Makkelijk passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Makkelijk passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:24

Wat ik nu wil is graag longeren met zadel om hem goed te laten wennen, op de planning staat om hem ongeveer na zijn 4e jaar te laten beleren of zelf met hulp, dat weet ik nog niet... Denk dat ik dan toch naar thorowgood en kent en masters ga kijken. Een week een boomloos zadel proberen is lastig omdat hij dus niet zadelmak is. Hoe kan ik zoiets dan goed uitproberen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:31

Zonder ruiter is het niet zo erg als het alemaal niet optimaal is, er zit immers nog geen gewicht op.
Je kunt je paard in eerste instantie gewoon met een gebruikt (leen)zadel dat ook een beschadiging mag krijgen longeren en wennen. Als dit eenmaal goed gaat kun je iets zoeken wat in iedergeval op stand en aan de longe goed past. Zodra hij dan ingereden is nog even kort na laten kijken met ruiter.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:11

Dus dit zadel op de foto, is niet schadelijk om alleen mee te longeren? Als dat wel schadelijk is, doe ik dat namelijk natuurlijk liever niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:14

Zo lang het zadel niet schuift of te erg klappert zou ik daar ook niet al te moeilijk over doen idd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:16

Joolien schreef:
Zo lang het zadel niet schuift of te erg klappert zou ik daar ook niet al te moeilijk over doen idd.

Ik ga een goeie singel aanschaffen en kijken hoe het zadel het doet met longeren. Bedankt!
Voor de rest ga ik mijn zadelpasser contacteren om thorowgoods en kent en masters te komen passen. Mocht kent en masters me meer aanspreken zoek ik het model 2de hands. Ik vind de thorowgood t8 zadels ook mooie zadels dus onder mijn budget moet zeker wel lukken

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:24

Ik heb ook een thorowgood zadel voor mijn paard met KS.
Super fijn zadel, kan goed aangepast worden op het paard. Met verschillende kopijzers kom je vaak een heel eind. Ook zijn er verschillende modellen van de T8; de high wither, high wither compact, T8 compact, enz.
Ben er zeer over te spreken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:34

Batlow schreef:
Een week een boomloos zadel proberen is lastig omdat hij dus niet zadelmak is. Hoe kan ik zoiets dan goed uitproberen?

Als je nog een ander paard ter beschikking hebt wat wel gereden kan worden dan zou je het voor jezelf op het andere paard kunnen testen, en daarnaast op je jonge paard leggen om te zien of het mooi aansluit en hoe je paard erop reageert.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:38

In principe zijn kent & masters en thorowgood hele goede merken die makkelijk aanpasbaar zijn en vele jaren meegaan.

Is een thorowgood ook geen optie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:43

Je kunt gewoon eerst met een longeersingel met een dekje eronder beginnen, ligt er toch iets op de rug. Het zadel wat op je foto staat een stukje naar achteren leggen als je heb gaat gebruiken, maar er ook nog eens een foto van als hij iets naar achteren ligt en dan ook aan de voorkant.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:46

welke ik fijn vind is Norton ( Veelzeidigheidzadel ) die past op mijn b en e. en verwisselbaar kopijzer

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:50

bigone schreef:
Je kunt gewoon eerst met een longeersingel met een dekje eronder beginnen, ligt er toch iets op de rug. Het zadel wat op je foto staat een stukje naar achteren leggen als je heb gaat gebruiken, maar er ook nog eens een foto van als hij iets naar achteren ligt en dan ook aan de voorkant.

Zal ik doen.

Longeren met longeersingel en dekje doen we al geruime tijd. Tijd voor een stap verder dus en wennen aan een zadel :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:52

Batlow schreef:
Dus dit zadel op de foto, is niet schadelijk om alleen mee te longeren? Als dat wel schadelijk is, doe ik dat namelijk natuurlijk liever niet...

In principe is het zonder gewicht niet schadelijk, maar de kans is erg groot dat dit zadel bij een goede boksessie zo ongeveer op zijn hals terecht komt omdat het zwaartepunt wel erg ver naar achter verschoven is. Het paard heeft zo te zien ook nog niet al te veel schoft om dat te voorkomen.
Heeft er niemand op stal een oud wintecje 500 waar je even een passend kopijzer in kan doen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:52

Voor de mensen die ervaring hebben met een jong beginnend paard, wat is jullie voorkeur? Spring veelzijdig of dressuur?

Ik wil namelijk straks liever een dressuur en springzadel en geen veelzijdig..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:55

Waar je zelf makkelijkst op zit?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:01

Ik.heb een pony van 5 jaar en een paard van 6 en beide worden gereden met Kent en Masters S serie, dressuur. Super fijne zadels voor jonge paarden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:07

vencedor schreef:
Waar je zelf makkelijkst op zit?

