zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:01

zonder zadel is ook niet echt lekker voor de rug... zeker als die slecht getraind is en je direct op de ruggengraat zit.. een goed zadel zorgt dat het gewicht van de ruiter mooi over de rug wordt verdeeld en niet op de ruggengraat drukt. Af en toe een keer zonder zadel is prima maar dat doen omdat je geen geld wil uitgeven voor een fatsoenlijk zadel... dan kan je beter andere hobby zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 14:03

Ik rij ook maar 2 uurtjes per week max. Meestal is dat zelfs maar 30 min. Omdat ik ook veel de wei opruim of ga wandelen met het paard op de baan. Naast het paard wel te verstaan.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:06

Dat stilstaan en bokken en en en zijn tekenen van pijn. Je zadel is te klein en daar ga jij écht niet goed inpassen.

Paard heeft een breed zadel nodig en een brede boom én een breder tussenkanaal. Zadel wat je er op hebt liggen is (als ik het goed herken) vééééél te smal aan de onderkant.

Zoek anders voor een dressuurzadel met brede boom, 17 inch. Een goed merk en dan een laag prijsje.

Heb hier topzadels liggen, laat de zadelmaker zadels adviseren en ga dan zelf op marktplaats kijken voor een goedkoop zadel van dat merk en die maten, waar misschien een stomme kras in zit waardoor die geen verkoopwaarde meer heeft. Dure zadels gekocht voor €75 tot €150 voor wat kleinigheidjes erop ('kussens moeten opnieuw gevuld worden', zoals ik al zei een kras of slijtage aan de 'sierdelen').

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:07

Een fatsoenlijk zadel kan je 2e hands best vinden voor onder de 400 euro hoor :)

De zadels die je hier in het topic laat zien die zul je nieuw al voor 250 euro hebben, is echt geen fatsoenlijk spul...de pasvorm is 99 van de 100 keer "ruk" en het hele model van het zadel is al helemaal fout, daar kan je gewoon niet fatsoenlijk op zitten met die raar gevormde zittingen en die zweetbladen zo raar scheef er aan vast geplakt.

Je hoeft echt geen vermogen uit te geven aan een fatsoenlijk zadel, maar als je op een paard wilt rijden heb je wel de verantwoordelijkheid om je best te doen om het voor zo'n dier zo comfortabel mogelijk te maken.

Niemand dwingt je om er op te rijden, heb je geen goed zadel dan ben je niet verplicht om met een prutzadel te gaan rijden :=

Je hebt zelf de keuze om dan maar niet te rijden / eerst te zoeken naar iets fatsoenlijks zodat een paard je comfortabel op zijn rug kan dragen :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:10

Ja want een paard van 20 hoeft geen goed passend zadel. Je kan er immers absoluut gezien veel minder ritjes mee maken dan met een paard van 4. 8)7

Zet hem in de weide en laat hem met rust!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:13

Lastige situatie met een paard die niet van jou is. Is de eigenaar bereid om mee te betalen? Zodat jullie samen en zadelmaker langs kunnen laten komen?

Leg in elk geval het bruine zadel er niet meer op. En ga je eens inlezen in boomloos, dat is voor niet intensieve ritten en het niet hebben van een eigen paard een fijne tussenoplossing. Let wel dat je kwaliteit koopt, want ook hier heb je de merkloze zadels die alsnog niet bevorderlijk zijn.
Als je niet meer wil investeren in een zadel zou je nog kunnen kijken naar een barebackpad. Zonder beugels, dat wel.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:17

pmarena schreef:
Je hoeft echt geen vermogen uit te geven aan een fatsoenlijk zadel, maar als je op een paard wilt rijden heb je wel de verantwoordelijkheid om je best te doen om het voor zo'n dier zo comfortabel mogelijk te maken.

Niemand dwingt je om er op te rijden, heb je geen goed zadel dan ben je niet verplicht om met een prutzadel te gaan rijden :=

Je hebt zelf de keuze om dan maar niet te rijden / eerst te zoeken naar iets fatsoenlijks zodat een paard je comfortabel op zijn rug kan dragen :)

Je neemt me de woorden uit de mond, exact dit zou ik ooit hebben kunnen zeggen.

