar de titel van mijn topic is duidelijk dat ik me aan het oriënteren ben. Juist omdat ik graag een zadel wil hebben waar ik zelf goed in zit, en die ook gewoon goed op mijn paard past.
Mijn budget is helaas wel eindig, en omdat ik me realiseer dat niet alles passend is te krijgen op elk paard, probeer ik mezelf ook te oriënteren op andere zadels. Daar is dit hele topic voor bedoeld!

Een te klein zadel is voor mij gewoon geen optie. Maar volgens mij heeft mijn paard niet zo'n vreselijk lastige rug en kost een Hulsebos gebruikt ook niet de wereld :) Dus ga ik er vanuit dat ik best iets leuks kan vinden. Juist tweedehands omdat ik geen eigen paard heb.

Ik snap heel goed dat je aan het orienteren bent, maar dit valt heel vaak teleurstellend uit, dat is waar ik je voor wil waarschuwen.
Een zadelhuis bij mij in de buurt laat bijvoorbeeld in de winkel de klanten proefzitten. Dan komen er bijvoorbeeld 3 of 4 idealen uit en vervolgens blijkt geen daarvan te passen. Dit gebeurd helaas heel vaak en dan is de teleurstelling juist heel groot. Om dan de klant te moeten overtuigen toch een ander zadel te nemen is dan heel vervelend voor beide kanten.

Een te klein zadel is voor mij eigenlijk ook niet echt een optie, maar als je paard niet anders toe laat dan is het niet anders. Zo zit ik al 3 jaar noodgedwongen op een veelzijdigheidszadel dan een maat te klein is omdat dit het enige zadel was dat niet op de schouders schuift.
En dat terwijl mijn oude lievelingszadel al bijna 8 jaar lag te verstoffen omdat ik er steeds geen paard voor had. Ondanks dat het kopijzer en de vulling goed aanpasbaar waren kon het op geen paard dat ik tot nu toe had.

Snap je nu waar ik heen wil?

Het zadel wat nu op dat paard ligt, kun je daar geen maat groter van kopen?
Of zit die niet lekker?

Kijk bij een tweedehands zadel zeer kritisch naar de prijs. Want je moet daar soms nog 200 euro boven op rekenen voor nieuwe wol en aanpassen. Zeker Stübben en Passier hebben een orginele vulling die ontzettend snel slecht en hard wordt.

De modellen van Stübben en Passier zijn ook erg uiteenlopend. De meeste Stübbens zijn plank hard om op te zitten, alleen de recentere modellen hebben een zachtere zit. Die zijn er nog niet heel veel tweedehands.
Passier Gand Gilbert zit voor langere amazones vaak te gedwongen met open rijden op langere termijn als gevolg.

Probeer daarom altijd meerdere dagen proeftijd te krijgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:28

Janine1990 schreef:
denisesilver schreef:

En wat is een goede ervaring???
Want zo random een goede ervaring zegt mij niet zoveel, aangezien ik helemaal geen ervaring met dit merk heb. :)

Past op bijna alle paardenruggen, mijn rijinstructrice gebruikt deze ook en zegt hetzelfde, ook een eventingruiter die bij haar op stal kwam zei dit. Als je een echt goede neemt zitten ze echt als een huis :j zijn overigens altijd wel van goede kwaliteit, alleen sommige zitten iets minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:30

Er zijn ongeveer 10 Ideal dressuur modellen, je moet daar iets specifieker zijn.

Ideal is trouwens de meest gebruikte leverancier van 'maatzadels'. Grote kans dat Hulsebos daar ook vandaan komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:31

Sizzle schreef:
Ik snap heel goed dat je aan het orienteren bent, maar dit valt heel vaak teleurstellend uit, dat is waar ik je voor wil waarschuwen.
Een zadelhuis bij mij in de buurt laat bijvoorbeeld in de winkel de klanten proefzitten. Dan komen er bijvoorbeeld 3 of 4 idealen uit en vervolgens blijkt geen daarvan te passen. Dit gebeurd helaas heel vaak en dan is de teleurstelling juist heel groot. Om dan de klant te moeten overtuigen toch een ander zadel te nemen is dan heel vervelend voor beide kanten.

