[WN] Beenbescherming buitenritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beenbescherming buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:22

Mijn lompe Hendrik krijgt zijn crossbeschermers om bij galop of intervaltraining. PE beschermers met extra koeling voor de pezen en ze nemen geen water op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:54

@cissy: daar heb je geen ijzers voor nodig hoor, met gewoon bekappen kun je ook veel doen :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:07

Hier ook gewoon die harde peesjes om met springschoenen en strijklappen.
pony slaat vooral ze achter benen tegen elkaar heb een kundige hoefsmid maar pony is nu 20 maak meer kapot als je ze stand gaat veranderen dan dat hij been beschermers om heeft

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:16

Ik rijd liefst zonder beenbescherming, in de meeste gevallen heb je het niet nodig.
Maar bij mijn merrie doe ik toch steeds ook stevige springschoenen aan. Ze durft als gangenpaard zijnde wel eens bruusk van gangen wisselen en heel erg "overreachen" in haar overgangen tolt-telgang-galop. Sinds anders bekappen en ijzers is het al heel wat beter, maar helemaal weg zal het nooit gaan.
Dus dan liever een springschoentje dan een paard dat enkele weken op rust moet.
Bij paarden die "gewoon" lopen en waar je geen te gekke dingen mee doet, lijkt beenbescherming me meer kwaad dan goed doen. Het kan warm worden, gaan draaien, gaan schuren. Persoonlijk vind ik het altijd maar een boel ellende :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:05

Paard zonder ijzers en goed bekapt zou ik niets om doen met buitenritten onder het zadel. Ik zelf heb bij mijn rijdier nooit beschermers om gehad, nooit problemen.

Voor de wagen doe ik buiten gewoon harde peesjes, want de 3-1 beschermers die ik normaal gebruik in de bak zuigen zich vol met water en trekken troep aan en gaan dan zakken, schuren, draaien en worden heel zwaar.

Harde peesjes of crossbeschermers zijn daar stuk bter tegen bestand en blijven dan beter op hun plek. Maar beetje zanderig tussen het klitteband en ook die verlies je; dus ik maak ze wel elke keer goed schoon. En daaronder dus inderdaad een simpel springschoentje bij de voorbenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:14

Buiten doe ik met mijn eigen paard ook niets om. Hij is prima in balans en tikt niet aan. Tijdens trainingen in de bak met nieuwe dingen heb ik voor 3 in 1 beschermers om, omdat hij nog wel eens in zijn enthousiasme vergeet zijn benen goed neer te zetten en met achter voor aantikt.

Mijn bijrijdpaard heeft wel altijd peesjes voor en achter strijklappen om. En heeft deze ook echt nodig, gezien de strepen op nieuwe peeskappen.

Paarden hebben dezelfde kundige hoefsmid, maar sommige dingen zijn niet te corrigeren ;)

Als jouw paard normaal niet aantikt, zou ik buiten niets om doen. Er kan zand tussen gaan zitten en gaan schuren. Daarbij heeft hij het dan blijkbaar ook niet nodig. Als hij zijn benen wel aantikt of schuurt, kijk dan waar het probleem zit en kies daar je beenbescherming op uit (achter strijken --> strijklappen, aantikken --> peeskappen of 3 in 1 beschermers of iets soortgelijks, hoefballen kapot tikken --> bellboots).

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:52

Ik gebruik bij mijn paint wel splintboots (pijpkousen) dit omdat hij zo breed en stevig is gebouwd in zijn
gewrichten dat hij zichzelf raakt. Dit is niet op te lossen met bekappen aangezien meneer recht op zijn hoeven staat en geen scheve beenstand heeft.
Met trainen heb ik zelfs een kniebeschermer om omdat hij zich daar dan ook raakt.

Dus ik zou alleen paar bescherming gebruiken als je paard zichzelf raakt. Dit kan ook engelse bescherming zijn. Maakt niet uit

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:46

Ik deed vroeger bij mijn paard altijd strijklappen aan voor en achter, aangezien hij toen lelijke wondjes kreeg van het strijken. Ik ben na een tijdje veranderd van hoefsmid, en na een half jaar of zo nog eens gereden zonder strijklappen, en hij had geen last meer van strijken. Intussen is dat al enkele jaren geleden, en hij heeft nooit meer wondjes gehad. Ik geloof zeker dat het niet bij elk paard op te lossen is, maar denk dat als je een paard hebt dat zich constant aantikt het toch de moeite is om het eens met je smid te bespreken.

Toen ik nog fanatiek in de bak trainde, deed ik meestal gewoon bandages om, mijn paard heeft nooit ergens last van gehad.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:40

Ik gebruik dus momenteel eigenlijk geen beschermers op buitenrit.
(Enkel tijdens de training, in combinatie met bellboots.)
Ze tikt niet aan of heeft nergens last van... dus houd ik het maar zo voorlopig.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:52

Hier voorheen altijd met peesbeschermers gereden, met die van BR en Harry's Horse (die van Harry's Horse waren luchtiger).
Met neopreen aan de binnenkant en hard aan de buitenkant.
Toen ik ergens leerde dat die dingen de pees meer schade aanbrengen dan goeddoen heb ik ze gauw de kast in gegooid.
Daarna heel wat uren zonder peesbeschermers gereden, zowel rijbak als bos en nooit wondjes gehad.

Ik kan me voorstellen dat je ze tijdens een buitenrit wel om doet vanwege scherpe takken ed maar zolang je oplet waar je rijdt is dat niet nodig.
Goed nakijken na een rit en als je regelmatig wondjes ziet, dan kun je ze alsnog omdoen maar ik zou het niet uit voorzorg doen.