Dressuurzadel voor rond en weinig schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:21

kamatz schreef:
Er zijn wel meerdere rondgeribte paarden met weinig tot bijna geen schoft en daar liggen toch ook dressuurzadels op....

Ja, ik heb er ook 1! Ik heb een heerlijk dressuurzadel gemaakt door Erik Daaleman. Zadel ligt als een huis en ik ben erg tevreden.

Je zou eens contact met hem kunnen opnemen. Ik weet niet of hij ook bij jou in de buurt komt, maar ik woon ook een heel eind bij hem vandaan en bij mij komt hij ook :D .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:39

kamatz schreef:
Het leed wat een goed zadel zoeken heet :o

Ik heb een bijna 7-jarige KWPN merrie van 1.68 m. die behoorlijk rond is, een gigantische schouderpartij heeft en bijna geen schoft heeft.
Ondertussen ben ik aan m'n derde zadel bezig.
Na twee tweedehandszadels erop te hebben gehad, heb ik vorig jaar een nieuw zadel aan laten meten.
Dit is een Passier corona II geworden, een heerlijk zadel, maar ik heb al voor de derde keer de zadelmaker terug laten komen. Het zadel schuift vreselijk.
Ik gebruik altijd een opstapje, maar zonder opstapje kom ik er geen eens op, omdat het zadel dan helemaal opzij schuift. Tijdens het rijden zakt het zadel steeds naar rechts weg :(
Een paar weken geleden is er vulling uitgehaald, maar nog blijf ik wegzakken naar rechts.

Weer de zadelmaker gebeld, maar krijg telkens het antwoord dat dat komt, omdat ze zo rond is en geen schoft heeft.
Ik begin dit eigenlijk wel een beetje goed zat te raken en ben op zoek naar informatie omtrent een goed en fijn dressuurzadel, die op een rond paard wel blijft liggen als een huis.
Ook ben ik op zoek naar een "goede" zadelmaker, die wel verstand heeft van zaken, want ik ben helaas nu wel tot de conclusie gekomen dat er maar weinig zadelmakers zijn die de expertise van hun vak verstaan.

Wat belangrijk is bij paarden met een extreem brede schoft en schouders en een ronde rug is én de maat (boommaat) maar ook het kussenkanaal en de breedte daarvan bij de schoft en schouders.
Zelf heb ik al jaren PRE's (andalusiers) en 1 is daarvan echt extreem breed. Brede platte schoft, enorme schouders en ronde rug. De kussens onder de zadels op deze paarden horen breder bij de schoft te vallen dan de standaard maat zadels.
Nu weet ik niet of Passier dit ook doet? (lijkt mij wel)
Misschien heb je een foto van je paard met het zadel? Kunnen we meekijken ?

Op mijn paard zal bv een passier nooit passen. Niet omdat het geen goede zadels zijn, maar omdat de boommaten vaak niet verder gaan dan 32/33 maximaal.
Voor een brede PRE toch echt te smal (ik heb er hier 1 met boommaat 36 :o )
Die heeft hetzelfde als jij omschrijft, als ik er een niet passend zadel op leg.
Schuiven :+ , en al helemaal bij het opstappen (hoe hoog het krukje ook is waarmee je opstapt)
Herkenbaar probleem dus.

Johnnydepony

Re: Dressuurzadel voor rond en weinig schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:52

Ik heb vandaag toevallig de passier corona en de hubertus gepast op brede paard. Beide lagen goed. Maar de corona kon ik niet in zitten. Hubertus zat als een huis. De barnsby kanter+ lag fantastisch op mijn paard maar ik kan er niks mee. Wellicht dus een optie voor jou. Ook de passier schoof bij nog iets maar minimaal en lang niet zo erg als de K&M s-serie.
We gaan nu ook nog de stubben portos proberen. Dat is de enige stubben die op een andere boom gebouwd is (tenminste zo is mij verteld). Ik vind de passier in boommaat wel veel royaler dan andere zadels (wellicht omdat takken korter zijn en toch iets meer u-vorm).

