Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hwn schreef:Waar heb je die vandaan, en heb je daar meerdere types in? Heb die onlangs ook gezien op een site, maar weet niet meer welke, en was aangenaam verrast door de prijs (zeker in vergelijking met Schleese).
Smalle twist heb ik absoluut nodig doordat ik smal ben en mijn paard breed, en door rugproblemen ben ik niet bepaald lenig en soepel.
Koper schreef:bigone schreef:Meestal zijn dit zadels met een smalle twist, er zijn meerdere merken die deze in de collectie hebben of kunnen maken.
Als het toch eens zo makkelijk was. Dingen als stijgbeugelophanging en breedte van de zitting spelen ook mee.
Edit: hier is er een kort filmpje over
[ Video ]
dorientjuh schreef:Super interessant en nooit van gehoord, mannen- en vrouwenzadels!![]()
Maar maak ik uit de reacties nou op dat het merendeel van alle zadels eigenlijk mannenzadels zijn?
Want dat zou ik wel raar vinden, aangezien er tegenwoordig veel meer vrouwen dan mannen paardrijden.
dorientjuh schreef:Ja daar was ik ook al een beetje bang voor hwn. De paardensector is duidelijk niet de meest innovatieve.
) maar veel paardenmensen zijn inderdaad van het traditionele.

Kady1 schreef:ik ga hier ook even mee lezen. Heb het zelfde stukje op facebook gezien en vond het erg interessant. Ik ben zelf lang en heb dunne smalle benen en heb moeite om een fijn zadel te vinden (hoewel mijn kieffer niet slecht zit hoor)Met de hogere oefeningen (series / appuyementen e.d) moet ik soms best moeite doen om mijn balans te houden.
Fionami schreef:Ik heb van mijzelf geen geweldige houding. Vooral een holle rug. Deze trek ik nog holler.ik val ook voorover. Tevens heb ik veel pijn aan mijn heupen en liezen. Ik werk aan mijn houding, ook in het dagelijks leven. Maar toch vraag ik mij af of mijn zadel deels boosdoener is.

RobinvR schreef:Ik heb zelf altijd last van mijn knieeen na een kwartier paardrijden dat ook weer wegtrekt als ik stop. weet iemand of dit zadel daar ook bij helpt, of er andere zadels zijn die dit voorkomen?

Aria_zz schreef:Ja dat wist ik idd, bij western zadels is dat soms nog een groter probleem. Ze zouden hier beter op in moeten spelen en zadels ook naar de zit van de ruiter maken. Nu zullen er wel zadelmakers zijn die zich daar mee bezig houden, maar er mag meer info komen.
Zelf ken ik geen merk die het heeft en het zou op mijn hele brede fjord waarschijnlijk toch niet gaan omdat het versmallen mij te ver van de rug zou brengen.
Maar, ze mogen er eens meer over nadenken!

sylva schreef:Irene Polane is een verkooppunt van Schleese. Gok dat Ilsemarie m daar weg heeft? Ik zie de voordelen er wel van in, maar ik vind ze belachelijk duur.
dorientjuh schreef:Super interessant en nooit van gehoord, mannen- en vrouwenzadels!![]()
Maar maak ik uit de reacties nou op dat het merendeel van alle zadels eigenlijk mannenzadels zijn?
Want dat zou ik wel raar vinden, aangezien er tegenwoordig veel meer vrouwen dan mannen paardrijden.
hwn schreef:Helaas zijn de meeste zadelmakers mannen, en zijn de zadels uitgevonden in de tijd dat vrouwen nog niet paardreden (of enkel in amazonezit). En zoals zo vaak in de paardenwereld duurt het wel een tijdje eer middeleeuwse gebruiken eruit zijn.
Fionami schreef:Ik heb van mijzelf geen geweldige houding. Vooral een holle rug. Deze trek ik nog holler.ik val ook voorover. Tevens heb ik veel pijn aan mijn heupen en liezen. Ik werk aan mijn houding, ook in het dagelijks leven. Maar toch vraag ik mij af of mijn zadel deels boosdoener is.
Olympia96 schreef:Fionami schreef:Ik heb van mijzelf geen geweldige houding. Vooral een holle rug. Deze trek ik nog holler.ik val ook voorover. Tevens heb ik veel pijn aan mijn heupen en liezen. Ik werk aan mijn houding, ook in het dagelijks leven. Maar toch vraag ik mij af of mijn zadel deels boosdoener is.
Dan zou ik je geen Schleese/JES Ride aanraden. Ik heb ook een holle rug én bovengenoemd zadel. Het zadel is zo gebouwd dat je nog een extra drukker onder je kont krijgt, waardoor je bekken nog meer kantelt. Daardoor wordt de natuurlijke holling van je rug versterkt en krijg je het wervel op wervel effect. Dat is precies wat ik ook heb en waardoor ik op een gegeven moment niet meer kon bewegen van de pijn.
De smalle twist én de volledige aanpasbaarheid aan je paard zijn wel grote voordelen.
Maar zoals gezegd: áls je al rugproblemen hebt, dan zou ik zo'n zadel je echt afraden. De dressuurvariant tenminste, want die hebben allemaal een vrij gedwongen zit.
bigone schreef:Olympia96 schreef:
Dan zou ik je geen Schleese/JES Ride aanraden. Ik heb ook een holle rug én bovengenoemd zadel. Het zadel is zo gebouwd dat je nog een extra drukker onder je kont krijgt, waardoor je bekken nog meer kantelt. Daardoor wordt de natuurlijke holling van je rug versterkt en krijg je het wervel op wervel effect. Dat is precies wat ik ook heb en waardoor ik op een gegeven moment niet meer kon bewegen van de pijn.
De smalle twist én de volledige aanpasbaarheid aan je paard zijn wel grote voordelen.
Maar zoals gezegd: áls je al rugproblemen hebt, dan zou ik zo'n zadel je echt afraden. De dressuurvariant tenminste, want die hebben allemaal een vrij gedwongen zit.
Jij hebt je Schleese dus te koop staan??