HELP: welk bit voor onze pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Re: HELP: welk bit voor onze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:05

En wat denk je van het bit loos rijden waar rij je dan op?

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:06

Hoe bedoel je?

romyloverrr

Ik rijd met bit, maar ik rijd ook bitloos.
Maar het een is écht niet beter dan het ander naar mijn mening.

Met bit kun je de mond laten bloeden maar met hackamore kun je bij verkeerd gebruik een neus breken.
Wat ik wil zeggen is dat er geen goed of fout is.
gewoon bitgebruik is 100 keer beter als met geweld bitloos rijden.
Het is niet zo zwart wit als al die naturals zeggen. (zegt diegene die ook Natural Horsemanship doet, maar wel een gematigde variant)

Als je niet door 100% naturals was beinvloed had je dat begrepen, nu niet :P
Ga je maar eens GOED inlezen.

Kala

rakmon123 schreef:
Hoezo onzin?

Zoals ik al in mijn eerder post zei, heeft wel of geen bit hier niks mee te maken. Zoals iemand anders ook al zei, het bit is zo hard als de hand van de ruiter. Dat geldt ook voor bitloos.

TS heeft een te harde hand en dat geeft het paard aan. Als TS met een bitloos hoofdstel gaat rijden, verplaats je de pijn van de mond naar de neus.

Zonder bit is absoluut niet per definitie beter of zachter dan met bit. Het héle nare is zelfs dat een paard de pijn op de neus niet kan verlichten. In de mond kan een paard nog iets doen door bijvoorbeeld het bit anders neer te leggen met de tong of de tong ertussen leggen.

Ik val in herhaling, maar: Verdiep je er eens écht in.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:07

Tong uitsteken, onderhals opzetten en stug zijn op 1 kant zijn tekenen van lichamelijk ongemak. Laat het dier eerst eens nakijken door een fysio voordat je allerlei bitten gaat proberen.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:11

Kala schreef:
rakmon123 schreef:
Hoezo onzin?

Zoals ik al in mijn eerder post zei, heeft wel of geen bit hier niks mee te maken. Zoals iemand anders ook al zei, het bit is zo hard als de hand van de ruiter. Dat geldt ook voor bitloos.

TS heeft een te harde hand en dat geeft het paard aan. Als TS met een bitloos hoofdstel gaat rijden, verplaats je de pijn van de mond naar de neus.

Zonder bit is absoluut niet per definitie beter of zachter dan met bit. Het héle nare is zelfs dat een paard de pijn op de neus niet kan verlichten. In de mond kan een paard nog iets doen door bijvoorbeeld het bit anders neer te leggen met de tong of de tong ertussen leggen.

Jeetje, als je echt hart voor paarden hebt zal je nooit te hard trekken het gaat om kleine aanwijzingen die met bit al pijnlijk zijn bitloos mag je ook zeker niet te hard trekken maar dat zal je sowiso niet hoeven doen als je een echte band hebt met je pony. En verdiep jij je eens in het bit dan!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:12

Als wij merken dat het paard aan 1 kant minder fijn loopt. Komt er of een tandarts bij en of een fysio

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:13

rakmon123 schreef:
Ja kan ook maar gewoon geen bit is beter!

Heb jou bericht getemd prima dat je een mening hebt over met bit rijden maar je moet het niet blijven herhalen en het wil niet zeggen dat jou mening de enigste juiste mening is.
Laat iedereen vrij in zijn keuze!

Groetjes genja

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:14

rakmon123 schreef:
Jeetje, als je echt hart voor paarden hebt zal je nooit te hard trekken het gaat om kleine aanwijzingen die met bit al pijnlijk zijn bitloos mag je ook zeker niet te hard trekken maar dat zal je sowiso niet hoeven doen als je een echte band hebt met je pony. En verdiep jij je eens in het bit dan!

Dat heb ík allang gedaan en daarom kan ik jou onderbouwd teruggeven wat ik geschreven heb.

Maar goed, zinloze discussie dit en begint volledig off topic te raken.

Eske_B

Ik zie het al Rakmon123, jij zit in de 'bit is dierenmishandeling' -fase, heb ik ook gehad. Gaat vanzelf over :+
Rij jij dan bitloos op de manege?