Ik heb voor mijn pony een wintec veelzijdig, maar deze vind ik niet echt comfortabel zitten...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:10

Ik heb een tweedehands Kent & Master cob dressuur aangeschaft. Die zijn tweedehands gunstig geprijsd. (nieuw zijn ze trouwens ook niet heel erg duur) Hij ligt toch niet helemaal goed. De achterkant sluit niet mooi aan op de rug, dus ik laat er even een zadelpasser bij komen om te kijken of ze wat aan de kussens kunnen veranderen.

Ik hoop het hiermee op te lossen, want ik vind het wel een heel mooi systeem en hoop hier inderdaad een zadel te hebben gevonden waar ik een tijdje mee vooruit kan.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:16

Wat ook vaak "makkelijke" zadels zijn zijn ijslanderzadels. Ik heb zelf een tekna. (En allesbehalve een ijslander trouwens)
Zijn ook met verwisselbare boom.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:17

Jessix schreef:
Ik heb een tweedehands Kent & Master cob dressuur aangeschaft. Die zijn tweedehands gunstig geprijsd. (nieuw zijn ze trouwens ook niet heel erg duur) Hij ligt toch niet helemaal goed. De achterkant sluit niet mooi aan op de rug, dus ik laat er even een zadelpasser bij komen om te kijken of ze wat aan de kussens kunnen veranderen.

Ik hoop het hiermee op te lossen, want ik vind het wel een heel mooi systeem en hoop hier inderdaad een zadel te hebben gevonden waar ik een tijdje mee vooruit kan.

Ik wil namelijk ook graag de thorowgood of kent en masters 2de hands aanschaffen, scheelt toch veel geld. Alleen wil ik pas de zadelmaker laten komen als ik het zadel heb... Maar de vraag of het passend kan worden. Dit omdat ik anders de passer moet laten komen om zadels te passen, dat ene zadel 2de hands koop en de passer dan weer moet komen om het passend te maken. Twijfel twijfel wat ik moet doen :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:17

PenP2014 schreef:
Wat ook vaak "makkelijke" zadels zijn zijn ijslanderzadels. Ik heb zelf een tekna. (En allesbehalve een ijslander trouwens)
Zijn ook met verwisselbare boom.

Klopt, heb ik ook naar gekeken. Ik kan alleen geen passer vinden die de tekna zadels kan aanpassen, dit gaat dmv hitte begreep ik

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:18

Kan dmv hitte inderdaad. Maar je hebt ze ook met verwisselbare boom. Daar zou je dan idd even goed op moeten letten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:22

Batlow schreef:
Jessix schreef:

Ik wil namelijk ook graag de thorowgood of kent en masters 2de hands aanschaffen, scheelt toch veel geld. Alleen wil ik pas de zadelmaker laten komen als ik het zadel heb... Maar de vraag of het passend kan worden. Dit omdat ik anders de passer moet laten komen om zadels te passen, dat ene zadel 2de hands koop en de passer dan weer moet komen om het passend te maken. Twijfel twijfel wat ik moet doen :+

Ja het blijft toch altijd een gok.. Ik ben er ook bang voor dat ik het verkeerde zadel heb gekozen. Ik ben gegaan voor de cob versie, maar wie weet past de gewone dressuur wel beter. |o

Nou ja, dan heb ik in elk geval wel weer wat in te ruilen of ik betaal gewoon voor het pasconsult en ga zelf op zoek naar een tweedehands exemplaar. Je hoeft natuurlijk geen zadel te kopen bij de zadelfitter... Je kan ze per dienst betalen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:25

Jessix schreef:
Ja het blijft toch altijd een gok.. Ik ben er ook bang voor dat ik het verkeerde zadel heb gekozen. Ik ben gegaan voor de cob versie, maar wie weet past de gewone dressuur wel beter. |o

Nou ja, dan heb ik in elk geval wel weer wat in te ruilen of ik betaal gewoon voor het pasconsult en ga zelf op zoek naar een tweedehands exemplaar. Je hoeft natuurlijk geen zadel te kopen bij de zadelfitter... Je kan ze per dienst betalen.

Nee dat hoeft uiteraard niet, maar als ik een thorowgood koop, weet ik niet of die uberhaupt past, dus vandaar eerst die zadels passen en dan een 2dehands aanschaffen. Het blijft lastig, zadels. Veel geld kost het allemaal maar het moet echt passend |o

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:27

Maar veel mensen die een zadel verkopen staan wel open voor weer terugbrengen hoor.
Zo heb ik het ook gedaan. Eerst betalen, passen met zadelmaakster en wat niet paste weer terug. Ben in mn zadelzoektocht geen persoon tegengekomen die zo niet akkoord wou :)

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:27

Rossner is een heel erg goed merk zegt zadelmaker van divoza kan ook altijd vermaakt worden