Heb vroeger ook klauwen vol geld uitgegeven aan mijn, toen 20 jarige, verzorgpony. Ging er speciaal voor werken, en tot het nieuwe zadel er was ging ik niet rijden. Waarom zou ik rijden zonder goed zadel, en waarom zou de eigenaar meebetalen aan een goed zadel? Die had het paard als weideversiering, IK wilde rijden dus zorgde IK voor passend tuig. Als ik niet reed dan reed niemand, simpel.

Alsof je wilt gaan mennen en het paard maar met compleet verkeerd passend en goedkoop tuig laat lopen 'want ja over een jaar valt die misschien dood neer'. Kan je bij een 4 jarig sportpaard van een ton ook gebeuren.

Heb er nu nog 3 staan waar niemand naartoe komt en die ik kan rijden, over een tijdje komen er zeker wat bij (de jonkies zodra ze 3 worden en nieuwe stalgasten) maar heel serieus? Ik heb die 3 erbij genomen, alle zadels erop gelegd die ik heb en bij geen van de 3 paste iets goed, tja dan stap ik niet op, ook goed. Slaap er niet slechter door hoor. :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:08

MaricoGraphy schreef:
Mizora schreef:
Een paard kan al rugklachten hebben van enkele keren rijden met een niet-passend zadel. Begin eens met duidelijke (stand) foto's. Dan valt er echt een oordeel te geven. Als fotograaf moet dat te doen zijn.

Thnx voor de leuke opmerking wat met mijn fotografie te maken heeft :)
Ik ga zondag fotos maken en ook fotos laten maken met mij erop.

Ik was aan het googlen en kwam een zadel tegen dat op het zadel lijkt dat ik nu gebruik.
http://www.agradi.nl/kerbl-eurohorse-za ... linger.htm
[ Afbeelding ]

Volgens mij snap je het niet helemaal? Het gaat niet om wélk zadel, maar of het zadel goed passend is. Vanaf een plaatje kan je gewoon niks bestellen, zelf al zou het geschikt zijn voor specifiek koudbloeden oid.Beter een goede twedehands via de zadelmaker ipv gewoon bestellen en dan maar zien of het past. Een zadel moet altijd passend op jouw paard worden gemaakt door de zadelmaker.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:44

Ik snap echt niet dat sommige mensen nog paarden hebben als ik dit topic blijf volgen....

TS, het gaat echt niet om wélk zadel. Een zadel van €50 kan beter passen als 1 van €5000. Het gaat erom dat het goed past. Hoe oud het paard ook is, achteraf kan je het zadel ook nog verkopen, dan ga je er nog veel meer aan verdienen als een plastick zadelmarkt zadel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 18:12

Ik heb een goede zadelpasser gevonden. Vraagt 75 euro voor te komen kijken. Het gaat om bjorn vileyn. Alleen heeft die op zijn site dure 2dehands zadels van 1.000 euro. Maar hij kan wel zeggen welke maten ik moet zoeken toch?

In tussentijd ga ik met het paard aan de hand wandelen op straat. Hier is hij nl nog wat kijkerig en durft gaan protesteren als hij denkt dat er iets eng achter een haag zit, of als er een auto afgereden komt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:14

Merken verschillen qua maten. :) Contacteeer hem gewoon en zeg je budget en wat je zoekt van zadel. 't Is niet omdat er op zijn site enkel zadels staan in die prijsklasse, dat hij daarom énkel die zadels verkoopt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 18:21

Ik heb hier nog kleine fotos van astra met dat zwart zadel.
die past wel gewoon goed op de fjord.
Afbeelding

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:24

Dat zadel is te klein voor je achterwerk, en je zit in stoelzit.

Laat eens iemand naar de zadels kijken, iemand met verstand.. Ook naar dat zadel voor de fjord, want ik vind het wel lang ogen..