TS, ik zou paard ook eens dor fysio na laten kijken, dit lijkt me eerder een lichamelijk probleem.

charysa

Dat eeuwige gezeur over bitloos en met bit
ieder doet wat goed voor zijn paard is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:15

Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 29-06-14 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:16

rakmon123 schreef:
Kala schreef:

Zo hee, zegt een 13-jarige tegen een 30-jarige. Meisje rakmon, doe even rustig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:17

Even de bitten laten zitten en je paard even na laten kijken, en letten op wat jij en je zusje misschien fout doen. Je paard geeft duidelijk aan dat die iets niet fijn vindt. En als het aan beide niet ligt, kan je kijken of je bit niet lekker ligt in je paard zijn mond, of dat het iets anders is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:19

Ik weet natuurlijk niet hoeveel geld jij aan een nieuw bit uit wil geven, maar je zou een 'bittenpasser' kunnen overwegen. Heb er zelf geen ervaring mee maar heb er weleens over gelezen op bokt.
Dan kan hij of zij mee kijken naar de ruimte in de mond enzo!

Bijvoorbeeld http://www.passendbit.nl/page10.php

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:27

Kan de Bit-Bitloos discussie stoppen? Die word al 3 keer per dag gehouden op bokt. Het vervuild dit topic alleen maar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:53

Naskapower schreef:
Kan de Bit-Bitloos discussie stoppen? Die word al 3 keer per dag gehouden op bokt. Het vervuild dit topic alleen maar.

helemaal mee eens het is ook nog niet eens een discussie maar een 13 jarige die zonder enige onderbouwing er iedere keer weer over begint daarom ook getemd op haar

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:28

Ik reed mijn paard eerst ook met een dubbelgebroken bustrens van harry's horse. Met dit bit stak mijn paard de tong niet echt uit, maar hij had hem wel tussen zijn lippen. Je zag zeg maar net een stukje roze er tussendoor piepen. Mijn paard blijkt gewoon weinig ruimte in zijn mond te hebben, in combinatie met een grote tong. Bij hem stak zelfs zijn tong een beetje uit als je er naast stond, als je dan zijn lippen van elkaar deed zag je dat er een stukje tong tussen zijn tanden zat.
Ik heb nu een myler level 2 voor hem. Dit bit is wat dunner, heeft een kleine tongboog en niet zo'n bol tussenstukje als de hh. Daardoor kan hij zijn tong gewoon kwijt in zijn mond, wat met de hh dus niet lukte. Nu zit er geen tong meer tussen zijn tanden als hij het hoofdstel in heeft en met rijden zie je nooit meer een stukje tong naar buiten piepen. En de aanleuning is ook verbeterd. Waar hij eerst nog wel eens achter de loodlijn kwam, gebeurt dat nu bijna nooit meer.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:22

genja schreef:
Naskapower schreef:

helemaal mee eens het is ook nog niet eens een discussie maar een 13 jarige die zonder enige onderbouwing er iedere keer weer over begint daarom ook getemd op haar

Ik ben het zat dat mensen denken omdat ik 13 jaar ben ( wat er trouwens niks mee te maken heeft) niks weet over dit soort dingen!

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:25

EskeGirl schreef:
Ik zie het al Rakmon123, jij zit in de 'bit is dierenmishandeling' -fase, heb ik ook gehad. Gaat vanzelf over :+
Rij jij dan bitloos op de manege?

TS, ik zou paard ook eens dor fysio na laten kijken, dit lijkt me eerder een lichamelijk probleem.

Ja ik rij op de manege op een pony die bitloos bereden wordt!

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:26

Maar goed ik heb nu ook geen zin meer in deze discussie!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:26

Zolang je je eigen uitspraken niet goed kunt onderbouwen maakt het niet uit hoe oud je bent. Feit is wel dat je erg jong bent en er hier mensen meepraten die al in de paarden zaten toen jij nog geboren moest worden. Deze mensen hebben maar iets meer ervaring. ..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:29

Bittenpasser is een goed idee, dan weet je in ieder geval wat het beste bij je pony past. :j

Verder geef je zelf al aan dat hij het doet als het te moeilijk wordt. Dat lijkt mij eerder een rijtechnisch probleem dan een bittenprobleem. Klinkt als een scheve pony die kracht en balans mist voor de hogere oefeningen en gaat compenseren door de onderhals erop te zetten, met daarnaast protest.
Wat zegt je instructrice hierover?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:37

TS, ik denk dat inderdaad een bittenpasser wel goed kan zijn. Daarbij, zou ik hem eens door de dierenarts laten checken op zijn rug (veel pony's hebben een hele strakke lendenpartij, en de dierenarts kan wat helpen dat ze die meer gaan gebruiken), en daarna eens even een tijd goed longeren, dat je pony zich bewust wordt van het rekken van de rugspieren. Een fysio kan je hier goed bij helpen.

