Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:46

@ nescafe, heel herkenbaar inderdaad, van die smallere boom om de wervels vrij te hebben liggen. Dat is volgens mij ( en gelukkig ook volgens de zadelmaker) niet de goede optie. Klinkt als een droomverhaal wat je nu schetst met je nieuwe zadel! Dat wil ik ook. Vandaar dat ik doorzoek! Ik onthoud even je zadel, stel het voor aan de zadelmaker.

@ wumdydumpy rosner heb ik twee jaar geleden al geprobeerd toen ik mijn huidige zadel kocht. Helaas paste dat niet goed.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:55

@ _nelleke_ ik ben vooral op zoek naar een goed zadel, maar natuurlijk zou dat top zijn als dat niet voor al te veel geld kan. Ik heb 2 jaar geleden een nieuw barnsby zadel aangeschaft, wat nu al weer niet goed ligt ( dacht toen, nu investeer ik in een echt goed zadel) dus wil eigenlijk niet weer hetzelfde hebben.. Dus mijn voorkeur licht dus bij een wat goedkoper zadel of een goede tweede hands

Boomloos heb ik dus al twee weken geprobeerd ( barefoot met vps) daar liep hij heel erg mee tegen de hand het eerste kwartier. Terwijl hij dat nooit doet. Ook voor endurance ( wat ik doe) is een boomloos niet ideaal, voor lange stukken die ik rij en moet lichtrijden enzo

Ik heb meerdere zadelmakers er bij gehad, ook gecertificeerde.

@ hannatjuh wat zijn de voordelen van semi boomloos? En wat zijn daarvan goede merken ( naast diegene die al eerder in het topic is genoemd, dan ga ik eens google'n)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 09:01

@ mizora: balen voor je zeg! Ik hoop niet dat ik jouw weg ook ga volgen :(
Ik heb dus een barefoot cheyenne geprobeerd, met een passend pad er onder enzo.

@Lay_D Walter is de zadelmaker die nu al 4x is geweest. Ik was eerst niet kapot van hem (na ervaring dat hij niets voor mij had 4 jaar geleden toen ik mn paard net kreeg daarom ook Klumper gevraagd) maar nu ben ik enorm over hem te spreken! Hij weet nu dat ik een kritische klant ben ( nou ja eigenlijk mijn paard want die laat merken dat het zadel niet lekker zit) en geeft dan ook gewoon eerlijk aan, dit zit niet goed, dit moet je niet doen etc.

pleiada

Re: Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:07

De singel is geheel elastisch en heeft bij het borstbeen materiaal wat de druk daar heel goed verdeelt..Wat voor singel gebruik je nu?Je hoeft niet perse een le tixerant singel hoor,maar het is wel vaak zo dat een singel ook een grote rol speelt en dat sommige paarden bepaalde singels echt niet fijn vinden..

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:09

Ts, Walter heeft mij ook fijn geholpen met mijn paard die ook een moeilijke bouw had.
Hopelijk vinden jullie een goed passend zadel!

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:12

De Schleese zadels moeten wel door een zadelmaker gepast worden die daarvoor een speciale machine heeft. Anders kunnen ze het kopijzer niet aanpassen. Ik heb de mijne via www.zadelpunt.be, zij echt super. In Nederland wordt het merk maar door 1 persoon verkocht.

Via Ebay zijn ze evt tweede hands te krijgen voor een redelijk bedrag. Zadelprijzen zijn op het moment laag.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:23

