Wintec zadels massaal tweedehands aangeboden, waarom ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:57

Wintec zadels worden niet meer dan vroeger aangeboden.
Het zijn zadels die lang meegaan. Vaak zelfs 2e hands als eerste zadel gekocht voor een nieuw paard.
Ook voor zadelmak maken worden ze vaak gebruikt.

Niet alle modellen zijn even goed aanpasbaar, maar de duurdere Cair zadels zijn aan vele paardenruggen aanpasbaar en qua prijs kwaliteit bijna onverslaanbaar.
Wat lekker rijd / zit blijft een individuele smaak net als de keuze voor leer.
Leer kan bij Wintec ook, onder de naam Beates met gebruik van hetzelfde Cair en kopijzer systeem.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:00

Diva_Jenny schreef:
PaulinBijoux schreef:
Bredere boom erin?

Die van mij schoof ook naar voren omdat mijn paard gegroeid was en gewoon een grote boom nodig had..

Er zit al een witte in :D

Ik heb lila :P (op een NRPS :') )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:01

xhanneadje schreef:
Ik denk omdat wintec zadels vaak worden gebruikt als doorgroeizadel voor jonge paarden, vanwege de verstelbare boom en de prijs. Zodra het paard uitgegroeid is kopen zij een duurder zadel en gaat de wintec op marktplaats.

Om deze rede Had ik ook een wintec en daarna doorverkocht nadat het zadel niet meer paste.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:27

Je hebt tegenwoordig nog bredere bomen, zijn ook speciale zadels voor. Maar kunnen ook in de 'gewone' wintecs dacht ik

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:29

Maaike_Kealy schreef:
Je hebt tegenwoordig nog bredere bomen, zijn ook speciale zadels voor. Maar kunnen ook in de 'gewone' wintecs dacht ik

Ja de ene zegt van wel en de ander zegt van niet, dus ik weet niet of dat kan.

india

Re: Wintec zadels massaal tweedehands aangeboden, waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:35

ik heb er ook een,
nadat mijn paard niet zo leuk op zijn (door wow dealer aangepaste) Wow reageerde,
heb ik de wintec erop gegooid, et voila.. een blij paard..
wel grotere boom gedaan.
heb wintec pro op andalusier.. bijkomstigheid.. het oude model is diep van zit en is kort op de rug!!

wel nog 2 bomen te koop trouwens,
volgens mij groen en blauw..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:43

Ze zitten vreselijk en er zijn weinig paarden waar ik ze echt goed op vind liggen.

Goedkoop is duurkoop in het geval van de wintec :)

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:46

Heb zelf een Wintec Isabell Werth zadel. Daar ben ik zeer tevreden over!
Gekocht via Bokt markt, alwaar inderdaad veel keus in Wintec. Aangepast door zadelmaker. Vroeg hem ook nog zijn mening over Wintec zadels. Hij vindt het kwalitatief goede zadels. Voor de prijs kan je lang niet zo'n goed leren zadel kopen.
Afgelopen maandag heeft kennis van me nog even op zadel gezeten. Ze zei na afloop eerlijk dat ze van tevoren niet zo positief was over Wintec. Maar dit zadel vond ze erg prettig!

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:01

Zelf ook lang een wintec zadel gehad. Reed super. Maar heb hem alleen verkocht omdat ik met een westernzadel ben gaan rijden.(zit fijner met lange buitenritten :D )

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:06

Ik heb ook een wintec zadel en ben helemaal tevreden. Zadel past, de zadelmaker is langs geweest en kost niet erg veel. Toevallig ga ik vanavond een wintec dressuur er op leggen en kijken als ik er goed in zit. En dan verkoop ik dus mijn eigen, ben ook bang dat ik die niet snel verkocht ga krijgen.. Maar we zullen het zien.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:11

Ik had een VZH wintec gekocht als eerste zadel. Ik was op zoek naar een goed westernzadel en die zoektocht kan lang duren. Tevens wilde ik springen en daar was het zadel ook goed voor. Na een tijdje heb ik een westernzadel gekocht en wintec niet meer gebruikt. Paard met pensioen en 2,5 jarige aangekocht. Paard met de wintec zadelmak gemaakt en ingereden. (lichtgewicht en makkelijk aanpasbaar) Na een maand met westernzadel gereden en staat nu te koop.

Ik vind het heerlijke zadels. Voor zowel zadelmak maken, inrijden en 'gewoon' rijden. Alleen gaat mijn voorkeur tóch uit naar een westernzadel.

