Soms iets te enthousiast paard buiten, what to do?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:25

pien_2010 schreef:
Romy1234 heb je een paard dat mee kan. Wij hebben een keer net zo lang buiten met contact teugel gestapt zoals ik hierboven heb beschreven tot die van mij normaal deed. Had rustig relaxed paard bij me die achter ons aan stapte. Ze moest iedere keer op hem wachten vanwege dat gedribbel dus iedere keer "HO wachten meisje"! Het is mijn meest spannende rit ooit geweest, maar we hebben doorgezet en daarna was het ook ver klaar met dat hete gedoe en tot op de dag van vandaag ben ik blij dat we het gedaan hebben. Dit deden we omdat we het weekend erna met de hele stal een stap rit zouden gaan maken waarvan ik al bij voorbaat wist dat ik dat niet zo overleven als ik niet van te voren ging oefenen in stap. Achteraf zo blij geweest dat ik een aanleiding had. Heb er nog profijt van.
Succes.

Ja dit heb ik al meerdere malen geprobeerd maar werkt averechts helaas.
Word ze alleen maar gekker van, zelfs een rit van 3,5 op die manier gemaakt maar geen enkel moment rust er in en behoorlijk gevaarlijke situaties gehad dus dat probeer ik niet meer.
Andere paarden doet ze niks op uit, ze kan heel goed alleen zijn, als het nodig is staat ze ook rustig alleen in de wei (staat ze eigenlijk nooit hoor).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:47

OK dan kan ik je niet helpen Romy. Ieder paard is anders. Succes. Hopelijk heeft iemand een beter idee dat wel kan helpen.

Anoniem

Re: Soms iets te enthousiast paard buiten, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:55

Maakt niet uit, evengoed bedankt :)

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:17

Ik heb een poosje geleden ergens op Bokt (weet het topic helaas niet meer) over een meisje die een soort gelijk iets met haar Tinker. Er reageerde toen iemand met een link naar een filmpje "Emergency stop" heet het geloof ik (uiteraard vereist dit wel oefening)

Misschien heb je er wat aan, succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 06:57

Tnx :D
Had de topics als doorgespit voordat ik er zelf 1 opende maar die had ik nog niet gezien, zal eens even op zoek gaan :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:31

TS, ik denk zelf dat ze toch heel erg op jouw reactie gefocust is. Het is grappig om te lezen dat jij tot in detail kan beschrijven wat jij denkt dat zij gezien heeft, maar eigenlijk heb jij dus (onbewust) juist op dit soort details zitten letten. Probeer de rit met zo ontspannen mogelijke teugels te rijden. Knijp je (onbewust) in je handen, ga dan heel bewust je handen losmaken. Merk je dat je je benen (onbewust) hebt aangeknepen, ga dan weer proberen ontspannen te zitten. Adem rustig diep in en uit en kijk verder weg dan waar jullie op dat moment aan het rijden zijn. Probeer ook aan andere dingen te denken, dus niet teveel bezig zijn met wat jullie wel eens tegen zouden kunnen komen. Ook niet teveel bezig zijn met de reactie van je paardje, maar vooral geconcentreerd zijn op je eigen ontspanning. Zodra je paardje wat stappen sneller doet, meteen de rust erin leggen: dus de druk van de teugels afhouden (paarden gaan juist harder rennen als je teveel druk op de teugels hebt) en diep en ontspannen gaan zitten. Blijf rustig adem halen (je kunt ook zonder paard ademhalingsoefeningen doen). Je zult merken dat je er zelf heel ontspannen van wordt en dat dit op den duur (soms zelfs direct) effect heeft op je paardje. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:59

Nee ben totaal niet gefoccused op wat ze zogenaamd eng kan vinden, als je een paar reacties terug leest van mij staat dat het juist gebeurd als ik echt super relaxed om me heen aan het kijken ben en met mijn gedachten even weg ben. Dan haalt ze me zo even uit mijn droom door in ene stil te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:08

Ik zou haar nog wat minder krachtvoer geven (of er een tijdje helemaal mee stoppen) en wat magnesium gaan bijvoeren.
Het klinkt als een dame op leeftijd die aan haar 2e jeugd is begonnen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:23

Haha nou is meer een dame die niet wil toegeven dat ze bejaard begind te worden :P
Moet ook zeggen dat ze altijd al heel fit is en een goede conditie heeft in de 14 jaar dat ik haar heb, word zelfs door meerdere da een stuk jonger geschat :)
Dit krachtvoer krijgt ze alleen als ze een wat langere rit heeft gemaakt, anders krijgt ze minder en sommige dagen niks.
Bij haar krachtvoer krijgt ze ook nog een scheut lijnzaadolie en een suplement om dr gewrichten soepel te houden.

