Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Nachtlampje schreef:Ik heb daarin geleerd dat wij de praam gebruiken als een uit de band getrokken manier om het grazen te simuleren. Bij het grazen drukt het paard de bovenlip op de grond, wiebelt, zoekt de beste stukjes uit. Die handeling, en die druk, zou endorfines geven. Wij hebben dit enorm uit verband getrokken en knellen de bovenlip van een paard af wanneer hij zn hoeven bekapt krijgt.
Ik heb het met een angstige welsh een keer geprobeerd met gewoon in de bovenlip knijpend masseren. Zelfde effect, geen praam bij nodig, en geen afgeknelde lichaamsdelen die bij het afhalen van de praam pijn doen.
Daarnaast ken ik ook een Tellington-Jones oefening waarbij je je wijsvinger en duim aan weerszijden van de bovenkaak plaats, op het tandvlees. Daar masseer je en geef je druk om ontspanning te krijgen. Deze plek is dus blijkbaar wel een goede plek om endorfines aan te laten maken, en zal om diezelfde reden ook uitgekozen zijn om de stableizer te hebben gemaakt.
Ik vind dit persoonlijk er een stuk vriendelijker uitzien dan een praam.

Jannepauli schreef:En een ruw touw om het gevoelige neusdeel van het paard aanknellen is beter?
Er zijn momenten denkbaar waarop men wel moet beslissen om het paard rustig te houden dmv endorfines opwekken, zoals met een praam gebeurt. Of je moet gaan sederen..
Dan zie ik toch liever dit 'apparaat'..
Om het te gebruiken om een onrustig paard naar de paddock te geleiden vind ik wel onzin - leer dan liever je paard manieren.
Maar als hulp bij kleine medische ingrepen lijkt het me beter dan een praam.

Ben benieuwd hoe het werkt en of het echt werkt bij paarden die in bepaalde situaties nogal gestressed raken.. 
Cer schreef:Ik zou t eerst zelf wel eens in het echt willen zien, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er paarden zijn waarbij ik liever dit ding gebruik dan een praamBen benieuwd hoe het werkt en of het echt werkt bij paarden die in bepaalde situaties nogal gestressed raken..

Bambolina schreef:Ik heb een aantal jaar terug gezien hoe een pony met een hoefsmid/DA/tandarts trauma (als ie het busje al ziet staan krijg je hem niet eens het land uit) een praam opkreeg bij het inslaan van de nagels. Op zich logisch omdat hoefsmid er niet op zat te wachten om een nagel in zijn eigen been te slaan. t' arme beest trok bijna de ring uit de muur. Daarna bleef hij wel rustig staan en die praam heeft er met al misschien 5 minuutjes op gezeten. maar ik vond het zo akelig, hij stond echt van top tot teen te trillen. Ik vind het in zo'n geval eigenlijk not done, grote kans dat ie daardoor de volgende keer juist nog angstiger is. Als ie dan echt zo angstig is op dat moment, zet m' dan gewoon eventjes terug op stal om een ander te bekappen of geef m' in ieder geval even rustig de tijd. Betreffende hoefsmid stond ook de mopperen en te schelden en deed zelf geen poging het diertje te kalmeren.

Meer kan ik daar niet bij verzinnen.Nies_ schreef:Wat niet in de OP staat (maar wel op pagina 1 al gezegd is), is dat dit om renpaarden gaat die naar de paddock geleid worden voordat ze de baan op gaan. Het gaat hier niet om Blacky die even van zijn vrije uurtjes mag genieten in de paddock met een plukje hooi.Bambolina schreef:De Stableizer is de beste hulp die ik ooit ben tegengekomen, ik breng alle paarden ermee naar de paddock. We deden dat altijd met praam,
WatDan weet je toch al genoeg? Wat een achterlijkheid.
Het alternatief is een lip chain, die Thioro in haar post aanhaalt.