jong paard: nieuw zadel of tweede hands?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:58

miezelke schreef:
Geryon schreef:
Je bent gek als als je een nieuw zadel gaat laten aannemen!

Waarom?

Omdat een jong paard met een goede training dat zadel na een korte tijd al niet meer past?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:58

Een tweedehandszadel kan net zo goed passen inderdaad.

Mijn pony stond te steigeren bij het aanmeten van een nieuw, duur zadel (iets met 4 cijfertjes) met flexibele boom, die op bijna elk paard zou passen. In mijn radeloosheid eens een zadelmaker naar het Thorrowgood zadel laten kijken dat een vriendin nog had liggen, even anders vullen en klaar, paste perfect. Rijden we nu heerlijk mee en heb ik voor een vriendenprijsje over mogen nemen. Elk paard is anders, elk zadel is anders en soms moet je ook gewoon geluk hebben.

MarjanB

Re: jong paard: nieuw zadel of tweede hands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:06

Nou je bent in mijn ogen niet gek als je een nieuw zadel laat aanmeten, maar wel als je die je laat aansmeren :) Denk dat de zadelmaker meer verdient op een nieuwe dan op een tweedehandsje. Maar goed als jij 3 keer een tweedehandje moet kopen ben je het geld ook kwijt. Daarom zou ik kijken naar iets wat je voor de tijd dat het duurt makkelijk aan kan passen. Zijn zat zadels met verwisselbare voorboom te krijgen zowel nieuw als tweedehands.

Mijn merrie is in de tijd dat ik haar heb van smal naar medium naar smal met pad gegaan en nu weer smalle boom er in. Moet er niet aan denken dat ik in 3 jaar tijd elke keer moet wennen aan een nieuw zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:08

Je zadelmaker heeft wel gelijk dat ieder paard (jong of oud) recht heeft op een goed passend zadel. Zelfs bij jonge paarden is het nog belangrijker omdat de rug nog in ontwikkeling is.
Maar ik ben het er niet mee eens dat dat dan per se een nieuw zadel zou moeten zijn. Een tweedehands zadel is net zo goed, mits het goed past natuurlijk. Een goede zadelmaker kan je daarover adviseren. Als er aan een zadel teveel moet worden "verbouwd" is dat niet goed.
Er zijn zoveel goede tweedehands zadels te koop. Ook zijn er heel wat zadelmakers met een tweedehands assortiment. Is wel wat duurder dan particulier kopen, maar je hebt er dan ook gelijk advies bij.
Ook met een nieuw zadel moet je erop rekenen dat je paard eruit groeit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:09

Heb ik inderdaad ook gehad, was toch maar wat blij dat ik bij die thorowgood gewoon een ander kopijzer erin kon doen en dat je dan meteen een betere pasvorm hebt, zonder dat je allerlei trucs uit moet halen :j.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:10

miezelke schreef:
Geryon schreef:

Waarom?

Omdat een jong paard met een goede training dat zadel na een korte tijd al niet meer past?[/quote]

Je hebt ook zadel waar de boom van veranderd kan worden zoals kent & masters. Heb je een nieuw zadel waar je je hele leven (bij wijze van spreken) mee kan doen. Moet er ook niet aan denken om om de paar maanden weer een ander zadel te moeten nemen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:14

[ quote="veerle92"]
miezelke schreef:
Geryon schreef:

Waarom?

Omdat een jong paard met een goede training dat zadel na een korte tijd al niet meer past?[/ quote]

Je hebt ook zadel waar de boom van veranderd kan worden zoals kent & masters. Heb je een nieuw zadel waar je je hele leven (bij wijze van spreken) mee kan doen. Moet er ook niet aan denken om om de paar maanden weer een ander zadel te moeten nemen.[/ quote]

Idd, genoeg nieuwe, kwaliteitsvolle zadels voor een hele schappelijke prijs te vinden die ook nog aanpasbaar zijn. Paard kan uit een 2dehands ook groeien, net als uit een nieuw. Of als je geluk hebt groeit ie er niet uit en volstaan enkele aanpassingen, elk paard is anders, sommige veranderen heel hard, sommige niet.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 22-05-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 10:15

Dat was inderdaad ook zijn idee, bij diverse merken kan dat tegenwoordig zoals de kent & masters en HDR. Maar ik vraag mij af of dat wel altijd opgaat? Hij heeft mij een beetje aan het twijfelen gebracht :D Ik dacht aan een tweedehandsje van een euro of 500/600.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:15

veerle92 schreef:
miezelke schreef:
Waarom?

Omdat een jong paard met een goede training dat zadel na een korte tijd al niet meer past?

