Dressuurzadel t.o.v. veelzijdigheidszadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:31

Wat je kan doen is voor een relatief klein bedrag een zadelverkoper laten komen en dan kun je (2e handands ) zadels passen voor jou en het paard.
HierDoor kun je het verschil voelen en zien. Daarna kun je pverleggen of een nieuw zadel gewenst is. Maar een zadel kopen voor de verzorgster vind ik wel veel gevraagd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:45

Sunneva schreef:
Nee en dat is ook niet wat ik zeg, wat ik probeer duidelijk te maken is dat als je opgesloten wordt door kniewrongen (en dit gebeurt ook in sommige springzadels) je in een houding gezet wordt. Als je van je zelf nog geen goede houding hebt kan het dus averechts werken. Een plat zadel zonder wrongen is dan een betere optie. Net zoals dat als je goed kan zitten zonder zadel je over het algemeen ook beter zit met zadel. De steun ondersteunt je dan op de goede manier i.p.v je vast te houden.
Verder ben ik het helemaal eens met Lante.

Ik vind dat TS een prima zit heeft, zo zit ik niet op een veelzeidigheidszadel.
En ik krijg vast geen zevens en achten omdat ik zo beroerd zit :P

Sunneva

Re: Dressuurzadel t.o.v. veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:48

Daar ben ik het mee eens hoor Janine, ik vind ook dat op de foto's de zit van TS er netjes uit ziet. Alleen heeft ze zelf in eerdere posts aangegeven dat ze een zitprobleem heeft en daar ben ik dan ook vanuit gegaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:49

Toen ik begon met rijden reed iedereen op een vzh zadel zonder wrong.
Dressuur, springen, alles.

Om eerlijk te zijn denk ik dat toen de zit van de meeste ruiters meer onafhankelijk is dan nu met die kuip stoelen met dikke wrong.

Dus daar begrijp ik de eigenaar heel goed.

Maar je mag een zadel kopen.
Laat een passer komen met diverse zadels en kijk wat paard en jou goed zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:53

Sunneva schreef:
Daar ben ik het mee eens hoor Janine, ik vind ook dat op de foto's de zit van TS er netjes uit ziet. Alleen heeft ze zelf in eerdere posts aangegeven dat ze een zitprobleem heeft en daar ben ik dan ook vanuit gegaan.

Dat begreep ik inderdaad...
Alleen vind ik dat je iets te bevooroordeeld over dressuurzadels denkt. Het ene zadel is het andere niet. Ik kan in het ene dressuurzadel ook beter zitten dan in het andere. Dat heeft zoals Lante aangeeft te maken met de bouw van de persoon die er op zit.
Wellicht zit TS in een heel ander VZ-zadel veel beter? Maar dat zou ik geen reden vinden om dan maar naar een ander VZ-zadel te kijken. Ik vind een VZ-zadel ook niet echt ten goede komen aan de houding van ruiters in het algemeen. Het plaatje is vaak mooier op een dressuurzadel. En dat plaatje betekent niet automatisch dat iemand geforceerd zit, dat kan ook gewoon betekenen dat het dressuurzadel een upgrade is geweest voor de zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:59

schrikdraad schreef:
Toen ik begon met rijden reed iedereen op een vzh zadel zonder wrong.
Dressuur, springen, alles.

Om eerlijk te zijn denk ik dat toen de zit van de meeste ruiters meer onafhankelijk is dan nu met die kuip stoelen met dikke wrong.

Dus daar begrijp ik de eigenaar heel goed.

Maar je mag een zadel kopen.
Laat een passer komen met diverse zadels en kijk wat paard en jou goed zit.

Dat lees ik wel vaker inderdaad.
Maar ik twijfel er wel eens aan of het zo is. Nee, dat is niet helemaal waar. Ik twijfel er aan of zo'n plat zadel wel het beste is voor het ruiterlichaam.
Ik denk dat veel mensen gaan klemmen, en juist door te klemmen ga je dingen forceren in een lichaam.

