Wat is dit? Neusriem/bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:46

Oh jongens, wat een verschrikkelijk overdreven gezeur weer hier zeg.... Op basis van 1 foto....
Bahbah

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:47

Caira schreef:
paarden zijn een van de weinige dieren die geen geluid hebben voor pijn. Je kunt een paard martelen wat je wilt zonder dat hij een kik geeft. Een van de weinige uitingen die een paard onder het zadel heeft om de druk van het bit te halen is het openen van de mond. Met dit soort middelen wordt zelfs dat compleet ingesnoerd en voorkomen. Arm dier, ik vind trouwens alle sperriemen niets, maar dat is mijn persoonlijke keuze.

Ik heb een keer een paard horen gillen toen hij met z'n kaak tussen de spijlen van de stal vast zat en deze vervolgens brak (de kaak brak dus)

Ze maken dus wel degelijk geluid als ze pijn hebben!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:48

Dat is jouw mening :)

Op het moment dat je tussen de neusriem combinatie vlees ziet uitpuilen vind ik dat wij daar iets over mogen vinden.

@Palousa_boy, dat is ook wel heel erg extreem. De paarden die tot bloedens toe worden opengeprikt met sporen hoor je ook niet gillen. Pijn zullen ze vast hebben.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:51

Selka schreef:

Op het moment dat je tussen de neusriem combinatie vlees ziet uitpuilen vind ik dat wij daar iets over mogen vinden.

@Palousa_boy, dat is ook wel heel erg extreem. De paarden die tot bloedens toe worden opengeprikt met sporen hoor je ook niet gillen. Pijn zullen ze vast hebben.

Ik oordeel ook helemaal niet over hoe strak het aangetrokken zit! Het is alleen niet zo, dat wanneer een neusriem (te) strak wordt aangetrokken dit betekent dat de neusriem dieronvriendelijk is! Dat vind ik hier zo lekker kort door de bocht!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:52

Tja alles in verhouding natuurlijk..

Als ik met een hamer op m'n duim sla zeg ik au, terwijl een ander het uit zou schreeuwen..

Selka

Re: Wat is dit? Neusriem/bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:55

@koekje, dat was niet tegen jou! Dat was voor LadyMadonna bedoeld.
m.b.t. het aansnoeren heb je helemaal gelijk :)

Klopt palousa_boy. Jammer dat veel paarden zo'n hoge pijngrens hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:56

Koekje_ schreef:
Selka schreef:

Ik oordeel ook helemaal niet over hoe strak het aangetrokken zit! Het is alleen niet zo, dat wanneer een neusriem (te) strak wordt aangetrokken dit betekent dat de neusriem dieronvriendelijk is! Dat vind ik hier zo lekker kort door de bocht!

Een paard dat zijn mond opent tijdens het rijden, doet dat toch niet voor niets? Dat de sperriem dat tegen gaat vind ik toch niet zo diervriendelijk.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:58

ja daarom ben ik blij dat ik me sperriem lekker gebruik voor naar buiten als bokriempje ookal pak ik hem nooit :+ this voor een veilig gevoel

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:11

Ik rij gewoon met sperriem. Hij zit zelfs op het strakste gaatje. Dat je dan nog je complete hand eronder kan schuiven zij dan zo.

Sommige paarden worden zo heftig in het parcours. Kan me voorstellen dat je dan zo n combinati bij je paard erom doet. Zwaar zitten met hand open zal weinig zin hebben. Beter dan je dan kan sluiten op dit bit. Dan dat je een simpel trensje tussen zijn kiezen moet flossen om veilig door je wedstrijd te komen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:13

Jellebie schreef:
Een paard dat zijn mond opent tijdens het rijden, doet dat toch niet voor niets? Dat de sperriem dat tegen gaat vind ik toch niet zo diervriendelijk.

Aan deze zit dus geen sperriempje :)) En als het over openen van de mond gaat heeft het dus niet echt iets te maken met deze specifieke neusriem, maar dat heb je het over alle neusriemen. Het verschil met deze neusriem tov andere neusriemen is niet alleen het niet kunnen openen van de mond. Dat is namelijk iets wat je op alle neusriemen kunt betrekken.

Die discussie kan je beter hier voeren denk ik.. [HAR] Het nut van een neusriem?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:14

ik vind een sperriem iets om te verbergen dat je te ruw bent en dus je paard zijn mond open doet omdatie pijn heeft. tuurlijk heb je paarden die te veel op het bit kauwen of dat wanneer je het hoofdstel om hebt gedaan de mond al open zit. die laatste is volgensmij een kwestie van passend bit

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:27

Nou wat een gedoe weer zech :+
Als dat paard op een trensje gereden zou kunnen worden werd dat natuurlijk wel gedaan.