Edit: paard niet met 2,5 jaar zadelmak gemaakt en ingereden, maar met 3 jaar. Alleen aangekocht met 2,5 jaar ;)
Laatst bijgewerkt door kejen op 12-09-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:12

Ik heb zelf een Wintec 250 gekocht voor mijn jonge, niet ingereden paard. Wel een nieuwe, maar die kostte me 250,- euro, heel weinig dus. In het begin was het even passen en meten welke boom erin moest, maar daar heb je zo'n handige meter voor. Nu met goede boom ligt het zadel erg fijn!

Uiteraard is het geen fantastisch fijn zadel om in te zitten, maar dat mag je ook niet verwachten voor die 250 euro vind ik. Ik heb het zadel puur gekocht om deze eerste periode door te komen, dan wil ik er gewoon geen duur zadel op leggen.

Ik snap wel dat ze weer op de markt komen, in ieder geval de goedkopere modellen. Ze zitten niet zo heel fijn. De duurdere modellen weet ik niet, maar de Wintec's waar ik op heb gezeten waren allemaal hard en niet heel bevorderlijk voor een goede zit.

Het zadel, althans die van mij, blijft wel echt mooi. Ik had alleen recent Wintec beugelriemen gehaald omdat ik las dat leren riemen erop krassen, maar nu zag ik toevallig dat ik nu dus enkele krasjes op de bladen heb zitten terwijl ik dat met die leren niet had. Iemand hier ervaring mee? :')

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:19

Ook hier tevreden Wintec pro gebruiker, hou zelf wel van een wat vlakke en open zit wat de Wintec bied.
Ongeacht de lagere prijsstelling zijn we, na vele leren zadels te hebben geprobeerd , geslaagd met een Wintec.

Heb er wel standaard leren stijgbeugelriemen aangehangen ipv de wintecs.
Of er extra veel ter verkoop staan weet ik niet, we moesten best wel geduld hebben in de zoektocht naar een 18inch type.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:28

Onze zadelmaker vindt het waardeloze zadels. Ja, je kan het kopijzer wisselen, maar de ligging van de kussens niet. En al helemaal niet als je cair hebt. Veel mensen wisselen het cair systeem dan ook vaak voor gewoon wol.

Mijn probleem met wintec is daarnaast ook dat de stijgbeugel ophanging te ver naar achter zit waardoor je sneller kramp krijgt in je benen en voeten. Daarnaast ben je dan sneller geneigd om je beugels korter te doen, wat al snel een vreselijke stoelzit op levert.

Nee, bij mij komt er geen wintec meer in. Vind het sowieso erg slecht dat mensen denken dat ze met de aanschaf van een wintec een zadelmaker uitbesparen!!!

Mijn paard loopt nu met een degelijk zadel en doet het daar een stuk beter onder! En ik ook!

Nb. Natuurlijk zullen er vast paarden zijn waarbij het wel past. Echter is de pasvorm niet zo simpel als het merk doet denken. Misschien een goede marketing truc, maar een totaal verkeerde voorlichting!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:40

Jasmijn159 schreef:
Ze zitten vreselijk en er zijn weinig paarden waar ik ze echt goed op vind liggen.

Goedkoop is duurkoop in het geval van de wintec :)

Precies dit!
Ik ken ook echt geen mensen die hun Wintec langer dan een paar maanden hebben gehad indien ze serieus aan de slag wilden met rijden (dus inrijden en mensen die echt alleen maar boscrossen uitgesloten).

Ook echt tricky dat er geadverteerd wordt met dat ze altijd passen. Als er íets niet waar is is het dat, daar is de pasvorm te raar voor en maar te beperkt aanpasbaar. Maar de gemiddelde groene paardenhouder trapt er wel in omdat het zo ideaal en goedkoop lijkt, "er hoeft niet eens een zadelmaker bij".... -O-

Ik vind het ondingen :Y)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:44

Dat is dan in mijn ogen best wel weer vreemd. Ik zie genoeg mensen op wedstrijden met wintecs en ik heb zelf al ruim drie jaar plezier van mijn wintec. En de zit is voor iedereen verschillend, dat is volgens mij gewoon een kwestie van smaak.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:46

Ik rij nu ook al bijna 3 jaar met mijn wintec, ik heb er altijd nog plezier aan. Ik denk dat het voor iedereen weer anders is, en kwestie van smaak.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:50

Ik heb een thorrowgood kunststof zadel. Heerlijk zadel. Twee keer per jaar wordt deze nagekeken. Dit ivm een jong en zeer veranderlijk paard. Rij er zelfs endurance klasse 1 wedstrijden mee. Vooral het licht gewicht is voor mij een voordeel. Ach en wie weet als mijn paard volgroeit is komt er een mooi leren zadel. Maar noodzakelijk is het zeker niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:51

Ik heb tot de l2 met wintec gereden. Eerst vhz daarna dressuur. Vind t prima zadels maar zoalsjbij elk zadel , BIj sommige paarden past ie niet . welke boom je er ook indoet. Kan t zadel niks aan doen en t paard ook niet. Combinatie werkt gewoon niet.

