Tekna S-line of de gewone tekna dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Re: Tekna S-line of de gewone tekna dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:35

Ik heb ook een tekna zadel. Zit heerlijk en past goed. Hij beschadigt wel vrij snel!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:01

Hai, ik heb het tweede tekna zadel van je openingspost.

Ik moet zeggen ik ben er heel erg blij mee maar ik moest er wel eerst aan wennen.
Ik had hiervoor een wintec pro dressuur en dat zat voor geen meter meer. Mijn paard heeft gewoon
een grove bouw dus lastig keuzes maken als het gaat om zadels.

Mijn bevindingen over het zadel:
- Beschadigt misschien snel maar ik heb er gewoon een hoes over
- Zit in een ongedwongen zit, maar je benen liggen toch mooi stil en lang
- Voor mij lag de omschakeling vooral bij het zitvlak, dat is iets harder dan de wintec

Je kunt het zadel drie keer aan laten passen dmw warmte. Deze drie keer zijn gebasseerd op de levensfases van je paard (zo is het uitgelegd door mijn zadelmaker): Jong paard groeit uit breder zadel nodig, Paard is volwassen en krijgt andere bespiering door training, Paard wordt ouder en kan smaller worden of een schoft ontwikkelen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:18

Vind jij het zadel harder dan een wintec? Ik vond het net veel zachter dan wintec.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:23

Ik vind hem ook zachter als wintec.. En hierboven staat ook een ervaring dat het zadel dus lang valt, maar dat is dus totaal niet mijn ervaring :=

Vergeleken met wintec, euroriding, kn, passier, quur en CB (wat ik hier heb liggen dus := ) is hij kort in dezelfde inchmaat.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:50

Leen schreef:
Vind jij het zadel harder dan een wintec? Ik vond het net veel zachter dan wintec.

Ja ik vond de zit harder. Ik had wel een nieuwe wintec met cair maar die zit vond ik echt om te janken.

Ik heb een hele grote haf van 1.56 en mijn ervaring is ook dat hij korter is dan de meeste zadels (heb er inmiddels denk ik wel 1000 gepast)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:54

Ik heb de Tekna ook gehad voor mijn Fjord, een 18 inch maar paste precies op zijn kortere rug.
Helaas bleek het zadel niet te passen, en ik was ook niet tevreden over het zadel.
Ik vond de zit veel te ongedwongen, hierdoor schoof ik alle kanten op.

Nu een Zaldi Lander en die ligt echt perfect, en heeft een gesloten zit waardoor ik ook weer heerlijk kan rijden!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:02

Masi1 schreef:
Ik vraag me af of een Tekna dressuurzadel gaat passen op een pony van 1.24m. Mijn ervaring is dat het zadel toch te lang is voor korte ruggen, maar de druk ook nog eens vrij ver naar achter ligt.
Zelf heb ik een 17,5 inch, zadel is 48 cm lang. Op mijn eigen paard was dit zadel eigenlijk net iets te lang, vervolgens heeft het op verschillende paardenruggen gelegen (omdat ik het verkoop) waar het toch ook iets te lang voor was.

Daarom ga ik er ook een goede zadelpasser bij halen. Moet zeggen dat hij voor een kleintje redelijk wat ruimte heeft.

Axel_Valerie: Thanks voor de info, is de zitting redelijk diep of eerder richting het vlakke? Want als het eerder vlak is kan ik een inchmaat kleiner pakken denk ik..
Hard vind ik juist fijner rijden dus dat is geen probleem. Hoe bedoel je met beschadigen, wat voor beschadigingen?

De rest ook bedankt voor de foto's en ervaringen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:05

Ik vind hem qua diepte gemiddeld. Hij is iets dieper dan bijvoorbeeld de wintec maar niet zo diep als een KN of een kentaur dressuurzadel.. Moeilijk om aan te geven. Bij dit zadel komt de stabiliteit meer van de zweetbladen en beenligging dan van de diepte van de zit.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:07

Axel_Valerie schreef:
Ik vind hem qua diepte gemiddeld. Hij is iets dieper dan bijvoorbeeld de wintec maar niet zo diep als een KN of een kentaur dressuurzadel.. Moeilijk om aan te geven. Bij dit zadel komt de stabiliteit meer van de zweetbladen en beenligging dan van de diepte van de zit.

