zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:15

Vanaf de foto is al meteen te zien dat de boom niet bij het paard past, dit is niet op te lossen met een bontje/pad oid. Het past niet en zal ook niet gaan passen, de boom kan een zadelmaker ook niet goed van vorm veranderen. Het enige wat je kan doen is dat zadel retourneren of verkopen, maar je moet het niet meer op je bijrijdpaard leggen.

Shirley

Re: zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:17

Normaal zou ik niet durven oordelen vanaf een foto, maar dit is wel heel duidelijk :n

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:18

Zadel kan ook opwippen als hij aan de voorkant niet past, bijv. te krap is.
Je kan beter een GOEDE zadelpasser laten komen inderdaad. Bespaart je een hoop lijden van het paard en gedoe! Ik spreek helaas uit ervaring.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:18

Dit kan ik echt niet begrijpen.. Jij wil toch ook passende schoenen? Het kost je nog veel meer geld als je paard straks last van zijn rug heeft.

Mocht een zadel redelijk liggen dan kan de zadelpadder soms ook wel wat met een bontje of pad.

Dus geen geld? Rijden zonder zadel en sparen of extra werken tot je je zadel fatsoenlijk kan laten nakijken/passen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:04

G*dver. Zadel 1,5maand geleden gekocht, de staleigenaar heeft er echt wel verstand van. Toch niet -O-
Ik vond het zelf ook al niet geweldig liggen, maar als ik van verschillende mensen hoor dat het prima ligt, zal het wel aangezien ik er niet veel verstand van heb.

Maargoed, dan ben je ongeveer 30 euro kwijt aan je zadelmaker, en dan weetje alleen waar die slecht ligt. en dan? hoeveel ben je dan nog kwijt aan aanpassing oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:06

casperzazoe schreef:
G*dver. Zadel 1,5maand geleden gekocht, de staleigenaar heeft er echt wel verstand van. Toch niet -O-
Ik vond het zelf ook al niet geweldig liggen, maar als ik van verschillende mensen hoor dat het prima ligt, zal het wel aangezien ik er niet veel verstand van heb.

Maargoed, dan ben je ongeveer 30 euro kwijt aan je zadelmaker, en dan weetje alleen waar die slecht ligt. en dan? hoeveel ben je dan nog kwijt aan aanpassing oid..

Ik weet niet wat je budget is maar je kunt ook een zadelpasser laten komen met een aantal zadels of met de verkoper van het zadel afspreken dat je het eerst past met een zadelpasser en dan evt terugbrengt als het niet goed ligt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:06

Wisselt per zadelmaker, sommigen rekenen geen kosten voor het advies als je het zadel bij hen laat 'maken'. Het is alleen de vraag of dit probleem met opvullen te verhelpen is of dat het zadel gewoon aan alle kanten niet goed ligt, dat is lastig van zo'n foto af te zien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:12

Even om veel gedoe te voorkomen, tuurlijk wil ik een goed passend zadel erop. Maar ik heb het geld er niet voor en dat heb ik ook echt 1 2 niet bij elkaar. mocht er dan nog een nieuw zadel bijkomen, ben je natuurlijk helemaal veel kwijt en dan kan ik niet betalen met mn weekend bij baantje.
Ik heb dit zadel voor 50 euro kunnen overkopen, omdat ik op het andere zadel totaal niet kon zitten wat ook niet fijn is voor het paard.

Ik zal is rond kijken of er niet iemand in de buurt zit met echt verstand ervan, die mij kan vertellen of een bontje goed genoeg is of ik er toch het andere zadel weer op moet gooien.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:14

Wees er echt voorzichtig mee, een bontje zorgt er niet voor dat alles ineens verholpen is. Een niet passend zadel kan een hoop kapot maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:19

casperzazoe schreef:
Even om veel gedoe te voorkomen, tuurlijk wil ik een goed passend zadel erop. Maar ik heb het geld er niet voor en dat heb ik ook echt 1 2 niet bij elkaar. mocht er dan nog een nieuw zadel bijkomen, ben je natuurlijk helemaal veel kwijt en dan kan ik niet betalen met mn weekend bij baantje.
Ik heb dit zadel voor 50 euro kunnen overkopen, omdat ik op het andere zadel totaal niet kon zitten wat ook niet fijn is voor het paard.

Ik zal is rond kijken of er niet iemand in de buurt zit met echt verstand ervan, die mij kan vertellen of een bontje goed genoeg is of ik er toch het andere zadel weer op moet gooien.

Voor €50.- wordt een goed zadel vinden wel heel moeilijk, voor dat geld moet je geen zadel willen kopen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:25

Ik kom toch weer even terug op de eigenaar, hoor.
Is het in eerste instantie niet diens verantwoording om een goed passend zadel voor haar/zijn paard te verzorgen, of denk ik nu te simpel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:27

Shirley schreef:
Ik kom toch weer even terug op de eigenaar, hoor.
Is het in eerste instantie niet diens verantwoording om een goed passend zadel voor haar/zijn paard te verzorgen, of denk ik nu te simpel ?

Nee dat vind ik ook hoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:28

Gelukkig :D

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:36

Tja... veel mensen denken helaas dat ze overal verstand van hebben en geven dan verkeerde adviezen waar anderen, en met name de paarden, weer de dupe van worden...

Ik snap dat je graag wilt rijden, maar ik kan me ook voorstellen dat het welzijn van je verzorgpaard voorop staat, dus als ik jou was zou ik iig niet meer gaan rijden totdat je zéker weet dat het zadel goed ligt.

