[WN] Longeren (western) tack

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Longeren (western) tack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:39

kaptoom zou ik niet snel gebruiken, je wilt immers ook met longeren dat ze leren nageven en verzamelen op het bit, dan helpt een kaptoom niet en werkt juist in op een manier die je verder nooit gebruikt.

ik zou dus wel altijd met bit longeren als je wilt bijzetten (ga er dan wel vanuit dat je paard de basis beginselen van longeren kent en dus niet ineens omdraait of uitbreekt ofzo).
qua bijzet zijn er verschillende opties. je kunt een longeersingel gebruiken maar let er dan wel op dat je de teugels lager knoopt dan normaal, je wilt immers een anders hoofd/hals houding bij western paarden.
teugels tussen de benen door (bij ervaren paarden!) of door de beugels ed zijn ook goede opties.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:32

Een hoofd-halshouding......die moet niet van vastzetten komen, maar vanuit gymnastiseren van het paard en de daardoor verkregen goed ondertredende achterhand.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:35

Ja maar bij engels zetten ze deze een stuk hoger in dan bij western. Ze willen een andere positie dus hun hulpteugels zijn daar vaak ook op gericht. Daar moet je dus rekening mee houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:20

Met de hoogte van het vastzetten wel, maar de redenatie is wel gelijk; niet dwingen, dan kweek je alleen maar een onderhals.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:24

Wij logeren met kaptoom en longeerhulp. Wel lekker losjes. Soms ook gewoon alleen met kaptoom

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:33

Als ik de teugels tussen de voorbenen doe en vast maak op de schoft worden ze niet gedwongen. Ik stimuleer het voorwaarts lopen en als ze omhoog zouden willen voelen ze druk. Lopen ze waar ze moeten, hangt het vrij los. Is met rijden niet anders.
Ga je alles echt vastzetten, vind ik dat anders, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Mn ruin kan ik ook op alleen touwhalster wel laag laten lopen. Maar de merrie bijvoorbeeld heeft daar nog wat moeite mee. Steeds minder, maar ze komt van ver.
Dan heb ik het makkelijk, dat ze daar al gewend zijn te lopen en het kunnen. Maar er zijn toch wel veel paarden die moeite hebben of de bouw niet mee hebben. Die kun je niet in 1x naar beneden trekken, maar het is wel beter een manier te zoeken om ze goed te trainen, dan ze rond te laten hobbelen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:37

Interessante bevindingen allemaal.
Ik ga gewoon beginnen met halster en longeertouw (blijkbaar is ze dit bij haar vorige eigenaar gewoon - heb net wat 'onderzoek' verricht) en dan zien wat dat geeft.

Helaas is eergisteren (en gisteren) bij enkele stortbuien de hele piste onder water gelopen...
De bak ligt hier al járen en is dus dringend aan vervanging toe... afwatering suckt o.a. doordat de paarden hier in de winter los op lopen (zodat de weide niet kapot getrapt wordt) en STEEDS op dezelfde plaatsen rollen.
Het longeren zal dus nog wat moeten wachten.
KOMAAN ZON!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:15

Open trekken kan een stuk helpen. In een bak die veel belopen wordt moet je dat eigenlijk dagelijks doen. Ook het inbrengen van tapijtsnippers kan helpen tegen dichtslibben door vastlopen.