[WN] van veelzijdigheid zadel naar western zadel, waarop letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: van veelzijdigheid zadel naar western zadel, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:28

Ik heb een tijdje les gehad bij de eigenaresse van mijn vorige verzorgpaard. Daar moest ik dus echt bijna op mijn tenen staan om bij de beugels te komen maar na een tijdje ging het beter. De eigenaresse wou ook dat ik met zo'n lange beugels buiten reed maar daar ging ik dus echt niet aan beginnen, niet echt veel houvast stel het paard springt eens opzij in het veld.

Dus ik denk wel dat dat na verloop van tijd went en beter gaat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:04

Update: het zadel zat werkelijk heerlijk! Alleen die beugels is echt even wennen. Voor foto's en het hele verhaal komt nog een ander topic in het ohz gedeelte. Dat topic zal wel vanavond of morgenvroeg zijn.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:00

:)

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:36

Ik rij op een vzh zadel en een boomloos westernzadel! Voor ritjes naar buiten doe ik westernzadel op want daar kan ik uren op zitten! Je zit veel stabieler..

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:33

wat fijn dat je het zadel fijn vind zitten en aan de fenders/beugels wen je snel.
inderdaad de beugels niet te lang laten ;)
ik ga straks mijn tweede buitenrit doen op het engels zadel , wat is dat zadel hard ach het zal hopelijk ooit wel wennen.
ik blijf uiteraard op zoek naar een westernzadeltje wat goed van kwaliteit is en de pony past dan ga ik weer over op het westernzadel. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:51

Voor de mensen die nog niet zo lang of voor de eerster keer op een westernzadel zitten, als je afstapt: HOU JE KNOP VAST! Zodat je jas niet om de knop kan kruipen en je halverwege aan je paard hangt :) of dat je jaszak niet uitscheurt.... Been there done that! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:08

En stap niet af via de 'hang'methode :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:12

Nee die hang methode is mij nooit aangeleerd en doe ik sowieso nooit. Nog iets wat me wel opviel waren de beugels, bah wat voelde dat onnatuurlijk stijf in het begin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:15

Die dingen moeten ook 'verdraaid' worden als je het zadel niet gebruikt ;) (zeker als het nieuw is).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:21

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:57

kitlover schreef:
waar je op moet letten:

•beugels moeten langer, het liefst zo dat je maar 5 cm uit je zadel kan komen.
•probeer vanaf het begin door te zitten, goed op je kont gaan zitten en goed meebewegen
•draag een spijkerbroek!

voorderest vind ik het veel lekkerder en relaxter zitten. je zult wel even moeten wennen!

1) bullshit. Beugels moeten niks langer. Zelf rijd ik met behoorlijk korte beugels. Anders kun je nooit bijvoorbeeld een stop deftig uitzitten.
2) bullshit. Ook op een westernzadel kun je gewoon lichtrijden. Is zelfs aan te raden bij de opwarming, zeker als je paard hoog opgooit, of snel draaft. Spaar de rug van je paard en rijd licht !
3) bullshit. Met een gewone rijbroek kun je evengoed rijden. Als ik lang ga buitenrijden draag ik altijd een gewone (endurance)rijbroek. Zit toch net iets lekkerder dan een jeans, zeker als je lang in het zadel moet zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:26

Op alle stierenpoep na kan ik het met Sevke wel eens zijn :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:27

:D :D :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:30

Hahaha inderdaad nogal wat stierenpoep en ik denk inderdaad dat de beugels wel redelijk goed zullen hangen aangezien ik ongeveer even groot ben als de eigenaresse. Ik denk ook niet dat mijn moeder al te blij zou zijn dat mijn "normale kleren" naar paard "stinken" (in jeans rijden dus)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:12

sevke schreef:
kitlover schreef:
waar je op moet letten:

•beugels moeten langer, het liefst zo dat je maar 5 cm uit je zadel kan komen.
•probeer vanaf het begin door te zitten, goed op je kont gaan zitten en goed meebewegen
•draag een spijkerbroek!

voorderest vind ik het veel lekkerder en relaxter zitten. je zult wel even moeten wennen!