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:28

Heb je geen kennis die je kan helpen met je zoektocht? Heb bijvoorbeeld één van mijn oude zadels doordat mijn toenmalig instructrice het op mijn pony had gelegd en het lag als een huis. Maten opgeschreven en thuis maar gezocht naar dát zadel, en dan goedkoop.
Dán de zadelmaker langs laten komen en het zadel laten aanpassen op het paard (kost je ook weer zo'n €70)

Had zo wel voor €200 een compleet (en duur) passend zadel.

Dat je goedkoop uit wilt zijn begrijp ik best, niks mis mee, maar dus niet met een slecht zadel opstappen! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:39

Dat is geen blije Haf op die foto's en het ziet er voor beiden niet bepaald comfortabel uit zo :(:)

Hoop echt dat je een beter bij jullie passend zadeltje kan vinden want op deze manier doorgaan is voor niemand leuk...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:02

Wat de fjord betreft, die wordt eigg niet meer met zadel bereden. Hij wordt zo elke zondag even gestapt met enkel een zadeldoek op de rug en longeersingel om zadeldoek niet te doen verschuiven.
De eigenaar zit er dan op en omwille van een knie opreatie kan zij niet meer draven want anders krijgt ze last van haar heup en knie.
Voor de fjord is dat beetje stappen ook alleen maar om hem in beweging te houden, want rust roest zeggen ze he. De fjord is ook tegen de 30 miss zelfs ouder, we weten de exacte leeftijd niet. Wel veel sterker dan de haflinger, de fjord trekt je zo mee als je hem longeert in een grote wei.

Wat beteft de haflinger. Bokken doet die als ik vraag om in galop te gaan of als ik een tikje geef met de zweep als hij niet vooruit wil. Dat was bij bovenstaande fotos ook het geval.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:25

Ik blijf bij mijn standpunt. :)

TS, heb het gevoel dat je je verdedigt, terwijl je weet dat het zo fout zit. Ik hoop voor de dieren dat er iemand naar de zadels komt kijken, met verstand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:55

Over de zadels is al genoeg slims gezegd (doe er iets mee!), maar los daarvan: hoe gebruik jij dat hoofdstel nou?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:46

Investeer dan liever in een goede barebackpad om het voor jullie beide zo comfortabel mogelijk te maken. Daar heb je later ook nog wat aan. Het bruine zadel is een ponyzadeltje, niet bedoeld voor op een Haflinger.. Snap niet dat een zadelpasser durft te zeggen dat dat goed ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 06:28

Olympia96 schreef:
Over de zadels is al genoeg slims gezegd (doe er iets mee!), maar los daarvan: hoe gebruik jij dat hoofdstel nou?

Bedoel je dat zwart hoofdstel? Ik had het toen zonder bit aangedaan om te zien hoe astra dan reageerde. Als hij dan beter reageerde kon ik voorstellen om naar zijn gebit te laten kijken.

Jierda, die zien er ook leuk uit, maar moet je de maat toch net zo goed weten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 06:32

MaricoGraphy schreef:
Wat de fjord betreft, die wordt eigg niet meer met zadel bereden. Hij wordt zo elke zondag even gestapt met enkel een zadeldoek op de rug en longeersingel om zadeldoek niet te doen verschuiven.
De eigenaar zit er dan op en omwille van een knie operatie kan zij niet meer draven want anders krijgt ze last van haar heup en knie.
Voor de fjord is dat beetje stappen ook alleen maar om hem in beweging te houden, want rust roest zeggen ze he. De fjord is ook tegen de 30 miss zelfs ouder, we weten de exacte leeftijd niet.

Citaat:
Wel veel sterker dan de haflinger, de fjord trekt je zo mee als je hem longeert in een grote wei.

Dat ligt niet aan de kracht van de fjord, maar heeft gewoon alles te maken met kundig kunnen longeren. En eerlijk is eerlijk, met mijn eerste fjord ben ik dit ook menigmaal tegengekomen tot het moment dat ik echt een goede instructrice erbij haalde.

Citaat:
Wat betreft de haflinger. Bokken doet die als ik vraag om in galop te gaan of als ik een tikje geef met de zweep als hij niet vooruit wil. Dat was bij bovenstaande fotos ook het geval.