Magnesium heb ik nog nooit geprobeerd, alleen wat krachtvoer met meer magnesium maar dat had geen effect.
Ze is voor de rest ook super relaxed met rijden, wel voorwaarts maar dat vind ik niet erg.
Gaat meer om de enkele uitspattingen die ze soms heeft maar heb het idee dat ze me soms een beetje de gek aansteekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:45

Dames-op-leeftijd hebben gewoon humor :)
Mijn ouwetje is nu 28 en wordt weer licht gereden omdat ze zich naast de fiets niet meer kon gedragen :D
Niet altijd handig, maar liever zo dan een hoopje-ellende-op-leeftijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:29

Haha geweldig toch! Beter dat als dat ze weg staan te kweinen.
Die van mij heeft ook dr streken hoor, zo is ze al 2x over het hek gesprongen omdat het haar niet beviel in de wei, of gewoon omdat ze het leuk vind hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:26

Nou, ik heb afgelopen dinsdag even wat met jullie goede tips gedaan.
Ze was weer lekker aan t drammen en heb toch eens de teugels korter gepakt, vond ze maar niks natuurlijk en zodra ze onrustig werd zelf diep inademen en stil gezet, zodra ze zelf ook rust had weer verder stappen en dit ging uiteindelijk redelijk goed na vele herhalingen :D
Heb vooral gestapt en opgevenment gedraafd maar zodra ze spanningen kreeg weer terug gezet tot ze rustig werd, ging allemaal redelijk goed maar gaat nog wel wat tijd inzitten.

Uiteindelijk afgesloten met een stuk lange teugel aangezien ze zich heel erg sterk maakte en ik erg blij was dat ik handschoenen aan had, maar kleine verbetering is er, ze was een stuk minder schrikachtig, nadeel alleen dat ze zich zo aan het opvreten was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:11

Is er nog iemand die interesse heeft in het verloop?
Ik wil best wel wat updates plaatsen maar als er niemand is die daar interesse heeft dan hoef ik ook niet meer te reageren namelijk :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:18

Ik heb 4 jaar ongeveer alle tips geprobeerd die hier genoemd werden en alleen buitenrijden was echt geen optie vanwege hetzelfde gedrag.
Ik heb er uiteindelijk wel een strenger bit in gehangen (billy allen shanks, ik rij western). Ik rij ook met lange teugel, pak hem op als hij loopt te spoken, het werkt strenger in waardoor hij weer loslaat, ik laat mijn teugels lang en we rijden weer verder. Overigens stap ik wel af als het écht eng wordt. Maar dat verschil merk je zelf wel als je je paard goed genoeg kent :))

Ik had het 4 jaar eerder moeten doen ipv moeten luisteren naar de mensen die zeiden dat ik het in de bak moest oplossen, grondwerk moest doen, enz. :+
Mijn paard is namelijk in de bak kuikenmak en vertrouwt 300% op mij als ik er naast sta, maar buiten overenthousiast en is het nog spannend. Dus trainen in de bak, grondwerk, enz had gewoon niet zoveel effect op het buitenrijden.
Inmiddels rijden we relaxt buiten, met nog steeds een overenthousiast en blij paard, maar wel 1 die niet meer een sprintje trekt.

Nu zeg ik niet dat dat bij ieder paard is, maar soms kan de oplossing wél dat strengere bit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:30

Dank je wel Amanda voor je reactie :)

Klinkt herkenbaar jou verhaal en moet eerlijk bekennen dat ik gisteren een pessoabit er in heb gehangen, eerst voorzichtig mee in de bak gereden om even gevoel te krijgen en toen een stukje buiten.
Heb gewoon heel licht contact gehouden en zodra mevrouw te hard en onrustig wou gaan even laten halthouden tot de rust terug gekeerd is, werkte perfect!
1 plek was zogenaamd weer eng en ben er net zolang heen en weer langs gegaan tot ze er niet meer naar omkeek, ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.
Maar wauw, voor de rest geen schrikreactie gehad en de rust was snel weer terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:10

Nog een laatste kleine update, inmiddels aantal keren heerlijk buiten gereden, pessoabit is toch echt de beste oplossing geweest.
Kan haar op mijn pinken terug krijgen inmiddels, ze reageerd super goed op het bit, als het allemaal wat meer onder controle is gaat het gewone bustrensje er ook weer in.

Iedereen bedankt voor de tips :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:43

Ik heb precies hetzelfde probleem! maar bij mij komt het hoofd wel omhoog en maakt ze zich wel sterk. :oo Het rust bewaren en rust proberen over te brengen door halthouden heeft bij mij ook geen effect. Het hangt er ook echt vanaf hoe mevrouw haar pet staat of ze mee wilt werken of niet.

Misschien een stomme vraag, maar ik ben een leek op bit gebied.. wat maakt een pessoabit dan strenger dan een 'normaal' enkel gebroken bit?

