zadel verpest door action doekjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:32

Toch even gegoogled:

Zadels worden gemaakt van leer. Leer is een natuurlijk product dat chemisch wordt bewerkt om het te kleuren. Verschillende processen worden hiervoor gebruikt, maar er mag steeds minder vanwege mileu eisen. Verschillende processen geven ook verschillende kwaliteit leer, wat uiteraard ook in de prijzen van de zadels verwerkt is.

Bij de opslag op de fabriek kunnen sommige stukken leer wat langer blijven liggen om welke reden dan ook waardoor het iets stugger of droger kan worden. Ook per huid (dus per gebruikt dier) kan het leer verschillend zijn. De ene huid is wat droger of wat grover van vezels en zal ook anders reageren op de omstandigheden van gebruik.

Green Distance adviseerd om uw zadel op de volgende manier te onderhouden:

Schoonmaken: Maak het zadel regelmatig schoon met een goede leerreiniger. Met name de plaatsen waar het zadel in contact komt met het zweet van het paard moet regelmatig van vuil en zout ontdaan worden om het leer niet uit te laten drogen. Vergeet u ook niet de onderkant van de kussens: deze worden via het dek toch vaak nat. Laat na het schoonmaken het leer goed drogen en zorg dat er geen resten van de reiniger op het leer blijven.

Invetten/verzorgen: Het is belangrijk goed te voeden om te voorkomen dat het uitdroogt. Bij uitdroging kunnen de vezels loslaten en "knapt" het leer. Overigens moet het leer ook niet verzadigd worden met voeding omdat het dan kan uitrekken en scheuren. Regelmatig na het schoonmaken (en drogen) met een balsam of voedende creme het leer insmeren. Ook hier geldt het leer dat het meest in aanraking komt met vuil en vooral met zweet het meest voeding nodig heeft omdat het zout van het zweet het leer uitdroogt.

Krassen en slijtage: Helaas zal het zadel altijd gebruikssporen gaan vertonen. Hierbij geldt dat hoe droger het leer is des te meer het leer zal krassen en slijten. Vooral op de bovenlaag van het zweetblad is dit goed te zien en jammer. Door op tijd te verzorgen kan veel slijtage voorkomen worden. Hoe dikker het leer des te meer verzorging er in het begin nodig is. Voel bij het zweetblad doe dik en stug deze is: hoe stugger des te meer verzorging het leer nodig heeft. Vergeet niet dat leer een natuurproduct is: elke koe is anders en leer dat wat langer gelegen heeft voordat het gebruikt is kan droger zijn.

Vervangen: Naast de verzorging van het leer is het onderhoud ook belangrijk om tijdig zwakkere plekken in het zadel te kunnen opmerken. Met name de singelstoten en beugelriemen moeten regelmatig kritisch bekeken worden op slijtage en scheurtjes om hiermee onverwachte breuken te voorkomen.

Bron:http://www.greendistance.nl/index.php?id=226

Ik had het dus echt over de zeep die je moet verwijderen. Er zijn ook dingen als balsem ed, maar daar weet ik niks vanaf ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:43

max66 schreef:
misschien was dat idd vuil en oud vet, misschien was het zadel nu eens goed schoon! Ik heb een stubben zadel

Dan ga ik er vanuit dat het geen geverfd goedkoop troep leer is, dus hou ik het op oud vet.

lovebrechjex

Re: zadel verpest door action doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:57

Ik gebruik idd ook altijd die doekjes, sla altijd als ik bij de Action ben, even een aantal pakjes in. Die dingen vliegen er doorheen bij mij. Ik heb een kunststof zadel, ( wintec, thorrowgood) dus zadel invetten hoeft bij mij niet. Maar ik doe er wel regelmatig m'n hoofdstel, en laarzen snel mee. Ook nooit problemen mee gehad.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 11:36

nee, het is een goed leren zadel idd, geen goedkope rotzooi. Ik ga zo eens kijken hoe het er nu uit ziet!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:41

