Hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:31

Wie heeft het over stang en trens? Ik heb het over een correctional. Ik rijdt niet met aanleuning en wil idealiter alleen het gewicht van de teugel in mijn handen voelen. Einddoel is rijden op een hand. O ja, en ik rijdt western :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:33

Bij western is het toch grof gezegd de bedoeling dat je met losse teugel rijdt en volledig stuurt op zit en benen? Dus dan zit een bit er bij een goed afgericht paard er toch gewoon in voor de "show"?
In feite is jouw idee van alleen gewicht van de teugel ook 1 van mijn doelen. Ik voel me er beter bij als ik met een bitloze optoming evengoed mijn paard kan rondsturen met voorzichtige hand en indien nodig wel doorkom, dan wanneer er ijzer in de mond moet en je paard gewoon op simpel licht contact op opnemen van de teugel al gaat tegenwringen om er maar onderuit te raken.

Ik heb ook meer respect voor een ruiter die rekening houdt met zijn paard. Dat wil zeggen, die eventueel doelen en dromen bijstelt als blijkt dat zijn paar bitloos beter af is. Of omdat het best matchende bit niet toegestaan is in de discipline die hij wil doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:45

En ik ben er van overtuigd dat er een compromis bestaat. Dus bit dat lekker zit voor paard en voor ruiter prettig is. Maar dat vergt vaak wat zoekwerk.

En idd, mijn doel is rijden met miniem contact. Maar voordat je daar bent, zul je toch wat aanwijzingen moeten geven. Om de mond te sparen is bitloos ideaal. Vervolgens bitloos in combinatie met een bit, zodat je terug kunt naar dat bitloos tijdens het beleringsproces gedurende de overstap van bitloos naar bit. Om vervolgen de bitloos optoming helemaal weg te kunnen laten. En dan ben je een aantal jaren verder, hebt de mond van het paard gespaard maar kunt op minieme aanwijzingen, minder zelfs dan met bitloos, je paard aanwijzigen geven. Maar als je dat nog nooit hebt gedaan, en nog nooit hebt gevoeld, zal bitloos het ultieme einddoel blijven, en je nooit de drang voelen naar hoger en naar meer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:15

Janneke2 schreef:
Punz schreef:
Lastige zou voor mij persoonlijk zijn dat je door de hefboomwerking mogelijk niet goed meer voelt hoe sterk je in werkt.

En bij een hefboom is het nog ingewikkelder: hefbomen zijn ontworpen zodat je met relatief weinig kracht veel resultaat kunt hebben. (Als geboren Rotterdamse: dat IS handig als je een schip moet uitladen.) Maar bij het rijden van een gevoelig paard is en blijft het tricky.

Precies wat ik bedoel!
Goed voelen is al moeilijk genoeg, en met een hefboomwerking wordt dat imo níet makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:20

De TA is geweest en yep, wat ik al dacht: paard heeft smalle mond en ook aardig gevoelig gehemelte en relatief weinig plaats voor een bit. Een bit is dus niet uitgesloten, maar ze wenste me alvast héél veel succes om eentje te vinden die kan passen. Bitloos vond ze een prima oplossing zelfs, en ze was erg blij dat ik die optie niet persé wou uitsluiten. Ik reed tot voor kort met een standaard enkelgebroken watertrensje, maar die hindert tegen het gehemelte aan vermoedde ze. Mijn bijrijder heeft een myler speciaal voor een paardenmond met weinig plek, dus we gaan die op termijn eens proberen. Alleen mag ik door de ingreep 3 à 4 weken geen bit gebruiken bij het rijden. Tanden zaten aardig vast en toch wel diep, dus voorlopig blijven we bitloos rondhobbelen.

Het volgende waar ik dan tegenaan loop: als ik moet kijken naar bitten die niet (of erg weinig) scharnieren in het midden zodat ze het gehemelte niet raken, dan kom ik idd bij myler uit en ongebroken bitten. Die laatste zijn sowieso niet toegestaan op dressuurwedstrijden en de mylers... Denk dat het nog wat voeten in de aarde kan hebben.

Dus voorlopig staan alleen nog springwedstrijden op de planning en genieten van het bitloze :)

Cassidy

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:24

Naast Myler heeft ook Billy Allen niet scharnierende bitten.

