Projectje, 100% handmade micklem bridle

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:44

Nouvel schreef:
ik zou 'm prachtig vinden voor op mijn lusitano, vooral ook die kleur!

Ik zou zo iets dergelijks heel graag kunnen maken voor andere mensen, maar moet nog zoeken naar een manier dat het minder tijd in beslag neemt (als ik alle uren samen tel dan kom ik aan zo'n 1 week fulltime op de manier waarop ik het nu doe, nu is het hoofdstel wel volledig dubbel genaaid voor de sterkte omdat ik hem ook als halster ga gebruiken, maar dat is in feite niet echt nodig). Ik heb al enkele ideeën, maar zal moeten investeren :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:46

_Gummybear schreef:
bij mij doet hij t wel ! Enorm gaaf zeg .. ik vraag me al heel lang af met watvoor machine je dat leer zo goed kan naaien !

Gummybear, dit is mijn machine :D :http://www.jumbosupermarkten.nl/ScaledImages/SiteGlobalFiles/thuistips/handen2-488x.jpg en uuuren oefenen om recht te naaien, want in het begin staan de steekjes schots en scheef. Ik had het het eerste jaar in feite opgegeven omdat ik steeds zo'n lelijke steken had, maar....kreeg plots de smaak weer te pakken toen ik een kaptoom wou maken voor m'n eigen paard en langzaam aan begon het beter te gaan.
Ik zou graag een stikmachine kopen voor leder, maar daar moet ik nog heel wat voor sparen, die zijn enorm duur...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-06-14 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Projectje, 100% handmade micklem bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:48

Wat enorm geweldig!
Ben zelf net met leer bewerking begonnen, en wilde een soort Micklem maken, maar nu ik zie hoeveel werk het is ga ik voorlopig nog maar simpeler werk doen denk ik :+

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:49

Heb je het helemaal met de hand genaaid ? Dat naait toch heel zwaar omdat het zo dik is ? Wel súúúper netjes gedaan , ik geloof het amper, veel te netjes :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:57

_Gummybear schreef:
Heb je het helemaal met de hand genaaid ? Dat naait toch heel zwaar omdat het zo dik is ? Wel súúúper netjes gedaan , ik geloof het amper, veel te netjes :D

Ja, maar ik ben al enkele jaren bezig en begin al sterkere spieren te krijgen :D .
Echt helemaal handmatig met een priem, dat is redelijk scherp, maar doordat je zo hard moet drukken riskeer je in het begin wel onregelmatige steekjes. Echt oefenen en oefenen en niet opgeven.
Als je goed kijkt, zitten er wel onregelmatigheden in hoor.
Dit is het slechtste stukje, het is het moeilijkst om terug te herbeginnen. Je neemt best de tijd om aan 1 stuk door te naaien, stoppen en dan dan terug verder doen geeft altijd problemen, zie maar, het slechtste stukje:http://www.mijnalbum.be/Album=BJ7ORX43
Voordeel van met de hand te naaien, is dat je bij elke steek een knoopje maakt binnen het leder (met zeer sterke waxdraad). Daardoor kan de naad nooit volledig loskomen.
Voor bithoofdstellen is dat niet zo belangrijk, maar bitloos moet sterk zijn en dat geeft soms problemen met machinegenaaide hoofdstellen heb ik gehoord.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:01

Azmay schreef:
Wat enorm geweldig!
Ben zelf net met leer bewerking begonnen, en wilde een soort Micklem maken, maar nu ik zie hoeveel werk het is ga ik voorlopig nog maar simpeler werk doen denk ik :+

Uitdagingen zijn het mooist, eraan beginnen zou ik zeggen ;-), oefenen! Heel veel succes ;-)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:09

Knap zeg!
Mooie kleur en gespen!
Waar heb je het leer gevonden voor het onderlegde? :)
Wil dit ook al zo lang doen maar ja :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:16

Bij een plaatselijke lederlooierij die nog op ambachtelijke wijze leder looit. Als je interesse hebt mail ik het je door.
Is enorm zacht en super kwaliteit.
Best dat je ter plaatse gaat kiezen, want ik ga binnenkort aan een bordeaux/burgundy kleurige micklem beginnen met gouden gespen en het mahony kleurige kussenleder voor de neus is helaas iets minder zacht die ik daar ook gekocht heb.
Opsturen = risico.
ALs je iets nodig hebt wil ik het best gaan bekijken voor je en doorsturen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-06-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:18

wauw ik vind het echt prachig! Zo iets zou ik ook wel voor die van mij willen hebben maar ja de mooie hoofdstellen zijn altijd zo duur :o

