Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
terpentijn schreef:Maar bij de meeste zadels kun je de wrongen er toch gewoon afhalen (zitten meestal met klittenband vast).
Ik ken het probleem wel, ik had altijd een heel oud, plat zadel zonder wrongen of iets. heel gladde en keiharde zitting. daar heb ik toch geruime tijd mee gereden, tot ik een Wintec 500 dressuur op m'n paard legde.
Heerlijk hoor (vooral voor het paard, en voor mij lekker lekker zacht), maar de zit was nogal dwingerig en die dikke wrongen gingen me naar verloop van enkele malen rijden ergeren. Het was net alsof ik mijzelf 'geen houding" meer wist te geven, had ook voortdurend de neiging m'n beugels uit te schoppen en zonder verder te rijden, zo opgesloten voelde mijn knie/dij tegen die wrongen aan.
Beugels langer of korter hielp nauwelijks. Ik had het gevoel dat ik niet meer met een lang been kon rijden, en ook mijn hakken niet kon laten zakken. k zat niet IN maar OP het zadel, naar mijn beleving.
De Wintec-wrongen zitten gewoon met klittenband bevestigd, dus koud kunstje om ze er af te halen.
Ik was eerst bang dat het zadel dan uit model of verband zou raken, maar de bladen gaan na enkele malen rijden zonder wrongen wel weer netjes plat liggen.
Eindelijk kon ik mijn beugelriemen weer verlengen en mijn been lekker lang en ongedwongen aanleggen.
De zit is hiermee ook komen te veranderen: eerder had ik het gevoel nogal naar voren gezet te worden door het zadel, dat bleek dus vooral door die wrongen te komen, zodra k die er af had gehaald en de beugels 2 (!) gaten langer had gehangen, zat ik pas weer ECHT.
_TB_ schreef:Bedankt iedereen voor de reacties,
@ xshansb, Hoe vind jij hem qua zit en gedwongenheid?
_Lorette_ schreef:Barnsby Majestic en sommige Ideal zadels. De Anatomica zit juist wel meer gedwongen. Als het paard heel fijn liep, kon ik daar heerlijk op zitten. Moest ik werken, dan werd ik enorm belemmerd in mijn bewegingen. De Barnsby is echt heel fijn en zit super zacht. Zowel de Ideal als de Barnsby hebben heel brede kussens en geven erg veel schoudervrijheid.
heb een tijdje op een barnsby gereden en heb zelf een op maat gemaakt Ideal zadel. Zijn beide erg fijn en geven geen gedwongen zit.