Succes met zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:29

Voorlopig blijf ik bij de hackamore :) Vind 'm veel fijner om mee te rijden, paard heeft de hele tijd oortjes erop en geeft een veel vrolijkere indruk in het werk.
Stalbaas gaf trouwens aan dat je de hack eigenlijk in combi met een bit moet gebruiken, omdat je met de hack niet zo fijn kan sturen. Moet zeggen, zo'n optoming gebruik je niet bij een net zadelmak paard. Dus een relatief doorgereden paard kan je toch al sturen op gewichts- en beenhulpen? Waarom dan een hack combineren met een trens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:36

Binnen de Californische stijl van de western worden paarden ingereden op Bosal en vervolgens in combinatie met Bosal omgeschoold naar Correctional. De Bosal om ten allen tijde terug te kunnen vallen op iets wat het paard van begin af aan heeft geleerd, als er verwarring ontstaat over de aanwijzingen van de Correctional.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:38

ik vind dat veel mensen hackamores onderschatten. Vooral veel penny's denken dat ze zo diervriendelijker rijden (want het is toch bitloos :o? ) Ik vind mijn hackamore persoonlijk veel scherper dan mijn gewone dubbel gebroken bitje. Ik rijd er alleen mee als ik lekker op een los teugeltje buiten rijd. (meer contact is ook niet nodig bij m'n pony). Stel dat ze het een keer in haar bol krijgt en gaat rennen, of heel erg schrikt, dan heb ik haar met veel rustigere hulpen weer terug. Gelukkig komt dit nauwelijks voor! ik rijd zelf liever buiten met m'n hackamore, waar ik hele zachte hulpen hoef te geven voor hetzelfde effect. Dan dat ik met een bit rijd en bij wijze van heel erg in haar mond moet rukken voor hetzelfde effect. Maar in gewone baksituatie's en dergelijke is ze prima te rijden op bit hoor, met zachte hulpen, begrijp me niet verkeerd ;)
Het is een kwestie van wat je fijn vind, denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:43

Maar kan je een bosal vergelijken met een hackamore dan? Dacht dat het toch vriendelijker was qua inwerking. Duidelijk, maar vriendelijk.

Zie me nog niet op een jong paard stappen met gelijk een hack er omheen. Een sidepull eventueel wel. Wil niet weten welk resultaat je krijgt als je net contact zoekt en paardmans gaat aan het flippen op die neusdruk en uit reflex trek je even door. OK, dat is met een bit in de mond minstens even erg, dat besef ik ook. Maar als je hack dan te laag hangt (wat ik best veel tegenkom heb ik ontdekt) dan zit je wel ook de neusholtes af te knellen.

@Grease: ik onderschat hem niet, maar ik waardeer hem wel. Alleen al omdat mijn paard zo veel relaxer is! Uiteraard moet ik nog afwachten wat het geeft over een maand wanneer ik weer bitten ga testen. Het is gewoon... ik stapte op, voelde ineens een erg ruime stap, goed ruggebruik, overgangen gingen prima en erg fijn op minimale hulpen, sturen ging redelijk goed. Scherpe optoming of niet, als je paard aangeeft zich met die optoming veel beter in zijn vel te voelen en de communicatie wederzijds verloopt 100x vlotter en duidelijker op 10x kleinere hulpen, waarom dan er geen gebruik van maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:44

Een van de voorstanders van de Californische rijstijl was wijlen Jean Claude Dysli.

Zomaar een willekeurig filmpje van een ruiter tijdens een cursus. Met Bosal, EN bit.

http://www.youtube.com/watch?v=KJ0RIfKAK00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:46

Varekaj schreef:
Maar kan je een bosal vergelijken met een hackamore dan? Dacht dat het toch vriendelijker was qua inwerking. Duidelijk, maar vriendelijk.

Bosal is heel heftig, en beslist niet zachter dan een Hackamore. Probleem is dat een Bosal goed moet passen, en een goede Bosal, met Mecate reins van paardenhaar, kan zomaar 1000 Euro kosten. En niet iedereen heeft dat bedrag liggen, laat staan ervoor over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:49

Westernruiters krijgen van mij respect als ze netjes en vriendelijk rijden. Helaas heb je hier meer cowboys ertussen die er een shank inhangen en sleuren maar.

