Zucht.. Hoefschoenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Zucht.. Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:38

Daar moet nog biotine naast gevoerd worden in principe. Het zit er wel in, maar in onderhoudsdosis. Voor een paard met slechte hoeven is een grotere hoeveelheid nodig. Je kan het dus eerst zo proberen, maar ik voer het beide.

NNNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:48

Mijn paard stond vroeger ook altijd op ijzers, totdat ze er bijna wekelijks afvallen, met hele brokken hoef eraf. Ook had ze veel verticale scheuren. Mijn hoefsmid zei toen ook dat ze een tijd zonder ijzers moest. In het begin liep ze heel gevoelig en heeft ze eerst een maand rust gehad. Daarna konden we in de bak gewoon rijden en voor buiten deed ik hoefschoenen aan. Bleven goed zitten, ook door het water. Na een half jaar werden haar hoeven beter en na ongeveer een jaar heb ik de hoefschoenen nauwelijks meer gebruikt. Inmiddels loopt ze al weer een jaar of 8 zonder ijzers. Op vlak asfalt of fijne grintpaden zonder problemen, of semi verharde wegen met grotere stenen loopt ze wat voorzichtiger. En die scheuren zijn vrijwel helemaal verdwenen, de hoef brokkelt helemaal niet. Regelmatig een beetje bijvijlen is genoeg. Ik heb nooit biotine e.d. bijgevoerd. Succes met jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:06

SuperAssie schreef:
Heb geen flauw idee hoeveel hij weegt. Zal richting de 500-600kg gaan of zo? Het is een volwassen(1.50m) haflinger die normaal op gewicht is. Hij krijgt ook wisselend muesli. Als ze pas naar een vollere wei omgaan krijgt hij wat minder, maar normaal een kwart schep per dag. Als hij hard gewerkt heeft een halve tot driekwart schep.

Oké.

Van de meeste muesli's moet je ongeveer 0,5 kilo voeren per 100 kilo lichaamsgewicht van je paard. Dat is globaal. Als je het precies wilt weten moet je kijken wat er op jouw voerzak staat. Maar laten we dat nu even als uitgangspunt nemen.
Als jouw paard 500 kg weegt, dan is dat dus 2,5 kilo muesli per dag. Jij voert meestal een kwart schep. Een schep muesli weegt 700 gram. Dus jij voert 175 gram per dag in plaats van de benodigde 2,5 kilo.

Dat is 1/14 (!) deel van wat je in dit voorbeeld zou moeten voeren om zeker te weten dat hij alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt die hij nodig heeft. Nu zal hij bij jou een deel van de vitaminen en mineralen uit zijn ruwvoer halen (weide). Maar het kan goed zijn dat zijn weide hem onvoldoende biedt in dat opzicht.

Nu willen veel mensen niet zoveel krachtvoer geven. Bijvoorbeeld omdat hun paard die energie niet nodig heeft of er zelfs ziek van wordt. Als je de voorgeschreven hoeveelheid dan vermindert, dan krijgt je paard inderdaad minder energie binnen. Maar ook minder vitaminen en mineralen. En zo kunnen tekorten ontstaan. Zeker als je het zo sterk vermindert als jij doet.

Als je weinig krachtvoer wilt geven, is een mineralenbrok heel handig. Er zit weinig energie in, maar wel de vitaminen en mineralen die nodig zijn.

En waarom het met de andere paarden wel goed gaat? Misschien uiten de problemen zich bij hen op een andere manier. Het kan ook zijn dat die van jou meer aanleg heeft voor dit soort problemen. En paarden kunnen onderling erg verschillen in opname van voedingsstoffen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:14

2.5 kilo muesli? Een paard is niet gemaakt om muesli te verteren!!

Citaat:
Nu willen veel mensen niet zoveel krachtvoer geven. Bijvoorbeeld omdat hun paard die energie niet nodig heeft of er zelfs ziek van wordt. Als je de voorgeschreven hoeveelheid dan vermindert, dan krijgt je paard inderdaad minder energie binnen. Maar ook minder vitaminen en mineralen. En zo kunnen tekorten ontstaan. Zeker als je het zo sterk vermindert als jij doet.

Als je weinig krachtvoer wilt geven, is een mineralenbrok heel handig. Er zit weinig energie in, maar wel de vitaminen en mineralen die nodig zijn.

