Het nut van een sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: Het nut van een sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:41

Je kunt van alles op en om het paard iets dieronvriendelijks maken. Dat betekent echter niet dat het voorwerp in kwestie per se dieronvriendelijk is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:49

Sperriem is om het opensperren van de mond te voorkomen, maar dat is dus iets anders dan de boel dichtsnoeren.

Ergens was het ooit ter bescherming van het paard.

Stel je bent aan het springen of doet een leuk rengalopje en paard struikelt of blijft hangen en valt voorover.
Jij kunt dat niet bijbenen en zult al snel aan de teugels hangen en zo het paard zeer doen in de mond.
Het paard zal als reactie de mond wijd open willen doen, maar tijdens het voorover vallen is dat niet zo handig.
In het minst erge geval heeft het paard een bakkes vol zand, maar in het ergste geval breekt de onderkaak.

Als hij met de mond open de grond raakt, graaft ie zich als het ware in en omdat er een zwaar lijf achteraan komt, kun je je voorstellen dat er behoorlijk wat kracht op kaken en nek komen te staan.

Als het paard met de mond dicht of in ieder geval niet al te ver open de grond raakt, zal het hoofd wegglijden en het paard naar 1 kant wegrollen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:54

Ligt het echt stiller in de mond of lijkt dat zo omdat het paard minder reactie kan geven? M.a.w. is een sperriem prettiger voor het plaatje maar ook voor het paard?
_Zsazsa_ schreef:
Kijk maar eens naar een rijdend paard met of zonder sperriem, dat bit ligt dan veel stiller in de mond. Kijk, dat er mensen zijn die die sperriem super hard aansnoeren dat is wat anders. openssperren kunnen ze overigens met sperriem ook hoor, je ziet dan vaak een opgetrokken lip/ of tanden. Ik ben pro sperriem maar wel stabiel om de mond, niet te los/strak.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:55

_San87_ schreef:
GreaseMonkey schreef:
:D ik zie het... bijzonder... gelukkig nog nooit een gebroken bakstuk gehad terwijl je er nog op zat (en het dus echt belangrijk werd dat het bit ongeveer bleef liggen waar het hoort)?

Nee, gelukkig niet. Mijn paard is een brekepoot, ik verzorg mijn tuig goed, dus versleten was het niet. Maar zoveel kracht kan zelfs het beste leer niet aan, helaas :'). Als het het bakstuk of het kopstuk niet is, dan wel de teugel. Maar nooit de sperriem.

Dat klinkt alsof je het al meerdere keren meegemaakt hebt :P

Ik doe de sperriem ook altijd vrij los, maar de helft van de tijd doet degene die mij lesgeeft dat weer flink strakker, arm paard. Maar ja, het is haar (manege)paard, dus wie ben ik dan... :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:06

ruitje schreef:
Ligt het echt stiller in de mond of lijkt dat zo omdat het paard minder reactie kan geven? M.a.w. is een sperriem prettiger voor het plaatje maar ook voor het paard?

ik ben er van overtuigd dat het prettiger is voor het paard mét een sperriem. Mits op een normale manier gebruikt natuurlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:36

Maar waarom dan? Puur uit interesse hoor :o . Het enige wat het beperkt zijn de eigen bewegingen van het paard toch?

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:47

antje_vip schreef:
jamietinker schreef:
een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..

:\
Wat veel te vaak gebeurd :\

inderdaad! :(
ik stond bij zo'n meisje die haar eigen pony aan het opzadelen.. <3
ze had zo'n mexicaans hoofdstel dat extra riempje hup in een keer op het strakste gaatje ik dacht echt van oeff oeff maar ik durfde er niks van te zeggen omdat je dan bekend staat als het betwetertje -O-

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:04

Het nut van een strakke sperriem is dat je minder goed kan zien hoe de ruiter met de teugels/het bit omgaat. Waarom zou het nodig zijn dat het bit stiller ligt? Een bit beweegt niet uit zichzelf van links naar rechts.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:05

jamietinker schreef:
een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..