Filmpje bekijk ik morgen even. Hoe denk jij dan dat je bitloos + bit kan gaan combineren in de klassieke stijl? Een sidepull met trensje dan ofzo?
En als een bosal zo heftig is, waarom daar dan een jong paard mee laten kennis maken? Waarom niet op een zachter bitje als dat ook kan? Of gewoon op touwhalster bij wijze van spreken? Aangezien het doel toch is om er uiteindelijk een bit voor te gaan gebruiken, zelfs al wordt dat maar minimaal aangeraakt.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:52

Varekaj schreef:
Westernruiters krijgen van mij respect als ze netjes en vriendelijk rijden. Helaas heb je hier meer cowboys ertussen die er een shank inhangen en sleuren maar.

Heel veel amateur wedstrijden zien er bij western inderdaad zo uit, maar ik weet zeker dat er ook zulke engelse evenementen plaats vinden.

Zodra je naar het echte pro niveau (weet niet of het bij western ook grand prix heet) zie je vaak echt goede ruiters die echt goed met hun bit omgaan en het paard relaxt rond kunnen rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:54

Varekaj schreef:

Wat een voordelen weer over de westernruiters in Nederland. Dat er mensen zonder kennis met veel te zware bitten rondrijden is niet alleen inherent aan de Western.

Daar komt ook nog bij dat een Vaquero in Californie met de nodige kennis, ervaring en lichaamsbeheersing, is wat anders dan een amateur in Nederland, die niet weet wat hij aan het doen is....

En voor het inrijden van een jong paard, wil ik je verwijzen naar de videoserie van Scott Downs, het inrijden van het rescue paardje Fancy volgens methode Clinton Anderson. Basis begint vanaf de grond, en niet simpelweg door een Hackamore of een Bosal om het hoofd van een paard te hangen.

Dag 1 is hier te vinden, het zijn in totaal 8 dagen:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... BF39653635

En uiteindelijk gaat Fancy van natural hackamore (rope halter) naar een simpele bosal (die vind ik dus te simpel) over op trens.

http://www.youtube.com/watch?v=wQyl_Lk0ufs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:13

Ik zit in België, niet in Nederland en de cowboys waar ik het over heb daar schaam je je de ogen uit de kop voor in hun plek. Daar bedoel ik zeker niet alle ruiters mee. Er zijn hier alleen nog best veel mensen waar erg boertig met paarden wordt omgegaan.

Ik begin evengoed met elk paard op de grond. Pas als daar de verstandhouding goed zit ga ik verder. Niets is zo mooi in het werk met paarden als tijd.
En zo weinig mogelijk druk. Als ze de basis begrijpen met losse teugel, dan.begrijpen ze de rest ook wel. Vind dat veel makkelijker opbouwen dan gelijk stevig contact eraan in de mond.

Dat is ook een punt voor een hack bij een paard wat al verder staat. Je hoeft er amper aan te komen en de druk wordt veel meer verdeeld dan over 2 dunne ijzeren stukjes in een mond. Een hack zie je ook, een bit is al moeilijker Hoe het zit bij het rijden (tenzij een stang dan).

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:12

Om terug te komen op jouw opmerking dat een stangetje niet toegestaan is op wedstrijden: volgens mij mag je wel met een ongebroken trens wél starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:20

Nop, mag hier niet. Heb het specifiek opgezocht in het dressuurreglement en een ongebroken rubber "stang" mag niet, zelfs niet zonder metalen binnenkant. Heb het ook nagevraagd in de ruitershop, die mevrouw heeft internationaal gereden en is nu bezig met de opleiding tot nationaal jurylid en ook zij bevestigde dat dit geen toegestaan bit is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:46

Cassidy schreef:
De overstap naar een mechanische hackamore kan een keuze zijn als de eigenaar van het paard de moeite niet wil nemen om te kijken naar een geschikt bit voor het paard. Een geschikt bit voor een paard vinden kan tijd en geld kosten, omdat je verschillende bitten moet aanschaffen die het uiteindelijk toch niet blijken te zijn. Sowieso is bitloos een hype op dit moment, dus dan zit je al snel goed (kuch). Mijn mening is echter dat bitloos een overgangsfase is tussen beleren van een groen paard en optimale finesse bij een volleerd paard. Helaas nemen niet veel mensen de tijd, of hebben voldoende kennis van zaken om een paard die basis mee te geven.