1) bullshit. Beugels moeten niks langer. Zelf rijd ik met behoorlijk korte beugels. Anders kun je nooit bijvoorbeeld een stop deftig uitzitten.
2) bullshit. Ook op een westernzadel kun je gewoon lichtrijden. Is zelfs aan te raden bij de opwarming, zeker als je paard hoog opgooit, of snel draaft. Spaar de rug van je paard en rijd licht !
3) bullshit. Met een gewone rijbroek kun je evengoed rijden. Als ik lang ga buitenrijden draag ik altijd een gewone (endurance)rijbroek. Zit toch net iets lekkerder dan een jeans, zeker als je lang in het zadel moet zitten.

je kan ook gewoon normaal zeggen dat je poedersuiker hebt aan de normale manieren van western --'

weetje wat je ook kan doen? je kan ook met een westernzadel springen!! is het totaal niet op gemaakt en het hoort niet maar het kan wel!

ts vroeg hoe je er op moet zitten, en ik geef daarop antwoord. kan je natuurlijk je eigen draai aangeven

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:25

Mwoah, ik hobbel al een tijdje in de western rond (en niet bij de minste trainers ;) ), maar die "normale manieren van western" heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Een van de paarden waar ik op les kom ik idd maar 5 cm uit het zadel, maar dat is omdat de fenders niet korter kunnen en ik een ukje met korte benen ben. En ik ben héél blij dat ik met die merrie geen stops doe, lijkt me niet bepaald comfortabel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:33

Nouja... laten we zeggen dat ik onvrijwillige stops doe. (Madam is nogal eigenwijs)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:39

Dan is het wel prettig als je een beetje steun hebt aan je beugels :D

Lespaardje heeft vaak de neiging om vanuit een flinke galop spontaan te gaan spinnen. Niet prettig met lange fenders kan ik je vertellen :D Westernzadel zit gelukkig een stuk vaster dan een vhz, daarmee zou ik gelanceerd worden denk ik.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:47

Kitlover, waarom zouden de beugels volgens jou langer moeten?

Ik kan mij wel vinden in de oliebol van Sevke.

TS, je gaat vanzelf merken of je beugels te lang zijn ;-) probeer echt op je kont te zitten, gewoon fijn ontspannen. Veel plezier met rijden. En natuurlijk vind ik een westernzadel fijner :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:39

Ik kan me ook wel vinden in wat Sevke zegt en ik zou niet weten wat dat met 'niet normaal western' te maken heeft... Uiteindelijk scheelt het gewenste plaatje niet zo veel. :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:25

Met losrijden rijdt ik altijd licht en zodra mijn paard los is en over de rug gaat lopen ga ik doorzitten. Nooit geweten dat ik (en mijn instructrice) zo abnormaal waren :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:39

Tijdens het losrijden zou ik dat waarschijnlijk ook doen maar door het constante stoppen en nauwelijks draven kreeg ik niet echt de kans.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:08

@kitlover : al eens gehoord van Extreme Cowboy Race ? Daar moet je bv springen met een westernzadel, dus zo belachelijk is dat nu ook weer niet. _O-
Ook op buitenrit durven we al eens een sprongetje te nemen over een boomstammetje of een gracht oid. En ik heb alleen maar westernzadels.
Daarbij loop ik al een tijdje mee in het western(wedstrijd)circuit, ikzelf en onze paarden worden getraind door een meer dan behoorlijke trainer, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat jouw stellingen "normale manieren van western" zouden zijn. Wel integendeel.
Misschien teveel naar cowboyfilms gekeken ? :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:13

kitlover schreef:
met een westernzadel is het al veel makkelijker om door te zitten :)

jeans omdat ze losser zitten en omdat de kniestukken in een rijbroek in de weg zitten. de fenders (stijgbeugels) zijn namelijk heek breed

Dat vond ik juist niet, ik kon goed doorzitten op mijn pony op mijn veelzijdigheidszadel, maar in mijn westernzadel had ik voor mijn gevoel meer ruimte. Ik heb in het begin goed op mijn houding moeten oefenen en zelfs een paar keer zonder zadel/beugels moeten rijden voordat ik ook weer netjes kon doorzitten in mijn westernzadel.

Ik had een spijkerbroek gehaald zonder binnenaad om mee te rijden. Met een gewone spijkerbroek kan je last van de binnenkant van je been krijgen. Heb je meteen geen moeilijkheden meer met je ma over met je gewone broek rijden :D
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 17-06-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:21

Zo'n "jegging" vind ik ook erg comfortabel. En op show passen je chaps daar gemakkelijk over.