Dresuurzadel met wrong maar ongedwonge zit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:49

Ik snap wat je bedoelt en dat zocht ik ook in een zadel. Ben uitgekomen bij de Custom Wolfgang Solo, net als Sky_As.
Ik heb nu een Passier Grand Gilbert en deze geeft zoveel mogelijk bewegingsvrijheid en ondersteund de ruiter nauwelijks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:53

Maar bij de meeste zadels kun je de wrongen er toch gewoon afhalen (zitten meestal met klittenband vast).

Ik ken het probleem wel, ik had altijd een heel oud, plat zadel zonder wrongen of iets. heel gladde en keiharde zitting. daar heb ik toch geruime tijd mee gereden, tot ik een Wintec 500 dressuur op m'n paard legde.
Heerlijk hoor (vooral voor het paard, en voor mij lekker lekker zacht), maar de zit was nogal dwingerig en die dikke wrongen gingen me naar verloop van enkele malen rijden ergeren. Het was net alsof ik mijzelf 'geen houding" meer wist te geven, had ook voortdurend de neiging m'n beugels uit te schoppen en zonder verder te rijden, zo opgesloten voelde mijn knie/dij tegen die wrongen aan.
Beugels langer of korter hielp nauwelijks. Ik had het gevoel dat ik niet meer met een lang been kon rijden, en ook mijn hakken niet kon laten zakken. k zat niet IN maar OP het zadel, naar mijn beleving.

De Wintec-wrongen zitten gewoon met klittenband bevestigd, dus koud kunstje om ze er af te halen.
Ik was eerst bang dat het zadel dan uit model of verband zou raken, maar de bladen gaan na enkele malen rijden zonder wrongen wel weer netjes plat liggen.

Eindelijk kon ik mijn beugelriemen weer verlengen en mijn been lekker lang en ongedwongen aanleggen.
De zit is hiermee ook komen te veranderen: eerder had ik het gevoel nogal naar voren gezet te worden door het zadel, dat bleek dus vooral door die wrongen te komen, zodra k die er af had gehaald en de beugels 2 (!) gaten langer had gehangen, zat ik pas weer ECHT.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-05-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:55

Ik heb ook een Passier Grand Gilbert gehad, en daarmee zat ik wel echt op mijn paard ipv op een dik zadel. Ik kwam van een Hulsebosch, wat een verschil, ik heb er een hekel aan om op een sofa boven mn paard te zitten.

Toen de Passier niet meer paste ben ik voor een Tribal gegaan, echte aanrader~!!

Je kunt 3 dieptes kiezen qua zit, ik ben voor de vlakste gegaan. Wrongen kun je ook zelf kiezen, ik heb gewoon stevige wrongen waar mn knie mooi achter blijft liggen.

Zadel staat bekend om z'n schoudervrijheid en optimale pasvorm op het paard.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:56

Ik heb diverse dressuur zadels uitgeprobeerd ik ben uiteindelijk uitgekomen op een hulsebos wb4. Ik vind deze geen gedwongen zit hebben het zadel heeft een diepe zit en een "halve" wrong wat ik met mijn lange dikkere bovenbenen ideaal vind..

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:58

Ik heb sinds een paar maanden de anatomica octant en ben er heel blij mee! Heel fijn zadel, heb hem wel met extra zachte zit

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:59

Ik had ook een Hulsebosch WB4 maar die zat echt wel gedwongen en met die enorme dikke kussens zit je een eind boven je paard.

[HAR] ervaringen met een Tribal zadel
http://www.tribalsaddles.nl/

Hier nog meer info over Tribal zadels. Worden vanaf de kale boom opgebouwd, je kiest eerst je zitting, dan je wrongen en lengte vh zweetblad. Kussens zijn ook verschillende vormen van, wat dunnere zodat je dichtbij je paard zit, of van die keilkussens. Ik zit dicht bij mn paard, word voldoende ondersteund maar zit niet zo opgesloten dat ik geen kant op kan of er rugpijn van krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:17

terpentijn schreef:
Maar bij de meeste zadels kun je de wrongen er toch gewoon afhalen (zitten meestal met klittenband vast).

