Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Janneke2 schreef:Punz schreef:Lastige zou voor mij persoonlijk zijn dat je door de hefboomwerking mogelijk niet goed meer voelt hoe sterk je in werkt.
En bij een hefboom is het nog ingewikkelder: hefbomen zijn ontworpen zodat je met relatief weinig kracht veel resultaat kunt hebben. (Als geboren Rotterdamse: dat IS handig als je een schip moet uitladen.) Maar bij het rijden van een gevoelig paard is en blijft het tricky.

Vind 'm veel fijner om mee te rijden, paard heeft de hele tijd oortjes erop en geeft een veel vrolijkere indruk in het werk. 
) Ik vind mijn hackamore persoonlijk veel scherper dan mijn gewone dubbel gebroken bitje. Ik rijd er alleen mee als ik lekker op een los teugeltje buiten rijd. (meer contact is ook niet nodig bij m'n pony). Stel dat ze het een keer in haar bol krijgt en gaat rennen, of heel erg schrikt, dan heb ik haar met veel rustigere hulpen weer terug. Gelukkig komt dit nauwelijks voor! ik rijd zelf liever buiten met m'n hackamore, waar ik hele zachte hulpen hoef te geven voor hetzelfde effect. Dan dat ik met een bit rijd en bij wijze van heel erg in haar mond moet rukken voor hetzelfde effect. Maar in gewone baksituatie's en dergelijke is ze prima te rijden op bit hoor, met zachte hulpen, begrijp me niet verkeerd 

Varekaj schreef:Maar kan je een bosal vergelijken met een hackamore dan? Dacht dat het toch vriendelijker was qua inwerking. Duidelijk, maar vriendelijk.
Varekaj schreef:Westernruiters krijgen van mij respect als ze netjes en vriendelijk rijden. Helaas heb je hier meer cowboys ertussen die er een shank inhangen en sleuren maar.

Varekaj schreef:Westernruiters krijgen van mij respect als ze netjes en vriendelijk rijden. Helaas heb je hier meer cowboys ertussen die er een shank inhangen en sleuren maar.
Cassidy schreef:De overstap naar een mechanische hackamore kan een keuze zijn als de eigenaar van het paard de moeite niet wil nemen om te kijken naar een geschikt bit voor het paard. Een geschikt bit voor een paard vinden kan tijd en geld kosten, omdat je verschillende bitten moet aanschaffen die het uiteindelijk toch niet blijken te zijn. Sowieso is bitloos een hype op dit moment, dus dan zit je al snel goed (kuch). Mijn mening is echter dat bitloos een overgangsfase is tussen beleren van een groen paard en optimale finesse bij een volleerd paard. Helaas nemen niet veel mensen de tijd, of hebben voldoende kennis van zaken om een paard die basis mee te geven.
Varekaj schreef:Voorlopig blijf ik bij de hackamoreVind 'm veel fijner om mee te rijden, paard heeft de hele tijd oortjes erop en geeft een veel vrolijkere indruk in het werk.
Stalbaas gaf trouwens aan dat je de hack eigenlijk in combi met een bit moet gebruiken, omdat je met de hack niet zo fijn kan sturen. Moet zeggen, zo'n optoming gebruik je niet bij een net zadelmak paard. Dus een relatief doorgereden paard kan je toch al sturen op gewichts- en beenhulpen? Waarom dan een hack combineren met een trens?