longeerhulp zelf maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:31

fargo; ja, ik heb het geprobeerd, maar mijn pony vond de losse beweging op haar rug echt not-done. En dan wordt ze gewoon keurig nagekeken door de fysio en masseuse dus aan haar rug ligt het absoluut niet; ze vind dat gewoon absoluut niet fijn. Zo zie je dus maar weer dat zo'n oplossing lang niet voor ieder paard direct beter (of slechter) werkt.

Ik zeg namelijk ook niet dat het longeerkoord niet werkt; alleen het is geen superoplossing waar ieder paard standaard beter van wordt. Maar dat het bij mijn pony niet fijn werkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het bij een ander paard niet werkt; alleen geef ik de voorkeur aan een singel en het longeerkoord op deze manier te gebruiken, ook omdat ik het fijner vind om deze zelf af te kunnen stellen en later als we verder zijn in de training haar anders in te kunnen stellen :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:34

chelle_dora schreef:
fargo; ja, ik heb het geprobeerd, maar mijn pony vond de losse beweging op haar rug echt not-done. En dan wordt ze gewoon keurig nagekeken door de fysio en masseuse dus aan haar rug ligt het absoluut niet; ze vind dat gewoon absoluut niet fijn. Zo zie je dus maar weer dat zo'n oplossing lang niet voor ieder paard direct beter (of slechter) werkt.

Nee ik zeg ook niet dat jouw oplossing geen goede oplossing is, het is alleen niet hetzelfde en dezelfde inwerking, dat wilde ik alleen aangeven ;-)
En inderdaad paarden zijn allemaal verschillend. De mijne deden en doen het allemaal prima op een longeerhulp maar lopen ook goed met een pessoa of met een bijzet er aan.. Ken probleempaardje dat het door de longeerhulp eindelijk allemaal een beetje is gaan snappen, dat zakken en nageven en loslaten :') :j :')

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:35

Wij gebruiken altijd de slofteugel. Ik maak hem dan vast met een elastiek tussen de bitringen. Vervolgens kun je dmv een knoop bepalen hoe strak je hem wilt. Werkt op zich prima maar ik denk dat een uit de winkel wel een stuk fijner is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:36

fargo schreef:
chelle_dora schreef:

Nee ik zeg ook niet dat jouw oplossing geen goede oplossing is, het is alleen niet hetzelfde en dezelfde inwerking, dat wilde ik alleen aangeven ;-)
En inderdaad paarden zijn allemaal verschillend. De mijne deden en doen het allemaal prima op een longeerhulp maar lopen ook goed met een pessoa of met een bijzet er aan.. Ken probleempaardje dat het door de longeerhulp eindelijk allemaal een beetje is gaan snappen, dat zakken en nageven en loslaten :') :j :')

Oke, ik dacht dat mijn oplossing / manier alleen wel soort hetzelfde werkte omdat deze net zo goed tussen de benen loopt, alleen bij mij lopen de touwen dus ook naast d'r schouders, maar het zou goed kunnen dat het dan ineens iets heel anders is hoor. Alleen zijn het dus nog steeds geen bijzettouwtjes; het werkt dan wel anders in maar het zijn nog steeds geen touwtjes, het is 1 lang koord :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:39

Het zal ook echt wel vergelijkbaar zijn, maar jouw touw is bevestigd/vastgeknoopt en kan niet vrij bewegen of meegeven toch? Dus het geeft wel iets meer druk of tegendruk dan een longeerhulp zal geven want die ligt immers los en beweegt mee. Maar de inwerking zal wel vergelijkbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:46

fargo schreef:
Het zal ook echt wel vergelijkbaar zijn, maar jouw touw is bevestigd/vastgeknoopt en kan niet vrij bewegen of meegeven toch? Dus het geeft wel iets meer druk of tegendruk dan een longeerhulp zal geven want die ligt immers los en beweegt mee. Maar de inwerking zal wel vergelijkbaar zijn.

Mijn longeerkoord zit enkel vast met de sluitingen aan de ring aan de onderkant; er is dus wel degelijk speling en ruimte om te bewegen :j De longeerhulp zoals jij 'm bedoelt zit immers ook vast aan 1 punt. Ik zal proberen wat duidelijke foto's ervan te zoeken; hij zit niet van bitring tot longeersingel-ring vastgeknoopt zegmaar :j

Edit:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2858_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5608_n.jpg (printscreen uit filmpje)

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8288_n.jpg

Wat ik zeg, ik weet niet of het heel duidelijk te zien is, zal wel 's een filmpje maken van als ie erop zit om te laten zien hoe dat ie beweegt en waar ie vast zit, alleen hij zit dus niet aan de ringen geknoopt oid :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:31

calippolove schreef:
nine1987 schreef:
Longeerhulp kost miss 10-20 euro.. Ik snap niet goed dat mensen zich om zo'n bedrag druk maken.. Ik zou persoonlijk echt niet gaan pielen met strotouwtjes oid..

Die ring is om de touwen samen te houden zeg maar.. Je leidt t tweede touw erdoorheen zodat ze naast elkaar liggen en zo de kans om erin te gaan staan verkleinen..

Oke! Maar ik kan wel longeren met longeerhulp zonder die ringen?

Kan, maar je hebt kans dat het touw dan richtingde benen schuift.. En dan ze erin gaan staan.. Koop gewoon een GOEDE longeerhulp.. Ze zijn niet duur.. Zijn alle problemen opgelost..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:41

nine1987 schreef:
Kan, maar je hebt kans dat het touw dan richtingde benen schuift.. En dan ze erin gaan staan.. Koop gewoon een GOEDE longeerhulp.. Ze zijn niet duur.. Zijn alle problemen opgelost..

ik heb een echte longeerhulp, maar die hoeft niet aan elkaar gekoppeld te worden. Kan wel, maar hoeft niet.
Moet ook zeggen dat paardlief er echt niet in kan gaan staan (zonder dr hoofd zo laag te houden, dat ze tegen haar eigen kin aan schopt)
Dank dat als ze erin kunnen staan je paard of heel gek doet, of je longeerhulp veel te los zit!

Ibzzzzix

Re: longeerhulp zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:06

Van mijn lesgever had ik toen ook iets handigs, gewoon vanaf het bit een halstertouw vast klikken en die naar de singel van het zadel doen, werkt goed!