Ik proef een beetje uit je antwoorden dat je een zadelmaker niet echt ziet zitten, ondanks dat iedereen je dat, terecht, aanraadt. Het is jammer dat jij geen geld hebt maar daar hoeft het paard natuurlijk niet de dupe van te worden toch?
Ga dan tot je een goede oplossing hebt andere dingen doen met het paard; wandelen, zonder zadel rijden, longeren, etc.

En waar is de eigenaar in dit verhaal? wat vind die ervan?
Ik wens je veel wijsheid toe.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:40

Eigenaar kan er niet naar toe ivm veel prive omstandigheden.
En haar stil zetten, of niet rijden in iedergeval is geen oplossing voor haar want dan zit er zo veel energie in. Zonder zadel is ook niet veilig.

Voor een korte tijd zou het wel kunnen, maar eerder ik genoeg geld ervoor heb zijn we weer een paar maanden verder
Mn ouders zullen mij hierin niet sponseren helaas

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

Ik denk dat je dit zadel met aanpassen niet goed krijgt. Wat is er mis met het zadel van de eigenaar? Kan je de eigenaar niet bellen wat hij/zij wil? Eventueel kan je beide zadels inruilen en 1 zadel er voor terug?

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:46

Zadel is duidelijk te krap aan de voorkant en kiept daardoor naar achteren. Als je er een bontje onderlegt of een gelpad wordt de ruimte nog smaller en zal het probleem alleen maar groter worden. Je kan ook een tijdje longeren of wat grondwerk doen totdat je genoeg geld gespaart hebt.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:47

Waarom ga je dan niet met het zadel wat wel goed op de pont ligt rijden ondanks dat je daar zelf niet lekker in zit? Zou liever hebben dat ik zelf niet lekker zit dan dat ik de rug van me pony kapot rij met een niet passende zadel ... geloof ook niet dat de eigenaar hier in kwestie vrolijk van zal worden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:48

En het zadel er op waar jij niet lekker in zit?

Die lag wel goed?

Dan zou ik dat overwegen, eventueel een bontje op je zadel zodat je wat meer comfort hebt. Liever jij niet lekker zitten dan een niet passend zadel.

Ik kan de foto hier niet bekijken maar aan de reacties te oordelen is dit niet met een bontje op te lossen omdat de boom niet passend is. Daar is geen dekje/bontje/pad voor te bedenken om dat op te lossen.

Pensioneigenaar lekker het zadel terug doen en die 50 euro in je zak steken. Ondertussen gaan rijden met je oude zadel en gaan sparen voor een passend zadel. 2e hands is ook via een zadelpasser te koop, daarvoor hoeft je niet alleen particulier te zoeken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:48

Dan rij je toch zolang lekker niet? Je kunt zoveel met een paard doen zonder te rijden.
Zet je dit zadel ondertussen te koop en sparen maar....
Je gaat toch niet met zo'n slecht passend zadel rijden mag ik hopen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:49

casperzazoe schreef:
Eigenaar kan er niet naar toe ivm veel prive omstandigheden.
En haar stil zetten, of niet rijden in iedergeval is geen oplossing voor haar want dan zit er zo veel energie in. Zonder zadel is ook niet veilig.

Voor een korte tijd zou het wel kunnen, maar eerder ik genoeg geld ervoor heb zijn we weer een paar maanden verder
Mn ouders zullen mij hierin niet sponseren helaas

* rondbellen voor de tarieven van zadelmakers
* vragen of de eigenaar evt. een bijdrage wil doen
* beide zadels laten nakijken door een zadelpasser (niet door iemand die zegt er verstand van te hebben maar door iemand met een diploma)
* kijken of 1 van de twee voor weinig geld aangepast kan worden of je een pad of bontje kan gebruiken
* of zadels inruilen voor een ander
* rijden zonder zadel en sparen
* niet rijden maar grondwerk/longeren
* zadel(s) verkopen

En anders wordt het toch luisteren naar je geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:51

Eigenaar kan niet komen, lekker makkelijk maar kan die niet betalen voor een zadel?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:52

MarjanB schreef:
Ik denk dat je dit zadel met aanpassen niet goed krijgt. Wat is er mis met het zadel van de eigenaar? Kan je de eigenaar niet bellen wat hij/zij wil? Eventueel kan je beide zadels inruilen en 1 zadel er voor terug?

Zadel van haar is veel te groot voormij waardoor mn zit weinig meer is ennik ook niet meer stevig zit (en dat is niet handig aangezien ze nog wel eens flink wil bokken etc)
Probleem is dat ik dit zadel ook niet verkocht ga krijgen denk ik.. Geen idee hoeveel inch het is.

Er zijn trouwens pads die achter hoger zijn dan voor, zou dit een TIJDELIJKE oplossing kunnen zijn? Aangezien het dan maar erg weinig ruimte inneemt voor.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:54

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat je op dit zadel wel lekker rij?
Een zadel dat niet goed ligt dwingt jou ook in een verkeerde houding...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:54

casperzazoe schreef:
MarjanB schreef:

Zadel van haar is veel te groot voormij waardoor mn zit weinig meer is ennik ook niet meer stevig zit (en dat is niet handig aangezien ze nog wel eens flink wil bokken etc)
Probleem is dat ik dit zadel ook niet verkocht ga krijgen denk ik.. Geen idee hoeveel inch het is.

Er zijn trouwens pads die achter hoger zijn dan voor, zou dit een TIJDELIJKE oplossing kunnen zijn? Aangezien het dan maar erg weinig ruimte inneemt voor.

Dat ZOU kunnen.. mits het dan passend is. En dat laat je bekijken door een zadelpasser.

Je wil het paard toch geen rugpijn bezorgen dus waar praat je over?