Waarom een bit? Wat vinden jullie van het bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:39

als mijn paard echt pijn zou hebben zou ze niet iedere dag het bit gewillig laten indoen
Een paard zal zijn pijn heus niet verstoppen (mss wel bij manken etc. maar voor een bit of slecht zadel laten ze het echt wel merken !

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:40

ik dacht dat dit topic geschreven was door een 11-jarige... (ja, kijk in mijn profiel, ik ben 14)

ER bestaat geen optoming dat voor 100% slecht is of 100% goed... Ik zelf rijd met een lerenbitje, vind dit iets vriendelijker als metaal. Maar met een bit kun je net de puntjes op de I zetten. Ik rijd zelf ook regelmatig bitloos (bitloos hoofdstel, sidepull), maar met een bitje kun je echt wel secuurder werken!

Ook vind ik dat een optoming vriendelijk is door wat er met de ruiterhand mee wordt gedaan. Soms vind ik een stang en trens er veel vriendelijker uitzien als een bitloos hoofdstel.

Overal zitten voor en nadelen aan, en als je zo diervriendelijk wilt zijn, stop dan gewoon om dingen te doen met paarden!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:41

Jeeeeetje, echt op facebook, op bokt, op ... echt 10000000000 x kom ik dit soort ONZIN tegen --'
En als ze dan dat zwaar overdreven filmpje 'de effecten van het bit' hebben bekeken dan is het nog 10 keer erger.

Ja, want die paarden die op een bitje met je pinken te rijden zijn die hebben echt verschrikkelijk veel pijn in hun mond tegenover een bitloze ruiter die aan een hackamore zit te trekken en te sleuren. (no offense tegen bitloze ruiters, ik wil gewoon voor haar dit voorbeeld even aanhalen)

Open je ogen even, leer Google gebruiken en post niet zomaar de 1ste best onzin op bokt. Niemand is perfect. Nee, ook niet de bitloze ruiters die in jouw ogen heilig zijn.

Ik kan echt niet meer vriendelijk blijven om dit soort topics :=

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:43

Mijn paard is echt gek op dr bit, als ik aan kom lopen met dr hoofdstel hapt ze het bit onmiddellijk in dr mond. Ik rijd beide paarden op een dubbel gebroken trens met koperen midden stuk en beiden lopen er heerlijk ontspannen op. Dat zouden ze niet doen als ze het bit zo vreselijk vinden.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:43

Brittneyx schreef:
met een bitloze optuiging kan je een paard ook veel pijn doen
het gaat niet over bit of geen bit het gaat over hoe je ermee omgaat
vind jou wel heel sterk overdrijven

Ik ryd mn eigen pony bitloos, maar idd de TS overdrijfd wel heel sterk!

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:44

Je kunt een bit zielig vinden maar waarom is een zadel op een paard dan niet zielig? of rijden op een paard? of een paard op stal? Zo kun je blijven opnoemen, dat bit maakt al niet meer uit ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:45

Jij bent echt geen 18 als ik kijk naar de manier van schrijven haha

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:46

IJentel schreef:
Brittneyx schreef:
met een bitloze optuiging kan je een paard ook veel pijn doen
het gaat niet over bit of geen bit het gaat over hoe je ermee omgaat
vind jou wel heel sterk overdrijven

Ik ryd mn eigen pony bitloos, maar idd de TS overdrijfd wel heel sterk!

ik rijd zelf ook bitloos! Ik rijd met een hackamore maar niet omdat ik een bit zielig vind maar omdat mijn een gevoelige mond heeft en geen bit verdraagt. Moest ze dit wel verdragen dan reed ik zeker met bit
edit; mijn andere pony rijd ik wel met bit ( anders spreek ik mezelf tegen ) :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:53

Ik dacht meteen wat een penny topic maar helaas is ts 18.
Wat schrijf jij overdreven negatief en subjectief over dit onderwerp, dit laat ons geen objectiviteit over.

Maar een bit is niet zielig tenzij jij gewoon niet kan paardrijden.
Mensen denken dus dat het bit alleen gebruikt wordt om te trekken en sturen maar je gebruikt je benen, stem en zit om te sturen. Ik heb het bit puur omdat ik een jong paard rijd en ik het prettig vind af en toe toch even contact te kunnen maken met de mond. Ik rijd een ander paard gewoon bitloos, maar toch hebben sommige wel een bitje nodig, al is het een snaffeltje. Maar om meteen iedereen met bit af te kraken, hoe naïef is dat wel niet.

Bah, wat ben ik deze topics toch zo beu. Wat kunnen mensen toch overdrijven.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:54

ik rijd zelf ook bitloos! Ik rijd met een hackamore maar niet omdat ik een bit zielig vind maar omdat mijn een gevoelige mond heeft en geen bit verdraagt. Moest ze dit wel verdragen dan reed ik zeker met bit
edit; mijn andere pony rijd ik wel met bit ( anders spreek ik mezelf tegen ) :)[/quote]

Mijn pony reageerd beter op bitloos dan met bit. Maar ik heb absoluut niks tegen een bit. De optomings is net zo hard als dat de ruiterhand m maakt..ik rijd op de manege ook gewoon met bit en mijn bijrijdpaard ook. Als jij er goed mee omgaat is t goed toch, nuks zieligs aan!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:54

Met bitloos kun je ook enorm veel schade aanrichten of ben je daar niet van op de hoogte?

Lees je eerst eens goed in meid en dan praten we verder. +:)+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Waarom een bit? Wat vinden jullie van het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:55

Omdat dit topic aangemaakt is met een niet goedgekeurd schaduwaccount plaats ik hier eens slotje.