Welk bit ipv een ongebroken pelham? De Busse Rotare?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Welk bit ipv een ongebroken pelham? De Busse Rotare?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:20

De level 2 heeft een kleine tongboog, wat eigenlijk juist net een mooie hoogte is, want een paard heeft toch een tong in z'n mond en wil graag wat tongvrijheid vaak.
Level 3 is een wat vierkantere boog en werkt juist weer scherper in.

Maar je zou het bij hun iig kunnen uitproberen dat ze het opsturen, wie weet werkt het wel voor jou en je paard. En zo niet heb je dat iig geprobeerd.
Zou starten met een level 2, daar lopen toch heel veel paarden fijn op, heb het bit zelf ook vaker uitgeleend en niet 1 keer meegemaakt dat ze er niet goed op liepen dan.
En als de tongboog toch niks is altijd nog 1 proberen.

Succes! :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:35

Dank je wel Melanie. Ik zit een beetje te dubben tussen de Myler 2 en de Rotare. Maar dat is vooral een kostenplaatje. Je hebt wel helemaal gelijk dat het een groot voordeel is dat je de Myler eerst kunt proberen :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:34

wat heb je gekozen?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 20:47

Nog helemaal niets :D . Ik wist dat ze van haar pelham eerst een maat groter moest hebben en die werd op Boktmarkt aangeboden, dus die heb ik eerst aangeschaft. Daarvan weet ik zeker dat ze er lekker mee loopt. Nu ben ik nog aan het rondkijken en houd ik Boktmarkt in de gaten of er een interessante 2e hands voorbij komt. Myler 2 zou ik best zo kunnen proberen maar omdat ik weet dat ik financieel ook op moet passen vind ik het niet fair om op voorhand al te kunnen zeggen dat ik het bit toch niet al kopen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:52

Een Kimblewick rijdt ook erg fijn en je kunt hem op verschillende inwerkingen instellen. Zelf rijd ik ermee met de teugels gewoon om de bitringen en niet door een van de gleufjes van de bitringen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:54

Aangezien TS misschien wedstrijden wilt rijden mag de kimblewick niet.

Myler heeft ook de bitten met sleuven, die zijn een stuk goedkoper bijv op ebay, maar mag niet in de dressuur, ook niet als je ze niet door de sleuven doet. Bitringen moeten glad zijn in de dressuur. Springen mag het wel met die sleuven.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:27

Kimblewick heb ik al eens geprobeerd. Werd ze héél boos van -:(- Kin op haar borst en springen en waarom??? Was gewoon nog aan het instappen en maakte mijn teugels op maat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:31

Wat vreemd. Was het wel een ongebroken Kimblewick? Op welk gaatje had je hem?
Mijn paard loopt er echt super op.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:57

Was heel vreemd. Ongebroken met een tongboogje. Ik denk dat je welke sleuf bedoeld, ik denk met de minste hefboom werking, maar weet het niet zeker. Mijn ervaring met de hefboom is verder goed. Ik pak tijdens het werk of buiten ook wel een enkele keer mijn stangteugel op en daar reageert ze prima op. Die reactie toen ging ook helemaal nergens over. Het is echter wel een reactie die ze geeft als ze iets niet fijn vindt zitten. Ik rijd bijvoorbeeld ook boomloos na een aantal boomzadels te hebben geprobeerd en waarbij ze ook zo kon reageren. Nog trouwens. Onlangs heb ik andere inlages in mijn pad gedaan voor een betere drukverdeling, die inlages zijn nog steeds flexibel maar wel veel steviger dan de standaard. Daar was madame het ook niet mee eens en ook daar rond maken en springen. Dit heb ik wel doorgezet omdat ik hiervan echt wist dat dit voor haar rug beter zou zijn en jawel na flink voorwaarts te hebben gereden was en is er tot op heden niets meer aan de hand. Mijn pelham heeft geen echte tongboog maar meer een maanvorm. Misschien dat het daar in zat?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:01

Mocht je een Myler overwegen, stuur me gerust een mail voor meer informatie of een bitadvies. Wellicht kan ik je verder helpen. Per mail kan ik je naar aanleiding van een een aantal vragen en testjes een passend bit adviseren. Kostenloos uiteraard, anders zou ik het je hier niet zomaar aanbieden :)

Je krijgt bij ons de gelegenheid om je bit 14 dagen uit te proberen. Dit omdat de ervaring leert dat sommige paarden, ondanks een passend bit, toch aan een ander bit de voorkeur geven.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:22

Ik heb gisteren een Rotare aangeschaft met een kortingsbon bij EJ. Vanmorgen meteen mee gereden en ze heeft er goed op gereageerd. Geen tong buiten boord, vastpakken of hangen maar gewoon ontspannen zakken en aannemen. Goed begin!!