Mijn paard wou duidelijk geen wolzadel. Ik heb zadelpunt er ook bij gehad. Topdame!!! ze gaf ook aan voor mijn paard niet echt iets te kunnen betekenen omdat hij zo kort is. Hij liep erg ingehouden onder het paszadel en was duidelijk niet happy. Onder de wow was hij direct vertrokken. Hij ging ook tevoren altijd in de staak bij niet-passende zadels. het staken werd ook steeds feller. Met de wow was dat gelijk opgelost.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:50

lindar1985 schreef:
@ _nelleke_ ik ben vooral op zoek naar een goed zadel, maar natuurlijk zou dat top zijn als dat niet voor al te veel geld kan. Ik heb 2 jaar geleden een nieuw barnsby zadel aangeschaft, wat nu al weer niet goed ligt ( dacht toen, nu investeer ik in een echt goed zadel) dus wil eigenlijk niet weer hetzelfde hebben.. Dus mijn voorkeur licht dus bij een wat goedkoper zadel of een goede tweede hands

Boomloos heb ik dus al twee weken geprobeerd ( barefoot met vps) daar liep hij heel erg mee tegen de hand het eerste kwartier. Terwijl hij dat nooit doet. Ook voor endurance ( wat ik doe) is een boomloos niet ideaal, voor lange stukken die ik rij en moet lichtrijden enzo

Ik heb meerdere zadelmakers er bij gehad, ook gecertificeerde.

@ hannatjuh wat zijn de voordelen van semi boomloos? En wat zijn daarvan goede merken ( naast diegene die al eerder in het topic is genoemd, dan ga ik eens google'n)

Zelf heb ik eerlijk gezegd nog geen ervaring met semiboomloos/flexibele zadels. maar zoals ik al zei zijn wij ook opzoek naar een goed passends zadel voor ons paardje met niet een heel makkelijke rug. wij zijn zelf van plan om trec te gaan rijden en lange bosritten te maken.
vanavond komt bij ons deze mevrouw langs: http://www.equimaro.nl
zei heeft het merk deuber met een flexibele of een leren boom. zelf vind ik dit een mooi zadel: http://www.equimaro.nl/webshop/deuber-quantum-sport/

dit artikel heb ik nog gevonden over semiboomloos, maar ik denk wel dat je het met een theelepeltje zout moet lezen: http://www.permicavallo.nl/flexibel.php

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:17

lindar1985 schreef:
Hai, alvast thnx voor jullie goede tips en het meedenken

Hier een foto van mijn paard, van de zijkant

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UNLKXUTV.jpg

En van zn rug:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G4XJHX4Z.jpg

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, als je andere foto's nodig hebt, laat maar weten.

@dany 94, jouw verhaal lijkt me erg vergelijkbaar. Zal je zadel eens google'n om te kijken of t wat is om te passen

Oh en wat betreft zijn bouw:

Hij is groot, maar ook slank, en heeft naast zijn schoft een beetje kuiltjes zitten waar dus het zadel invalt..dat is een beetje het probleem.

Je paard heeft een zadel nodig waarbij het middelpunt iets naar voren ligt. Je paard heeft een neerwaarts gebouwde romp, waardoor hij de zadels naar voren wil gooien en dus meer druk krijgt op de schoft (of rond het schoft gebied) Hoe verder je in je training komt, hoe beter het zadel gaat passen. Het is belangrijk dit paard niet teveel op de voorhand te laten bewegen (niet te hoog tempo) en je paard te leren zakken in de achterhand. Maar goed. Voordat je daar bent, zal je wel een zadel moeten vinden die hem goed moet passen.
Let wel op. dat je het kussenkanaal niet te breed neemt. Dan dragen de kussens naast de rugspier en zal hij daarop gaan reageren.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:57

De opmerking van Nombrado herinnert mij eraan. Doordat de rug die oploopt richting de lendenen kan het zadel ook naar voren geduwd worden door bv te rechte kussens en/of te lange kussens. Dat was bij mijn paard ook het geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:01

Misschien eens contact opnemen met custom zadels. Er zit volgens mij iemand in de regio en hoor erg goede verhalen over de service en vakkundigheid.