Je hebt ook zadel waar de boom van veranderd kan worden zoals kent & masters. Heb je een nieuw zadel waar je je hele leven (bij wijze van spreken) mee kan doen. Moet er ook niet aan denken om om de paar maanden weer een ander zadel te moeten nemen.[/quote]
Onzin. Alleen het kopijzer kan je aanpassen niet de boom dat is wat anders.. En bovendien is de boom slecht een deel van alls wat goed moet passen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:20

Precies. En het paard wordt niet alleen breder dus de rest van het zadel moet ook veranderen dan.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:21

Prima! Kopijzer dan.. je snapt toch wat ik bedoel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:21

Er stond laatst ook een K&M dressuur op de boktmarkt te koop, je kan ook kijken voor Thorogwood of wintec die zijn wat goedkoper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:23

veerle92 schreef:

Nee want jij zegt dat die altijd aan te passen is en dat is helemaal niet zo. Met het kopijzer kan je alleen de voorkant breder of smaller maken. Maar dat zeg lang niet alles over de pasvorm. Als je paard meer spieren in de rug krijgt kan het zijn dat de boom al niet meer past of dat het tussenkanaal te smal is geworden etc etc.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:25

Ik ben gegaan voor een nieuwe Wintec Isabell Werth wel de optie met wrongen en de dressuurzit, maar wel het verstelbare inmiddels heb ik mijn zadel al 3 keer laten verstellen in de 1,5 jaar dat ik hem heb. Ben er nog steeds erg blij mee.

Tegen de tijd dat hij constant/ redelijk constant blijft in zijn bespiering ga ik wel eens kijken naar een op maat gemaakt zadel :j

Batlow

Als je voor 2de handjes gaat moet je om het half jaar een nieuwe er op leggen. Ik raad een wintec, thorowgood, kent&master aan. Goed aanpasbaar voor jonge paarden rug. Ga je er nu een laten aanmeten? Zo zonde van je geld, dat jonge dier verandert nog van alle kanten. Thorowgood kost nieuw 500 euro? Elk half jaar laten nakijken, kan je er een lange tijd mee doen.

veerle92

Yvank_ schreef:
veerle92 schreef:

Nee want jij zegt dat die altijd aan te passen is en dat is helemaal niet zo. Met het kopijzer kan je alleen de voorkant breder of smaller maken. Maar dat zeg lang niet alles over de pasvorm. Als je paard meer spieren in de rug krijgt kan het zijn dat de boom al niet meer past of dat het tussenkanaal te smal is geworden etc etc.

Ja, maar dat kan toch ook aangepast worden.. dat is hetzelfde als je een 2de handse koopt, daar moeten de kussen waarschijnlijk ook aangepast van worden. Tis alleen als tip bedoeld omdat k&m opzich niet de duurste zadel is maar je er wel een hele lange tijd mee kan doen.. tot nu toe snapte iedereen wat in bedoelde. Maar ts ik wens je veel succes met de keuze die je maakt. Ik kan je zeggen dat kent & masters een heerlijk zadel is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:28

Ik heb altijd tweedehands zadels gehad, vanaf dat ik haar kreeg toen ze net 3 jaar oud was
Als je een zadelmaker laat komen met wat tweedehands zadels kan hij als het goed is zien wat het beste bij je paard past. Die kan hij dan meestal wat aanpassen, zodat het mooi past
Ik heb nu mijn 4e zadel (in 2 jaar) maar heb steeds mijn oude zadel kunnen inruilen/verkopen, en voor dat geld een andere gekocht. Dus veel heeft dat me niet gekost.
De grootste kosten zitten steeds in een boom verbreden en het zadel opvullen, maar dat valt ook wel mee.

wat ik totaal afraad is een wintec..
dat was het eerste zadel wat ik had en toen wist ik er zelf nog niet zoveel van
vertrouwende op de man die hem mij aansmeerde, dacht ik oh handig, kan hem zelf aanpassen.
toen het zadel op een gegeven moment te smal werd, (en dat was al heel snel), zei hij nou dan kun je er een bredere boom inzetten.
Resultaat was dat ze nu de maat had die tussen deze 2 boommaten inzat, en het zadel gewoon voor geen meter meer lag.

er zullen best mensen zijn die goede ervaringen hebben, maar dit is mijn ervaring.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:36

Mijn paard heb ik ingereden met een tweedehands zadel van de zadelmaker. Een jaar later ongeveer heb ik toen een ander zadel gekocht, een wintec isabell werth, compleet fiasco. Paste op paard en pony voor geen meter. Ook qua boomaten was het heel typisch. Met de smalste boom bleef het kiepen op mijn paard. Terwijl ze bij de kent en masters nu een medium/wide boom heeft wat perfect ligt.
De kent en masters heb ik nu zo'n 2 maand en paard en ik zijn er allebei erg blij mee.

Mijn pony heb ik ingereden met een arthur kottas dressuurzadel. Die heb ik ook tweedehands gekocht en door de zadelmaker laten checken. Helaas werd het al snel te smal en nu kijk ik voor haar ook voor een zadel met van kent en masters of thorowgood. Bevalt mij prima...

Vind een paard beleren met een niet passend zadel niet oké. Meteen de eerste keren is al niet prettig voor ze en er wordt meteen scheefheid gecreëerd. Ook een paard wat ingereden wordt moet naar mijn mening een zadel hebben wat gewoon goed ligt en niet een prulletje wat voor geen meter past...