Als een paard zou gaan gillen dan zou dat in de natuur fataal zijn, als je jezelf laat horen dan horen roofdieren dat natuurlijk ook.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:29

Ik heb ook eens een pony horen gillen van pijn. Ze hebben er dus wel een geluid voor, maar zullen dat zelden gebruiken.

Want in het wild zou het zijn of ze omroepen dat ze gewond zijn en dus een makkelijke prooi.
Dus een paard zal er voor kiezen pijn in stilte te ondergaan.

Het bit op de foto is een pelham, de touwtjes tussen de bitringen werken als zo'n leren verbindingsriempje zodat de pelham met 1 teugel te gebruiken is.
Het sporenriempje zit er ipv een kinketting.

Die neusriem lijkt me helemaal niet zo verkeerd bij goed gebruik.
Bij verkeerd gebruik (strak aansnoeren) zal het druk geven op 2 plaatsen op de neus en onder de kin. Onder de kin komt er in dit geval de druk van dat sporenriempje nog bij.

Zoals het doel van de neusriem wordt beschreven op de site van Het Gareel, vind ik nou niet echt fijn om te lezen.
Als het paard de mond open doet is er iets wat hem ongemak geeft en moet je op zoek naar de oorzaak van dat ongemak.
Niet de boel stomweg dichtsnoeren en het ongemak daarmee verergeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:32

Zo te zien is dit een springer en niet in de B.
Tja, die worden weleens heftig, wat ook nodig is, en die moet je dan wel terug kunnen rijden.
Overigens veroorzaakt een flinke ophouding in een open mond meer pijn dan in een gesloten mond

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:37

Wat ik me altijd af vraag is waarom mensen meteen 'auw' en 'sielluuughh' roepen als ze de werking van de neusriem helemaal niet kennen? De werking van deze neusriem is veel zuiverder dan diegene van een gecombineerde neusriem waar een dun (door veel ruiters te strak aangesnoerd) riempje schuin omhoog vertrekt, de brede neusriem daardoor omlaag trekt en druk achter de oren veroorzaakt.

Deze neusriem combineert de werking van een lage/Hannoveraanse neusriem met diegene van een Engelse neusriem. Daar is dus helemaal niets zieligs aan, zeker als de neusriem gewoon normaal bevestigd is. En je kan met iedere neusriem de mond flink dicht snoeren, aangezien dat typische non-argument ook weer voorbij is gekomen.

En dan mocht deze neusriem niet eens toegestaan zijn? Dus over de inwerking vol met ruis van een gecombineerde neusriem valt men niet, maar over deze neusriem wel? Deze neusriem is correct gebruikt zeker niet zieliger dan welke gecombineerde (mode !) neusriem dan ook. Want jullie denken hopelijk toch niet allemaal dat het sperriempje er oorspronkelijk aanhangt voor de sier of wel soms? Ik durf te zeggen dat de stabiele ligging en zuivere inwerking zelfs nog prettiger is voor het paard, dan de correctie met een sperriempje.

Het ziet er enkel anders uit dus is het zielig. Wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet, blijkt maar weer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:49

LadyMadonna schreef:
Zo te zien is dit een springer en niet in de B.
Tja, die worden weleens heftig, wat ook nodig is, en die moet je dan wel terug kunnen rijden.
Overigens veroorzaakt een flinke ophouding in een open mond meer pijn dan in een gesloten mond

Waar haal je die info vandaan?
Bij een paard wat de ruimte heeft om de mond te openen is er wel meer kans dat ie z'n tong kan gebruiken om druk te ontwijken of op te vangen.
In een dichtgesnoerde mond kan het helemaal niet reageren op de druk van het bit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:57

Ik weet trouwens niet wat ik liever zie, een korte ophouding die wel in kan werken en waar dus direct op gereageerd word, of een ophouding die langer en wellicht sterker moet inwerken omdat het paard de druk ontloopt? Kiezen uit twee kwaden.

Men moet het trouwens ook niet verbloemen, iedere neusriem is er oorspronkelijk voor om de mond dicht te houden. (dat heeft in de verre oorsprong ook nog een andere rede) Maar dat tussen die verschillende neusriemen nog diegenen zijn die netter inwerken dan andere moet wel duidelijk zijn!

Wil je echter volledig zeker zijn dat je paard zijn mond kan openen om jou ruiterfout te ontlopen moet je voor een zeer licht aangetrokken Engelse gaan, of beter voor het volledige weglaten van de neusriem.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:19

Marjoow schreef:
Moet wel een onwijs sterk paard geweest zijn dan... Kon ik er iig niet vanaf zien.

Dan hielp deze combinatie dus goed ;) :+

Bit lijkt me een Nathe Pelham overigens.

Citaat:
De Nathe pelham bit biedt verfijnde vrijheid voor de tong van uw paard. Perfecte aanpassing aan de anatomie van het paard en verbeterde drukverdeling op de tong. Pelham, perlon koord, perlon pelham bandjes.

xCactussoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:19

Daphne__ schreef:
Jemig, tijdje geleden zag ik dezelfde neusriem bij een paard, vond het er juist heel vriendelijk uitzien. Paard kon gewoon zijn mond openen. Maar als ik naar bovenstaande foto kijk... Bah.