Schoonmaken met zadelzeep, drogen, dag erop insmeren met niveau crème uit t blauwe blikje. Is geen grapje, was vorig jaar in een Italiaanse lederwinkel, daar adviseerden ze mij dit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:50

Met Nivea creme insmeren? Wordt dat hierboven nou echt gesuggereerd?
Nou, ik weet niet of dit nou de beste tip is voor leer-onderhoud.... ik had er ieg nog nooit van gehoord!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:53

zadel was nog dof en ruw en het leek wel donkerder geworden (niet dat ik dat erg vind want het is een donkerbruin zadel en nu lijkt ie wel zwart, vind ik mooier).
We hebben gereden (ik voelde met rijden echt dat het stroever was) en daarna wederom ingevet. Het zadel lijkt het vet op te slurpen want het trekt er onmiddellijk in (terwijl het gewoon van dat dikke leervet is). Ik heb het twee keer gedaan omdat de eerste keer gelijk introk.
Morgen maar even uitpoetsen, als er wat uit te poetsen is.

Heel raar hoor....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:54

Wdj schreef:
Schoonmaken met zadelzeep, drogen, dag erop insmeren met niveau crème uit t blauwe blikje. Is geen grapje, was vorig jaar in een Italiaanse lederwinkel, daar adviseerden ze mij dit.

Dat wordt wel eens "aangeraden" voor skaileer (dus nepleer!).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:29

terpentijn schreef:
Met Nivea creme insmeren? Wordt dat hierboven nou echt gesuggereerd?
Nou, ik weet niet of dit nou de beste tip is voor leer-onderhoud.... ik had er ieg nog nooit van gehoord!

Het lijkt me vooral nogal kostbaar om je zadel stelselmatig met dat spul te onderhouden.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:55

In de doekjes van de action zit alcohol dig droogt leer uit. Vandaar het ruwe en doffe. Het bruine zal waarschijnlijk oud zweet, stof en oud vet zijn. Ik zou als ik jou was je zadel invetten tot het het niet meer absorbeert. Denk dat de doffe en ruwe effect door het uitdrogende komt van de alcohol en schreeuwt je leer om lederolie. Lederolie dringt dieper door het leer dan vet en raad je aan om je zadel te oliën.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:07

wumdydumpy schreef:
In de doekjes van de action zit alcohol dig droogt leer uit. Vandaar het ruwe en doffe. Het bruine zal waarschijnlijk oud zweet, stof en oud vet zijn. Ik zou als ik jou was je zadel invetten tot het het niet meer absorbeert. Denk dat de doffe en ruwe effect door het uitdrogende komt van de alcohol en schreeuwt je leer om lederolie. Lederolie dringt dieper door het leer dan vet en raad je aan om je zadel te oliën.

In die van mij zat geen alcohol.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:17

Brainless, ik geloof niet dT de schoenen die ik kocht waarbij ik deze tip kreeg van inferieure kwaliteit skai leer zijn.. Eerder handgemaakt kalfsleer.... :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:21

max66 schreef:
zadel was nog dof en ruw en het leek wel donkerder geworden (niet dat ik dat erg vind want het is een donkerbruin zadel en nu lijkt ie wel zwart, vind ik mooier).
We hebben gereden (ik voelde met rijden echt dat het stroever was) en daarna wederom ingevet. Het zadel lijkt het vet op te slurpen want het trekt er onmiddellijk in (terwijl het gewoon van dat dikke leervet is). Ik heb het twee keer gedaan omdat de eerste keer gelijk introk.
Morgen maar even uitpoetsen, als er wat uit te poetsen is.

Heel raar hoor....

Dan lijkt het er op dat je zadel nu echt goed schoon is :j

Wij doen het trouwens anders, eerst tuig even door een sopje halen, goed afdrogen, invetten en daarna afnemen :-) Spullen zien er goed uit en leer blijft soepel :-)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:51

heb het vandaag maar weer ingevet, het blijft intrekken als een gek. Zadel is nog steeds dof en iets minder ruw. Moet ik dan maar gewoon doorgaan met smeren?
Ik denk niet dat ik nu nog met olie in de weer kan, omdat het zadel nu al drie keer ingevet is...