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:34

Ik ben met mijn paard begonnen met de Euroriding Diamant die al goed paste op twee andere paarden. Daar heeft ze twee jaar mee gelopen, drie keer aangepast door zadelmaker en nu dit jaar een nieuw zadel aangeschaft omdat de pasvorm van de Euroriding niet meer ideaal was. Het kon nog wel, maar niet lang meer.

Zadel wat ik nu heb is een Kent & Masters en ze kan daar nog zes maten in groeien, ligt wat betreft pasvorm beter dan de Euroriding, dus het idee is dat ze daar voorlopig wel mee vooruit kan. Ga er overigens niet zelf aan sleutelen, laat ieder half jaar de zadelpasser komen en mocht er een grotere boom in moeten kan zij dat mooi doen.

De Euroriding ligt bij ons intussen al op het zesde paard en heb ik destijds al tweedehands gekocht. Echt een super zadel.

Zou voor een jong paard niet zo snel een nieuw zadel kopen omdat zeker een jong paard nog heel veel gaat veranderen. Kennissen van mij hebben wel een nieuw zadel gekocht voor hun jonkie en die was binnen een jaar gewoon niet meer passend te maken op het paard. Zit je dan met je nieuwe zadel, krijgt er weinig geld voor terug.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:12

Je zadel moet gewoon goed liggen, nieuw of tweedehands. Maar ik zou persoonlijk iets kopen wat heel aanpasbaar is. De kunststof boom van mijn zadel kan bijvoorbeeld wel heel erg goed aangepast worden, en daarom vond ik het ook niet erg om een nieuwe te kopen. De kanttekening hierbij is wel dat dit hetzelfde zadel is als bij mijn oude paard (die ik tweedehands had gekocht) maar dan een inchmaat kleiner. Ik was gewoon erg tevreden over mijn zadel. :J Heb er 3 verschillende zadelmakers bij gehad en zij zeiden alle drie dat het wel heel raar moest lopen voor het niet meer passend te maken was. Dus laat je goed voorlichten. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:15

Ieder paard heeft recht op een goed passend zadel, uiteraard, maar bij een jong paard is dat geen sinecure.
Al is het in de eerste plaats al omdat je niet kan rijden en je het zadel dus enkel in stand kan beoordelen. Verder veranderen ze nog zo van postuur, ze zwaren sowieso al uit en als je dan begint met trainen komen er ook nog eens spieren bij.
Ik gebruik dus gewoon een Wintecje met een bontje onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:26

Waarom bel je niet een andere zadelmaker die met een berg tweedehands zadels komt om te kijken of daar wat goeds tussenzit binnen jou budget? Of misschien kan je anders naar de thorowgood t8 kijken. Die is nieuw 700,-

Zelf heb ik destijds een 2ehands ainsley gekocht met het weller system. De hele vulling eruit laten halen en een nieuwe wolvulling op mijn paard haar rug laten vullen. Soms moet hij weer bijgevuld worden of een btje aangepast. Maar ik kan er veel kanten mee op. Heb hem nu dinsdag weer terug gekregen omdat er wat aangepast moest worden en daar benadrukte ze nog dat het zadel nog goed was en voorlopig nog wel mee kan. Ennn mijn paard loopt weer fijn!!! Mijn zadel is toch ook ECHT geen jonkie meer.

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je Tony van der Hiele van harte aanraden. Proffescioneel en betaalbaar. :j equifavor.nl

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:33

Ik heb er zelf nog 2 liggen waarvan ik hoop dat 1 van de 2 goed ligt voor de eerste tijd. Daarna misschien een keer laten aanpassen of een nieuwe

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:34

Aanpasbaar valt verschrikkelijk tegen vind ik. Ik heb alle leren aanpasbare zadels een keer geprobeerd, niks aanpasbaar, niks passend te maken op mijn paard. Ja, volgens de zadelmaker wel, maar in mijn wereld worden klapperende zadels niet vanzelf passend.

Het belangrijkste is dat het zadel gewoon past. Ik koop liever een A merk zadel tweedehands met een goede pasvorm, dan een die "aanpasbaar" zou moeten zijn. Op een tweedehands lever je weinig afschrijving in, dus je kan hem daarna ook weer goed verkopen mocht je paard eruit zijn gegroeid.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:41

mijn paarden waren beide vrij jong toen ik ze kocht en had voor beide een tweedehands zadel gekocht die netjes lag. Na een jaartje/2 jaar flink trainen hebben ze een op maat gemaakt nieuw zadel gekregen die nu elk half jaar a jaar wordt gecontroleerd. Om een nieuw zadel te kopen voor een jong paard is lastig aangezien ze nog zoveel veranderen. Mijn KWPN ruin was op 4 jarige leeftijd 1.62m en toen hij 8 jaar was, was hij 1.67m en niet alleen was hij in de hoogte nog enorm gegroeid, ook in de breedte was hij veranderd en zijn hele bespiering was anders. Als ik mijn nieuwe zadel vergelijk met mijn eerste, tweedehandse zadel dat ik voor hem had kun je zien hoeveel hij veranderd is en nu nooit in het tweedehands zadel zou passen. Als ik dus een nieuwe had gekocht, had ik die na een paar jaar weer weg kunnen doen aangezien hij eruit waas gegroeid.