argh help.. nieuw zadel, maar te smal voor dekje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 07:08

saarie schreef:
En als dat paard met dekje al niet meer past? Hoe moet dat paard dan lekker bewegen ermee? Als je paard loopt bollen spieren toch ook op? En dan mag je wel heel rustig aan doen want zodra je er ook maar een cm spier optraint past je zadel dus niet meer?

Dat is idd mijn dilemma. Vorige zadel was ook zo krap gemeten en kon ik na een half jaar wegdoen (al realiseer ik me maar al te goed dat je dat snel hebt met een jong paard).
Nu is dit een spiksplinternieuw en aangemeten zadel. Mag toch aannemen dat dat helemaal goed zou moeten zijn en er een tijdje mee kan doen..

Bedankt voor jullie meningen. Een ander zadel hoef ik niet, deze is perfect, maar ga wel even bellen over de boommaat. Nu les, dus zal instructrice er ook even kritisch naar laten kijken (ben helemaal niet onzeker hoor O:) )

Anoniem

Re: argh help.. nieuw zadel, maar te smal voor dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:02

Ik zou hem zo zeker niet nemen.. Maar hou er maar wel rekening mee dat een nieuw duur aangemeten zadel op een jong paard een beetje weggegooid geld is tenzij de boom verwisselbaar oid.... Ik heb ook een jong paard en die is in een paar maanden tijd al uit 2 zadel gegroeid...

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 14:46

De boom is nog aan te passen

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:22

Afgezien van het feit dat je paard nog jong is en waarschijnlijk wel meer dan 1 boommaat zal veranderen. Vind ik dit een heel raar verhaal en zou dit zadel niet nemen als ik jou was. Maar toch gaan rondsnuffelen voor een andere zadelmaker.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:52

Heb je al een besluit genomen ?
Weet je anders het merk van het zadel en het soort zadel ? (Of is het helemaal speciaal door die zadelmaker gemaakt idk ?)
Als je namelijk dat weet kan je ook kijken bij een andere zadelmaker voor hetzelfde zadel dat jij zo fijn vind

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 08:07

Ik heb gister mijn instructrice laten kijken. Zij vind het zadel prima liggen (had er een dun dekje onder). Ook zij is van mening dat en dun dekje geen verschil zou moeten maken. Ik ga er nu nog even iedere dag mee rijden, want ik wil mijn proeftijd goed benutten, en maandag bij zadelmaker voorleggen dat er geen discussie is over zadeldekje, die moet er gewoon onder! Dan mag hij zeggen wat het beste is voor mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:20

Maar een iets dikker dekje past er niet onder? Dan zal ik hem echt niet nemen... Niet omdat je met dikke dekjes moet rijden maar omdat je anders je zadel volgende maand weer kan laten aanpassen.... Dan hoeft je paard maar heel iets meer spier te krijgen en de boom moet worden vebreed. Je gaf aan dat de boom één maat groter kon. Dan zit je heel snel gebonden aan weer een ander zadel.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 08:22

Klopt idd. Maar een te groot zadel is ook niet goed voor mijn paard. Dus die beslissing laat ik aan de zadelmaker over. De kans is groot dat er een groter zadel moet komen, maar ik wil vooral een zadel wat gewoon goed past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:26

Maar wat is te groot? Een zadel die met dekje al te krap is zal zonder dekje ook hooguit stilstaand goed liggen.. Moment dat je gaat rijden zwellen spieren sowieso wat op dan zou het al niet meer passen. Ik heb je zadel natuurlijk niet gezien maar het klinkt mij een beetje als een te klein zadel willen verkopen met als excuus zonder dekje is beter..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:28

Ik zou inderdaad ook een groter zadel kopen desnoods leg je er een bontje of dikke pad onder als hij nog iets te groot is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:32

Niet doen!
Hij is jong zeg je, hij groeit nog, zwaart wat uit, en dan kan je over n paar maand weer een nieuwe aan laten meten.

Misschien een andere zadelmaker? De mijne is met en zonder dekje gepast en gereden.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 09:20

nou, morgen wordt het zadel opgehaald. Naast mijn onzekere gevoel over wel of niet passen, loopt ponylief er minder lekker onder en ik heb iedere keer last van mijn heup. het zitvlak is breder dan mijn vorige zadel en blijkbaar vind mijn lijf dat niet fijn.
Vrijdagvkomt er een andere zadelmaker een slootje zadels passen +:)+
Bedankt allemaal voor jullie argumenten, meningen en tips! Hopelijk vind ik snel een goed passend zadel..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:40

Super! Succes met je zoek tocht naar een nieuw zadel!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:47

*\%/* Blij blij!! Nieuwe zadelmaker laten komen. Vorige zadel bleek inderdaad niet goed te liggen. Te smal.. Nu een ander zadel aanmeten en ligt perfect, ook met dekje ;)
Hoop dat we nu eindelijk lekker ontspannen kunnen rijden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:28

Top!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:43

Suusenmalvin schreef:
*\%/* Blij blij!! Nieuwe zadelmaker laten komen. Vorige zadel bleek inderdaad niet goed te liggen. Te smal.. Nu een ander zadel aanmeten en ligt perfect, ook met dekje ;)

Welke heb je nu voor Malvin?

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 06:22

Een Tekna.. Ideaal voor Malvin, door de verwisselbare boom en zit voor mij als een huis *\o/*

MamaNien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:23

Suusenmalvin schreef:

Ben zo blij voor je Suus!! Het is een prachtig zadel xxx

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 07:08

Dank je Nien.. _/-\o_