Ik zou niet (zoveel) krachtvoer geven, omdat een paard daar helemaal niet op gemaakt is. Dat is slecht voor je paard en daar haal je dan ook geen voordeel voor de hoeven uit imo. Vitaminen en mineralen is ook geen simpele optelsom...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:21

God nee ik was niet van plan hem zoveel muesli óf brok te gaan geven! Hemel dan gaat hij aan het dak uit denk ik :')
Dan is die mastall wel gunstig, daar hoef je dus maar 100 gram van te geven, dit is makkelijk doseren en dan krijgt hij dus wel alles wat hij nodig heeft zonder dat hij zo verrekt veel moet eten haha
Geloof dat als ik m 2.5 kilo muesli zou geven dat ik m binnen twee weken kan rollen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:24

@TurdusMerula daarom tip ik ook over mineralenbrok. Ik denk dat de meeste paarden qua energie niet gebaat zijn bij zulke hoeveelheden.

Of je moet een voedingsstoffenanalyse van de weide en het hooi laten maken. Dan weet je nog nauwkeuriger wat je paard binnenkrijgt / tekort komt.

Ik vind overigens dat het geen zin heeft om met hoefsupplementen te beginnen als je basis aan mineralen en vitaminen niet op orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:33

SuperAssie schreef:
God nee ik was niet van plan hem zoveel muesli óf brok te gaan geven! Hemel dan gaat hij aan het dak uit denk ik :')
Dan is die mastall wel gunstig, daar hoef je dus maar 100 gram van te geven, dit is makkelijk doseren en dan krijgt hij dus wel alles wat hij nodig heeft zonder dat hij zo verrekt veel moet eten haha
Geloof dat als ik m 2.5 kilo muesli zou geven dat ik m binnen twee weken kan rollen :')

Heb je goed gelezen wat ik schreef? Of moet ik het duidelijker uitleggen? -O-

Want ik heb niet geschreven dat je 2,5 kg muesli moet voeren. Als je muesli voert, is dat doorgaans de hoeveelheid die je nodig hebt voor de minimale basis aan vitaminen en mineralen. Ik voer dat ook niet aan mijn pony's. Zelfde verhaal. Veel teveel energie. Hier krijgen ze mineralenbrok. Daar doen ze het prima op.

Snap je dat er tekorten kunnen ontstaan met wat je nu doet?

Als je dan toch voor een Marstall product gaat, neem dan de vitaminen en mineralenbrok en begin pas met de hoefregulator als dat niet werkt.

http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... &Itemid=72

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:36

safina schreef:
SuperAssie schreef:

Heb je goed gelezen wat ik schreef? Of moet ik het duidelijker uitleggen? -O-

Want ik heb niet geschreven dat je 2,5 kg muesli moet voeren. Als je muesli voert, is dat doorgaans de hoeveelheid die je nodig hebt voor de minimale basis aan vitaminen en mineralen. Ik voer dat ook niet aan mijn pony's. Zelfde verhaal. Veel teveel energie. Hier krijgen ze mineralenbrok. Daar doen ze het prima op.

Snap je dat er tekorten kunnen ontstaan met wat je nu doet?

Als je dan toch voor een Marstall product gaat, neem dan de vitaminen en mineralenbrok en begin pas met de hoefregulator als dat niet werkt.

http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... &Itemid=72

Ja ik heb het gelezen, maar jij hebt ook niet helemaal gelezen wat ik schreef.
Ik zei alleen dat ALS ik hem 2.5 kilo zou moeten voeren ik m zou kunnen rollen.
Een paar posts terug heb ik zelf gezegd dat ik hem Mastall Force wil gaan voeren ipv die muesli ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:37

Ik heb meerdere hoefschoenen gehad. Cavallo's waren me eerste. Vielen wat groot uit. En ik reed er ritten mee tot 25 km. Soms iets schuurplekjes. Daarna overgegaan op renegade. Werkelijk super schoenen gingen nooit uit. Makkelijk schoon te maken. Gewoon hele fijne schoenen. Toen nog schoenen gehad van marquis maar die vond ik niks deze vlogen steeds uit. En ik moest ze snap strak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:39

@SuperAssie mooi, dan begrijpen we elkaar toch beter dan ik dacht. +:)+

Succes. Ik hoop dat je je paardje snel weer weer strak op de hoeven hebt staan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:40

Misschien kwam het er een beetje verkeerd uit haha :)

Ja dat hoop ik ook. Aankomende woensdag gaan de ijzers er onder uit.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:41

SuperAssie schreef:

Is je paard kieskeurig? Mijn paard wilde Marstall Force echt niet eten en dus moest ik muesli bijvoeren om de smaak te verdoezelen. Nu heb ik een andere vitamine- en mineralenbrok gevonden die ze gelukkig heel graag eet: Metazoa. Hier moet ze meer van dan van de Force, maar het is in mijn geval nog altijd minder dan de combinatie van Force en muesli. Tot nu toe merk ik geen verschil tussen Force en Metazoa, al ben ik blij dat ze nu écht alleen een vitaminebrok krijgt en dus geen muesli meer.

