Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
(zeker als het nieuw is). kitlover schreef:waar je op moet letten:
•beugels moeten langer, het liefst zo dat je maar 5 cm uit je zadel kan komen.
•probeer vanaf het begin door te zitten, goed op je kont gaan zitten en goed meebewegen
•draag een spijkerbroek!
voorderest vind ik het veel lekkerder en relaxter zitten. je zult wel even moeten wennen!
sevke schreef:kitlover schreef:waar je op moet letten:
•beugels moeten langer, het liefst zo dat je maar 5 cm uit je zadel kan komen.
•probeer vanaf het begin door te zitten, goed op je kont gaan zitten en goed meebewegen
•draag een spijkerbroek!
voorderest vind ik het veel lekkerder en relaxter zitten. je zult wel even moeten wennen!
1) bullshit. Beugels moeten niks langer. Zelf rijd ik met behoorlijk korte beugels. Anders kun je nooit bijvoorbeeld een stop deftig uitzitten.
2) bullshit. Ook op een westernzadel kun je gewoon lichtrijden. Is zelfs aan te raden bij de opwarming, zeker als je paard hoog opgooit, of snel draaft. Spaar de rug van je paard en rijd licht !
3) bullshit. Met een gewone rijbroek kun je evengoed rijden. Als ik lang ga buitenrijden draag ik altijd een gewone (endurance)rijbroek. Zit toch net iets lekkerder dan een jeans, zeker als je lang in het zadel moet zitten.
), maar die "normale manieren van western" heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. 
Westernzadel zit gelukkig een stuk vaster dan een vhz, daarmee zou ik gelanceerd worden denk ik.
probeer echt op je kont te zitten, gewoon fijn ontspannen. Veel plezier met rijden. En natuurlijk vind ik een westernzadel fijner
kitlover schreef:met een westernzadel is het al veel makkelijker om door te zitten
jeans omdat ze losser zitten en omdat de kniestukken in een rijbroek in de weg zitten. de fenders (stijgbeugels) zijn namelijk heek breed