Een zadelmaker uitsparen is gewoon dom en naief. Maat dat is een menselijke fout.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-09-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:52

Ik heb een wintec gehad! Vond hem zelf heerlijk zitten en pony was er ook blij mee. Tot dat ze verder uit ging zwaren. Toen kwam er een ander zadel aan te pas. Ben sinds toen overgestapt op een leren zadel, (met zadelmaker erbij) een Max Höpfner Tweedehands aangeschaft. Compleet nieuwe vulling erin. Paard was blij, voor mij was het even wennen.

Inmiddels is de zadelmaker al heel wat keer langs geweest. Maar de pony wordt er niet vrolijker op. Chagrijnig met opzadelen ect. (Rug wordt overigens ook met enige regelmaat gecontroleerd.)

Daar komt ook nog eens bij. Het is leer! Mijn zadel hangt 'buiten' en gaat heel snel schimmelen. En ik heb werkelijk schurft aan het poetsen van je tuig. :o dus ik denk dat ik terug stap naar de wintec. Geen onderhoud en een stuk lichter van gewicht. Meer iets voor mij.

Omdat ik nu ook niet zo'n heel krap budget meer heb en ik al flink aan het sparen geslagen ben kan ik mij een nieuwere wintec wel veroorloven. :o welke ect. Weet ik nog niet. Ik moet me er eerst verder in verdiepen en overleggen met de zadelmaker.

Maar, hier komt er weer een wintec in de zadelkast ipv een zadel wat ook nog veel onderhoud vraagt. :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:52

Tja, dat is mijn ervaring: ook al zijn ze nog zo verknocht aan hun Wintec, zodra er serieus aan de bak gegaan wordt dan is de Wintec binnen de kortste keren de deur uit. Ivm uitlokken van stoelzit, of letterlijk dat het zadel in de weg zit, noem maar op. Er zijn ook echt maar heel weinig paarden waar zo'n zadel echt helemaal goed op ligt, zodra je een beetje gevoel gaat ontwikkelen gaat je dat dan in de weg zitten omdat je paard in de weg gezeten wordt door zijn zadel.
Nog wel even kleine correctie na wat terugdenken: één stalgenootje van me rijdt sinds kort wedstrijden met een Wintec erop en heb haar nog niet gehoord over vervanging, maar zij is in al die jaren tijd de enige die ik ken.

Of je de zit oké vindt is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het niks in elk geval, mij zetten die dingen linea recta in een afgrijselijke stoelzit. Wat me dan weer vreselijk irriteert want dan kan ik niet zitten hoe voor mij prettig is dus ik houd het nooit lang uit op een Wintec :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:03

Ik heb 3 wintecs liggen: 1 springzadel en 2 isabell werth's. Ik gebruik ze vooral om jonge paarden zadelmak te maken of als reserve. Ik heb een prestige zadel total loss gehad omdat er een jonkie mee achterover geklapt was en dat deed pijn in de portemonnee ;-).

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:23

Mijn jonkie is destijds ook achterover geklapt met mijn wintec (toen het zadel net een week oud was). Meneer ging even kijken hoeveer hij naar voren kon in de rubbere hangsels op de spuitplaats. Hij werd letterlijk achterover geschoten :') gelukkig niks aan over gehouden. Ik dacht echt dat mijn HELE zadel aan gort zou zijn, maar toen ik hem liet nakijken was alles tot mijn grote verbazing nog heel. Er zat alleen een heel klein schaafje bij de lepel van nog niet eens een cm.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:31

mijn pony is van een leren dressuurzadel naar een wintec gegaan. en loopt er heel veel beter onder.
ze is op dit moment heel erg in de bespiering aan het veranderen dus hoop dat die blijft passen, nu de ena breedste boom erin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:37

Ik vind het echt geweldige zadels, heb tussendoor leren gehad maar ik kon daar niets mee worden. Geef mij maar kunststof en wintec heeft prima kwaliteit. Natuurlijk moet het net passen op een paard, maar dat is voor elk zadel zo.
Juist toen ik serieus aan de slag ging, ben ik weer terug gegaan naar de wintec :) nu alleen recreatief, maar in de tijd dat ik wedstrijden reed en echt trainde was de keuze weer bewust voor de wintec.

Wintec is kwalitatief een goed merk en zadel is ook prima; t is meer een kwestie van voorkeur en wat past op het paard.