Bouw paard - boomvorm

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:11

Aan de rug van je paard te zien (en je zadel?) Heb je een breed kussenkanaal bij het zadel?
Ik zie namelijk schrale bespiering van de bovenlijn (rug/schoft/hals)
Het kan zijn, dat het kussenkanaal te breed is en dus de kussens naast de rugspier dragen. Dat is niet fijn... de kussens horen op de rugspier te dragen. Verder is er nauwelijks ontwikkeling rond de schouder/schoftspier. Ik vraag me af, als je paard idd eerder nog smaller was , of het zadel uberhaupt wel goed gelegen heeft (en dan doel ik vooral op het kussenkanaal en de vorm zadelboom)
Bovendien ligt het diepste punt van het zadel, ver achter het middelpunt van je paard.

Aimee

Re: Bouw paard - boomvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:06

Het kan ook andersom. Het kussenkanaal is te smal, waardoor er druk komt op de rugband. De rug wordt dan weggedrukt en de bespiering van de bovenlijn valt weg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:09

Aimee schreef:
Het kan ook andersom. Het kussenkanaal is te smal, waardoor er druk komt op de rugband. De rug wordt dan weggedrukt en de bespiering van de bovenlijn valt weg.

Kán, maar daar is van dit zadel geen sprake van op dit paard.
Hier zit zeker een kussenkanaal tussen van ongeveer 10 cm (en dat is echt te breed voor dit paard)

Aimee

Re: Bouw paard - boomvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:20

Dat is op basis van de geplaatste foto's niet te beoordelen :n
Noch wat betreft de breedte van het kussenkanaal, noch wat betreft de benodigde breedte voor het paard.
Doordat de foto's ook nog met (vrij dik) dekje eronder genomen zijn, is ook nauwelijks te beoordelen of de kussens over de ribboog heen komen. Wel is te zien dat het zadel geen zijdelings uitstekende kussens heeft. Volgens TS is het paard vrij rond geribt. Bij die combinatie trekt het zadel maar zelden over de ribboog, dus de kans is aanzienlijk dat het zadel gewoon netjes op de lange rugspier blijft liggen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:45

Update:
Inmiddels zadelmaker John Hassebroek erbij gehad. Hij heeft vroeger voor Barnsby gewerkt. Het viel hem direct op dat de boom mijn Barnsby ooit (twee maten) wijder gemaakt is. Het is een medium, maar nu een wijde boom. Dit is gebeurd voor ik het zadel kost van een zadelmaker. Het was toen namelijk bij aanschaf een jaar oud.
Hij heeft ook zijn twijfels over of het zadel uberhaupt ooit gepast heeft.

Hij heeft geprobeerd het zadel aan te passen (hij vond het ook teveel bovenop haar liggen, te hoog), door er voor en achter vulling uit te halen. Achterkussen vond hij ook erg (te) hard. En achter drukte het t meest. Hij heeft het maximale eruit gehaald (er is een grens, het wol moet wel zijn functie kunnen uitoefenen natuurlijk). Voor het optimale kon er niet genoeg uit. Het zadel had nog wat meer moeten zakken. Dit was op zich niet rampzalig, het lag verder technisch gezien in stilstand wel goed. Maar in beweging was er niets verbetert. In de draf stuiterde het zadel nog steeds enorm aan de achterkant. Met longeren zal het altijd iets bewegen, maar dit is gewoon te extreem.

Mogelijk is de oorzaak dat mijn zadel voor qua boom twee maten breder gemaakt is. wat op zich al zeker niet wenselijk is (2 maten is eigenlijk te veel, maar boom heeft hij nagekeken is wel in orde). Echter is de rails van de boom niet breder geworden. Mogelijk knelt daardoor het zadel ergens op de rug en gaat t daarom stuiteren.

Ze heeft namelijk een schoft die eerst iets wat smal is, maar al snel behoorlijk breed uitloopt en haar rug is ook behoorlijk breed. Het licht ook aan de stand (graden) van de rails of deze mooi breed meeloopt, of drukt.

Zadelmaker komt vrijdag weer met een zadel met originele wijde boom. Kijken hoe deze ligt in stilstand en beweging. Ook gaat hij haar rug helemaal opmeten. Ik ben erg benieuwd.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:50

nombrado schreef:
Aan de rug van je paard te zien (en je zadel?) Heb je een breed kussenkanaal bij het zadel?
Ik zie namelijk schrale bespiering van de bovenlijn (rug/schoft/hals)
Het kan zijn, dat het kussenkanaal te breed is en dus de kussens naast de rugspier dragen. Dat is niet fijn... de kussens horen op de rugspier te dragen. Verder is er nauwelijks ontwikkeling rond de schouder/schoftspier. Ik vraag me af, als je paard idd eerder nog smaller was , of het zadel uberhaupt wel goed gelegen heeft (en dan doel ik vooral op het kussenkanaal en de vorm zadelboom)
Bovendien ligt het diepste punt van het zadel, ver achter het middelpunt van je paard.

Het klopt dat de rug en schoft spieren niet zoveel ontwikkelt zijn inderdaad. Dit gaf de zadelmaker ook aan. Ze heeft ook lange tijd niets gedaan en half jaar voornamelijk grondwerk en longeren. Over het tussenkanaal zelf heeft de zadelmaker niets gezegd. Wel over de rails van de boom. Ik kan me niet voorstellen dat het zadel te breed is qua tussenkanaal gezien ze erg brede rug heeft juist.

Achterkant was de meeste druk idd.

Maar de zadelmaker heeft wel zijn twijfels of het zadel uberhaupt goed gelegen heeft.

Toch ongelofelijk dat wel minstens 4 eerdere zadelmakers altijd gevonden hebben dat het zadel goed lag (ook in deze conditie). Terwijl ik zelf altijd het idee heb gehad dat ze na aanschaf van dit zadel narriger is geworden met zadelen.
En dat is nog steeds een probleem (extreem narrig met zadelen).