Welk zadel voor korte rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Re: Welk zadel voor korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:36

Bij mij komt Mariëlle (Equimaro) vrijdag langs. Ik heb hetzelfde probleem als jou.
Ik neig zelf steeds meer naar de massimo :D
Hopelijk zit ik er zelf ook lekker op ;) !

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:22

Ik heb een ruiz diaz zadel voor mijn korte pony. Deze is aangemeten door Suzanne van Zadels & Co. Zij heeft ook Kent and Masters en Massimo. Ze komt ook in Friesland. Ik ben er heel tevreden over. Dan kun je alledrie de merken uit proberen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:26

Ik heb de thorrowgood COB. Zeer betaalbaar, speciaal voor korte rug en verwisselbare boom.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:31

Kent & Master cob!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:37

girlyggirl schreef:
Ik heb de thorrowgood COB. Zeer betaalbaar, speciaal voor korte rug en verwisselbare boom.

Als de rug echt kort is heb je ook met de cob zadels een lengte probleem.
Kussens bij een 17,5 inch zadel hebben 44,5 cm draagvlak.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:40

Ik heb een Globus dressuur zadel. Nette prijs en zit heerlijk, 40cm geloof ik.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:41

Klopt wat jij zegt Jomaro.
Daarbij zou mijn keuze nooit op een thorrowgood vallen als je 1500,- budget hebt, dan ga ik toch liever voor iets beters...

Ik heb dan ook nog eens de pech dat ik persoonlijk echt een 18 inch nodig heb.. Dus ik zal een zadel moeten kiezen wat hoogstwaarschijnlijk verkorte kussens krijgt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:54

Albion SLK. Ligt goed op rondgeribte paarden en heeft korte keilkussens. Zijn nieuw dure zadels maar tweede hands is er mogelijk wel aan te komen in jouw prijsklasse.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:15

Ja, Albion is ook fijn. En ik weet er wel één te koop.

Pascallef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:30

Ben ook op zoek naar een zadel voor mijn 10-jarige Lusitano; kort, breed en weinig schoft.
Eind mei heb ik een afspraak met Buitenzinnig (Suzanne Broers) om Hidalgo te proberen, iemand hier positief/negatief ervaring mee?
En iemand ervaring met Hipica?

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:21

Wat veel reacties,bedankt! :) Ik zal alle opties even goed doornemen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:05

Pascallef schreef:
Ben ook op zoek naar een zadel voor mijn 10-jarige Lusitano; kort, breed en weinig schoft.
Eind mei heb ik een afspraak met Buitenzinnig (Suzanne Broers) om Hidalgo te proberen, iemand hier positief/negatief ervaring mee?
En iemand ervaring met Hipica?

Welk zadel van Hipica gaat het om. Ik ben bezig geweest met een MSFC Xtreem, maar ik kwam er toen achter dat ik voor 100 euro meer een écht zadel-op-maat kon laat maken bij Ninon Schutte. Ik heb een Lusitano x New Forest, dus ook niet eenvoudig om een zadel op te vinden. Ik heb al aardig wat merken gehad; Thorowgood (te wijd geworden), Stubben (verpest door de zadelmaker), Equestor (singelstoten te ver naar achteren, waardoor het zadel naar voren schoof), Zaldi (te lang, drukte op de lendenen, knelde de schouder af, kon er niet op zitten). Alle zadels heb ik overigens wel aan laten meten of passen door "experts".

Pascallef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:10

Ik had nog niet echt iets speciaals op t oog, ben nog in "probeer" fase. Neig wel n beetje naar Iberische zadels maar heb daar nog geen ervaring mee. Zal ns kijken bij Ninon Schutte, bedankt voor de tip!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:19

Voor ons paardje is de massimo aangemeten door Esther van Free distence. Hebben verkorte Franse kussens. Staat te koop. Maar is boommaat 33 kan verbreed worden naar 35, maar te klein voor jou paardje. Wel leukerd trouwens!

Pascallef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:22

Ja, jammer dat ie te klein is. Esther is ook al bij mij geweest maar wil nog wat andere zadels proberen voor ik keuze maak. Was wel tevreden over haar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:28

Pascallef schreef:
Ik had nog niet echt iets speciaals op t oog, ben nog in "probeer" fase. Neig wel n beetje naar Iberische zadels maar heb daar nog geen ervaring mee. Zal ns kijken bij Ninon Schutte, bedankt voor de tip!

Wat bedoel je met Iberische zadels? Van spaanse/portugese zadelmakers of echt een Alta Escuela of zo?

randcas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:31

Jc thunder dressuurzadel

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:46

Ik krijg een hidalgo voor mijn merens met korte rug. 44cm panelen eronder. De panelen zijn er vanaf 40 cm. Per mi cavallo heeft meerdere flexibele zadels, die op korte ruggetjes passen. Dit zijn flexibele zadels. Het fijne is dat deze zadels zich aan blijven passen aan je paard, net zoals boomloos, maar een betere drukverdeling heeft over de lengte van de panelen, net als boomzadels. Maar het heeft niet de stugheid van de boomzadels. Op de site van de passer die ik noemde, kun je hier heel veel informatie over vinden.

Pascallef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:40

Idd een alta escuela oid. Op site van hipica staan er meerdere. Ga eerst eind mei Hidalgo proberen. Mijn paardje heeft last van Nodulaire necrobiosis (ontsteking van bindweefsel) en natuurlijk onder het zadel. Dus zoek iets zachts voor z'n rug maar wil wel wat steun hebben.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:18

Ik zou verkorte kussens niet aanraden :) Een zadel moet gewoon goedliggen en met jou budget denk ik dat dat wel goed moet komen :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:48

De panelen liggen onder je billen. Het zadel komt niet op de rug. Dat heb ik uitvoerig getest en bekeken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:06

Klopt wat Jomaro zegt; Cob versie is niet voor korte rugge meer voor rond geribte:) Heb je bij K&M niet en Bij Thorowgood niet. COb is meer Iris cob gemaakt of voor Echt welsh Cob of iets wat daarin gekruist is. En nooit gemaakt voor haflingers, Fjorden enz. Komt beiden uit Engeland daar zijn die rassen hot:)

Haflinger zadels dien je dan eigenlijk in Oosterijk te kijken;) Daar komen ze vandaan:) En hebben ze vast aangepaste spullen voor Haflingers. Zelfde met Fjorden en Ijsland zadels;) Die zijn er in het land van herkomst op ingericht;) Alleen wij zijn gewend aan de standaard maten. Ijslander zadel zou ik nog aan denken bij korte ruggen en rond rib.

Maar dat is een mening..ben gelukkig geen zadelmaker want een zadel blijft iets heel persoonlijks en een kwestie van proberen en passen;) Ik ben gelukkig met mijn Kent en Masters VZ hoge schoft maar heb ook zijn paard. EN mijn COb zadel wordt nog afgepast op mijn cob...