zere enkels en onder de voeten kramp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: zere enkels en onder de voeten kramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:13

Ik heb hetzelfde, maar dan meer slapende voeten/enkels ipv kramp. Ik heb Bow Balance beugels maar heb er weinig baat bij.
Wat wel helpt is erop letten dat ik goed 'in het lood zit', dus hak onder je heup, dat ik niet onnodig veel druk op mijn voeten zet gewoon ontspannen ipv hakken heel laag drukken) en dat ik in draf niet helemaal doorveer in mijn enkels maar het een klein beetje opvang op de bal van mijn voet en mijn knieen.
Ik heb wel mijn beugelriemen zo lang dat ik met hakken helemaal laag nauwelijks uit het zadel kom met lichtrijden, anders gaan m'n knieen zeuren.
Schuine beugels heb ik ook wel aan gedacht, maar zorgen dat bovenstaande dingen automatisme worden is denk ik een betere manier. Alleen denk ik er soms pas aan (vooral het ontspannen) als mijn voet al slaapt.

Ir111

Re: zere enkels en onder de voeten kramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:17

Als je het door zitles zou willen oplossen zou je contact op kunnen nemen met bokker 'hobby'. Zij is ceasartherapeut en geeft echt fantastisch zitles. Ze snapt hoe een lijf in elkaar zit en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

Haar website is www.equilibritas.nl

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:47

TS ik had precies het probleem wat jij beschrijft. Vooral bij draven steunde ik op de buitenkant van mijn voet, waardoor ik pijn kreeg in mijn enkel. Of het aan mijn houding ligt of aan mijn paard (een rond Belgisch trekpaard) weet ik niet. Gister heb ik schuine blokjes in mijn westernbeugels geplakt en vandaag geprobeerd of het werkt. Als ik de hoge kant naar binnen heb, steun ik met mijn volledige voet in de beugel in plaats van met alleen de buitenkant. Dit lost het probleem van pijnlijke enkels op en ik kan mijn voeten nu ook veel beter stil houden. Ik lees nu dat schuine blokjes met de hoge kant naar buiten "moeten", maar voor mij werkt dat absoluut niet. Misschien moet je je beugels gewoon eens omdraaien, kijken of dat iets oplost.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:54

Jaah dit komt ook bij mij bekend voor, ik heb vooral last van mijn rechter enkel. Vroeger heb ik mijn enkelbanden gescheurd gehad en geen oefeningen meegekregen van dokter enz. Dus waarschijnlijk is het niet goed hersteld. Ik krijg vooral last van pijn tijdens het lichtrijden, ook komt het redelijk vaak voor dat mijn voet slaapt (zo voelt het, alleen dan de pijnlijke manier).
Enkel is ook niet meer echt flexibel te krijgen met oefeningen.

Mocht iemand hiervoor tips hebben, ik hou me sterk aanbevolen :)
En ik ga de dingen die hier boven zijn genoemd uit proberen :D