Gezocht! Bit voor een paard dat onrustig in de mond is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:50

Mijn pony deed tot een jaar geleden precies hetzelfde. Ook vaak tong eruit, schudden met zijn hoofd, onrustig in de mond. Toen heb ik gekeken naar bitten met rolletjes en Myler bitten, maar daar moet je toch wel een behoorlijk nette en stille ruiterhand voor hebben en daar vertrouwde ik mezelf nog niet mee. Hoewel ik best een stille hand heb, meende ik dat er een vriendelijkere oplossing moest bestaan. Die heb ik ook gevonden, in het ongebroken watertrensje dat ze ook wel 'appelbitje' noemen.

Mijn pony is er in ieder geval super tevreden over. Geen tong meer uit de mond, geen geschud, geen gewiebel of getrek en een veel rustigere mond. Met rijden is het even wennen, maar nu loopt hij een stuk fijner! Bovendien is het een bitje om lekker op te kauwen/sabbelen, wat mijn pony ook graag doet :j.

Gebroken en dubbelgebroken bitjes wiebelen in de mond. Nu is dit geen ramp, maar wel voor een paard dat een hekel heeft aan gewiebel in z'n mond, zoals die van mij. Het is absoluut niet hetzelfde bit als de flexibele rubberen overigens.

Volgens mij is het deze; de happy mouth :+
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... mouth.html

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:17

@ zozenn - een "vriendelijkere "oplossing dan de Myler ?
je moet je er eens in verdiepen, voordat je zomaar wat blaat.
een van de weinige bitten, die erg hebben in de anatomie van de mond van een paard.
je hebt verschillende levels, waarbij level 1 zo zacht is als maar kan.
zachter iig als een enkelgebroken trens.en aangenamer voor de mond als een dubbelgebroken.
(ruiterhand niet meegeteld, een bit is zo zacht als degene die de teugels hanteert..)
level 3 is de "strengste ", maar nog minder als S & T.
en er staat nergens,maar dan ook nergens, dat je een stille hand nodig hebt, voor een Myler bit.
imo heb je altijd een stille hand nodig.
dus als je de level 1 probeert, en MYler raad aan er 3 weken mee te rijden, voor het paard eraan gewend is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:23

Jildau schreef:
Maartje: Ik wil uiteindelijk graag gaan starten en wil mede om die reden ook graag met bit rijden. Bitloos zou ik overwegen als ik er echt niet uit kom met bit. Maar wil eerst nog het één en ander proberen.

In de B mag je gewoon met een bitloos hoofdstel starten. Als je paard bitloos ook onrustig is in de aanleuning ligt het misschien aan je eigen hand/komt het ergens anders vanuit zijn lichaam.

FriesWytske

Re: Gezocht! Bit voor een paard dat onrustig in de mond is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:25

Ben jezelf wel rustig met je handen? En weet je zelf wel hoe sterk je bent met je handen of ben je juist te voorzichtig met je handen. Zou eerst daar eens kijken of dat het probleem is ipv direct naar een ander bit te gaan zoeken.

shadowismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:29

Misschien bitloos? :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:25

spicegirl schreef:
@ zozenn - een "vriendelijkere "oplossing dan de Myler ?
je moet je er eens in verdiepen, voordat je zomaar wat blaat.
een van de weinige bitten, die erg hebben in de anatomie van de mond van een paard.
je hebt verschillende levels, waarbij level 1 zo zacht is als maar kan.
zachter iig als een enkelgebroken trens.en aangenamer voor de mond als een dubbelgebroken.
(ruiterhand niet meegeteld, een bit is zo zacht als degene die de teugels hanteert..)
level 3 is de "strengste ", maar nog minder als S & T.
en er staat nergens,maar dan ook nergens, dat je een stille hand nodig hebt, voor een Myler bit.
imo heb je altijd een stille hand nodig.
dus als je de level 1 probeert, en MYler raad aan er 3 weken mee te rijden, voor het paard eraan gewend is.

Ruimdenkend dat je mijn gepraat 'geblaat' noemt. Wel erg grappig dat je mij vraagt me ergens in te verdiepen, terwijl je zelf blijkbaar niet veel onderzoek hebt gedaan. Er doen namelijk tegenwoordig verhalen de ronde dat de myler bitten met een rolletje in de wang kunnen blijven hangen wanneer de ruiter teveel druk aan 1 kant heeft. Dit vind ik zelf niet bepaald 'vriendelijk' te noemen. Ook doen zich verhalen de ronde dat de myler meer schade kan aanrichten bij een 'ruwere' hand dan met een normaal enkel of dubbelgebroken bit. De ongebroken trens is zacht, heeft geen rolletjes of wat dan ook, vandaar vriendelijk :j.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:34

Amanda schreef:
Dat is inderdaad vergelijkbaar. Waarschijnlijk wat dikker. Al ziet het er niet heel dik uit.
Ik vind het ook een heel fijn bit. Niet te dik en stabiel.

Edit: billy allens zijn niet zo duur. Bij agradi staat hij voor nog geen 20 euro.
Misschien kun je die aanschaffen om te proberen en als het werkt een dressuurversie kopen. Dan is het niet zo zonde van je geld. De billy allen worden veel gebruikt en kun je waarschijnlijk weer snel kwijt via de Markt bijvoorbeeld.

Dit is een Billy Allen.
[ Afbeelding ]

Dit bit is voor mij het enige wat tot nu toe goed werkt, en heb er echt veel geprobeert. Hij had wel even tijd nodig om er aan te wennen, maar doet het er nu super op. Mijn paard heeft maar weinig ruimte en er moet sowieso een dunne in. Heb echt een hoop geld uitgegeven aan bitten, had achteraf beter een bitfitter kunnen laten komen.

Bitloos heb ik ook geprobeerd, maar te veel druk op zijn hoofd pikt hij ook niet.

wat voor mij ook werkte is neusriem vrij los en geen sperriempje. Het zou het bit wel stabieler moeten houden, maar die van mij kan er echt niet tegen dat zn mond zo dichtzit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:23

Ik heb er zelf ook een die onrustig is in de mond. Heb verschillende bitten geprobeerd, maar hij doet het tot nu toe nog steeds het fijnst op mijn robart bit, terwijl dat juist een heel lossig en 'onrustig' bit is.

Ik zou een ongebroken bustrens proberen. Die zijn nogal tegenovergesteld aan robart maar wie weet..

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:28

Ik zou absoluut de ongebroken D trens proberen. Ongebroken bitten zijn heel vriendelijk omdat het niet prikt in de mond. Een enkelgebroken bit prikt in het gehemelte en een dubbelgebroken bit in principe ook, hier wordt alleen de druk beter verdeeld. Bovendien komen je hulpen goed door omdat het ongebroken bit niet rammelt.

Een myler bit of een billy allen lijken me ook het proberen waard.

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:44

Mijn paard is ook moeilijk met dr mond. Heb verschillende bitjes geprobeerd. Myler, billy allen, kk rotary bit bus trens, dubbel gebroken ongebroken, koper, aurigan en black steel.
Mijn paard liep toen het beste op het scholingsbit van sprenger (ongebroken met tongboog).

Tevens wordt het onrustige in dr mond vaak erger bij spanning, spierpijn of het algeheel niet goed door dr lijf zijn.

Inmiddels ben ik terug overgestapt naar een dubbelgebroken bitje. Soms loopt ze daar goed op en soms minder. T blijft zoeken. En vaak als dit te lang duurd, heb je ook kans dat het een gewoonte wordt.