Een te klein zadel is voor mij eigenlijk ook niet echt een optie, maar als je paard niet anders toe laat dan is het niet anders. Zo zit ik al 3 jaar noodgedwongen op een veelzijdigheidszadel dan een maat te klein is omdat dit het enige zadel was dat niet op de schouders schuift.
En dat terwijl mijn oude lievelingszadel al bijna 8 jaar lag te verstoffen omdat ik er steeds geen paard voor had. Ondanks dat het kopijzer en de vulling goed aanpasbaar waren kon het op geen paard dat ik tot nu toe had.

Snap je nu waar ik heen wil?

Het zadel wat nu op dat paard ligt, kun je daar geen maat groter van kopen?
Of zit die niet lekker?

Kijk bij een tweedehands zadel zeer kritisch naar de prijs. Want je moet daar soms nog 200 euro boven op rekenen voor nieuwe wol en aanpassen. Zeker Stübben en Passier hebben een orginele vulling die ontzettend snel slecht en hard wordt.

De modellen van Stübben en Passier zijn ook erg uiteenlopend. De meeste Stübbens zijn plank hard om op te zitten, alleen de recentere modellen hebben een zachtere zit. Die zijn er nog niet heel veel tweedehands.
Passier Gand Gilbert zit voor langere amazones vaak te gedwongen met open rijden op langere termijn als gevolg.

Probeer daarom altijd meerdere dagen proeftijd te krijgen.

Gelukkig kan ik goed met teleurstellingen om gaan, zolang het materiaal blijft :P Alleen op een bok zitten ga ik ook niet doen hoor ;) Ik heb overigens zelf niet extreem hoge eisen, kan me vrij gemakkelijk aanpassen aan het zadel waar ik mee rijd. Althans, de afgelopen tien jaar is me dat wel goed gelukt ;)
Ik begrijp nu wel waar je heen wilt ;) Soms duurt het even bij mij :D Maar ik geloof dat ik daar wel mee om kan gaan.

Er ligt op dit moment een KN Symfonie MK43 op (is iets meer dan 17 inch), een paar berichten terug heb ik een foto geplaatst van een KN Symfonie MK45 (17,8 inch) en dat verschil is maar heel klein helaas. Het zit trouwens wel lekker hoor, maar dat is puur omdat ik me heb aangepast aan het materiaal dat me wordt gegeven. :) Dus daarom wil ik wel een ander zadel.
Duits bevalt me trouwens wel goed, op Kieffer na dus... :+

Bedankt voor de tip over de prijs, ik zat net al even bij verschillende zadelmakers te kijken naar de prijzen van tweedehands zadels, die lagen naar mijn idee behoorlijk hoog, vergeleken met de prijzen die Divoza vraagt voor tweedehands. Maar die laatste zal zeker exclusief aanpassen e.d. zijn :j

De Stubben waar ik in januari op heb gezeten vond ik zalig zitten, maarja, die was inderdaad nieuw. Dat model is trouwens wel veel gebruikt te krijgen, maar meestal de standaard boommaat 31. Het valt nog te bezien of mijn fries dat gaat passen natuurlijk... Ik neig naar nee :P

De Grand Gilbert heb ik best wel veel mee gereden, vond het niet echt heel dwingend, maar is ook alweer een paar jaar geleden. Open rijden heb ik ooit alleen maar gedaan op de HDR, dat was een kwestie van wennen en met een zadelbontje loste zichzelf dat ook op op termijn. Na een paar weken het bontje niet meer nodig gehad.

Proeftijd lijkt me lastig met de meeste zadelmakers? Divoza lijkt me er vrij makkelijk mee...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:34

denisesilver schreef:
Past op bijna alle paardenruggen, mijn rijinstructrice gebruikt deze ook en zegt hetzelfde, ook een eventingruiter die bij haar op stal kwam zei dit. Als je een echt goede neemt zitten ze echt als een huis :j zijn overigens altijd wel van goede kwaliteit, alleen sommige zitten iets minder.

Je bent inderdaad niet bepaald specifiek.
Wat is zitten als een huis? Een gedwongen zit?
Zitten als een huis moet wat mij betreft uit mij komen, een zadel moet gewoon lekker zitten.

Ik dacht dat Hulsebos de zadels helemaal van niets af zelf opbouwde? Net als Brandt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:39

Een goede zadelpasser/maker geeft een proefzadel, van te voren naar vragen en anders verder bellen.