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:02

Goh, klinkt allemaal erg bekend. Ik heb ook een paard met flinke schoft, incl 'kuiltjes' naast de schoft, waardoor er maar weinig passende zadels te vinden zijn. Ook ik heb een Barnsby aangeschaft (had daarvoor een kentaur en prestige), op maat laten maken (bij MSFCer). Helaas begon dit ook te schuiven en 'zakte' vanachter in (door te dikke keilkussens niet stabiel te houden), waardoor de balans niet goed lag, en ik mijn balans nooit kon vinden. Kon ook totaal niet doorzitten, was niet te doen.

Heb sinds een half jaar een Custom zadel (Icon Flight), hij loopt er geweldig mee, en ik kan zonder problemen doorzitten!! _/-\o_ Nooit gedacht dat dat zou kunnen. Ook altijd wiebelbenen gehad, en dat is nu zo goed als over! En, gezien je niet hoeft te betalen voor een consult, iets wat je altijd kan proberen zonder weer geld kwijt te zijn alleen om zadels te proberen. Bovendien hebben ze een super service (kreeg op aanraden een 18 inch, maar kon daar mijn balans niet in vinden, ze hebben zonder problemen 17,5 inch opnieuw laten maken). Heb erg getwijfeld ivm de prijs, MAAR zo'n fijn zittend zadel zonder constante problemen.. is het echt meer dan waard, ik ben 100% tevreden.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:36

@ pleiada, ik gebruik nu een gewone leren singel van Stuben, hij heeft iets inkepingen bij de oksels.
@ nescafe, weet jij ook wie het verkooppunt in Nederland is? En goede tip van de kussens.
@ hannatjuh hoe is het zadelpassen gegaan, vond je het wat?
@nombrado en thorrie thanx voor het mee denken
@ DenNa (en bigone)ik heb ook altijd wiebelbenen! Heelll herkenbaar, ik ga me eens wat meer verdiepen in de custom zadels

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 05:38

Zadelmakerij Polane geloof ik.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 05:56

lindar1985 schreef:
@ pleiada, ik gebruik nu een gewone leren singel van Stuben, hij heeft iets inkepingen bij de oksels.
@ nescafe, weet jij ook wie het verkooppunt in Nederland is? En goede tip van de kussens.
@ hannatjuh hoe is het zadelpassen gegaan, vond je het wat?

@nombrado en thorrie thanx voor het mee denken
@ DenNa (en bigone)ik heb ook altijd wiebelbenen! Heelll herkenbaar, ik ga me eens wat meer verdiepen in de custom zadels

Zadelpasser was een fijne vrouw met verstand van zaken en zegt gewoon wat ze denkt. Vind ik zelf erg prettig werken. De zadels die ze mee had waren een aantal barokke zadels, een aantal deuber quantum zadels, de massimo trail en startekk (semi)boomloos.
Ze heeft gemeten en wist daarna eigenlijk al te zeggen welke zadels wel of niet zouden passen. Ze kent haar zadels.

De barokke zadels en een aantal quantum zadels zitten aan de voorkant erg hoog omdat ze het verstelbare systeem daarin moeten verwerken. Bij de westernversie is de zitting iets lager omdat hierbij de fork gewoon verstelbaar is. De zadels die aan de voorkant hoger zijn vielen voor ons al af omdat ik dat gewoon niet lekker vond zitten maar ook sloot deze minder mooi aan bij mijn paardje . Maar dit is natuurlijk ook smaak gevoelig en ook wat je al gewend bent vanuit je paardje. We hebben nu de westernversie in bruikleen. Deze sloot erg netjes aan. Wat ik een pluspunt vind is dat ze heel eerlijk is over bijvoorbeeld wel of geen leren boom en de flexibiliteit in de kunstof boom kan je alleen merken aan het verstelbare. Veder niet.
de massimo trail heb ik nog even geprobeerd maar vond ik niks. en de startrekk hebben we niet eens meer naar omgekeken omdat we een goed passend zadel hadden gevonden en zij is zelf een stuk minder enthousiast hierover. ze gaat hiermee volgens mij ook stoppen. ze verkoopt liever producten waar ze 100 procent achter staat dan iets wat ze nooit helemaal passend krijgt.
Misschien als je haar foto's stuurt met je verhaal en uitleg erbij dat ze dan al kan zeggen of jouw paardje ook in aanmerking komt voor de deuber zadels.
Laatst bijgewerkt door hannatjuh op 18-09-14 06:01, in het totaal 1 keer bewerkt