Jij nog wijzer geworden gisteren?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:08

Ik heb op mijn twee haflingers een tekna dressuur zadel liggen. Heeft ook een breed kussenkanaal. Ligt op mijn rond geribte paardjes met beide 0,0 schoft super. Hiervoor ook altijd problemen gehad met zadels, ook al waren die door een zadelmaker aangemeten. Als zadelmaker heb ik A3's Zadelservice, geen idee of hij ook in Zeeland komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:19

Johnnydepony schreef:
Ik heb vandaag toevallig de passier corona en de hubertus gepast op brede paard. Beide lagen goed. Maar de corona kon ik niet in zitten. Hubertus zat als een huis. De barnsby kanter+ lag fantastisch op mijn paard maar ik kan er niks mee. Wellicht dus een optie voor jou. Ook de passier schoof bij nog iets maar minimaal en lang niet zo erg als de K&M s-serie.
We gaan nu ook nog de stubben portos proberen. Dat is de enige stubben die op een andere boom gebouwd is (tenminste zo is mij verteld). Ik vind de passier in boommaat wel veel royaler dan andere zadels (wellicht omdat takken korter zijn en toch iets meer u-vorm).

Jij nog wijzer geworden gisteren?

Ik ben erg benieuwd hoe de Stubben Portos op jouw paard ligt. Ik heb een Stubben Maestoso gehad met wijde boom, maar die schoof echt alle kanten op en de boom was uiteindelijk nog te krap.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:25

Voor mijn rondgeribte, schoftvrije en korte fjord heb ik een massimo trail.
Zadel past als een huis en is een dressuur variant. (De trail heeft hele lange zeeetbladen)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:27

Nu ga ik wel de springvariant proberen :D ook omdat mijn voorkeur uitgaat naar een springzadel. Heb ook de passier eventing geprobeerd maar kon ik ook niet op zitten. Alleen als je denkt dat een dres zadel lastig te vinden is op een breed paard, nou een springzadel is helemaal deamatisch.

Heb ook een maestoso geprobeerd in xw boom maar kon er niet op zitten. Hij schoof absoluut niet maar was bij een andere zadelmaker en of dat zadel nou zo goed op mijn paard pastte betwijfel ik. Bedoel schuiven is niks maar knel op je paard ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:31

Johnnydepony schreef:
Heb ook een maestoso geprobeerd in xw boom maar kon er niet op zitten. Hij schoof absoluut niet maar was bij een andere zadelmaker en of dat zadel nou zo goed op mijn paard pastte betwijfel ik. Bedoel schuiven is niks maar knel op je paard ook niet.

Dat was bij de Maestoso die ik had beiden het geval. Hij schoof van links naar rechts, van voor naar achter, maar hij drukte ook naast de schoft, zat erg krap en het leek echt of de takken zo in haar rug prikten.

Zelf vond ik het ook voor geen meter zitten trouwens.

Ben totaal niet bekend met springzadels, dus ik kan je geen ervaringen vertellen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:37

Mss een goedkoper alternatief als je je Passier wil houden: zou een voortuig/borstriem niet helpen om het zadel op zijn plaats te houden? Of helpt dit alleen bij het naar achter schuiven?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:52

Hier lag de maestoso echt vast als een huis, ging geen kant op.

Voor iemand die met "veel wrong" en das relatief want vergeleken bij andere zadels was de wrong niet zo groot is de kanter+ wellicht een optie. Ik heb wel het idee dat dat een zadrl is voor bredere paarden. Maar door de lengte van mijn bovenbeen (en oke ook de omvang misschien) kan ik niet met een lange wrong rijden. Mijn knieen komen dan los van paard en zadel en vervolgens klapper ik harder dan welk zadel dan ook. Hij lag wel goed en ze had zelfs een 2e hands mee omdat ze hem nieuw zo niet had liggen. Kan ook op maat gemaakt worden (template).