Even over de hoeven, ik vind ze inderdaad ook vrij lang waardoor de straal zeer waarschijnlijk niet aan de grond komt. Tel daar de hoefijzers bij op en het is niet zo vreemd dat de hoeven niet groeien. Ik zou dus ook zeggen: hoefijzers eronder uit (wat je gaat doen +:)+ ), kleine stukjes blootsvoets opbouwen en de rest lekker hoefschoenen aan. Misschien moet je de hoeven ook eens wat korter laten bekappen. Heb je een foto van de onderkant?
Mijn paard is vandaag nog bekapt en dat wordt altijd gedaan tot aan de zool (zo ongeveer). Er is dus haast geen dragende wand. Misschien is dat een optie voor je, om langzaam naar die stand terug te gaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:48

Foto van de onderkant alleen met ijzer en niet recent, kan ik morgen wel even maken.
Hij is absoluut niet kieskeurig en eet alles wat los en vast zit, dus maak me daar geen zorgen over haha.
Het enige wat hij tot nu toe niet eet is banaan, voor de rest vreet dat beest alles, maarja tis een Haflinger he :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:56

toen mijn paarden allemaal nog bloed voets liepen deed ik zelf veel vijlen tussen de bekap beurten door. dat scheelt enorm veel met het afbrokkelen. als je die rand een beetje afrond steeds dan breek het niet zo snel af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:58

SuperAssie schreef:

Of ik las het verkeerd. :o

Spannend, ijzers eronderuit. Ik heb het destijds gefaseerd gedaan. Eerst achter, later voor. Hoewel daar maar een paar weken tussen zat. Onze smid heeft me geleerd hoe ik eventuele kleine brokkelrandjes kan voorkomen / bij kan werken met een vijl. Daarmee voorkom je inderdaad, zoals Koetjeboe zegt, veel gebrokkel.
Onze pony heeft trouwens ook erg schraal gestaan bij de vorige eigenaar. Je kon de verandering in voer echt terugzien in de hoeven, maar het duurde wel maandenlang voordat ze weer mooi stevig waren. Het moest er echt uitgroeien.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:06

O ja, met ijzer eronder natuurlijk. Ik denk dat ik daar niet zoveel van kan zien, ik ben namelijk geen ijzers gewend :P

De Force zal hij dan waarschijnlijk wel eten ;) Lekker makkelijk toch, zo'n alleseter :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:10

safina schreef:
SuperAssie schreef:

Of ik las het verkeerd. :o

Spannend, ijzers eronderuit. Ik heb het destijds gefaseerd gedaan. Eerst achter, later voor. Hoewel daar maar een paar weken tussen zat. Onze smid heeft me geleerd hoe ik eventuele kleine brokkelrandjes kan voorkomen / bij kan werken met een vijl. Daarmee voorkom je inderdaad, zoals Koetjeboe zegt, veel gebrokkel.
Onze pony heeft trouwens ook erg schraal gestaan bij de vorige eigenaar. Je kon de verandering in voer echt terugzien in de hoeven, maar het duurde wel maandenlang voordat ze weer mooi stevig waren. Het moest er echt uitgroeien.

Nouja gefaseerd zal niet veel zin hebben omdat hij dus tegen woensdag waarschijnlijk dat andere ijzer ook wel kwijt is en dus voor alleen bekapt en bijgewerkt hoeft te worden dan.
Wil inderdaad wel kijken of ik zelf de randjes bij kan houden, scheelt een stuk in het scheuren en brokkelen denk ik.

