Dressuurzadel extreem kort, welk merk en ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuurzadel extreem kort, welk merk en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:40

Ik zeg massimo.
Hier ook zo'n extreem kort ruggetje, maar 18 inch kan ik kwijt.
Vond hem zelf voor mijn rug niet te denderend zitten,maar verder een enorm fijn zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:44

Als je 40 cm ruimte hebt op de paardenrug en zelf een 17.5 inch nodig hebt , wordt het lastig.
Ik gebruik zelf voor Nombrado (heeft 41cm ruimte) gewoon een Zaldi San jorge/new kent of Kira klass. Deze kussens zijn wel langer, maar verdeeld mijn gewicht (17.5 inch) beter over zijn rug.
De San Jorge en de Kira Klass geven je de stevigheid (diepe zit) en ondersteuning voor je lange benen.
Gezien jou lange benen, kan je denk ik niet uit de voeten met een 17 inch?
Als je kortere kussens gaat nemen onder een 17.5 inch zadel, zit je met het gewicht verdelen over de paardenrug, en krijgt het paard daar uiteindelijk problemen door.
Waarom wil je de singelstoot ver naar voren? dat belemmerd toch juist de schoudervrijheid bij de barokke paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:21

Omdat de singelgroeve veel verder naar voren ligt dan haar schouder. Neem ik geen voor singel zal mijn zadel zichzelf naar voren trekken ...

17" is geen optie helaas.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:51

Dan snap ik niet zo goed waarom je toch niet even bij Massimo gaat kijken. Je kunt er niet echt aan samenstellen maar wel kleuren kiezen etc.
Zijn geen slechte zadels en vallen binnen je budget.
Je kunt het altijd proberen, toch, en zien wat je er van vind en wat de zadelmaker zegt.

Ze zijn twee maten verstelbaar.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:57

wij hebben voor onze PRE een zadel van Ninon aan laten meten. echt superblij mee. paard loopt er zoveel beter onder. en ondanks dat wij een extra optie hadden hebben we niet meer dan €2000,- betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:03

Er komt iemand langs met onder andere Massimo ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:04

Dan heb ik niets gezegd ;)
Kan zijn dat het niets is, maar dat merk je vanzelf wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:24

Robijntjah schreef:
Omdat de singelgroeve veel verder naar voren ligt dan haar schouder. Neem ik geen voor singel zal mijn zadel zichzelf naar voren trekken ...

Als je een goed passend zadel hebt, met het diepste punt van het zadel overeenstemmend met het diepste punt van de rug van je paard, schuift je zadel ook niet. Ik vind de singelgroeve bij jou paard wel meevallen (het naar voren zijn dan)
wb voorste singelstoten bij de breedgeschouderde PRE, (of ander barokke ras) ben ik geen voorstander van. (en bij goed gebouwde KWPN ers ook niet)
Je zou nog KN kunnen overwegen? Die kan je 2 e hands nog leuk aankopen en zijn super zadels op de barokke paarden. (alleen wel 2 singelstoten in het midden)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:07

Robijntjah ik heb je paar dagen geleden een pb gestuurd?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:30

Ik heb sinds kort een Kent & Masters op mijn arabo fries met redelijk korte rug liggen. Heerlijk zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:03

oja, als tip, voor je lange benen (herkenbaar) is het fijn met een beenwrong op het zadel (dus niet onder het zweetblad) waar je je been achter legt. Of een zadel met weinig wrong (alleen heb je dan weer minder steun)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:56

Minder wrong durf ik ook niet aan met mijn heup... 2ehands liever ook niet aangezien ik echt uit moet proberen of ik er wel in kan zitten zonder zenuwpijn te krijgen.

Ik heb nu iig 2 afspraken staan en die wacht ik ff af :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:31

Moet je met je heup en bovenbeen smal langs het paard zitten? Om zenuwpijn te voorkomen? Of heb je steun nodig bij je knieen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:34

nombrado schreef:
oja, als tip, voor je lange benen (herkenbaar) is het fijn met een beenwrong op het zadel (dus niet onder het zweetblad) waar je je been achter legt. Of een zadel met weinig wrong (alleen heb je dan weer minder steun)

Mee eens, mijn zadel heeft het zweetblad ook nog wat naar voren zitten wat met mijn lange benen wel fijn is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:08

Robijntjah schreef:

Singelstoten die verder naar voren liggen, zijn niet per definitie met een voorsingelconstructie bevestigd.

