zonder singel rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chantal_bel

Re: zonder singel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:39

Kun je niet een singel lenen van iemand van een ander materiaal? Neopreen bijvoorbeeld? Hier met leren singels ook altijd problemen gehad en dan vooral in de zomer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:46

Te dikke singels veroorzaken dit bij mijn pony. Die gaat uiteindelijk het beste op glad neopreen, witte vaseline er onder voor het rijden en daarna inmasseren met kamferspiritus om de huid sterker te maken, wel verdunnen, want het is te sterk als de huid er niet aan gewend is. En enkel als de huid heel is, bij wondjes absoluut niet gebruiken.

Dat stuk er tussen genaaid elastiek is recept voor problemen, want richel in stuk materiaal wat tegen paard aan drukt en beweging onder is. Zulke oneffenheden gaan makkelijk irriteren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:25

Ik verplaats dit topic van MD naar HAR omdat het daar beter past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:02

Een singelbontje is even een trucje, maar kan wel. Je knipt het bontje dan open op de plaats waar de springflap zit. Eraan doen moet wanneer de singel volledig van het zadel is. Dan kan je hem er aan beide kanten op schuiven. En daarna blijft hij aan de singel hangen doordat hij dus niet over kan steken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:11

Ik ben van mening dat het komt door het elastiek die blijf tijdens het rijden niet vast op de plaats en gaat daardoor irriteren.
Ook bij een dressuurzadel met elastiek in de singel heb ik gemerkt dat het zadel niet lekker blijft liggen omdat er speling in zit en gaat schuiven.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:15

Maartje1990 schreef:
lisa_floorxx schreef:
zijn er singelbontjes voor singels met een buikflap dan?

Gewoon een normale en die doormidden/op maat knippen en links en rechts van de buikflap doen? Want daar zitten geen wondjes als ik hetgeen begrijp?

Ik rij al jaren met een doormidden geknipt bontje en dit geeft geen plekken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:15

amillia schreef:
Kun je geen lange singelstoten op je springzadel laten zetten? Als het zoals ik denk te herkennen een wintec zadel is gaat dat zelfs heel makkelijk en hoef je je zadel nieteens naar de zadelmaker te brengen.

Niet alle wintecs hebben makkelijk zelf te vervangen singelstoten.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:10

Ik had niet het elastieke stok gezien , maar dat zal het probleem zijn , hier een FRA elastieke singel en heel m'n pony lag open

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:42

misschien dat een bontje werkt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:46

mattes heeft bonten springsingels. Zou toch daarvoor gaan, een goede dressuursingel moet imo ook tot onder het zadel komen en niet zoals je vaak ziet tot ergens de oksel, lange singelstoten vind ik dus ook geen optie

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:54

Cemlys schreef:
mattes heeft bonten springsingels. Zou toch daarvoor gaan, een goede dressuursingel moet imo ook tot onder het zadel komen en niet zoals je vaak ziet tot ergens de oksel, lange singelstoten vind ik dus ook geen optie

Dat bedoelde ik ook niet zo maar ze heeft een dressuurzadel (en dus een dressuursingel) waarmee ze het probleem niet heeft.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:39

Hoi, zonder zadel en zonder singel rijden kan prima hoor, alleen soms wat onhandig :j

Rij altijd zondr zadel met dekje zonder singel, ook wel in rengalop hoor en af en toe springen echt keigaaf. Succes!

bruintje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:08

ik weet niet of dit mag helpen en of je het al gebruikt,
maar als je je pony/paard hebt aangesingeld steek je handen dan even achter de singel en wrijf deze langs de buik toe naar beneden dan ligt het vel ook niet zo opgekropt onder de singel, ik weet niet of het inderdaad kan zijn dat als je dit niet doet dit wondjes kan opleveren maar ben van mening dat het altijd de moeite waard is om het te proberen toch? :p

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:27

Ik denk dat het probleem bij de elastische stukken zit! Ik zou voor een compleet leren singel gaan aangezien je met je dressuur singel geen last hebt.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:27

misschien zo'n hoes kopen va echt schapenwol?
vervelend dat ze die wondjes krijgt :(

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:23