En ja, zo'n alleseter is op zich makkelijk maar ook wel frustrerend af en toe want natuurlijk is hout en touwen en alles wat er voor zijn snufferd komt (behalve bananen :') ) dus eetbaar is volgens hem ahah

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:18

In feite verbetert de werking in de hoef, wanneer het ijzer eraf is.
Het is mogelijk wennen, maar lekker die ijzers eraf!!

ik hoor goede verhalen over equi Jogging shoes. weet niet precies welke je dan moet hebben. Ik gebruik al lange tijd de hoefschoenen van mijnheer Smit. die bevallen mij goed. Ze worden op maat gemaakt, al moet je daarvoor naar Rijssen (voor mijn huidige paard gebruik ik ze alleen in de winter; ze staat dan regelmatig op verharde bodem, waardoor haar voeten vlot slijten. voor buitenritjes heb ik de schoenen nodig).

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:23

Ik gebruik ook renegades en ben erg tevreden . Alleen in erge modder wil ik er wel eens 1 verliezen.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:24

Mijn paard heeft ook behoorlijke wat scheuren in zijn hoeven. Mijn hoefsmid heeft me ook aangeraden er geen ijzers onder te slaan. Ik rij nu zonder ijzers en verschillende soorten ondergronden gast perfect ook voer ik hem biotine bij op aanraden van mijn veearts.
Zelf vijl ik de hoeven regelmatig bij dit heeft mijn hoefsmid me geleerd. Het gaat heel goed en paardlief zijn hoeven worden steeds sterker. Succes met jouw paard.
Van hoefschoenen weet ik niet zoveel maar ook omdat die niet in maatje trekpaard gemaakt worden ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:37

Wat je eventueel kunt doen, is een hoefschoenenpasser langs laten komen. die kan allemaal verschillende modellen mee nemen, kun je op het gemakje kijken wat er mooi zit bij jouw paard. :)

Wat betreft je vraag over waarom ze niet groeien.. Hoeven hebben een natuurlijk mechanisme om zichzelf op de juiste lengte te houden. Als de straal de grond raakt, is er meer doorbloeding, en meer groei. Word de hoef te lang, dan raakt de straal de grond niet meer/minder en gaat de hoef automatisch minder en zwakker materiaal aanmaken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:11

@SuperAssie: ik was benieuwd: heb je de ijzers er inmiddels onderuit? En hoe gaat het momenteel?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:17

Jep, ijzers zijn er nu bijna 3 weken onder uit en op zich gaat het super.
De hoeven zijn in de eerste dagen nog flink afgebrokkeld(vooral achter omdat de ijzers daar af gehaald moesten worden, voor waren ze af agebrokkeld omdat ze daar al onder uit gevallen waren), maar nu blijven ze redelijk stabiel op hier en daar een hoekje na doordat hij op een steen stapt.
In de bak en op het harde loopt hij zuiver, alleen als ik hem uit de wei haal of terugbreng is het ronduit zielig, dan moeten we namelijk over een grindpad, en dan krijg je echt medelijden als je hem ziet lopen.

Ik help hem al door hem zoveel mogelijk langs de kant te laten lopen waar het minste stenen liggen, maar je ziet dat het hem echt pijn doet dat die stenen in zijn zolen duwen.
Hopelijk verbeterd dat gauw want het lijkt op dit moment met de dag erger te worden..

Hoefschoenen komen er sowieso, wanneer is nog even afwachten omdat ik ook mijn zadel gecontroleerd wil hebben, en dat toch beide wel een duid ik het zakje is :o
Voor nu mis ik het rijden enorm(ik rijd nu helemaal niet omdat zadel dus ook niet optimaal meer is) en vooral als stalgenoten lekker gaan buitenrijden is dat wel een steek in mijn maag, maar ach, volgend jaar gaan pony en ik ook weer fijn rijden en dan houd niets ons meer tegen met zijn fancy schoenen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:49

Fijn dat het wat beter gaat. Wel balen dat ie nog zo gevoelig loopt. Dat had die van ons ook. Op stukjes die verhard waren met gebroken puin kon hij nauwelijks lopen. Dat werd na verloop van tijd steeds beter. Door de vorm van zijn hoeven (plat) zal het nooit een pony worden die 100% zonder blikken of blozen over steentjes loopt, maar het is nu wel heel goed te doen bij ons.

Hopelijk krijgt de jouwe ook snel een wat hardere zool. Het lijkt me verdomd lastig als je dagelijks over een grindpad moet.

Ik las net dit artikel over de overgang naar zonder ijzers. http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ergang.htm
Toen vroeg ik me dus af hoe het jou verging...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:51

Houd vol. Als je nu opgeeft is die tijd voor niks geweest, want het gaat beteren. :)