Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SuperAssie schreef:Heb geen flauw idee hoeveel hij weegt. Zal richting de 500-600kg gaan of zo? Het is een volwassen(1.50m) haflinger die normaal op gewicht is. Hij krijgt ook wisselend muesli. Als ze pas naar een vollere wei omgaan krijgt hij wat minder, maar normaal een kwart schep per dag. Als hij hard gewerkt heeft een halve tot driekwart schep.
Citaat:Nu willen veel mensen niet zoveel krachtvoer geven. Bijvoorbeeld omdat hun paard die energie niet nodig heeft of er zelfs ziek van wordt. Als je de voorgeschreven hoeveelheid dan vermindert, dan krijgt je paard inderdaad minder energie binnen. Maar ook minder vitaminen en mineralen. En zo kunnen tekorten ontstaan. Zeker als je het zo sterk vermindert als jij doet.
Als je weinig krachtvoer wilt geven, is een mineralenbrok heel handig. Er zit weinig energie in, maar wel de vitaminen en mineralen die nodig zijn.

SuperAssie schreef:God nee ik was niet van plan hem zoveel muesli óf brok te gaan geven! Hemel dan gaat hij aan het dak uit denk ik
Dan is die mastall wel gunstig, daar hoef je dus maar 100 gram van te geven, dit is makkelijk doseren en dan krijgt hij dus wel alles wat hij nodig heeft zonder dat hij zo verrekt veel moet eten haha
Geloof dat als ik m 2.5 kilo muesli zou geven dat ik m binnen twee weken kan rollen
safina schreef:SuperAssie schreef:God nee ik was niet van plan hem zoveel muesli óf brok te gaan geven! Hemel dan gaat hij aan het dak uit denk ik
Dan is die mastall wel gunstig, daar hoef je dus maar 100 gram van te geven, dit is makkelijk doseren en dan krijgt hij dus wel alles wat hij nodig heeft zonder dat hij zo verrekt veel moet eten haha
Geloof dat als ik m 2.5 kilo muesli zou geven dat ik m binnen twee weken kan rollen
Heb je goed gelezen wat ik schreef? Of moet ik het duidelijker uitleggen?![]()
Want ik heb niet geschreven dat je 2,5 kg muesli moet voeren. Als je muesli voert, is dat doorgaans de hoeveelheid die je nodig hebt voor de minimale basis aan vitaminen en mineralen. Ik voer dat ook niet aan mijn pony's. Zelfde verhaal. Veel teveel energie. Hier krijgen ze mineralenbrok. Daar doen ze het prima op.
Snap je dat er tekorten kunnen ontstaan met wat je nu doet?
Als je dan toch voor een Marstall product gaat, neem dan de vitaminen en mineralenbrok en begin pas met de hoefregulator als dat niet werkt.
http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... &Itemid=72
SuperAssie schreef:God nee ik was niet van plan hem zoveel muesli óf brok te gaan geven! Hemel dan gaat hij aan het dak uit denk ik
SuperAssie schreef:Misschien kwam het er een beetje verkeerd uit haha
Ja dat hoop ik ook. Aankomende woensdag gaan de ijzers er onder uit.
safina schreef:SuperAssie schreef:Misschien kwam het er een beetje verkeerd uit haha
Ja dat hoop ik ook. Aankomende woensdag gaan de ijzers er onder uit.
Of ik las het verkeerd.![]()
Spannend, ijzers eronderuit. Ik heb het destijds gefaseerd gedaan. Eerst achter, later voor. Hoewel daar maar een paar weken tussen zat. Onze smid heeft me geleerd hoe ik eventuele kleine brokkelrandjes kan voorkomen / bij kan werken met een vijl. Daarmee voorkom je inderdaad, zoals Koetjeboe zegt, veel gebrokkel.
Onze pony heeft trouwens ook erg schraal gestaan bij de vorige eigenaar. Je kon de verandering in voer echt terugzien in de hoeven, maar het duurde wel maandenlang voordat ze weer mooi stevig waren. Het moest er echt uitgroeien.
) dus eetbaar is volgens hem ahah