Vroegah had je ook veel betere instructeurs, vaak ook nog met een militaire achtergrond. Die ook vaak veel meer kennis hadden van het rijden dan de gemiddelde basisinstructeur dan nu.
Gemiddelde basisinstructeurs komen met papiertjes tussen knie en zadel, een zweep achter de rug langs etc. Maar weet niet hoe het rijtechnisch ondersteund moet worden en voorzien moet worden van opmerkingen. Dus in hoeverre zou een ruiter tegenwoordig beter gaan zitten op een ouderwets plat zadel van toen, met de begeleiding van nu??? Zonder het eigen lichaam te forceren en uiteindelijk andere rijtechnische problemen te krijgen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

Ik ben niet bevooroordeeld, ik ging alleen uit van dat type dressuurzadel omdat TS er om vroeg; een zadel waarin ze meer steun heeft. Er zijn genoeg dressuurzadels zonder wrongen en dat weet ik ook best, maar ik geloof dat een dressuurzadel met veel wrong niet de oplossing is voor de TS. Daarbij denk ik niet dat een dressuurzadel zonder wrong beter/steviger zal zitten dan een VZ-zadel zonder wrong, maar dat het plaatje er mooier van wordt zou best waar kunnen zijn.
Tip aan de TS: Koop geen zadel voor het plaatje, maar eentje waar je echt fijn in zit! Wat ik je wilde meegeven met mijn posts was dat je niet noodzakelijkerwijs naar een dressuurzadel moet gaan kijken, vooral niet eentje die claimt je steviger te doen zitten. Misschien is een dressuurzadel met weinig wrong een mooie oplossing maar een VZ-zadel die beter is aangepast op je eigen bouw zou misschien nog wel beter kunnen zijn. Verder moet je zoals je zelf al aangaf aan de slag met je zitprobleem, dan wordt het zitten in het algemeen makkelijker.

Verder ben ik het half met schrikdraad eens, het is niet de kuipstoelen die ervoor zorgen dat men geen goede onafhankelijke zit meer heeft. Sterker nog, het is onmogelijk om je hulpen goed te laten doorkomen in zo'n 'kuipstoel' als je zelf niet onafhankelijk zit. Maar het is wel zo dat op een plat zadel je inderdaad geforceerd wordt om goed te gaan zitten. Ja Janine, mensen gaan klemmen om te compenseren, maar naar mate tijd verstrijkt en de core balance van de mensen beter wordt door de spieren die ze trainen om in het zadel te kunnen blijven zitten, wordt hun zit vanzelf onafhankelijk van het zadel.
Beide hebben jullie dus zeker een punt alleen wordt het punt van Janine vanzelf opgelost door de training van de spieren die nodig zijn om een onafhankelijke zit te hebben.
Daarbij vind ik dat Janine zeker een goed punt maakt met de vraag of de begeleiding geen grotere rol speelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:12

Sunneva schreef:
Verder ben ik het half met schrikdraad eens, het is niet de kuipstoelen die ervoor zorgen dat men geen goede onafhankelijke zit meer heeft. Sterker nog, het is onmogelijk om je hulpen goed te laten doorkomen in zo'n 'kuipstoel' als je zelf niet onafhankelijk zit. Maar het is wel zo dat op een plat zadel je inderdaad geforceerd wordt om goed te gaan zitten. Ja Janine, mensen gaan klemmen om te compenseren, maar naar mate tijd verstrijkt en de core balance van de mensen beter wordt door de spieren die ze trainen om in het zadel te kunnen blijven zitten, wordt hun zit vanzelf onafhankelijk van het zadel.
Beide hebben jullie dus zeker een punt alleen wordt het punt van Janine vanzelf opgelost door de training van de spieren die nodig zijn om een onafhankelijke zit te hebben.
Daarbij vind ik dat Janine zeker een goed punt maakt met de vraag of de begeleiding geen grotere rol speelt.

Dat is iets wat veel mensen vergeten. De core balance wordt niet beter van rijden...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:13

Dan wordt het tijd voor een goede instructie niet voor een zadel die het verbloemd.

Zoals sizzle al aangaf, zelfs op top niveau werd er mee gereden, dus zonder te veel klemmen en andere compensatie was er gewoon te rijden.