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:00

Marielle Rovers van Equimaro zou ik erbij halen

Onze haflinger had ook al 3 zadels versleten Marielle erbij gehaald en de Massimo lag perfect
Vorige zadelmaker had een boommaat 32 erop gelegd lag prima zei die

Marielle heeft heel haar rug opgemeten en wat bleek ? Boommaat 36 nodig

Marielle is Msfc zadelmaakster

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:05

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat dit niet het gepaste topic is om een discussie te houden over gewicht en boomloze zadels. Als je hierover wil discussiëren dan ben je welkom in het boomloze zadel topic:

[HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Sorry zag nu je bericht pas. Maar idd vandaar ook dat ik al een tijdje mee praat in dat topic.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:19

TS of een semiboomloos zoals een hidalgo geschikt is voor endurance weet ik niet. Volgens mij hebben ze wel een model er voor, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het geschikt is.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 06:26

Jan van Rijs van Van Rijs vind ik de beste die er is

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:02

xxxxxx2000 schreef:

Die kwam bij ons met een veel te krappe kieffer aan die klapperde van achteren
Lag goed volgens hem :) Pony is nog nooit aan de haal gegaan maar met dat kieffer zadel ging ze alle kanten op behalve de goeie

Toen wisten we ook meteen dat ze kon bokken :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:37

Ik heb de prestige singel Ook hee goede kwaiteit leer Is nu nog als nieuw (als ik hem poets dan hihi)

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:18

Ik heb dit probleem ook gehad... bijna niks paste op mijn paard (had er altijd een wintec op maar die bleek helemaal verkeerd te liggen) en ik wou niet boos loos.. Uiteindelijk na heel veel zadels passen een zadel gevonden (kieffer aachen). Maar nu heb ik een ander paard en ben ik weer opzoek naar een ander zadel haha gelukkig heeft deze een hele makkelijke rug

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 07:02

yentl2010 schreef:
xxxxxx2000 schreef:

Die kwam bij ons met een veel te krappe kieffer aan die klapperde van achteren
Lag goed volgens hem :) Pony is nog nooit aan de haal gegaan maar met dat kieffer zadel ging ze alle kanten op behalve de goeie

Toen wisten we ook meteen dat ze kon bokken :)

Was dat Jan zelf??

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:55

Ik heb voor tijdelijk een wintec dressuur gehaald op marktplaats. En over 2 weken komt iemand kijken naar mijn barnsby zadel, want die boom schijnt nog aan gepast te kunnen worden (4e zadelmaker...)

Ik heb nu 1 x met de wintec gereden, het zadel ligt theoretisch goed, maar hij loopt er heel erg raar mee. Hij bokt niet, maar loopt heel ingehouden, met de rem er op. Dat deed ie ook (weleens, eigenlijk heel vaak) met mn oude zadel.

Zonder zadel loopt hij veel vrijer en losser. ( ik ben niet de enige die dat voelt, als ik op zn rug zit, stal genoten zeiden ook dat ze dit zagen ( uit zich zelf, ongevraagd)

Wat kan dat verschil zo maken?
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 21-09-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:59

Toch te krap op de schouders, of een te smal kussenkanaal. Als de ruggengraat onvoldoende ruimte heeft in het kussenkanaal, dan worden allerlei bewegingen geblokkeerd.

Lijkt een barebackpad (van bijv. Barefoot) je niks om tijdelijk te gebruiken? Je hebt dan wel veel meer grip dan zadelloos en wat meer drukverdeling, zonder dat je iets stars hebt dat de bewegingen blokkeert.