rina schreef:Meegeven om te passen is bij mij overigens een no go. Ik geef echt geen zadel mee om te passen al is hij betaald. Ik ben er niet bij als ze passen, en weet dus ook niet wat ze ermee uitspoken. Ik ken teveel verhalen van zadel passen en kapot terugbrengen naar verkoper. Ik wil best langskomen te passen, maar 1 keer uit handen is verkocht.
Dat snap ik wel maar een zadel kopen zonder passen is wel een heel groot risico. Als je zelf langskomt is dat nog een optie maar dat maakt het wel wat lastiger om alles af te stemmen.
Ik heb wel een zadel gekocht wat terug mocht naar de verkoper. Ik heb zelf het zadel uitgebreid op de foto gezet in hun bijzijn en we hebben de afspraken op papier gezet.
Dan nog is het een kwestie van vertrouwen uiteraard maar als het zadel bij mij beschadigd was dan kon ik het niet terugbrengen terwijl de kleine beschadiging die al op het zadel zat nooit naar mij verweten kon worden omdat die al duidelijk op de foto stond.
Een goed merkzadel is ook tweedehands een boel geld en aangezien zadels al niet zo gemakkelijk te verkopen zijn zag ik het niet zitten om het risico te lopen met nog een niet passend zadel opgescheept te zitten. Zadel heeft ook nog eens een foam vulling dus dat past of past niet. Dat kan niet aangepast worden.
Gelukkig lag het zadel perfect op het paard dus hoefde ik het niet terug te brengen maar ik heb wel de zadelmaker/passer er bij gehad.
Van haar heb ik trouwens ook een zadel gekocht wat we wel op proef kregen en dat was wel heel prettig. Omdat het een bedrijf is voelt dat toch heel betrouwbaar, je krijgt advies en je kan uitproberen. Dan betaal je misschien wat meer dan bij een particulier maar dat had ik er wel voor over.
Mijn dochter heeft twee paarden die elk een dressuur- en springzadel moeten hebben dus dan is een goed tweedehandszadel wel prettig voor de bankrekening.
Mijn tweedehands zadels liggen ook bij een winkel waar ze op proef meegegeven kunnen worden na betaling van de aankoopsom. Zadels zijn nu de verantwoordelijkheid van de winkel.