touwhalster "breekbaar" maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: touwhalster "breekbaar" maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:50

Ik denk alleen dat madam het aardig snel klaar krijgt om daar zonder paniek uit te komen... Maar het is zeker een idee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:55

8nnemiek schreef:
Ik heb wel eens gezien dat mensen gewoon een simpel dun strotouwtje aan de lus knopen, en daar dan de touw aan vast zetten :) Zo'n touwtje breekt ook bij paniek, ik vond dat altijd wel een slimme manier.

wil ik net schrijven :D zo zet ik mijn paarden al 35 jaar vast...Af en toe vernieuw ik het want dan is het gaar ;) Ze hebben zich nog nooit los getrokken.

Heb laatst wel gehoord dat een man zijn fries goed vast had gezet aan een hek.Paard dood,nek gebroken.

Vroeger had je leren halsters die braken nog weleens.Nu zijn het van die ijzersterke nylon dingen.Die breken zelden...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:57

Pak je dan dus echt gewoon een strootje en maak je die met een knoopje vast? Dat trekt toch 123 over bij de minste druk?

En dat is zeker minder... bah, wil er niet aan denken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:57

Met touwhalster vast willen zetten vind ik een eng idee en zou ik persoonlijk ook nooit willen doen. Zelfs met allerlei aanpassingen blijf ik het tricky vinden.
Daarnaast zou ik als eigenaar ook niet blij zijn dat een verzorgster dit zou doen. In hoeverre mag dit dus ook van de eigenaar?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:13

De eigenaresse vind het ok dat ik mijn eigen halster gebruik. Ze weet niet dat dit een touwhalster is maar daarom zoek ik ook een manier om het net zo veilig als een stalhalster te maken. Als dit niet kan word het alleen nog maar gebruikt voor grondwerk en wandelen, en misschien later rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:16

Touwhalsters zijn werkhalsters en zijn niet gemaakt om los te gooien of zonder extra tools als Aussie Tie ring of Safe Clip vast te zetten. Dus als de eigenaresse niet weet dat het om touwhalsters gaat, zou ik investeren in een stalhalster of de extra tools zoals eerder aangegeven om het vastzetten met touwhalster veilig te maken. Alle andere oplossingen zou ik nieteens overwegen.

Overigens zou je bij mij als verzorger of bijrijder meteen exit zijn als je dergelijke dingen niet van tevoren met me zou bespreken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:17

Nou, dan is mijn vraag dus beantwoord. Vastzetten met een touwhalster gaat dus mooi niet gebeuren. Daar gebruik ik haar eigen halstertje wel voor, met eventueel het touwhalster eronder.

Ik bespreek alles goed met de eigenaresse, dat zeker. Ze is altijd op de hoogte van wat ik doe (al krijg ik soms het idee dat ze het een beetje irritant vind dat ik altijd laat weten wat ik doe. Ik mag ook alles met haar proberen behalve sporen/zweepje/buitenrijden/springen. Buitenrijden komt in de toekomst als we beter samenwerken, de rest maakt mij echt niks uit of ik het gebruik/doe of niet.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:23

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:24

MorganeR schreef:
Nou, dan is mijn vraag dus beantwoord. Vastzetten met een touwhalster gaat dus mooi niet gebeuren. Daar gebruik ik haar eigen halstertje wel voor, met eventueel het touwhalster eronder.

Heel verstandig!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:25

Dankjewel skaatje! Dat is ook heel handig bij een normaal halster, en ietsjes meer mijn budget, hahaha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:26

MorganeR schreef:
Dankjewel skaatje! Dat is ook heel handig bij een normaal halster, en ietsjes meer mijn budget, hahaha.

Eh....vraag me af wat jij voor een strotouwtje betaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:32

Ik had eens een touwhalster om bij mijn verzorgpony, onderaan een touwtje geknoopt waarvan de knoop niet zo strak zat waardoor hij zou kunnen breken. (met opzet)

Ik breng pown met een touwtje aan dat lusje vast naar de bak, schrikt ze ineens en gaat ervandoor. Ik kan haar niet meer houden,dus moet ik het touwtje wel loslaten. Ik vind pown in de berm lekker aan het gras etend. Het lusje is eraf, en het touwtje ook.

Ze is waarschijnlijl op het touw gestapt waarbij het lusje losschoot! Hierdoor heeft ze geen megaklap gehad :) Hooguit even wat druk achter de oren etc

Dus eventueel zou zoiets kunnen. Maar vastzetten aan een touwhalster, zou ook ik nooit doen :)

Verstandige keus dus TS :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:40

Haha dat klopt inderdaad cassidy, maar zo'n strotouwtje lijkt me iets minder betrouwbaar, kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik bedoelde natuurlijk in vergelijking met die andere tools die eerder genoemd werden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:45

MorganeR schreef:
Haha dat klopt inderdaad cassidy, maar zo'n strotouwtje lijkt me iets minder betrouwbaar, kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik bedoelde natuurlijk in vergelijking met die andere tools die eerder genoemd werden.

Ok. Ik snap hem even niet.

Strotouwtje is gratis.
Dat rubber ding is 7 Euro.