De haf wil je hiermee iets duidelijk maken, het is niet dat hij uit joligheid bokt, maar omdat hij je wil vertellen dat er ergens iets niet goed zit, dat kan fysiek zijn, maar ook in het harnachment of in je eigen hulpen of zit.

In jouw posts in dit topic zie ik een meisje dat het goed bedoeld, maar eigenlijk nog niet weet hoe ze het allemaal aan moet pakken. Dat is niet erg, zolang je maar bereid bent om bij te leren. Ik zou je dan ook als advies mee willen geven om daarin op een andere manier naar de adviezen te gaan kijken. Niet vanuit de verdediging (wat soms heel moeilijk is als je je aangevallen voelt), maar vanuit nieuwsgierigheid. Stel jezelf veel waarom vragen en/of post die vragen indien je jezelf geen antwoord hebt kunnen geven gewoon in het topic. Op die manier kun je echt je kennis uitbreiden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 06:38

Tja bij sommige reacties voel ik me ook echt aangevallen, die geven enkel iets negatiefs over maar geven geen advies.

Ik ben trouwens al in conversatie met zadelpasser bjorn vileyn. Heb een zadel gezien. En ik heb gevraagd of hij erbij wil zijn als ik dat zadel wil testen. En of dat zadel dan eventueel aangepast kan worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 06:40

Ik denk dat je in dit geval niet zonder goed advies kunt. Ik denk dat je tweedehands best een zadel zou kunnen vinden voor een redelijk bedrag, maar je kunt pas (laten) kijken of het zadel echt goed ligt als het zadel op je pony ligt. Het bruine zadel past zo te zien niet, als iemand tegen jou heeft gezegd dat het past, dan heeft die persoon er echt geen verstand van gehad, hoor! Ik heb er ook niet echt verstand van, maar dit zie je echt zo!

Volgens mij kun je het best:
- eerst checken of er iets met de rug van je haf aan de hand is of niet. Als hij last heeft van z'n rug, moet je niet rijden.
- als de rug oké is, samen met iemand die er verstand van heeft, op zoek gaan naar een tweedehands zadel van goede kwaliteit. Je komt dan bij een ouder zadel terecht , maaar dat hoeft geen probleem te zijn.
- spreek af dat je eerst moet passen voordat je het definitief koopt (het is normaal dat het soms toch niet past en weer terug moet).
- soms kun je slagen met kunststof wintec zadels waarvan je de boom kunt verwisselen, maar ook die zadels passen niet op elke rug!
- laat door een ervaren persoon goed kijken of het zadel past en koop het pas als het oké is.
- Een WOW-zadel is trouwens ook compleet aanpasbaar en als je een zadelpasser hebt die daarmee kan werken is dat ook een veilige optie. Maar mogelijk te duur voor je. Voorbeeld, ik heb zelf nog zo'n zadel liggen, een wat ouder zadel en daar moet ik toch nog wel 900 euro voor hebben. Dus dat zal misschien niet jouw categorie zijn.

Niet door blijven prutsen, want dit kost je echt alleen maar geld en je paard wordt er echt niet blijer van. Hoe meer slechte ervaringen je paard met een slecht zadel heeft, hoe meer hij zal gaan protesteren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 06:53

Wat met de pfiff boomloos zadels? Zijn dit goede?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:41

MaricoGraphy schreef:
Ik heb een goede zadelpasser gevonden. Vraagt 75 euro voor te komen kijken. Het gaat om bjorn vileyn. Alleen heeft die op zijn site dure 2dehands zadels van 1.000 euro. Maar hij kan wel zeggen welke maten ik moet zoeken toch?

In tussentijd ga ik met het paard aan de hand wandelen op straat. Hier is hij nl nog wat kijkerig en durft gaan protesteren als hij denkt dat er iets eng achter een haag zit, of als er een auto afgereden komt.

Hij kan alleen zeggen wat je moet zoeken, als je een afspraak met hem maakt. Telefonisch kan dat niet. Dat kost dus 75 euro.