Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
_Zsazsa_ schreef:Kijk maar eens naar een rijdend paard met of zonder sperriem, dat bit ligt dan veel stiller in de mond. Kijk, dat er mensen zijn die die sperriem super hard aansnoeren dat is wat anders. openssperren kunnen ze overigens met sperriem ook hoor, je ziet dan vaak een opgetrokken lip/ of tanden. Ik ben pro sperriem maar wel stabiel om de mond, niet te los/strak.
_San87_ schreef:GreaseMonkey schreef:ik zie het... bijzonder... gelukkig nog nooit een gebroken bakstuk gehad terwijl je er nog op zat (en het dus echt belangrijk werd dat het bit ongeveer bleef liggen waar het hoort)?
Nee, gelukkig niet. Mijn paard is een brekepoot, ik verzorg mijn tuig goed, dus versleten was het niet. Maar zoveel kracht kan zelfs het beste leer niet aan, helaas. Als het het bakstuk of het kopstuk niet is, dan wel de teugel. Maar nooit de sperriem.
ruitje schreef:Ligt het echt stiller in de mond of lijkt dat zo omdat het paard minder reactie kan geven? M.a.w. is een sperriem prettiger voor het plaatje maar ook voor het paard?
antje_vip schreef:jamietinker schreef:een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..
![]()
Wat veel te vaak gebeurd
jamietinker schreef:een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..
MorganeR schreef:Ik merk dat ik dus met goede reden me afvroeg waarvoor het nou bedoeld is... Maar even terug op de beginvraag tussen de discussie door: Kan ik het sperriempje ervanaf laten of kan dat echt gevaarlijk gedrag veroorzaken?
_Cindy schreef:Het nut van een strakke sperriem is dat je minder goed kan zien hoe de ruiter met de teugels/het bit omgaat. Waarom zou het nodig zijn dat het bit stiller ligt? Een bit beweegt niet uit zichzelf van links naar rechts.