Uiteraard had ik geen top niveau maar sprong en reed ook wedstrijden met zulke vzh en ook meer dan B of L.
Dus in principe moet ts er nog gewoon mee vooruit kunnen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:17

Ik wil geen weleens nieteens discussie maar naar wat ik gelezen heb wordt ie dat wel. Het kost zeer veel moeite voor een ruiter om in balans te blijven op het paard, hierbij heb je de buik en rugspieren in je torso hard nodig, misschien gebruik ik het woord core balance wel op de verkeerde manier maar de kracht in je bovenlichaam wordt zeker weten meer. Ga maar eens een dag lang op zo'n grote bal zitten (yoga bal of zoiets dergelijks), dan heb je aan het eind van de dag vermoeide buik en rugspieren en de volgende dag hoogstwaarschijnlijk zelfs spierpijn ;)
Het kost de zelfde spierkracht om in balans te blijven op zo'n bal als op de rug van een paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:13

Sunneva schreef:
Ik wil geen weleens nieteens discussie maar naar wat ik gelezen heb wordt ie dat wel. Het kost zeer veel moeite voor een ruiter om in balans te blijven op het paard, hierbij heb je de buik en rugspieren in je torso hard nodig, misschien gebruik ik het woord core balance wel op de verkeerde manier maar de kracht in je bovenlichaam wordt zeker weten meer. Ga maar eens een dag lang op zo'n grote bal zitten (yoga bal of zoiets dergelijks), dan heb je aan het eind van de dag vermoeide buik en rugspieren en de volgende dag hoogstwaarschijnlijk zelfs spierpijn ;)
Het kost de zelfde spierkracht om in balans te blijven op zo'n bal als op de rug van een paard.

Je core is alles rondom je bekken. Je SI gewricht e.d.
Je core stability kan je het beste verbeteren naast het paard, onder andere met Pilatus oefeningen.
Daarvan krijg je geen kracht in je bovenlichaam, je verbetert de coördinatie van de spieren daar, waardoor je een minder afhankelijke zit creëert. Dat wil zeggen: Als je je linkerarm omhoog doet ga je niet automatisch meer op je linkerkant zitten om te voorkomen dat je naar rechts kiepert.

Dat je van die oefeningen buik en rugspieren krijgt, heeft niets te maken met je core stability, het is evenmin garantie dat je je core stability hebt verbeterd. Wellicht heb je zelfs de oefeningen op de verkeerde manier uitgevoerd. De enige manier om te toetsen of de oefeningen die je hebt gedaan hebben gewerkt is om gewoon te gaan paardrijden en te kijken of het paard nu ook anders beweegt. En of jij je makkelijker kan bewegen te paard.

Van het telkens opnieuw oefeningen te paard uitvoeren, zoals bijvoorbeeld zonder beugels rijden, kan je je lichaam flink vernielen. En de rijtechnische uitvoering evengoed.
Wat zonder beugels rijden bij mij is gebeurd (in mijn tienerjaren) bijvoorbeeld, is dat ik scheef ben gaan zitten.
Ik begon namelijk mijn knieën aan te knijpen. Dat zag mijn instructrice wél. Dus dat mocht niet. Helaas was mijn core stability niet goed genoeg om op mijn kont te blijven zitten. Dus begon ik alleen mijn bovenbenen aan te knijpen, hierdoor kreeg ik een spierverrekking die niet heel veel voorstelde, maar die toch knap vervelend was tijdens het rijden. Om toch te kunnen blijven zitten knikte ik in mijn heup in, waardoor mijn ene been korter werd dan het andere. Daarbij hield de rijtechnische uitvoering te wensen voer, omdat ik mijn gewicht niet netjes verdeelde over beide zitbeenknobbels, terwijl ik voor het oog wel recht zat. Het kan er zelfs in veel situaties toe leiden dat het paard zijn lichaam gaat forceren en onbewust wordt vastgereden, waardoor er weer een peut, paat, loog of whatever aan te pas moet komen.

En dat allemaal omdat je zo nodig onder verkeerde begeleiding oefeningen te paard ging doen. Of omdat je in een zadel dat niet bij je lichaam past bent gaan paardrijden. En dan krijg je zelf misschien één kleine blessure waar je weinig van merkt, tot er voldoende opgestapeld is... Maar daar heeft je rijden en je paard van te lijden.

schrikdraad schreef:
Dan wordt het tijd voor een goede instructie niet voor een zadel die het verbloemd.

Zoals sizzle al aangaf, zelfs op top niveau werd er mee gereden, dus zonder te veel klemmen en andere compensatie was er gewoon te rijden.

Uiteraard had ik geen top niveau maar sprong en reed ook wedstrijden met zulke vzh en ook meer dan B of L.
Dus in principe moet ts er nog gewoon mee vooruit kunnen.

