Nieuw zadel nodig!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cerastes

Re: Nieuw zadel nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:22

Je kan natuurlijk ook een boomloos zadel kopen van barefoot (of een ander goed merk)
Zit zacht, en heel ook wel belangrijk; is heel prettig voor je pony.
En het past toch wel 8 van de 10 keer, en er hoeft geen zadelmaker aan te pas te komen....

Maar goed, er zijn natuurlijk (helaas) een hoop mensen die boomloos verschrikkelijk vinden, en misschien ben jij daar ook wel 1 van..?

Succes in elk geval!

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:27

Dan kan je het beste een vzh pakken en wintec 500 cair plus is een heel fijn zadel heb ik gehoord. De kussens vormen naar het paard en met de verwisselbare boom past het eigenlijk op elk paard. Ook een rider pro is een erg fijn zadel, daar zit ook een verwisselbare boom in. Dat zijn de 2 beste en 'goedkopere' zadels die ik zo kan bedenken.

Een wintec is zo 500,-/600,- en een rider pro is 200,-/300,-

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 17:02

Cerastes schreef:
Je kan natuurlijk ook een boomloos zadel kopen van barefoot (of een ander goed merk)
En het past toch wel 8 van de 10 keer, en er hoeft geen zadelmaker aan te pas te komen....

Maar goed, er zijn natuurlijk (helaas) een hoop mensen die boomloos verschrikkelijk vinden, en misschien ben jij daar ook wel 1 van..?

Succes in elk geval!

Ik heb niets tegen boomloze zadels, ik vind ze net geweldig. Passen bijna altijd :-).
Maar in België bij LRV zijn boomloze zadels verboden...

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 17:03

LoveChamp schreef:
Dan kan je het beste een vzh pakken en wintec 500 cair plus is een heel fijn zadel heb ik gehoord. De kussens vormen naar het paard en met de verwisselbare boom past het eigenlijk op elk paard. Ook een rider pro is een erg fijn zadel, daar zit ook een verwisselbare boom in. Dat zijn de 2 beste en 'goedkopere' zadels die ik zo kan bedenken.

Rider pro lijkt me een goed merk. Maar is dat ook van kunststof? Ik heb een verschrikkelijke hekel aan kunststof, dat komt nooit bij me binnen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:20

xSamSkipp schreef:
Cerastes schreef:

Succes in elk geval!

Ik heb niets tegen boomloze zadels, ik vind ze net geweldig. Passen bijna altijd :-).

Ohh serieus??
Waarom is dat dan?

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:28

xSamSkipp schreef:
LoveChamp schreef:

Rider pro lijkt me een goed merk. Maar is dat ook van kunststof? Ik heb een verschrikkelijke hekel aan kunststof, dat komt nooit bij me binnen.

Volgens mij is rider pro een leer zadel. Ik heb er net een gekocht maar ik heb er niet zo naar gekeken dus zou het eerlijk gezecht niet met 100% zekerheid durven te zeggen.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:30

xSamSkipp schreef:
Cerastes schreef:

Ohh serieus??
Waarom is dat dan?

Boomloos licht toch ook op de schoft en ruggengraad heen? Dit is toch juist slecht voor een paard want zadels zijn bedacht om op die ruimte juist geen druk te hebben.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:41

Dat is al lang niet meer het geval (bij de meeste merken).
En daarom heb je ook speciale pads met dikke inlages die je onder je zadel moet leggen.
Zodat de ruggegraad wel vrij ligt.
En barefoot heeft een VPS systeem (drukverdelend)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:47

Ooow okee dat wist ik niet. Maar dan lijkt het me nog niet zo fijn voor het paard. Als het voor af en toe is dan gaat het wel

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:12

We gaan nu erg offtopic, maar boomloos is echt veeeel beter voor een paard en loopt er ook veel beter/fijner en een stuk vrijer mee.
Je zou je eens kunnen verdiepen (lees eens de website) in barefoot zadels.
Maar ik wil er verder niet op doorgaan, omdat het niks toevoegt aan het topic en TS geen boomzadel mag gebruiken.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:38

xSamSkipp schreef:
Cerastes schreef:

Succes in elk geval!

Ohh serieus??
Waarom is dat dan?[/quote]

Dat weet ik zelf niet. Hier in België zijn er zo van die stomme regels zoals dat je niet met een pony van een ander mag rijden op wedstrijd bij LRV als je zelf een pony hebt..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:39

_Dribbel schreef:
Zadelmaker laten komen en niet zelf gaan prutsen. :)

Inderdaad.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:16

Tweedehands zadels bekijken.

Ik had mijn gloednieuwe wintec ook voor maar 250 verkocht. Ik weet al bijna zeker dat een 18 inch niet past op een pony, dit omdat het zadel dan op de lenderen drukt.

Mooie tweedehandse leren zadels vind je dus al vanaf 250/350 euro. Pas ze eerst zelf op je paard want iedere keer een zadelmaker laten komen bij je paard kost bakken met geld.

Is het zadel niet te lang, ligt de ruggengraat vrij en is er genoeg ruimte bij de schoft heb je waars een goed zadel. Dan kan je de zadelmaker bellen.

Ik heb bij ieder zadel een zadelmaker gebeld en dat koste bijna net zoveel geld als het zadel zelf..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:27

Cerastes schreef:
We gaan nu erg offtopic, maar boomloos is echt veeeel beter voor een paard en loopt er ook veel beter/fijner en een stuk vrijer mee.
Je zou je eens kunnen verdiepen (lees eens de website) in barefoot zadels.
Maar ik wil er verder niet op doorgaan, omdat het niks toevoegt aan het topic en TS geen boomzadel mag gebruiken.

Is niet waar....

Je paard loopt goed, wat hem goed ligt.
Is het een boomzadel, dan is het een boomzadel.
Is het een boomloos zadel, is het een boomloos zadel.

Ruggengraat kan met boomloos super goed vrijgehouden worden.
Er zit een druk verdelend spul in, en als je goede inlages hebt, dan is alles vrij.

Als je een boomzadel hebt, dat net niet goed past, is het net zo erg als een boomloos wat net niet goed past.
Net als schoenen om je voeten? Een zadel moet passen.....

Topic: Voor en nadelen boomloos.
Daar staan veel verhalen en tips in.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:51

xSamSkipp schreef:
Dat weet ik zelf niet. Hier in België zijn er zo van die stomme regels zoals dat je niet met een pony van een ander mag rijden op wedstrijd bij LRV als je zelf een pony hebt..

Oh ok...raar zeg!