[WN] Mijn zadel wipt achter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Mijn zadel wipt achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:29

Met een build up pad kun je je tijdelijk wel redden, maar ik vrees dat het uiteindelijk een ander zadel zal worden...

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:40

build up, klinkt goed.
Kun je die aanpassen??

ik zal eens gaan googllen

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:42

Een nieuw zadel lijkt mij het beste voor je paard..

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:51

nieuw zadel is nog niet echt van toepassing, hij heeft er net een paar keer onder gelopen.
hij zal nog flink gaan veranderen wat bouw en bespiering betreft.
dan kan ik vanaf nu elke 2 maanden een ander zadel gaan aanschaffen..... geen suikeroom helaas....

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:12

heeft er iemand ervaringen met een build up pad????

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:12

Mijn pony was ingevallen na tijd niet trainen. Hij heeft een XQFboom, dus best breed. Evelien heeft toen gekeken en die adviseerde tijdelijk aan handdoekje aan de voorkant ertussen te doen. Ik vond dat na enkele keren al lastig, dus de biofit pad van Classic Equine aangeschaft. Achteraf een goede investering, omdat pony vaker uit de roulatie is geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:49

TSCollin schreef:
build up, klinkt goed.
Kun je die aanpassen??

Die zijn er wel, ik denk bijv. aan de Mattes waarin je 2x 3 vakken hebt om shims in te doen.
Bij gelijke opvulling heb je een goede pad die je altijd kunt blijven gebruiken en bij extra padding in het voorste stuk pas je een te breed zadel wat aan.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:57

TSCollin schreef:
overigens dacht ik dat als een zadel te breed is van voren dat hij dan achter wipt??? en niet als het zadel te smal is van voren

+1 een zadel wat te klein is gaat schuiven

TSCollin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:04

morgen komt mijn speciale pad. hopelijk werkt het.
bij twijfel toch maar iemand lk laten komen

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:42

PrizTwir schreef:
TSCollin schreef:
overigens dacht ik dat als een zadel te breed is van voren dat hij dan achter wipt??? en niet als het zadel te smal is van voren

+1 een zadel wat te klein is gaat schuiven

Klopt, maar mijn paard was breder geworden waardoor het zadel hoger kwam te liggen en dus te breed werd. Dat kan dus ook.

TS, ik hoop voor je dat het past! En anders is Evelien echt een aanrader voor kundig advies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:48

Ryder schreef:
Klopt, maar mijn paard was breder geworden waardoor het zadel hoger kwam te liggen en dus te breed werd. Dat kan dus ook.
Ergens mis ik hier de logica :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:34

DubbelDun schreef:
Ryder schreef:
Ergens mis ik hier de logica :)

paard wordt breder bij de schouders. Zadel wordt als het ware 'opgetild' en komt te hoog te liggen. Wordt dus te breed voor de (nieuwe) plek waar hij ligt (of te smal voor de plek waar hij eerst lag).

Dit is althans wat Evelien me uitlegde :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:41

Een zadel blijft liggen waar de breedte van het paard in overeenstemming is met de breedte van een zadel. Waar dat in een zadel is (ergens halverwege de bars waarschijnlijk) is iig niet de plek zoals het hoort te liggen.
Ik snap de redenatie er achter wel, maar het klinkt niet logisch :D
Het zadel blijft gewoon te smal, zeggen dat het te breed is kan bijv. bij verkoop mensen op een verkeerd been zetten.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:43

Ja, het was ook te smal. Maar door de ligging werd het weer te breed. Daarom kloppen de 'verschijnselen' die het zadel had toen wel bij wat de TS had. Daar ging het eigenlijk over :D

Zadel is overigens teruggegaan naar Evelien dus als iemand er nu mee rijdt is het ook weer keurig aangemeten, ik zet niemand op het verkeerde been ;)
Laatst bijgewerkt door Ryder op 23-07-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:43

Ik snap je :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:09

Heb je ook eens goed gekeken of je je zadel wel ver genoeg naar achter legt? Veel mensen (vooral die vanuit de engelse sport komen) leggen een westernzadel namelijk te ver naar voren waardoor het ook niet lekker ligt. Hij hoort eerder achter de schouder te liggen ipv op de schouder zoals een engels zadel.
En anders idd eens een dikker pad (bv wonpad) proberen, dat kan ook al veel schelen. En een beetje wippen is echt niet echt, afhankelijk van hoe je paard loopt zelfs normaal.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:16

Gewoon een zadelmaker zoeken met 2e hands zadels, ik heb een zadel gekocht voor mijn 3 jarige toen en nu 7 jaar past hij het zadel nogsteeds dus je kunt best een zadel op de groei kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:18

Met 'western' is een 2e hands zadelmaker niet 'zo gewoon' ;)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:20

Je kan toch beginnen met een Engels zadel totdat je geld hebt voor een nieuw western zadel? Kies voor je paard wat gezonder us voor zn rug en niet wat je zelf mooier vindt!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:20

quarterH schreef:
Heb je ook eens goed gekeken of je je zadel wel ver genoeg naar achter legt? Veel mensen (vooral die vanuit de engelse sport komen) leggen een westernzadel namelijk te ver naar voren waardoor het ook niet lekker ligt. Hij hoort eerder achter de schouder te liggen ipv op de schouder zoals een engels zadel.
En anders idd eens een dikker pad (bv wonpad) proberen, dat kan ook al veel schelen. En een beetje wippen is echt niet echt, afhankelijk van hoe je paard loopt zelfs normaal.

Ook een Engels zadel hoort gewoon achter de schouder te liggen, maar helaas gebeurd dat vaak niet!