Ik heb het nog nieteens over de Safe Clip of de Tie Ring, maar wat is in hemelsnaam de reden dat je 7 Euro uitgeeft voor een rubber ring, als je ongeveer hetzelfde gratis kunt krijgen?
En mocht je twijfels hebben over dat rubberen ringetje.
Tegenwoordig zijn ze aan het loomen met elastiekjes.
Voor een fractie van het bedrag van die rubberen ring loom je zelf iets wat daarop lijkt.
Dus waarom meer geld uitgeven?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:46

Hmm om een of andere reden vertrouw ik zo'n rubber ding denk ik net wat meer. Weet niet zo goed waarom.

Ach god die loom dingetjes... ik vind ze altijd zo stinken... maar het is wel een idee ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:47

MorganeR schreef:
Hmm om een of andere reden vertrouw ik zo'n rubber ding denk ik net wat meer. Weet niet zo goed waarom.

Mag hoor. Het is jouw geld. Hebben de marketeers toch weer een keer hun doel bereikt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:48

Ik zal wel eens eerst de strotouwtje manier proberen hahaha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:59

Dat zou ik dan weet niet doen, maar meteen voor bewezen tools als de Aussie Tie Ring of de Safe Clip kiezen. Is een investering, maar die hoef je maar een keer in het leven te maken....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:05

Okay okay tis nu genoeg grappig geweest :') toch bedankt voor het advies.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:31

Eerlijk gezegd zijn die strotouwtjes tegenwoordig akelig sterk. Voor mij een reden om die methode nooit te gebruiken. Ook een snel lostrekkende knoop zit kroervast als er een beest aan hangt.
Mijn beest gaat een paar keer per jaar hangen, vindtie leuk (Grrrr).
Tegenwoordig bind ik hem zo vast dat als hij doortrekt het touw langzaam losschiet. Ik heb liever dat touw of halster kadukis gaan dan het paard zelf. Bovendien loopt hij toch niet weg...

Maar zo'n rubberding... lijkt me heel bruikbaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:47

mrie schreef:
Maar zo'n rubberding... lijkt me heel bruikbaar

Ik vind zo'n rubberen ding heel eng.
Er zijn ook halstertouwen waar een rubber in zit. Deze veren mee en zouden zogenaamd "veilig" zijn voor een paard.
Maar al die halstertouwen met een rubbertje of rek erin, geven mee tot een punt waarin een paard zijn volledige gewicht in de strijd kan gooien. En op een gegeven moment knappen ze. Met als gevolg dat een paard achterover klapt, zijn schoft of erger nog zijn nek kan breken.

Een paard dient te leren wijken voor druk. Op ieder gedeelte van zijn lichaam, dus ook op het hoofd.
Als hij gaat hangen, moet hij leren dat een stapje naar voren die druk wegneemt. Dat gaat compleet tegen zijn instinct in, want druk betekend tegendruk, iig in de natuurlijke reactie van een paard.

Dus paard dient te wijken voor druk.
En tot hij dat leert, dien je de situatie zo veilig te maken dat, als hij niet meteen meegeeft voor druk, er geen enge dingen kunnen gebeuren. Zoals het knappen van een elastisch touw of een rubberen elastiek op een halster. Een Aussie Tie Ring of Safe Clip geven die reactie. Release is onmiddelijk als het dier een stap naar voren doet. Paard kan niet gaan hangen tot een halstertouw breekt. Het geeft mee, in de weerstand die je zelf in kan stellen. In mijn ogen de beste tool om een dier te leren dat hangen niet kan. En dat vaststaan moet.

En dat bereik je echt niet door zogenaamde veiligheidssystemen....echt niet...

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:51

er zijn vast wel meer oplossingen, maar ik gebruik altijd een paniekhaak. maar ik gebruik ook meestal een gewoon halster... :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:26

Cassidy, ik ben het helemaal met je eens. Paard dient te wijken voor druk. En zal ik eens wat zeggen, dat doettie ook. Ik weet niet hoor, maken jouw beesten dan nooit nooit meer een fout? Nou de mijne haalt het zich één a twee keer per jaar in zijn hoofd om zijn halster en touw weer eens een stress test te geven en ik vind het net als jij niet de bedoeling dattie met heel zijn gewicht aan zijn nekwervel gaat hangen. Dus ik vind zo'n rubberding een goed idee. Simpel te gebruiken niet te kostbaar hoeft niet gemonteerd te worden (gebouwen zijn niet van mij) en zijn vervangbaar als ze stuk gaan....
Zo'n rubberding kun je toch niet zomaar één op één vergelijken met rubbertouwen, is toch heel wat anders. De bedoeling van dit ding is dattie los gaat en dus treed er niet te veel druk op op de netwervels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:32

Mijn paarden gaan standaard aan de Aussie Tie Ring. Allemaal. Ik ga het risico niet lopen dat ze die een a twee keer per jaar idd met vol gewicht aan die nekwervel hangen. De Aussie Tie ring heb je zo aan een ring gemonteerd, op de spuitplaats of in de stal. Je kunt hem overal mee naartoe nemen, ook op een wedstrijd of bij het vervoeren in een trailer.
Ik wil juist niet dat halsters losgaan. Ik wil dat ze op te erge druk meegeven. En ik kan de weerstanden instellen.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE