Waarvoor zijn oornetjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anjaenrene

Re: Waarvoor zijn oornetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:38

Ik gebruik ze ook op wedstrijd. Dacht eerst toen iemand het opperde ook dat ik in de maling genomen werdt. Maar mijn merrie geageerd op buiten concour echt prettiger op mij met zo'n suf netje! Ze is veel minder afgeleid. Ik vindt het lelijk maar nood breekt wet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:53

Koper schreef:
essie_blue schreef:
Nee hoor max66. Hier gebruik ik outdoor altijd een oornetje tegen de vliegen. Met de pony ooit een keer gehad dat er een vlieg in het oortje kwam, als dat in je proeven gebeurt baal je toch behoorlijk. Mijn paard reageert heel gevoelig op vliegen bij z'n oren.

Beetje overdreven Koper. :roll: :roll: Je roept zomaar dingen, maar ik vind een gewoon knotje mooier, maar gebruik het toch. Ik ben daar echt niet de enige mee hoor.

Dat ze minder er van gaan horen lijkt mij toch echt stierenpoep, dat stukje stof houdt echt niet veel geluid tegen.

DeMolenhoek heeft het antwoord al gegeven.

Geeft niet als jij onnodige dingen voor je paard wil gebruiken hoor. En let op ik schrijf ALS. Maar dat houdt nog niet in dat ik zomaar wat roep.

Tegen insecten hebben paarden ingebouwde oorbeveiliging in de vorm van haren. Maar ja. als mensen die haren er eerst uit scheren heeft een paard daar niet zo veel meer aan.

En wederom roep je zomaar wat. Het is voor mijn paard dus niet onnodig. Rij thuis en op les zonder, wel vaak hysterisch geschud als er vliegen rondom zijn oren vliegen.

Daarbij scheer ik niet de oren van mijn paard uit, ik knip ook de haren niet. Wat dat betreft is hij puur natuur, dus ook dat is onzin. Er kan alsnog wat tussen komen.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:12

Ik maak soms ook gebruik van een oornetje, meestal in het indoorseizoen, wanneer hij geschoren is.. Hij wordt anders echt gek van die wind in zn oortjes.. Maar ik geloof inderdaad dat de oren nu niet meer uitgeschoren mogen worden..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:19

Tegen insecten en opspattend water en voor paarden met gevoelige oren... :D

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:59

Alexandra__ schreef:
Zowel uitscheren van de oren als het wegknippen van de neusharen is verboden tegenwoordig. Vind het een prima regel!

Sinds wanneer is dit verboden dan? Ons nieuwe paard (lees: sinds april bij ons op stal) had ook uitgeschoren oren. Ik vind uitgeschoren oren wel mooier maar merk dat sinds hij weer haar in zijn oren heeft veel rustiger is.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:31

Ik gebruik het thuis tegen de vliegen, muggen en wind omdat m'n paard daar helemaal hysterisch van word, op concours vind ik het ook mooier omdat mijn paard maar een heel dun voorplukje heeft en het anders zo'n raar knotje word, en natuurlijk ook tegen de vliegen etc.

Ik scheer/knip de oren ook niet uit trouwens.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:37

Oornetjes zijn inderdaad mode en om insecten uit de oren te houden (maar hoe vaak gebeurd dat nou?).

Als geluiddempers functioneren ze niet hoor.. Zo'n dun stukje stof houd echt géén geluid tegen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:29

nontie schreef:
Alexandra__ schreef:
Zowel uitscheren van de oren als het wegknippen van de neusharen is verboden tegenwoordig. Vind het een prima regel!

Sinds wanneer is dit verboden dan? Ons nieuwe paard (lees: sinds april bij ons op stal) had ook uitgeschoren oren. Ik vind uitgeschoren oren wel mooier maar merk dat sinds hij weer haar in zijn oren heeft veel rustiger is.

Volgens mij is dit niet verboden hoor.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:40

Een oornetje wordt officeel gebruikt voor het geluid.

