de Stableizer: een 'humane' praam?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:20

Babootje : in de eerste paar seconden van het eerste filmpje zie je het veulentje met de stableizer om. In de rest van het filmpje niet inderdaad, daar wordt 'ie alleen maar met 10 verschillende knopen vast gemaakt zodat ie amper zijn koppie omlaag kan brengen.

Op het tweede filmpje zie je hoe je de stableizer moet worden bevestigd. Daarbij pakt de man de stableizer vast en laat het paard naar links en rechts draaien om 'de endorfines vrij te maken'

Ibbel : Misschien lees ik er over heen maar ik zie nergens iets over een race staan. Maar zou kunnen inderdaad.

Een gewone praam werkt in principe hetzelfde, die kan je alleen veel makkelijk en sneller op en af halen, en in het geval van een paniekerig paard dat snel medische hulp nodig heeft kan het me heel goed voorstellen, omdat het op dat moment gewoon het beste is voor het dier. Maar dat mensen hier serieus hun paard mee trainen en vooral: op veulens en jaarlingen gebruiken? dat snap ik echt niet..Ieder z'n eigen methode en je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar als je het nodig vindt om een paard alleen al in de training zo'n pijn aan te doen dat ie compleet verdoofd raakt doe je toch wel iets heel erg fout. Daarnaast is het ook nog is totaal niet effectief omdat het dier zich dan toch ook voor alle andere hulpen afsluit lijkt me.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:20

Bambolina schreef:
De Stableizer is de beste hulp die ik ooit ben tegengekomen, ik breng alle paarden ermee naar de paddock. We deden dat altijd met praam,

Wat -O- Dan weet je toch al genoeg? Wat een achterlijkheid.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:22

Nachtlampje schreef:
Ik heb daarin geleerd dat wij de praam gebruiken als een uit de band getrokken manier om het grazen te simuleren. Bij het grazen drukt het paard de bovenlip op de grond, wiebelt, zoekt de beste stukjes uit. Die handeling, en die druk, zou endorfines geven. Wij hebben dit enorm uit verband getrokken en knellen de bovenlip van een paard af wanneer hij zn hoeven bekapt krijgt.

Ik heb het met een angstige welsh een keer geprobeerd met gewoon in de bovenlip knijpend masseren. Zelfde effect, geen praam bij nodig, en geen afgeknelde lichaamsdelen die bij het afhalen van de praam pijn doen.

Daarnaast ken ik ook een Tellington-Jones oefening waarbij je je wijsvinger en duim aan weerszijden van de bovenkaak plaats, op het tandvlees. Daar masseer je en geef je druk om ontspanning te krijgen. Deze plek is dus blijkbaar wel een goede plek om endorfines aan te laten maken, en zal om diezelfde reden ook uitgekozen zijn om de stableizer te hebben gemaakt.

Ik vind dit persoonlijk er een stuk vriendelijker uitzien dan een praam.

Helemaal eens. Dit heb ik onder meer ook gebruikt toen mijn veulen voor het eerst bekapt moest worden. Hij was wel wat gespannen, maar gedroeg zich overigens voorbeeldig.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:23

walgelijk martelwerktuig |o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:24

Ik lees op die site eigenlijk voornamelijk verhalen van klinieken en artsen die dit ding gebruiken in plaats van Verdovingen bij gewrichtsinjecties, scopen etc.. en dat is dan toch niet heel verkeerd?

Ding af en paard kan de wagen weer op ipv dat ie nog een poosje staat te tollen ..

Cer

Gordy18 schreef:

Heb je enig idee hoe het werkt?

hwn

Jannepauli schreef:
En een ruw touw om het gevoelige neusdeel van het paard aanknellen is beter?
Er zijn momenten denkbaar waarop men wel moet beslissen om het paard rustig te houden dmv endorfines opwekken, zoals met een praam gebeurt. Of je moet gaan sederen..
Dan zie ik toch liever dit 'apparaat'..

Om het te gebruiken om een onrustig paard naar de paddock te geleiden vind ik wel onzin - leer dan liever je paard manieren.
Maar als hulp bij kleine medische ingrepen lijkt het me beter dan een praam.

Ben het hier mee eens! Je ziet op het filmpje ook renpaarden trainen met dit spul in de mond, dat gaat me idd te ver.

Cer

Re: de Stableizer: een 'humane' praam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:27

Ik zou t eerst zelf wel eens in het echt willen zien, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er paarden zijn waarbij ik liever dit ding gebruik dan een praam :j Ben benieuwd hoe het werkt en of het echt werkt bij paarden die in bepaalde situaties nogal gestressed raken..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:28

Nee, dan toch liever een klein roesje.. pak zelf maar is dat velletje tussen je bovenlip en je tandvlees vast, stel je voor dat dat een gehele behandeling strak staat. Het kan toch haast niet anders dan dat je dat blijft voelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:28

dat velletje wordt toch niet vastgepakt? Of snap ik het nou helemaal verkeerd :?

