Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

rakmon123 schreef:Hoezo onzin?
Kala schreef:rakmon123 schreef:Hoezo onzin?
Zoals ik al in mijn eerder post zei, heeft wel of geen bit hier niks mee te maken. Zoals iemand anders ook al zei, het bit is zo hard als de hand van de ruiter. Dat geldt ook voor bitloos.
TS heeft een te harde hand en dat geeft het paard aan. Als TS met een bitloos hoofdstel gaat rijden, verplaats je de pijn van de mond naar de neus.
Zonder bit is absoluut niet per definitie beter of zachter dan met bit. Het héle nare is zelfs dat een paard de pijn op de neus niet kan verlichten. In de mond kan een paard nog iets doen door bijvoorbeeld het bit anders neer te leggen met de tong of de tong ertussen leggen.
Ik val in herhaling, maar: Verdiep je er eens écht in.
rakmon123 schreef:Jeetje, als je echt hart voor paarden hebt zal je nooit te hard trekken het gaat om kleine aanwijzingen die met bit al pijnlijk zijn bitloos mag je ook zeker niet te hard trekken maar dat zal je sowiso niet hoeven doen als je een echte band hebt met je pony. En verdiep jij je eens in het bit dan!
rakmon123 schreef:Kala schreef:
Zoals ik al in mijn eerder post zei, heeft wel of geen bit hier niks mee te maken. Zoals iemand anders ook al zei, het bit is zo hard als de hand van de ruiter. Dat geldt ook voor bitloos.
TS heeft een te harde hand en dat geeft het paard aan. Als TS met een bitloos hoofdstel gaat rijden, verplaats je de pijn van de mond naar de neus.
Zonder bit is absoluut niet per definitie beter of zachter dan met bit. Het héle nare is zelfs dat een paard de pijn op de neus niet kan verlichten. In de mond kan een paard nog iets doen door bijvoorbeeld het bit anders neer te leggen met de tong of de tong ertussen leggen.
Ik val in herhaling, maar: Verdiep je er eens écht in.
Jeetje, als je echt hart voor paarden hebt zal je nooit te hard trekken het gaat om kleine aanwijzingen die met bit al pijnlijk zijn bitloos mag je ook zeker niet te hard trekken maar dat zal je sowiso niet hoeven doen als je een echte band hebt met je pony. En verdiep jij je eens in het bit dan!
Naskapower schreef:Kan de Bit-Bitloos discussie stoppen? Die word al 3 keer per dag gehouden op bokt. Het vervuild dit topic alleen maar.
genja schreef:Naskapower schreef:Kan de Bit-Bitloos discussie stoppen? Die word al 3 keer per dag gehouden op bokt. Het vervuild dit topic alleen maar.
helemaal mee eens het is ook nog niet eens een discussie maar een 13 jarige die zonder enige onderbouwing er iedere keer weer over begint daarom ook getemd op haar
EskeGirl schreef:Ik zie het al Rakmon123, jij zit in de 'bit is dierenmishandeling' -fase, heb ik ook gehad. Gaat vanzelf over
Rij jij dan bitloos op de manege?
TS, ik zou paard ook eens dor fysio na laten kijken, dit lijkt me eerder een lichamelijk probleem.

. Ook in het rijden moet een pony over de rug lopen, en niet alleen met longeren. MissMiekjee schreef:TS, ik denk dat inderdaad een bittenpasser wel goed kan zijn. Daarbij, zou ik hem eens door de dierenarts laten checken op zijn rug (veel pony's hebben een hele strakke lendenpartij, en de dierenarts kan wat helpen dat ze die meer gaan gebruiken), en daarna eens even een tijd goed longeren, dat je pony zich bewust wordt van het rekken van de rugspieren. Een fysio kan je hier goed bij helpen.
Natuurlijk zit er een wisselwerking in tussen de ruiter en de pony. Als je een moeilijke oefening (per ongeluk) wat forceert, wordt de pony ook sterk, met als gevolg dat de ruiter nog sterker wordt. Rijd je die moeilijke oefeningen ook wel eens lang en laag in plaats van alleen maar opgericht? Probeer zo'n oefening zeker niet te forceren om het per sé opgericht te willen hebben. Ik denk dat lang-laag rijden in jouw geval veel meer oplevert en dat je daar straks in je hogere werk profijt van hebt, en doe ook je oefeningen in een lang-lage halshouding, goed voor de balans, kracht en voor de elasticiteit in de rugspieren. Ook in het rijden moet een pony over de rug lopen, en niet alleen met longeren.
Ander bit, ja dat kan zeker helpen. Het kan zijn dat je pony een dikke tong heeft of een laag hangend rooster, waardoor er geen plek in de mond is. In dat geval zou ik een Myler Level 2 adviseren. Bovendien ligt dit bit ook vrij stil. Je zegt dat de pony het slechtste loopt op een engelse neusriem, dat wil zeggen dat hij die beweeglijkheid in de mond niet zo prettig vindt. Ga dan dus altijd voor een bustrens, D-trens of kneveltrens!
Dan heb je nog een ongebroken trens met een anatomisch mondstuk: http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2265).aspx
Heeft een buiging, waardoor de druk gelijkmatiger (en zachter) op de tong verdeeld wordt.
Dan heb je ook nog een zgn "locked" enkelgebroken trens:
http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2411).aspx
Die zorgt dat de druk ook gelijkmatig verdeeld wordt, omdat het middenstuk is vastgezet.