Ik vraag me af of het huidige instructieniveau in de basis toereikend is om fatsoenlijk te leren zitten. Daar heb je tegenwoordig speciale zitcoaches en begeleiding voor, die zelf een fysiologische achtergrond hebben.

Natuurlijk werd er op topniveau met zulke zadels gereden! Volgens mij is Catherine Haddad een van de voorbeelden die nog steeds op een heel plat zadel rijdt.
Ik geloof ook absoluut dat er in die tijd niets mis is geweest met het rijden op dat niveau. Ik denk zelfs dat de huidige topruiters ook wel met zo'n zadel uit de weg kunnen. Omdat veel van de huidige topruiters ook nog wel wat hebben meegekregen van een of meerdere instructeurs met militaire achtergrond.

Maar alles is tegenwoordig anders en dat hoeft niet per se slechter te zijn. Zoals ik al zei: Misschien kan ze wel op een ander VZ-zadel zitten. Maar als zij graag een dressuurzadel wil, waarom zou dat haar dan moeten worden afgeraden? Wie weet komt ze wel met een zadel dat weinig wrong heeft, maar waar zij wel in kan zitten... Lekker laten oriënteren, zou ik zo zeggen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:31

Ik merk trouwens ook nu heel goed dat het voor mijn lichaam gezonder is om zelf in balans te blijven. Ik ben nog aan het opbouwen na een zwangerschap. Op mijn vz zadel ben ik wel wiebelig en uit balans, maar in mijn dressuurzadel krijg ik nu gewoon pijn omdat er een houding wordt afgedwongen.
En dan heb ik absoluut geen diepe zit of grote wrong.
Toen ik nog 'fit' was waren beide geen probleem, maar op mijn vz zadel wordt ik duidelijk meer gestimuleerd om zelf te zitten ipv me te laten zitten.

Maar dat neemt niet weg dat als je graag een dressuurzadel wilt dat vooral gewoon lekker moet doen :)
Het is is een hobby tenslotte en die moet leuk zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:54

Ik snap de eigenaresse wel een beetje. B/L niveau kan gewoon makkelijk met een vzh of zelfs springzadel. Maar voor een hoger niveau is een dressuurzadel veel fijner.

Misschien is dit niet het juiste vzh zadel voor je. Maar als je een nieuw zadel gaat kopen, kan je net zo goed een dressuurzadel nemen dan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:05

Ik snap de ts wel, zie het ook op de foto's. Dit zadel is niet gemaakt voor mensen met korte pootjes. Je been zit idd onder de wrong en je komt iets in stoelzit. Een ruiter die niet in een zadel past kan nog zo onafhankelijk zitten, maar prettig is het absoluut niet.

Dat een dressuurzadel iets is voor de hogere klassea vind ik klinklare onzin, als jij daar prettiger in zit, stiller kan blijven in je lijf en dus fijnere hulpen kan geven is dat toch alleen maar een win win win situatie?

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een fijn 2e hands dressuurzadel. Niet met een te diepe zit, maar wel een mooi gevormde hoge wrong. Er zijn meerdere zadelpassers die met 2e hands aan huis komen zodat je er ook mee kan rijden. Dan kan je direct voelen of het wat voor je is. Je moet je bekken kunnen kantelen, je bovenlijf moet recht kunnen blijven en je been fijn lang kunnen houden.
Ik heb bijvoorbeeld door mijn korte benen dat de wrong bij veel zadels te laag zit waardoor ik er snel met mijn knie overheen kom, is voor jou denk ik ook een aandachtspuntje

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:27

@Janine: Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat ik oefeningen heb gedaan of aanraadde, maar goed. Verder ben ik het er wel mee eens dat maar aanklooien zonder/met verkeerde begeleiding geen goede zaak is. Wat wel goed is en wat aansluit op je uitleg is voelen waar het paard mee bezig is onder je en wat voor effect je daarop hebt. Als ik ook maar iets op rechts zit wijkt mijn paard onder me vandaan, wil ik dat corrigeren met m'n been houdt ze vast. Hetzelfde geldt voor knijpen met m'n bovenbenen, dan houdt ze zich stijf in haar hele lichaam en rijdt je als het ware op de handrem. Nu is mijn paard vrij gevoelig op de zit maar ik ken geen enkel paard dat niet reageert als je scheef of stijf zit. Dit zou de blessures waar jij het over hebt moeten voorkomen.
Verder komen we uit op de zelfde conclusie namelijk dat de TS moet gaan kijken wat het beste bij haar past maar zich niet blind moet staren op een zadel dat veel steun bied, maar een die past bij haar lichaamstype. Of dat nou een dressuur- of veelzijdigheidszadel is. Er wordt namelijk door veel mensen een "dwingend" zadel afgeraden en niet per se een dressuurzadel.