Geen onvriendelijke neusriem, maar onvriendelijke ruiter.

Ik zag deze neusriem laatst ook en ook toen zag de neusriem er vriendelijker uit als deze. Paard kijkt ook niet heel erg blij. Dus zal wel niet aan de neusriem liggen maar aan de ruiter

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:42

Als "paard kijkt niet blij" een criterium is voor of iets wel of niet zielig is kunne. We beter accuut stoppen met paarden houden. Denk dat iedereen wel een foto heeft waarop "paard niet blij" staat.....

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:04

't is ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk..
of je hebt iemand die het zielig vind om met een dubbele neusriem of sperriem te rijden, maar maakt wel erg heftige ophoudingen en loopt te trekken in de mond. (dus dat paard heeft constante druk of pijn? in de mond).
of je hebt iemand die liever met een dubbele neusriem of sperriem rijdt en die krijgt met een lichte (vriendelijke) ophouding het zelfde effect.. (en dan bedoel ik natuurlijk de juiste reactie)

deze foto vindt ik zelf ook wel "onvriendelijk" eruit zien, maar het is ook maar een moment opname, dit paard heeft misschien op dat moment 1 sec. last van de neusriem, doordat er een ophouding gemaakt wordt. maar stel hij reageert gelijk, dan is het ook over. (mits de ruiter daarna weer meegeeft). dat zie ik liever, dan dat je wel eens ziet in de B of L (sommige mensen presteren het ook nog in een hoge klasse), dat ze constant in de mond van het paard lopen te schorren en te trekken. (zulke mensen moeten ze echt verbieden in het parcours trouwens).

maargoed, dat is natuulijk mijn mening :)

zelf ben ik gewoon een voorstander van zo simpel mogelijk, ik zie mezelf liever een parcour rondsturen zonder al die 'poespas', dan voorkom je uiteraard ook zulke discussies :)
maar daarbij zeg ik uiteraard niet, dat ik deze onvriendelijk vind.. met een ander 'simpel' bitje,
iets minder strak en de juiste 'hand' (ruiter) zou het voor een aantal combinaties, wel een oplossing kunnen zijn.

het hoofdstel, met deze neusriem vind ik wel erg mooi om te zien trouwens :)

ps. volgens mij is degene op de foto (of hij wordt door een ander opgezadeld) ook een voorstander van 'strak aansnoeren' --> keelriem :')

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:25

Ik vind het paard er ook niet vrolijk uitzien, maar om nou te zeggen dat ie zo verschrikkelijk onvriendelijk gereden wordt is ook een beetje overdreven.
Zoiets kan je imo niet baseren op een foto.

En dit is niet voor niets toegestaan he, het zal ongetwijfeld helemaal niet zo verschrikkelijk zijn als hier gedacht wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:49

Daphne__ schreef:

Dit. En dan nog een pelham er bij. Laten we hopen dat de ruiter daar goed over heeft nagedacht en er zorgvuldig mee omgaat.

Zelf vind ik een lage neusriem veel prettiger dan een sperriem. De opmerking die werd gemaakt over het breken van de neus slaat nergens op, dat kan alleen als er druk op de neusriem wordt uitgeoefend. De teugels zitten aan het bit, de enige die druk op die neusriem kan zetten is dus het paard.

Bij polo is het heel normaal dat een paard zowel een hoge als een lage neusriem draagt (aan verschillende bakstukken) Dat is niet voor niks: lage neusriemen zijn beter dan sperriemen. Nou zijn de producten van Dyon totaal niet mijn smaak maar als mensen dan toch persé een neusriem willen vind ik dit ding wel een vooruitgang ten opzichte van hoge neusriem + sperriem.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:51

xCactussoep schreef:
Daphne__ schreef:
Jemig, tijdje geleden zag ik dezelfde neusriem bij een paard, vond het er juist heel vriendelijk uitzien. Paard kon gewoon zijn mond openen. Maar als ik naar bovenstaande foto kijk... Bah.

Ik zag deze neusriem laatst ook en ook toen zag de neusriem er vriendelijker uit als deze. Paard kijkt ook niet heel erg blij. Dus zal wel niet aan de neusriem liggen maar aan de ruiter

Kijk jij blij als je zelf zware inspanning moet leveren en even moet knallen?

Vind de reacties hier wel weer erg overdreven....

DewiFotoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:34

Over deze neusriem liep al een topic:
[HAR] Dubbele neusriem?

Persoonlijk vind ik de neusriem wel vriendelijk ( mits hij losser zou zitten).
Maar de combinatie van de strakke neusriem in combinatie met dit bit vind ik niet erg vriendelijk overkomen.