Ik ken het probleem wel, ik had altijd een heel oud, plat zadel zonder wrongen of iets. heel gladde en keiharde zitting. daar heb ik toch geruime tijd mee gereden, tot ik een Wintec 500 dressuur op m'n paard legde.
Heerlijk hoor (vooral voor het paard, en voor mij lekker lekker zacht), maar de zit was nogal dwingerig en die dikke wrongen gingen me naar verloop van enkele malen rijden ergeren. Het was net alsof ik mijzelf 'geen houding" meer wist te geven, had ook voortdurend de neiging m'n beugels uit te schoppen en zonder verder te rijden, zo opgesloten voelde mijn knie/dij tegen die wrongen aan.
Beugels langer of korter hielp nauwelijks. Ik had het gevoel dat ik niet meer met een lang been kon rijden, en ook mijn hakken niet kon laten zakken. k zat niet IN maar OP het zadel, naar mijn beleving.

De Wintec-wrongen zitten gewoon met klittenband bevestigd, dus koud kunstje om ze er af te halen.
Ik was eerst bang dat het zadel dan uit model of verband zou raken, maar de bladen gaan na enkele malen rijden zonder wrongen wel weer netjes plat liggen.

Eindelijk kon ik mijn beugelriemen weer verlengen en mijn been lekker lang en ongedwongen aanleggen.
De zit is hiermee ook komen te veranderen: eerder had ik het gevoel nogal naar voren gezet te worden door het zadel, dat bleek dus vooral door die wrongen te komen, zodra k die er af had gehaald en de beugels 2 (!) gaten langer had gehangen, zat ik pas weer ECHT.

Wintec is nou niet echt topkwaliteit vind ik persoonlijk. De Isabell Werth vind ik wel fijn zitten maar de rest :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:45

Het ging hier toch niet om kwaliteit, maar om het model/zitvrijheid, had ik begrepen?

Geryon

Re: Dresuurzadel met wrong maar ongedwonge zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:31

Terpentijn in mijn ervaring hebben de meeste zadels juist vaste wrongen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:44

Wat dacht je ervan om je zadelmaker zelf zijn voorwerk te laten doen :+
Hij weet hoe je paard ongeveer is en wat jij fijn vind, daarbij kan hij de juiste zadels meenemen lijkt me..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:45

TS: diepe zit en dikke wrongen= vast zitten. Je zult dus eerder richting close contact moeten zoeken. Barnsby en Tolga maken close contact zadels die heel fijn zijn. Heb de Tolga al paar keer mee gereden en barnsby close contact heb ik zelf. Tolga heeft wel mijn voorkeur qua merk, maar is wel duurder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:45

Nou niet de Wintecs (dat zal dan ook zeker met het prijsverschil te maken hebben) . daarbij kunnen de wrongen er gewoon af, en zelfs nog vervangen worden als je dt al zou willen, door smallere.
Ts vraagt echter niet om een prijslimiet/aanduiding, maar om een oplossing voor het gewring met de wrongen, hahaha.
Ik begrijp exact wat zij bedoelt, je zit niet om je paard gevouwen, maar er bovenop. Althans zo voelt het.
Uiteraard is ieder zadel voor TS "goed', mits het 'niet dwingt".
Van die Wintec kreeg ik overigens ook zowat een blauwe zak (sorry moderators) doordat ik daarin zo naar voren gedwongen werd, en hoe ik ook probeerde 'gewoon' om mijn voorheen pruima positie 9zoals in het ouderwetse zadel0 in te nemen, dat lukte niet, door die gedwongen positie.
Zeer ergerlijk.
Ook ergerlijk: wil je daar dan wel mee door blijven rijden, dan neem je dus een soort achterover-houding aan om te voorkomen dat je edele delen het teveel te verduren krijgen, dus trek je een holle rug, en kun je je benen niet meer lang laten.

Diverse keren ben ik geneigd geweest het antieke geval weer op mijn paard te leggen, die is echter volgens de tegenwoordige standaards te lang qua zit en lepel, en voor mij te ruim.

Dus wrongen er af, beugels langer, kortom zo min mogelijk steunsels.

Toen vond ik ook mezelf weer terug, te paard.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 15:16

Bedankt iedereen voor de reacties, super.