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:30

Cer schreef:
Gordy18 schreef:

Heb je enig idee hoe het werkt?

ja hoor , dat idee heb ik

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:37

Cer schreef:
Ik zou t eerst zelf wel eens in het echt willen zien, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er paarden zijn waarbij ik liever dit ding gebruik dan een praam :j Ben benieuwd hoe het werkt en of het echt werkt bij paarden die in bepaalde situaties nogal gestressed raken..

Ik heb een aantal jaar terug gezien hoe een pony met een hoefsmid/DA/tandarts trauma (als ie het busje al ziet staan krijg je hem niet eens het land uit) een praam opkreeg bij het inslaan van de nagels. Op zich logisch omdat hoefsmid er niet op zat te wachten om een nagel in zijn eigen been te slaan. t' arme beest trok bijna de ring uit de muur. Daarna bleef hij wel rustig staan en die praam heeft er met al misschien 5 minuutjes op gezeten. maar ik vond het zo akelig, hij stond echt van top tot teen te trillen. Ik vind het in zo'n geval eigenlijk not done, grote kans dat ie daardoor de volgende keer juist nog angstiger is. Als ie dan echt zo angstig is op dat moment, zet m' dan gewoon eventjes terug op stal om een ander te bekappen of geef m' in ieder geval even rustig de tijd. Betreffende hoefsmid stond ook de mopperen en te schelden en deed zelf geen poging het diertje te kalmeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:37

Oh ja, ik was even vergeten dat 'onderbouwen' ook een beetje overgewaardeerd wordt tegenwoordig :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:39

Bambolina schreef:
Ik heb een aantal jaar terug gezien hoe een pony met een hoefsmid/DA/tandarts trauma (als ie het busje al ziet staan krijg je hem niet eens het land uit) een praam opkreeg bij het inslaan van de nagels. Op zich logisch omdat hoefsmid er niet op zat te wachten om een nagel in zijn eigen been te slaan. t' arme beest trok bijna de ring uit de muur. Daarna bleef hij wel rustig staan en die praam heeft er met al misschien 5 minuutjes op gezeten. maar ik vond het zo akelig, hij stond echt van top tot teen te trillen. Ik vind het in zo'n geval eigenlijk not done, grote kans dat ie daardoor de volgende keer juist nog angstiger is. Als ie dan echt zo angstig is op dat moment, zet m' dan gewoon eventjes terug op stal om een ander te bekappen of geef m' in ieder geval even rustig de tijd. Betreffende hoefsmid stond ook de mopperen en te schelden en deed zelf geen poging het diertje te kalmeren.

Ja, dat is ook niet echt de taak van de smid, en bange dieren kalmeren zoals wij mensen dat gewend zijn werkt averechts (opvoedtechnisch gezien)...

Maar vanwege dit en vanwege dat er paarden zijn die een hekel hebben aan een praam en dus niet meer bij de lip te pakken zijn, ben ik echt benieuwd hoe en of dit werkt...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:40

Cer schreef:
dat velletje wordt toch niet vastgepakt? Of snap ik het nou helemaal verkeerd :?

Sorry misschien niet de meest handige vergelijking :P niet vast gepakt maar wel strak getrokken. volgens mij ligt het touw precies op dat gedeelte.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:44

Er wordt toch druk tegenaan gelegd? Hoe kan je dat velletje straktrekken dan?
Ik dacht ook te begrijpen dat het vergelijkbaar was met je het leggen van je vingers tegen het tandvlees net onder de aanhechting van de lip. Daar worden ze iig wel rustig van. Maar ik heb dat ook wel eens bij een bijter gedaan, en dan doe ik toch liever niet mn eigen hand naar binnen steken :D

Ik meen te zien dat er een plastic soort tube over dat touw zit? Wat voor spul is dat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:50

Dit ding ken ik al jaren... Ben er geen fan van....
Sowieso al die hulpmiddeltjes walg ik van...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:55

Noem mij maar een geitenwollensokken-mens die leeft op een wolk, maar ik vraag me echt af met wat voor verstand je zulke dingen bedenkt... Om paarden naar de paddock te brengen en aan vreemde dingen te wennen?! :? :roll: Meer kan ik daar niet bij verzinnen.

Een praam doet zijn werk ook alleen maar omdat er inderdaad endorfines vrijkomen, en dat onthouden mensen. 'Fijn stofje.' Dat onding doet 'gewoon' zo ontzettend veel pijn, die lip is zo ontzettend gevoelig!, dat het lichaam in overlevingsstand gaat. Fijn hé, die endorfines. Dat denk ik ervan.