Wat ben jij nu kwijt aan materiaalkosten als ik het mag vragen? ben wel benieuwd hoeveel dat zal schelen met hem kant en klaar kopen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:20

Materiaal? Oeps...da's een andere zaak....
Ik heb destijds voor 2500 euro materiaal gekocht voor handwerk en dat was nog maar de basis om enkel en alleen hoofdstellen te maken, geen zadels (cadeau'tje van m'n pepe :D ), daar zit ook nog niet de kost in van het leder en ringen voor je hoofdstel.
Lederbewerking is gigantisch DUUUR |(
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-06-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:21

pfoe zeker een dure hobby dus! maar vind het prachtig om te zien. Ben heel benieuwd naar verdere projectjes van je en uiteraard naar deze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:22

Vind het ook ect gaaf dat je hier zo lekker mee aan de slag bent Cambiar, kan je smaak ook erg waarderen!!!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:29

Super gaaf handwerk en hij is prachtig geworden. Top zeg!
Als je je nog eens verveeld of tijd over hebt heb je al liefhebbers genoeg voor zo'n prachtig hoofdstel zo te zien ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:30

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:42

oowww wat zitten er super gave werkjes tussen. echt geweldig om te zien! Als je ooit iets begint laat maar weten dan wil ik zeker wel eens kijken of ik toevallig geld heb :o

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:42

Erg mooi allemaal is dat speciale hoofdstel met een gevlochten stuk leer vanaf de frontriem tot neusriem ook door jou gemaakt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:47

Patt schreef:
Erg mooi allemaal is dat speciale hoofdstel met een gevlochten stuk leer vanaf de frontriem tot neusriem ook door jou gemaakt?

Deze waar dat meisje mee rijdt?
Ja hoor :j , die heb ik gemaakt voor een voorstelling/demo working equitation op Horse Event in Deurne, die mochten ze van me gebruiken.
Je kan je niet voorstellen wat een gigantisch werkje dat was, elk leertje moest verdund worden, volledig in zwart geverfd en dan nog eens vlechten.
Ik weet niet waarom ik dat gemaakt heb, achteraf gezien kon ik m'n tijd wel beter besteden :D , maar ja, de complimentjes achteraf vond ik enorm fijn!
Of bedoel je die bruine? Die heb ik ook zelf gemaakt, ook zoveel werk :D

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:57

wauw ! wat gaaf zeg ! nu begint het hier ook weer te kriebelen , zou het zo graag willen leren , heel gaaf wat je allemaal maakt !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:09

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 13:20

Thx voor de link, maar neen, niet echt ;-), mijn schoenmaker stelde het ook voor, die had hij nog staan, maar dan nog liever met de hand met de sterke waxdraad (ik wil enkel en alleen naaien met een bepaald merk die mooiste resultaten geeft), want die past niet in de naalden. Hij gaat voor mij een machine zoeken, voor een betaalbare prijs.
Alles staat of valt met de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:35

mag ik vragen waar jij je materialen vandaan haalt ? bijvoorbeeld het waxdraad?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 13:46

Nope, ik kan er zelf niet meer aan geraken doordat m'n leverancier niet meer levert en die groothandel stuurt maar op vanaf 1500 euro bestelling.
De andere soorten waxdraad zijn veel te gevoelig voor breken (door het glijden door het gat scheurden ze op den duur allemaal door nog voor ik het einde van de draad genaaid had), heb al tal van andere optie's geprobeerd, ook zelf waxen, wat dus een absolute ramp is en erg slordig om mee te naaien. Ik wil dus kost wat kost dit merk terug kopen. Op een of andere manier lukt het me wel...heb nu nog ruim genoeg om verder te kunnen en tegen dat ik er terug nodig heb zal ik wel een manier gevonden hebben om er te kopen.
Ander materiaal vind je zo wie zo op internet.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:53

Oke , jeetje klinkt lastig dus ! succes met de zoektocht!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:00

Gaaf project! :D Ziet er heel netjes uit!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:39

Cambiar schreef:
Patt schreef:

Deze waar dat meisje mee rijdt?
Ja hoor :j , die heb ik gemaakt voor een voorstelling/demo working equitation op Horse Event in Deurne, die mochten ze van me gebruiken.
Je kan je niet voorstellen wat een gigantisch werkje dat was, elk leertje moest verdund worden, volledig in zwart geverfd en dan nog eens vlechten.
Ik weet niet waarom ik dat gemaakt heb, achteraf gezien kon ik m'n tijd wel beter besteden :D , maar ja, de complimentjes achteraf vond ik enorm fijn!
Of bedoel je die bruine? Die heb ik ook zelf gemaakt, ook zoveel werk :D

Die waar dat meisje mee rijdt inderdaad, erg mooi! Apart en mooi!