Het gaat me niet zo zeer over de stabiliteit, als het zadel een ondiepe zit heeft kan ik een inchmaat kleiner pakken, want voordeliger is voor de rug van mijn pony.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:10

Ja dat snap ik maar ik vind niet dat het zadel een diepe of ondiepe zit heeft. Dat probeerde ik uit te leggen.. haha :+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:11

Axel_Valerie schreef:
Ja dat snap ik maar ik vind niet dat het zadel een diepe of ondiepe zit heeft. Dat probeerde ik uit te leggen.. haha :+

Oh dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry. Hij zit er zeg maar tussen in?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:15

Ja op de laatste foto van pagina 1 met dat jonge meisje kun je het wel redelijk goed zien ook. Zo hoort het zadel in ieder geval ook de liggen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:21

Zitting is half diep inderdaad. Ik houd er van omdat ik een hekel heb aan gedwongen zit maar mijn benen liggen wel mooi stil :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:25

Ik denk dat ik eens winkels in de buurt ga zoeken zodat ik het eens in het echt kan bekijken en er eens op kan zitten. Vermoedt dat hij toch te diep is en dat ik niet in die 15 inch ga passen..
Allemaal al bedankt voor de informatie!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 17:51

Iemand hier die, via pb, zijn mening wil geven over de 15 inch die er nu op ligt, of ik daar nog in pas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:09

Ik heb zelf jeansmaat 27 (wel een oke achterpartij) en pas voor mijn gevoel niet meer in 15''.
Ik heb op 16 en 16,5' en 17,5' gereden en 16,5' lag voor mij het fijnste, en dus ook fijner op de pony vanwege zit. Als je wilt mag je de foto wel door sturen naar mij, het is maar net waar je zelf fijn in zit.
Kunnen is wat mensen vinden, dussss misschien een optie om meer naar een vzh zadeltje te kijken? :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:18

Heb een vzh gehad maar vind dat voor dressuur te rijden toch echt niet fijn rijden.. Daarbij heb ik een springzadel in 15 inch wat ik kan gebruiken om te springen.
Ik heb je de fotos gestuurd in pb.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:40

Je mag mij ook een pb sturen hoor!

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:44

Ik heb een tekna dressuurzadel voor mn haflinger, ze is enorm veranderd qua bouw ect.. maar het zadel bleef goed liggen.
Ook heb ik geen problemen met haar kortere rug, en heb toch een 18 inch.
enigste wat mij wel is opgevallen is dat het niet echt een zadel is geschikt voor de ruiter met langere benen, of dit moet aan mij liggen?

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:42

Ik snap dat dus niet. Mijn zadel was voor mijn Fries qua lengte net aan (voor het mooie iets te lang), maar in combi met de kussenvorm en drukverdeling geen goed passend zadel. Vervolgens is het gepast op een Haflinger, Fjord en Arabier. Bij geen van alle lag het goed en was het te lang of op het randje.
Ik snap dan niet hoe een 18 inch op een korte rug kan passen. Ben dan wel benieuwd hoe lang de 18 inch is.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:00

Masi1, als ik op stal ben zal ik dr rug en het zadel opmeten ;)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:14

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:18

Baileysdream schreef:
Masi1, als ik op stal ben zal ik dr rug en het zadel opmeten ;)

Super! Dank je.. Ik zal dan ook zijn rug eens opmeten, ben daar nu wel benieuwd naar :j

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:06

Hm. Ik heb hele lange benen en ik heb nooit problemen met het zadel..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:17

Ik heb juist korte beentjes, en daardoor paste ik ook niet fijn in een 17 inch dressuurzadel. Terwijl dit toch echt het beste lag op de D pony.
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 42f9bc.jpg (sorry voor de sportschoenen, heb alleen stil gestaan ivm bevroren rijbak)