@sizzle: Precies, dat bedoel ik!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:35

Ik heb een eens meisje horen zeggen dat een veelzijdigheidszadel funest is voor je zit en dat is gewoonweg klinkklare onzin. Feit is wel dat het zadel niet alleen het paard moet passen maar ook de ruiter. Dat is het vervelende van een bijrijdpaard, dan moet je het doen met het zadel van de eigenaar. Een eigen zadel kopen wat goed past op het paard is wel een investering die je doet. Weet je zeker dat je het paard voor langere tijd kan rijden, dan kan het voor je eigen plezier de moeite waard zijn. Maakt mijns inziens niet uit of het een dressuurzadel of een veelzijdigdheids zadel is.

Als je de lagere klassen dressuur rijdt en ook graag een sprongetje maakt dan heb je meer baat bij een veelzijdigheidsdzadel tenzij je je het gemakkelijk kunt permitteren om twee zadels aan te schaffen. Ga je niet springen dan kan je net zo goed een dressuurzadel kopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 05:42

Ik heb t/m de M1 gereden op een springzadel, zonder steun als je de beugels op dressuurmaat hebt. Dat zat eerst echt niet makkelijk, maar mn zit is er wel veel beter van geworden, onafhankelijker en op wedstrijd ben ik van een 5 naar een 7 gegaan in 1,5 jaar tijd!
Nu ik M2 rijdt vond ik het plaatje daarvoor niet zo mooi en mn dressuurzadel blijkt ook goed te passen. Dit heeft ook en vlakke zit en iets meer wrong, maar eigenlijk zit ik nu wel het lekkerst op het springzadel.

Ts misschien de beugels een (half) gaatje korter misschien werkt dat?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:03

Sunneva schreef:
@Janine: Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat ik oefeningen heb gedaan of aanraadde, maar goed. Verder ben ik het er wel mee eens dat maar aanklooien zonder/met verkeerde begeleiding geen goede zaak is. Wat wel goed is en wat aansluit op je uitleg is voelen waar het paard mee bezig is onder je en wat voor effect je daarop hebt. Als ik ook maar iets op rechts zit wijkt mijn paard onder me vandaan, wil ik dat corrigeren met m'n been houdt ze vast. Hetzelfde geldt voor knijpen met m'n bovenbenen, dan houdt ze zich stijf in haar hele lichaam en rijdt je als het ware op de handrem. Nu is mijn paard vrij gevoelig op de zit maar ik ken geen enkel paard dat niet reageert als je scheef of stijf zit. Dit zou de blessures waar jij het over hebt moeten voorkomen.
Verder komen we uit op de zelfde conclusie namelijk dat de TS moet gaan kijken wat het beste bij haar past maar zich niet blind moet staren op een zadel dat veel steun bied, maar een die past bij haar lichaamstype. Of dat nou een dressuur- of veelzijdigheidszadel is. Er wordt namelijk door veel mensen een "dwingend" zadel afgeraden en niet per se een dressuurzadel.

@sizzle: Precies, dat bedoel ik!

Hooo, jij begon over oefeningen op de bal!
Eerder had ik al aangegeven dat de zit vanaf de grond getraind moet worden.

Ik kan er gewoon niet zo goed tegen dat er wordt gezegd dat TS geen goede zit heeft. Op basis van wat ze vertelt en een foto. En dat er ook telkens op doorgehamerd wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:09

Dat begrijp ik ook niet, ze zit helemaal niet zo verkeerd. Liselot adviseerde een hoge wrong, vraag me af waarom. Daar gaan de meeste mensen bepaald niet beter van zitten want zadels met een hoge wrong duwen vaak het boven been naar achter, waardoor je heel erg slecht gaat zitten en je hulpen niet goed kan geven. Neem dus een zadel waarin je je bekken kunt kantelen en aan kunt drijven op de singel ipv achter de singel (ik val wat in herhaling, maar grote, hoge wrongen zijn echt een mode ding en dat adviseren is echt een slecht advies).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:16