Natuurlijk zit er een wisselwerking in tussen de ruiter en de pony. Als je een moeilijke oefening (per ongeluk) wat forceert, wordt de pony ook sterk, met als gevolg dat de ruiter nog sterker wordt. Rijd je die moeilijke oefeningen ook wel eens lang en laag in plaats van alleen maar opgericht? Probeer zo'n oefening zeker niet te forceren om het per sé opgericht te willen hebben. Ik denk dat lang-laag rijden in jouw geval veel meer oplevert en dat je daar straks in je hogere werk profijt van hebt, en doe ook je oefeningen in een lang-lage halshouding, goed voor de balans, kracht en voor de elasticiteit in de rugspieren :). Ook in het rijden moet een pony over de rug lopen, en niet alleen met longeren.

Ander bit, ja dat kan zeker helpen. Het kan zijn dat je pony een dikke tong heeft of een laag hangend rooster, waardoor er geen plek in de mond is. In dat geval zou ik een Myler Level 2 adviseren. Bovendien ligt dit bit ook vrij stil. Je zegt dat de pony het slechtste loopt op een engelse neusriem, dat wil zeggen dat hij die beweeglijkheid in de mond niet zo prettig vindt. Ga dan dus altijd voor een bustrens, D-trens of kneveltrens!

Dan heb je nog een ongebroken trens met een anatomisch mondstuk: http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2265).aspx

Heeft een buiging, waardoor de druk gelijkmatiger (en zachter) op de tong verdeeld wordt.

Dan heb je ook nog een zgn "locked" enkelgebroken trens:
http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2411).aspx

Die zorgt dat de druk ook gelijkmatig verdeeld wordt, omdat het middenstuk is vastgezet.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:39

MissMiekjee schreef:
TS, ik denk dat inderdaad een bittenpasser wel goed kan zijn. Daarbij, zou ik hem eens door de dierenarts laten checken op zijn rug (veel pony's hebben een hele strakke lendenpartij, en de dierenarts kan wat helpen dat ze die meer gaan gebruiken), en daarna eens even een tijd goed longeren, dat je pony zich bewust wordt van het rekken van de rugspieren. Een fysio kan je hier goed bij helpen.

Natuurlijk zit er een wisselwerking in tussen de ruiter en de pony. Als je een moeilijke oefening (per ongeluk) wat forceert, wordt de pony ook sterk, met als gevolg dat de ruiter nog sterker wordt. Rijd je die moeilijke oefeningen ook wel eens lang en laag in plaats van alleen maar opgericht? Probeer zo'n oefening zeker niet te forceren om het per sé opgericht te willen hebben. Ik denk dat lang-laag rijden in jouw geval veel meer oplevert en dat je daar straks in je hogere werk profijt van hebt, en doe ook je oefeningen in een lang-lage halshouding, goed voor de balans, kracht en voor de elasticiteit in de rugspieren :). Ook in het rijden moet een pony over de rug lopen, en niet alleen met longeren.

Ander bit, ja dat kan zeker helpen. Het kan zijn dat je pony een dikke tong heeft of een laag hangend rooster, waardoor er geen plek in de mond is. In dat geval zou ik een Myler Level 2 adviseren. Bovendien ligt dit bit ook vrij stil. Je zegt dat de pony het slechtste loopt op een engelse neusriem, dat wil zeggen dat hij die beweeglijkheid in de mond niet zo prettig vindt. Ga dan dus altijd voor een bustrens, D-trens of kneveltrens!

Dan heb je nog een ongebroken trens met een anatomisch mondstuk: http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2265).aspx

Heeft een buiging, waardoor de druk gelijkmatiger (en zachter) op de tong verdeeld wordt.

Dan heb je ook nog een zgn "locked" enkelgebroken trens:
http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2411).aspx

Die zorgt dat de druk ook gelijkmatig verdeeld wordt, omdat het middenstuk is vastgezet.

He he eindelijk iemand die het zelfde zegt ongeveer.. laat hem eerst recht richten en lang en laag lopen plus dat ik erg gesteld ben op myler bitjes en dat wel geen bit is zo lachwekkend! Ja een enkel en dubbel gebroken heeft een scherpere reactie MAAR dat is puur hoe de ruiter met zn handen is! Western paarden hebben bitten met enorme scharen door het hefboom effect zijn ze super scherp maar de teugels kom je bijna niet aan. Dus kindere van 13/14/15 die denken dat ze hebben uitgevonden get a live Oja met hackemore dus bitloos kan je een paarden neus breken (bij verkeerd gebruik)