@ terpentijn, een wintec zadel spreekt mij niet aan. Ben wel echt op zoek naar een kwalitatief goed zadel aangezien ik intensief rijd. Heb ik niet duidelijk vermeld idd. Wel fijn dat jij je zadel wel hebt gevonden.

@smurffie, hij wil graag een opzetje van zadels die mij aanspreken zodat hij daar op in kan spelen. Hij zal ook andere zadels meenemen. En daarbij is hij ook de kenner idd :+

@Betadine, ik ga is kijken.

@ Geryon, die ervaring heb ik ook qua wrongen. Premiere zadels ga ik is bekijken.

@ Gj9, ik ga ze bekijken bedankt.

Ik kan zo niet meer zien wie het heeft gezegd maar prestige hippos is toegevoegd aan het lijstje. Fijne aanvulling trouwens van jou wwillemijn!
@ xshansb, Hoe vind jij hem qua zit en gedwongenheid?

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:36

_TB_ schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties,
@ xshansb, Hoe vind jij hem qua zit en gedwongenheid?

Vind hem niet zo erg gedwongen. Zadelmaker heeft mij een halve inch groter geadviseerd dat wat ik bij mijn hulsebos had. Dat verschil merkte ik wel echt, zat veel beter!
Ik zit er onwijs lekker in, en eigenlijk iedereen die erop gaat zitten vindt m heerlijk zitten. Zeker de moeite waard om te proberen

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:40

KN symphonie absoluut! Fijne 'diepe' zit maar niet teveel wrong waardoor je toch vrij kunt blijven bewegen in je zadel. KN Allegro is ook nog een optie maar die heeft wat meer wrong waardoor je alweer vaster zit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:14

Ik heb liever mn benen stil liggen en de ruimte voor mn bekken om te kantelen, dan dat mn beken muurvast in een diepe zit zit en mn benen de ruimte hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:43

Barnsby Majestic en sommige Ideal zadels. De Anatomica zit juist wel meer gedwongen. Als het paard heel fijn liep, kon ik daar heerlijk op zitten. Moest ik werken, dan werd ik enorm belemmerd in mijn bewegingen. De Barnsby is echt heel fijn en zit super zacht. Zowel de Ideal als de Barnsby hebben heel brede kussens en geven erg veel schoudervrijheid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:25

Ik zit ook graag ongedwongen. De KN symphonie vind ik daarom heerlijk zitten. Ook de Passier Grand Gilbert en de Kent en Masters cob.

Prestige top dressage vind ik verschrikkelijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:04

De Ainsley Lincoln die ik te koop heb staan voldoet aan je wensen. Halfdiepe zit, prettige ondersteuning voor je been.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:27

_Lorette_ schreef:
Barnsby Majestic en sommige Ideal zadels. De Anatomica zit juist wel meer gedwongen. Als het paard heel fijn liep, kon ik daar heerlijk op zitten. Moest ik werken, dan werd ik enorm belemmerd in mijn bewegingen. De Barnsby is echt heel fijn en zit super zacht. Zowel de Ideal als de Barnsby hebben heel brede kussens en geven erg veel schoudervrijheid.

Eens :-) heb een tijdje op een barnsby gereden en heb zelf een op maat gemaakt Ideal zadel. Zijn beide erg fijn en geven geen gedwongen zit.

Vwb de KN symfonie, ook die een tijdje gebruikt maar persoonlijk vind ik dat een dwing zadel. Neemt niet weg dat het wel erg fijn zat.
De anatomica reed fijn maar was zo scheef als een deur :p

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:38

Passier Corona al naar gekeken? Ik heb er twee, niet de II, maar de eerste versie. Ik vind het een heerlijk zadel en voldoet zeker aan je eisen. Denk dat Passier sowieso wel aan je eisen voldoet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:42

Heb een passier grand gilbert, heb ook een hekel aan gedwongen zit.
Vind deze fijn zitten, omdat ik alle kanten op kan bewegen.

En heb voor mijn andere paard een bates caprillie, zit ook vrij vlak.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:44

Heb je al een aan county gedacht?
Wel een diepe zit maar kniewrongen die niet heel wik zijn maar wel gewoon ene hele fijne steun geven.