Erg leuk om dit topic door te lezen en dat je ook resultaat merkt TS! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:21

Ik ben ook een leek op bit gebied hoor :)
Maar een pessoabit heeft ringen onder de gewone bitring zeg maar (als ik het goed zeg) en heeft een iets scherpere inwerking geloof ik, vooral omdat je een soort van hefboomeffect hebt.

Maar is een martingaal niet handig dan voor jou?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:46

Het is al genoemd, maar ik wil je toch ook aanraden om je paard te ondersteunen met magnesium. Mijn tinkermerrie had ongeveer hetzelfde gedrag, en door consequent rijden en een magnesiumsuppelement te geven is ze een stuk relaxter geworden. Voer met meer magnesium is niet voldoende, denk ik. Ik ben toen begonnen met magnesium van de groene os, later zijn we overgestapt naar Magnitude. Maar ik hoor ook veel positieve reactie met magnesium van de Welkoop. Zoek er maar eens op, hier op bokt. Niet alle magnesium werkt, trouwens. Maar met deze merken zijn veel goede ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:53

gaia schreef:
Het is al genoemd, maar ik wil je toch ook aanraden om je paard te ondersteunen met magnesium. Mijn tinkermerrie had ongeveer hetzelfde gedrag, en door consequent rijden en een magnesiumsuppelement te geven is ze een stuk relaxter geworden. Voer met meer magnesium is niet voldoende, denk ik. Ik ben toen begonnen met magnesium van de groene os, later zijn we overgestapt naar Magnitude. Maar ik hoor ook veel positieve reactie met magnesium van de Welkoop. Zoek er maar eens op, hier op bokt. Niet alle magnesium werkt, trouwens. Maar met deze merken zijn veel goede ervaringen.

Dank je wel, in principe is mijn probleem opgelost maar ik houd het zowiezo even in mijn achterhoofd mocht het probleem zich weer voordoen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:23

Heel eerlijk vraag ik me af, in hoeverre je het daadwerkelijke probleem hebt opgelost en dat je niet nu aan symptoombestrijding doet. Want wat ga je doen als je paard ook door dit bit heen gaat lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:09

Straks ga ik met mijn gewone bit weer rijden, dit was puur om haar even te corrigeren, ik rijd dit paard al 14 jaar en weet hoe ze kan zijn, ze kan soms periodes moeilijk doen en lopen drammen, dan moet ik haar even corrigeren en is het weer back to basic.
Zoals je onderschrift zegt, vertrouw op je keuzes en alles is mogelijk :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:19

Zonde dat je hebt gekozen voor symptoom bestrijding en niet de oorzaak hebt aangepakt. Jou veiligheid staat natuurlijk op nr.1 maar had dan gekozen voor grondwerk in de bak met bv schriktraining. Wat is het volgende dat je er in gaat hangen als ze hier niet meer op reageerd? En hoe zie je het voor je om straks weer op je gewone bit te gaan rijden? Het pessoa bit neemt het schrikken niet weg. Dus waarom zou ze dan straks niet meer schrikachtig zijn als je terug bent gestapt op je gewone bit? Ik denk dat als je straks terug op je gewone bit stapt je een nog sterker paard hebt als daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:26

Eerlijk gezegd heb ik vrij weinig behoefte mij te verdedigen tegenover mensen die het hele topic niet goed doorlezen.

Pessoa bit neemt inderdaad de schrik niet weg maar als je even mijn andere berichten doorleest van daarvoor staat er ook dat ik zeker wat met de tips heb gedaan die hier gegeven zijn, ga dit niet nog een keer opsommen, ik raad je aan even al mijn berichten door te lezen dan lees je ook dat dat beter gaat en ik ermee bezig ben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:26

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar ik ben van mening dat als het klieren is een scepter bit wel degelijk kan werken.
Het argument dat je dan steeds scherper moet gaan is onzin. Er zijn zat bitten met een hefboomwerking waar je 2 teugels aan kan bevestigen waardoor jij zelf kan kiezen hoe scherp jij wilt inkomen met je hand.

Ik rij zelf bijvoorbeeld met een Btrens/vlinderbitje dit is een bit wat ook voor het mennen wordt gebruikt met een kinketting er aan.
ik bevestig 2 teugels, 1 aan het bovenste ringetje en 1 aan het onderste. Het grootste gedeelte van de tijd rijd ik met de bovenste teugel. Het bit heeft dan de werking van een ongebroken trensje. Als het paard last van zijn nukken krijgt en ik heb iets strengers nodig (noodrem) dan pak ik de onderste teugel als hoofdteugel. Het bit heeft nu een hefboomwerking en de kinketting voor komt verder doorslaan van het bit én geeft een extra prikkel door.

Er zijn nog meer bitten te vinden die op deze manier en met dit systeem te rijden zijn.