Niet helemaal waar. Ik snoer niets strak aan, maar ik merkte wel degelijk verschil bij mijn paard met of zonder sperriem. Zonder ontspant hij de kaak meer dan met. Leg zelf maar eens een hand tegen je onderkaak. Hoe zacht ook, zelfs met alleen contact span je ongemerkt je kaakspieren iets aan. En aangezien mijn paard veel moeite heeft om zijn kaak goed te ontspannen heeft hij dus wel degelijk last van een sperriem die vrij los zit.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:08

Als ik zonder sperriem rij, blijft 't paard waar ik op rijd met z'n tong spelen.
erover, eronder, erover, eronder :+ clown!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:02

Ik merk dat ik dus met goede reden me afvroeg waarvoor het nou bedoeld is... Maar even terug op de beginvraag tussen de discussie door: Kan ik het sperriempje ervanaf laten of kan dat echt gevaarlijk gedrag veroorzaken?

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:20

Waarom probeer je het niet gewoon? Al je het niks vind, zit ie er zo weer om toch?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:25

MorganeR schreef:
Ik merk dat ik dus met goede reden me afvroeg waarvoor het nou bedoeld is... Maar even terug op de beginvraag tussen de discussie door: Kan ik het sperriempje ervanaf laten of kan dat echt gevaarlijk gedrag veroorzaken?

Er bestaan ook hoge neusriemen zonder sperriem, dus lijkt me niet dat jouw paard dan opeens gevaarlijk gedrag gaat vertonen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:33

Ja dat klopt beide ook wel. Maar stel nou een sperriem was echt alleen geweest anti-slecht/gevaarlijk gedrag, dan zou ik het niet (zo snel) proberen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:40

Heb je dan een paard dat vervelend is? Of loopt te klieren met zijn bit?

Mijn paard werd door zijn vorige eigenaar met een gecombineerde neusriem (dus met sperriem) en zo ben ik hem blijven rijden omdat ik geen bijzonderheden merkte daarmee. Tot iemand mij aanraadde om eens zonder te proberen. Nooit problemen met sperriem gehad, maar merkte net iets meer ontspanning zonder. Dus heb ik die er niet meer om gedaan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:48

Ik heb geen paard dat vervelend is of loopt te klieren met zijn bit, het is mijn verzorg/bijrijdpaard. Mij is nooit verteld dat hij per se met sperriem gereden moet blijven worden. Ik heb het ook aan de eigenaresse gevraagd en ik mag het zonder proberen. Maar ik wil dan wel weten wat voor "anders" gedrag ik kan verwachten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:27

Weinig verwacht ik. In elk geval geen extreem gedrag. Gewoon proberen en niet te bang zijn!

MilkaChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:24

Misschien is het handig om te weten hoe het bit eigenlijk werkt. meestal doet het paard zn mond open omdat het bit in zn zachte, gevoelige, verhemelte ligt te porren. hij legt daarom zn tong over het bit zodat het minder pijn doet. jammer genoeg probeert men het de tong over het bit leggen te voorkomen door de neusriem strakker aan te trekken of een sperriem te gebruiken. mijn pony werd eerst met een enkel gebroken trens gereden waarbij hij steeds zn tong over het bit legde. dit werd ''opgelost'' door een strakke neusriem en sperriem. nu hij met een ongebroken trensbit van plastic gereden wordt, heeft hij geen neusriem en sperriem meer ''nodig'' want de pijn is weg dus heeft hij geen reden meer om zn mond open te doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:07

_Cindy schreef:
Het nut van een strakke sperriem is dat je minder goed kan zien hoe de ruiter met de teugels/het bit omgaat. Waarom zou het nodig zijn dat het bit stiller ligt? Een bit beweegt niet uit zichzelf van links naar rechts.

Alsof beweging van links naar rechts de enige bewegjng is die mogelijk is van een bit :?
Een bit kan heel wat kanten op en het is niet bedoelt om zagen te verdoezelen, dat lukt je trouwens niet eens dat toont namelijk ook met de hoofdbeweging en spanning die meestal meer dan prima zichtbaar is.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:24

Mijn pony gaat soms kloten met zijn bit en gooit dan ze tong erover heen en dan heeft hij daar weer last van dus gaat hij steigeren of iets anders geks. Daarom rij ik met een sperriem.