Voor mij toch ook liever een roesje rechtstreeks uit de spuit of in heel wat andere gevallen: béétje meer geduld en voorbereiding van je paard, kom je ook al een heel eind mee.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:57

Dat plastic is vaak een soort tuinslang achtig zacht materiaal.

De Stableizer zit niet super strak normaal gesproken. Die staat niet strak op spanning, maar hangt gewoon in de mond. Het paard houdt een bepaalde bewegingsvrijheid met het hoofd. Alleen is dit voor de periode beperkt. Pas als het paard grote bewegingen gaat maken (denk aan hengsten die van alles zien en met het hoofd heen en weer zwaaien, paarden die alle kanten op willen springen) dan werkt hij in. Hoe harder en groter debeweging, hoe sterker het inwerkt.

Maar als het paard gewoon normaal naast zijn begeleider stapt en rustig om zich heen kijkt hoort de Stableizer niet op druk te staan, maar gewoon op dezelfde manier als het bit, rustig in de mond te liggen zonder druk.

Hiervoor geld hetzelfde als met een bit... De hand van de mens bepaald de kracht van uitoefening in rust. Blijf je als ruiter van het bit af of zit je er met stille zachte hand aan, ligt het stil in de mond en werkt niet/ niet sterk in. Houdt het paard met Stableizer om zijn hoofd rustig, is er geen inwerking.

Edit; paddock wordt inderdaad de ring op de renbaan bedoeld, waar het paard vaak langs veel mensen heen moet en daar in een kleine ruimte tussen de mensen voorgesteld wordt. Veiligheid voor alles lijkt mij op zo'n moment...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:58

Op zich wel goed te lezen dat bijna iedereen van die superbrave paarden heeft :j
Ik ben ook geen fan van hulpmiddeltjes, maar ik kan me situaties bedenken waarbij het wel handig is. En dan is de vraag, wat is het beste van het slechtste.. zoiets..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:00

Het tandvlees net onder de bovenlip is al eeuwenoud bekend als 'kalmeerplekje' bij paarden, net als de bovenlip zelf of de oorbasis.
Als er druk op die plekken komt, begint het hele endorfineverhaal.
Daarom werkt een praam, of een oor stevig vasthouden, of een touw op het tandvlees. Het werkt idd ook om zelf dat tandvlees te masseren. Misschien wel iets moeilijker uit te voeren bij een stuiterend paard.
Je moet ook eens kijken naar foto's van Amerikaanse quarterhengsten. Met halster hebben die vaak een ketting om. Soms over de neus, soms door de mond. De ketting door de mond ligt dus niet altijd op de tong maar ook op het tandvlees, zoals de stableizer.

Het zijn allemaal hulpmiddelen die weldegelijk nuttig kunnen zijn. Maar als je ze bij normale handelingen dagelijks nodig hebt, schort er misschien wel iets aan je management.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:04

Nies_ schreef:
Bambolina schreef:
De Stableizer is de beste hulp die ik ooit ben tegengekomen, ik breng alle paarden ermee naar de paddock. We deden dat altijd met praam,

Wat -O- Dan weet je toch al genoeg? Wat een achterlijkheid.
Wat niet in de OP staat (maar wel op pagina 1 al gezegd is), is dat dit om renpaarden gaat die naar de paddock geleid worden voordat ze de baan op gaan. Het gaat hier niet om Blacky die even van zijn vrije uurtjes mag genieten in de paddock met een plukje hooi. :P Het alternatief is een lip chain, die Thioro in haar post aanhaalt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:06

Maar dan heb je met dit ding toch een "release" waar je dat bij een praam niet hebt, dus dat zou dan, in het geval je het ding nodig hebt, 'beter' zijn?

Overigens, je voorbeeld met QH hengsten snap ik niet helemaal... dit is niet rasgebonden volgens mij hoor.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:12

Ah, dat stukje plastic heb ik niet gezien. Dan heb ik niks gezegd over de andere, dan lijkt deze me toch wat vriendelijker.

Ik hoop dat ze met paddock de paddock bedoelt op de renbaan, en niet thuis. Als je al zo'n ding thuis moet gebruiken om je paard normaal naar een paddock te brengen, vraag ik me af of het allemaal wel goed gaat

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:13

Gaat ook helemaal niet over het ras. Gaat erom dat die hengsten vaak zo gepresenteerd worden op foto's.
Net zoals je showhoofdstellen/halsters hebt voor andere rassen, alleen wordt daar minder vaak (nooit) een lipchain gebruikt.
Het effect is voor elk paard hetzelfde ja.