Mijn paard is jaren met bit gereden, -tig bitten geprobeerd, maar de aanleuning was nooit goed. tandarts meerdere keren per jaar erbij, wolfskiesjes verwijderd en ga maar door. Tot het enige wat hij nog deed erdoorheen lopen was en tegen het bit ingaan. Kind durfde er niet meer op en pony moest weg. Na een tijdje aanklooien (met oa myler waardoor het probleem iets beter was maar het net niet was), even goed in de mond gekeken, bleek het paard een afwijking aan de tong te hebben, voorste en achterste deel staan gekanteld tov mekaar, ipv in elkaars verlengde en ja precies daar waar het bit ligt. Paard was inmiddels 13 en 10 jaar lang 2x per jaar onder sedatie behandeld door een tandarts. Probleem is nooit opgemerkt helaas. Inmiddels verschillende bitloze optomingen geprobeerd, van gekruisd tot sidepull. Uiteindelijk doet de mechanische hackamore het het beste, ontspanning komt weer terug,... Dus af en toe niet omwille van de hype of gebrek aan kunde. Naar mijn mening zullen wel meer paarden hiermee rondlopen, maar wordt het gewoon nooit opgemerkt. Dus niet te gauw roepen dat er geen moeite gedaan wordt om naar een gepast bit te zoeken, soms is die er gewoon niet (en ik zou wel heel graag willen dat die er wel was)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:54

Varekaj schreef:
Voorlopig blijf ik bij de hackamore :) Vind 'm veel fijner om mee te rijden, paard heeft de hele tijd oortjes erop en geeft een veel vrolijkere indruk in het werk.
Stalbaas gaf trouwens aan dat je de hack eigenlijk in combi met een bit moet gebruiken, omdat je met de hack niet zo fijn kan sturen. Moet zeggen, zo'n optoming gebruik je niet bij een net zadelmak paard. Dus een relatief doorgereden paard kan je toch al sturen op gewichts- en beenhulpen? Waarom dan een hack combineren met een trens?

Ik zie het af en toe wel eens die combi, laatst nog een soort van aan elkaar-combinatie.

Ik rijd met mijn hackamore wel met gewoon contact, niet anders als met bit eigelijk. Moet zeggen dat ik verder wel een stille hand heb en kan lossen waar nodig. sidepull en derg liep hij gewoon teveel doorheen. Ik heb overigens geen ketting en dan vind ik het effect nog meevallen, als je natuurlijk je neusriem erg strak aangespt dan krijg je een scherpere inwerking. Ik heb hem eigenlijk nooit op zn strakst, ook heb ik hem hoog op de neus, dus duidelijk boven het zwevende botgedeelte, dan dan merk je dat je inwerking ook weer minder sterk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:06

Zo hoort het toch ook? Op zelfde plaats als een hoge neusriem? Hier zit er een wolletje onder, kan nog 1 gaatje losser en met leren riempje ipv ketting.

Paard heeft deze week vakantie gehad, maandag opnieuw les. Denk dat we nu ook wijken met hack gaan proberen. Was met bit best een drama van.vastzetten en erdoor drammen ipv netjes voorwaarts zijwaarts.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:31

Wijken gaat hier prima met hack. In het begin kwamen de zijwaartse teugelhulpen niet altijd precies door maar je gaat vanzelf meer je zit gebruiken. Uiteraard hoort ie daar te hangen maar ik zie ze vaak lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:37

Heb nu 4x bitloos gereden waarvan 2x met hack. En elke keer heb ik gevoel dat paard meer en.vlotter reageert op been en zit dan met bit. Alsof zijn aandacht nu is waar het moet en niet bij het gevecht voorin om.van die druk af te raken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:42

Ook hier alleen maar vooruitgang, paard loopt eigenlijk zo goed als ontspannen tegenwoordig sins ik hem met hack rijd. Ultieme proef was een dressuurclinic waar die het voortreffelijk deed.
https://www.youtube.com/watch?v=j8PuLtSiTmk

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:19

(Late reactie maar ik ben pas lid van bokt geworden). Ik vind dat je erg netjes rijdt en eigenlijk een rustige aanleuning hebt, het ziet er prettig uit. Hoop over een poosje ook zo rond te kunnen rijden.... :D