Dus mocht iemand nog andere suggesties hebben voor een springzadel, ik hoor het graag. Over een week of 2 komt ze terug.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:45

Gisteren ben ik niet zo opgeschoten.
Ook allerlei zadels op de paarden gelegd die ook problemen hadden met schuiven. Dan weer een anti-slipmatje eronder, maar ik ben gewoon van mening dat wanneer je een nieuw zadel koopt, dat er dan geen poespas aan te pas moet komen om een zadel op zijn juiste plek te houden :?

Een nieuw zadel moet gewoon "goed" liggen.

Ik heb vandaag de zadelmaker weer gebeld.
Meteen begon hij over dat ze geen schoft had en rond was. Ik heb hem meteen afgekapt met het feit dat er voor elk paard een passend zadel is. Daar gaf hij mij dan weer gelijk in.
Donderdag komt hij en neemt hij andere zadels mee, zodat ik deze kan uitproberen. Ook mag ik een zadel op proef houden.
In eerste instantie was hij niet zo blij met mij, maar ik heb gewoon gezegd dat hij het maar gaat oplossen, hoe dan ook.

Ik zal morgen eens goede foto's maken en plaatsen.

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:04

Masimo zadels hoor je indd hele goede dingen over! Is zeker een aanrader!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:25

Massimo trail is inderdaad erg geschikt.

Ik lees hier een aantal keer over de kent en master S serie. Die zijn toch niet bedoeld voor hele brede paarden? De kent en master cob wel .

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:01

Nee daarom zeg ik dus ook dat die mijn paard niet past :+

Je kunt er echter wel een zeer brede boom in krijgen, maar dat het type zadelboom nog niet per definitie geschikt voor brede paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:43

Heel veel massimo bezitters krijgen ook na verloop van tijd vreselijk rugpijn.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 20:06

Ook zoiets typisch....
M'n schabrakje kruipt ook helemaal tussen m'n kussens, die blijft niet gewoon netjes recht liggen.

Mijn gevoel is gewoon dat het zadel te smal is voor mijn merrie _-:(

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:40

Heb je geen foto's zowel met als zonder zadel?

Als ik passier zadels (vooral met ps baum) bekijk vind ik het niet raar dat zadelfitters dit als optie noemen op brede paarden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 20:43

Ik zal morgen foto's maken met en zonder zadel.
Zo gauw ik heb gekeken heb ik niet echt duidelijke foto's van haar met zadel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:51

Ik lees mee, heb ook zo een paard staan. Ik moet het jammer genoeg wel doen met een tweedehands, maar hee, wat maakt dat uit.

Heb er nu voor zolang het springzadel van mijn pony op liggen (het is mijn pony te smak, dus het paard al helemaal) maar ze loopt er wonderbaarlijk goed onder, itt mijn Ainsley dressuur die zo op het oog perfect lijkt te liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:20

Ik heb nu een kent en masters cob plus in het bezit, breder dan dat ga je het niet krijgen. Hij is voor mijn paard dan ook te breed en hij moet dan ook verkocht worden.
Ik ben nieuwsgierig naar foto's ts!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:03

Marlis schreef:
Ik heb op mijn twee haflingers een tekna dressuur zadel liggen. Heeft ook een breed kussenkanaal. Ligt op mijn rond geribte paardjes met beide 0,0 schoft super. Hiervoor ook altijd problemen gehad met zadels, ook al waren die door een zadelmaker aangemeten. Als zadelmaker heb ik A3's Zadelservice, geen idee of hij ook in Zeeland komt.

Ik heb een flink brede kruising haflinger zonder schoft en ook een tekna dressuur aangemeten door A 3.
Ik heb alles geprobeerd qua zadels en niets paste. Mijn paard heeft ook nog eens een hele korte rug, dus dat werkt ook niet mee.
De tekna ligt fantastisch.