Longeerhulp schuurt: alternatieven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:22

Ik doe het altijd zo: longeer singel met van die ringetjes en een slofteugel. De slof zit met zo'n zelfde sluiting als normale teugels en die maak ik los. Dat je 2 losse teugels hebt. De uiteinde(niet het klipje) maak ik met soort paardenknoop aan de onderste ring van de singel vast aan beide kanten. Dan door de bitringen tussen de benen aan het ringetje van de singel. Zo kun je zelf alle lengtes en stelling instellen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:22

De fra-versie is wel wat zachter, maar scheelt ook weer niet extreem veel. Zit hij niet te strak? Normaal moet het gewicht van het touwtje aan de bitringen al genoeg zijn qua inwerking bij de meeste paarden. Ook als het hoofd nog niet laag is hoeft het touw niet strak te staan, want dan zaagt en trekt het touw het hoofd als het ware omlaag. Te los is ook niet goed, want dan kunnen ze erover struikelen. Daarom is het ook belangrijk dat het paard in een ronde lijn omlaag komt, maar wel met de neus er voldoende uit, als ze erachter gaan lopen kunnen ze in het touw stappen.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:23

DromenLies schreef:
Ik vind longeerhulp aan het halster vastmaken echt geen optie want dan schuurt/schuift het halster steeds over de neus door de inwerking. Kaptoom kan ik me wel wat bij voorstellen maar dat heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen.

Want het is beter als het bit door de mond schuurt/schuift bedoel je?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:26

Dat lijkt een beetje op hetzelfde systeem als met touwtjes longeren.

Denken jullie dat de longeerhulp overigens ook op de rug van het paard inwerkt als het paard het bit tegen komt of is dat effect verwaarloosbaar?

CaPrIoLe`79

Re: Longeerhulp schuurt: alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:27

Je hebt ook halstertouwen van zacht pluche-achtig spul. Als je die 2 aan elkaar knoopt heb je de meest zachte oplossing voor gevoelige huidjes.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:29

Jierda schreef:
DromenLies schreef:
Ik vind longeerhulp aan het halster vastmaken echt geen optie want dan schuurt/schuift het halster steeds over de neus door de inwerking. Kaptoom kan ik me wel wat bij voorstellen maar dat heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen.

Nou het hoofdstel zit een compleet anders bevestigd dan het halster want die heeft een neusriem en een sperriem. Het halster is veel beweegelijker en kan me voorstellen dat je paard zn neus dat niet leuk vindt. Ik heb het wel eens gedaan maar vond het geen succes daarom. Bovendien gaat het in dit topic niet over de inwerking van de longeerhulp in de mond. Dat is een andere discussie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:38

Heb je 'm dan niet te strak zitten?
Als ik hiermee longeer doe ik hem juist wel altijd aan het halster, maar dan wel zo los dat wanneer paard goed loopt de hulp doorhangt.

Ben er ook niet he-le-maal weg van, van die longeerhulp, ik vind touwtjes of pessoa fijner. Kun je gewoon op maat maken en schuurt verder nergens.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:47

Caira schreef:
Het positioneren van de schouders, buigen van de ribben en het onder laten treden van de achterhand vergt gewoon wat oefening. En als je dat leert leer je ook het gevaar van hulpteugels. Ze doen namelijk niets voor de lengtebuiging en dus uiteindelijk niets voor het juist ondertreden van het achterbeen en het ruimte maken bij de ribben.

Ik ben het hier erg mee eens.

Bovenstaande kan gewoon aan een enkele longe. Daar hoeft geen hulpteugel aan te pas komen. Dat vind ik persoonlijk heel fijn. En scheelt ook nog eens tijd met optomen én ruimte in je kast. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:49

Ik vind de longeerhulp zelf niet handig, veel te zwaar. Ik gebruik gewoon een katoenen slof en bevestig deze op dezelfde manier. Maar het werktn iet voor ieder paard.
Wat je dan kun doen is het werken met touwtjes, zo kunnen ze rustig wat aanleuning zoeken en zakken. Wel is het zo dat je als longeur hier een beetj handig mee moet zijn.
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:45

DromenLies schreef:
Jierda schreef:

Nou het hoofdstel zit een compleet anders bevestigd dan het halster want die heeft een neusriem en een sperriem. Het halster is veel beweegelijker en kan me voorstellen dat je paard zn neus dat niet leuk vindt. Ik heb het wel eens gedaan maar vond het geen succes daarom. Bovendien gaat het in dit topic niet over de inwerking van de longeerhulp in de mond. Dat is een andere discussie.

Mensen die bitloos rijden dan, moeten die maar met bit longeren? :+

xNyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:02

Wat denken jullie dat het beste is, longeren met een kaptoom of sidepull ?
En zouden jullie dan aanraden ? Liefst wel niet té duur :p

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:12

Bitlooshoofdstel is ook ander bevestigd dan een halster. Van mij moet je niks hoor, alleen ik zou zelf niet de longeerhulp aan het halster bevestigen met longeren.

Ik ben niet bekend met sidepull dus daar kan ik niks over zeggen.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:54