Bij zadelmakers kan het zijn dat het tweedehands zadel al 'gepimpt' is met nieuwe singelstoten en wol en daarom duurder is. Vraag dat altijd na. Ga zorgvuldig met je hand langs de kussen om te voelen of er geen hobbels in zitten. Voelt het te hard om je hand er onder te leggen terwijl er gewicht op zit, dan moet de vulling er ook uit.

Brand en Hulsebos bestellen alles in Engeland. De enige echte zadelmakers in Nederland zijn volgens mij Goos en Daaleman. De rest heeft er een mooi verhaal bij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:11

Sizzle schreef:
Er zijn ongeveer 10 Ideal dressuur modellen, je moet daar iets specifieker zijn.

Ideal is trouwens de meest gebruikte leverancier van 'maatzadels'. Grote kans dat Hulsebos daar ook vandaan komt.

Dacht al zoiets overall zijn het goede zadels, die met persoonlijke ervaring op veel paarden passen. Ik heb zelf nu een Atomica erg fijn zadel, maar moet denk ik ook net op het paard passen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 20:40

Sizzle schreef:
Een goede zadelpasser/maker geeft een proefzadel, van te voren naar vragen en anders verder bellen.

Bij zadelmakers kan het zijn dat het tweedehands zadel al 'gepimpt' is met nieuwe singelstoten en wol en daarom duurder is. Vraag dat altijd na. Ga zorgvuldig met je hand langs de kussen om te voelen of er geen hobbels in zitten. Voelt het te hard om je hand er onder te leggen terwijl er gewicht op zit, dan moet de vulling er ook uit.

Brand en Hulsebos bestellen alles in Engeland. De enige echte zadelmakers in Nederland zijn volgens mij Goos en Daaleman. De rest heeft er een mooi verhaal bij.

Wederom bedankt voor de tips!! +:)+
Keep it coming!! :D

Weer wat geleerd, ik dacht dat B & H allebei gewoon alles zelf maakten. Nouja, geeft ook niks...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:44

Ik zou inderdaad zeggen county.
Heerlijke zadels voor lange benen en betaalbaar 2e hands (nieuw niet!)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:49

Hier iemand met dezelfde zadel smaak. Ik zweer sinds een 1,5 jaar bij hopfner. Mocht je die tegenkomen, dan is dat het proberen zeker waard! Past op veel paarden, net als stubben en kn. Niet gedwongen, wel heel correct. Ik begrijp alleen je hulsebosch voorkeur niet, afschuwelijke zadels vind ik, die zeeeer gedwongen zitten over het algemeen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 21:02

Lante schreef:
Hier iemand met dezelfde zadel smaak. Ik zweer sinds een 1,5 jaar bij hopfner. Mocht je die tegenkomen, dan is dat het proberen zeker waard! Past op veel paarden, net als stubben en kn. Niet gedwongen, wel heel correct. Ik begrijp alleen je hulsebosch voorkeur niet, afschuwelijke zadels vind ik, die zeeeer gedwongen zitten over het algemeen.

Hopfner ken ik niet, dus de kans dat ik ze voorbij zie komen in de komende drie maanden zal ook wel erg klein zijn :( Zien er wel fijn uit op de Nederlandse site die ik heb gevonden, alleen een iets recht gesneden zweetblad.

Ik heb onlangs eens op een Hulsebos gezeten die totaal niet dwingend zat. Was maar een 17 inch, terwijl ik me vaak best opgesloten voel in een 17 inch. Ik heb nog wel een mogelijkheid om zo'n zadel te gaan proberen. Twee waarschijnlijk zelfs.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:57

En op het paard zit een zadel ook alweer heel anders dan 'droog'... dan kan een bepaald zadel ineens veel dwingender of minder dwingend overkomen dan het in eerste instantie leek.
Waarom laat je inderdaad niet een zadelmaker bij het paard komen met een ruim aanbod... te paar dkun je veel beter zien wat bij je past :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:02

Sheran schreef:
En op het paard zit een zadel ook alweer heel anders dan 'droog'... dan kan een bepaald zadel ineens veel dwingender of minder dwingend overkomen dan het in eerste instantie leek.
Waarom laat je inderdaad niet een zadelmaker bij het paard komen met een ruim aanbod... te paar dkun je veel beter zien wat bij je past :)

Ik zeg ook niet dat ik dat niet ga doen...
Maar ik weet wel dat het tweedehands is, dus als ik wat ideetjes heb, moet ik wel zien dat ik een zadelmaker vind met een ruim aanbod in tweedehandsjes... Waar ook iets voor mij bij zit.