Mag ik vragen wat het probleem met je heup is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:11

Klopt van de wrongen, daarom destijds ook voor mijn kentaur gegaan <3

Ik heb 2 jaar geleden mijn heup gebroken en is helaas niet goed aangegroeid waardoor ik 5 afwijkingen in mijn beenstand heb en flinke bewegingsbeperking op het naar buiten draaien van mijn heup.
Kan ook niet meer op bredere paarden dan mijn eigen rijden helaas...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:33

Jeetje, dat is heftig!
Dan is een zadel dat jouw bekken op de juiste wijze accommodeert echt van essentieel belang.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 05:32

Ik heb een kort paard met brede hoge schoft en weinig schouder. Voor Ninon Schutte zelfs een flinke uitdaging, maar na flink wat sleutelen heb ik pijnvrij en fijn lopend paard.
Bij andere zadelmakers was ik duizenden euro's kwijt voor niet passende zadels.

Omdat je iets specifieks zoekt, zou ik toch kiezen voor de service en deskundigheid van Ninon. Je betaald wel wat meer, maar aangezien je niet hoeft te betalen als je niet tevreden bent, loop je in feite geen risico.

Ninon is een vakvrouw, die echt met je meedenkt en je voorziet van een eerlijk advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:04

Nou, vandaag is de eerste zadelmaker geweest, Massimo viel voor mij zelf af, lag goed op het paard maar was te breed voor mijn heup en te weinig wrong. Hierna Harry Dabs geprobeerd, al een stap in de goede richting. Hierna een model van custom, wauw! Deze kon ze helaas op deze manier niet op proef meegeven maar ze gaat even contact opnemen met custom zelf om het een en ander te veranderen aan het zadel en dan komt ze volgende week terug.

Morgen komt Hans de Haas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:06

Robijntjah schreef:
Nou, vandaag is de eerste zadelmaker geweest, Massimo viel voor mij zelf af, lag goed op het paard maar was te breed voor mijn heup en te weinig wrong. Hierna Harry Dabs geprobeerd, al een stap in de goede richting. Hierna een model van custom, wauw! Deze kon ze helaas op deze manier niet op proef meegeven maar ze gaat even contact opnemen met custom zelf om het een en ander te veranderen aan het zadel en dan komt ze volgende week terug.

Morgen komt Hans de Haas.

wrong waar je been achter ligt?
En Custom inderdaad een smalle zit voor je bekken/heup aan de voorzijde. ;)

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:11

Ninon Schutte is echt heel goed in maatwerk, alleen jammer voor jou dat ze zo ver weg woont.
Ik heb de luxe, ze woont namelijk 1 weg verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:16

Wrong waar mijn been achter ligt?

Sowieso kwam mijn knie vrij veel over het zweetblad heen en ik hou echt van een stevige zit. In de massimo was ik veel te onzeker, voelde alsof ik bij ieder pasje opzij er zo af zou kukelen :')

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:23

Evt zou je misschien ook een colbert brother kunne proberen. Ik ben er zelf erg tevreden over heb hem op mijn brede, vierkant en neerwaarts gebouwde kwpn. Merk is wel lastig aan te komen maar weet dat Emmers en van Rijs hem beide hebben.
Volgende staat als omschrijving op de site van van Rijs
CB Dressuur
Geschikt zadel voor brede paarden met een korte rug

Flexibele boom, versterkt met staal
Grote kniewrongen
Diepe, smalle zit
Brede kussens
Brede tunnel
Veel schoudervrijheid
Verkrijgbaar in zwart en bruin
16,5", 17", 17,5", 18", 18,5"

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:03

Robijntjah schreef:
Wrong waar mijn been achter ligt?

Sowieso kwam mijn knie vrij veel over het zweetblad heen en ik hou echt van een stevige zit. In de massimo was ik veel te onzeker, voelde alsof ik bij ieder pasje opzij er zo af zou kukelen :')

Ik bedoel de Custom
Die hebben toch een beenwrong op het zweetblad waar je been achter ligt?
http://www.customzadels.nl/zadels

De massimo is idd veel vlakker en vrijere zit, met een brede voorzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:16

Oh zo, ja klopt.

Klopt, helaas niet ideaal voor mij.

Morgen dus MacRider en Kingsley proberen, ben benieuwd of ik daar net zo fijn in zit als de Custom.