Ze stoppen meestal een watje in de oren van de paarden en doen daar het oornetje overheen. Zo heb ik het gehoord van iemand die zelf ook veel wedstrijden rijdt en ook regelmatig het oornetje gebruikt. Zo raken de paarden namelijk niet afgeleid.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:49

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:58

Idd voor het geluid en wat sommige zeggen voor vliegjes op buitenrit kan ik me ook nog wel voorstellen.

Sommige doen het voor de mode net als peeskappen en bontje onder het zadel.

Persoonlijk zal ik het nooit voor de mooi doen.. Vind het lelijk. Hoef ze ook niet te gebruiken gelukkig :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:06

Babbelaar20 schreef:
KellyDV schreef:

https://www.knhs.nl/actueel/nieuws/knhs ... -nog-kaal/

edit kom er niet echt uit of het in nl verboden is. volgensmij alleen in duitsland en in NL zijn ze er nog meer bezig.

Ja volgens mij ook.. Ik weet wel dat op keuringen er soms wel wat moeilijk over gedaan wordt, wedstrijden mag het volgens mij nog. Maar iedereen scheert ook nog steeds uit op keuringen, lijkt me dat ze dit er nooit door heen krijgen want iedereen scheert lekker door. Gaat ze veel geld kosten als ze het gaan verbieden!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:32

Mijn paard schrikt van de kleinste geluidjes al. Thuis is het niet zo erg als ze ineens wegschiet maar op wedstrijd is dit natuurlijk niet zo fijn (hihi). Zou een oornetje dan voor mij geschikt zijn of helpt het volgens jullie weinig?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:37

KellyDV schreef:
nontie schreef:

Hmm oke, nouja hij vind het toch niet prettig als ik aan zijn oren zit dus ik bespaar hem die stress :')
En hij heeft enorm last van vliegen dus ga het hem ook niet aandoen dat hij al die vliegen straks in zijn oor heeft zitten.

ruth310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:42

Het is voornamelijk tegen insecten in de oren..
En dat ze het geluid dempen, hmm.. Als de oren zijn uitgeschoren zal het misschien iets helpen, ik heb niet het idee dat zo'n gehaakt stukje stof veel zoden aan de dijk zet

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:19

mrie schreef:
Oornetjes zijn onzin.
Als je de oren niet uitscheert heeft het paard geen last van vliegen en is een oornetje niet nodig. (mag dat trouwens nog steeds oren uitscheren?)
Ze maskeren het ongeoorloofd gebruik van oordoppen in de sport.
Oornetjes zijn een mode verschijnsel op de outfit op te leuken. Wat dan meteen het enige nuttige gebruik er van is. (mits je dat dus leuk vind)

helemaal mee eens :)

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:35

wat ik heb gehoord is tegen vliegen in de oren en het dempt geluid

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:50

De oornetjes zijn vooral bedoeld om het geluid op grote wedstrijden te dempen.
Sommige paarden hebben daar gewoon veel last van en zo kunnen ze zich beter concentreren. Zodat ruiter en paard beter kunnen samenwerken.

En het is ook wel een beetje een mode trend aan het worden. Als je op wedstrijd gaat dan wil je er toch top uitzien??

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:57

Mijn paard heeft helaas zomerexceem , kan geen vlieg op hooft hebben, ik zeg ideaal z'n oornetje
Daarbij zie je zijn kapot geschuurde oortjes zo niet ;-)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:07

Mijn paard raakt in paniek als ik het knotje uit zijn voorpluk haal, gevaarlijke blinde paniek. Zo heeft hij een x de complete wasplaats gesloopt, inclusief waterleidingen, keukenkastjes, de aanrecht, alle muren en als klap op de vuurpijl 6 meter buitenmuur volledig doen instorten. Sindsdien krijgt hij dus geen knotje meer :+

Een losse voorpluk vind ik bij hem niet mooi, en gezien zijn heftige reactie op het knotje zie ik het ook niet zitten om te gaan oefenen (erin is trouwens geen probleem, staat hij gewoon te slapen :+ ) dus blijft het oornetje over als optie.
Wel heb ik het netje zoveel mogelijk in de kleur van zijn vacht, zodat het niet echt opvalt :-)