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 06:58

Zolang het absorbeert heeft het leer dorst naar vet olie

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:34

Nou ts na jou post ,mijn stubben zadel gepakt.en je raad het nooit wat jij verteld gebeurt ook met mijn zadel.ik gebruikte de doekjes voor mijn tuig en mijn hoofdstel,en dacht wat ts zegt kan echt niet.nou ts ik moet je vermelden dat zadels van stubben niet tegen action doekjes kunnen haha.moet zeggen dat het voorall om het zit vlak ging de rest van het zadel bleef wel oke.maar als je weer gereden hebt word het wel beter op het stuk waar je zit,na het invetten wat iedereen roept was het niet beter en heb er een flinke laag opgezet.jammer stubben-action is een no go

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 22:16

joh, balen he?! Mijn zadel (zitvlak) is er niet beter op geworden. Ik heb m wel 5 x ingevet maar hij blijft dof en ruw. Ik hoop nu dat hij door het rijden weer wat gladder wordt.... Idd, met mijn hoofdstel en leren halster nooit problemen gehad met die doekjes!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:42

max66 schreef:
joh, balen he?! Mijn zadel (zitvlak) is er niet beter op geworden. Ik heb m wel 5 x ingevet maar hij blijft dof en ruw. Ik hoop nu dat hij door het rijden weer wat gladder wordt.... Idd, met mijn hoofdstel en leren halster nooit problemen gehad met die doekjes!

Denk dat stubben zadels er niet tegen kunnen mijn andere leren spullen zijn vsn een ander merk.het is inderdaad wel balen.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:18

mijn knight rider zadel is er ook niet beter op geworden.
zit vlak is nu enorm dof en droog, dat word komende tijd even flink vet er op smeren.

mn hoofdstel van hh, stalschoenen BR en chaps EJ eigen merk die kan ik er wel gewoon mee behandelen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:07

Heb een tijd terug 2 pakjes van deze doekjes meegenomen.
Ga maar eerst onder het zweetblad testen hoe mijn zadel reageert....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 19:10

idd Mnon, dof en droog, dat werd mijn zadel dus ook. Heb al heel vaak ingevet maar tot nu toe is het zadel nog niet in goede/de oude staat.... Had ik maar nooit die doekjes gebruikt!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:03

Hoofdstel, zadel, laarzen... Ziet er allemaal keurig uit!
Moet er wel bij zeggen dat ik de doekjes echt niet dagelijks gebruik eerder wekelijks, wanneer bijv m'n zadel onder met modderspetters zit na een ritje.

Verder maak ik m'n tuig schoon met zadelden en vet ik het daarna in.... Zou willen zeggen maandelijks maar ben niet zo trouw eigenlijk

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:07

ninne1 schreef:
Heb een tijd terug 2 pakjes van deze doekjes meegenomen.
Ga maar eerst onder het zweetblad testen hoe mijn zadel reageert....

Maar het gebeurt alleen bij het zit vlak en niet bij de zweetbladen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:09

Lein_ schreef:
Hoofdstel, zadel, laarzen... Ziet er allemaal keurig uit!
Moet er wel bij zeggen dat ik de doekjes echt niet dagelijks gebruik eerder wekelijks, wanneer bijv m'n zadel onder met modderspetters zit na een ritje.

Verder maak ik m'n tuig schoon met zadelden en vet ik het daarna in.... Zou willen zeggen maandelijks maar ben niet zo trouw eigenlijk

Denk ook echt dat het aan het merk ligt,want na ts haar verhaal heb ik het ook geprobeerd en ik had de diekjes nog nooit ophet zadel geprobeerd,dus het tevaak gebruiken gaat niet op.bij rest van de leer spullen geen probleem

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:43

Ik gebruike ze ook vaak voor de wedstrijd. Maar nu een jaar later kleurt het zadel gewoon groen en invetten heeft geen zin (mijn zadel is zwart)