Ik zeg nergens dat het een grote wrong moet zijn ;-) wij korte mensen hebben een wrong nodig die wat hoger geplaatst is, anders kom je er met je knie overheen als je je beugels gewoon op maat hebt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 02:33

Ik ben ook klein/kort, dat zegt niks. Het gaat om de lengte en de omvang van bovenbeen. Kan voor elk klein/kort mens ook weer anders zijn. :) De meeste mensen zitten goed met niet al te hoge wrongen om genoemde redenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:33

Even alle reacties hierboven daargelaten:

TS, je hebt gewoon gelijk over korte pootjes waarmee je niet goed kan zitten op bepaalde zadels.
Ik ben zelf 1m60 en veel VZ zadels daar kan ik echt niks mee omdat ze gebouwd zijn op mensen met langere bovenbenen.

De kniewrongen zitten bij je korte pootjes dan op een hele rare plek waar je er meer last dan plezier van hebt :=

Wat dat betreft KAN een dressuurzadel zeker een stuk beter voor je zijn, maar ook daarbij moet je dan wel zoeken naar een model voor korte pootjes.

Ik zelf ben inmiddels helemaal niet meer van de kniewrongen.
Krijg ik alleen maar een vervelende brede zit van met teveel spanning op mijn heupen :=
En bovendien zit al dat materiaal tussen jou en je paard in dus verminderd contact. Super zonde.

Tegenwoordig zie je steeds meer zadels met dijwrongen die niet tussen je been en paard zitten, maar die als het ware tegen je bovenbeen aan liggen en het op die manier stabiliseren. Als je een fijn passend zadel met goede dijwrong kan vinden dan geeft dat heel veel stabiliteit :j
(en een dijwrong "past" sneller bij kortere pootjes)

Overigens heeft de eigenaresse natuurlijk ook wel een punt dat in principe een dressuurzadel helemaal niet nodig is om goed mee te kunnen dressuren. Zat mensen die de hele basis doorlopen in een VZ of zelfs springzadel :)

Maarja, dat een ander er lekker in kan zitten maakt nog niet dat jij dat kan.... een zadel waar je tegen moet vechten is natuurlijk voor niemand fijn, dus als je de mogelijkheid hebt om een beter bij je lengte / lichaamsbouw passend zadel te kopen: zeker doen :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:20

Zo een hele discussie hier! Van het weekend weinig tijd gehad om te 'bokken'. Ben blij dat velen mijn mening wel delen en ik deel de meeste meningen van jullie ook. Ik kan trouwens op dit paard en zadel prima zonder beugels rijden, in alle gangen en dan heb ik niet echt een stabiliteitsprobleem. Ik kan ook zonder zadel (met een barebackpad) prima zitten en draven. Galop durf ik nog niet aan :P .
Kan ook beter rechtop zitten en mijn benen zitten meer op de juiste plek. Met beugels val ik voorover en ben ik veel onrustiger.

Heb nooit echt lekker kunnen zitten in VZH zadels. Op dit paard heb ik nog niet echt gewerkt met een dressuurzadel, maar genoeg andere paarden gereden met wel een dressuurzadel.

Nu de discussie toch gaande is, dan ook maar de vraag welke zadels geschikt zijn voor korte pootjes? En ik denk ook niet dat ik ineens beter kan dressuren met een dressuurzadel, maar als ik lekkerder kan zitten zonder daar heel veel moeite voor te doen, wat nu wel het geval is, kan ik me wel meer gaan richten op andere dingen dan alleen mijn zit :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:22

Ik kan heel goed zitten in een stubben scandica, meedere mensen die ik ken die wat kleiner zijn vinden dat ook een fijn zadel. Ook kan je kijken naar zadels met halve wrongen, bijvoorbeeld hulsebos. En de Dabbs die ik gehad heb zat ik ook geweldig op, maar die zijn nieuw vrij prijzig en tweedehands moeilijk aan te komen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:31

kan zo direct geen modellen/merken opnoemen, maar een "te lang" zweetblad rijdt niet fijn. Heb zo ooit een dressuurzadel in leen gehad en mijn stijgbeugels kwamen maar net onder het zweetblad uit.
De zweetbladen van mijn dressuurzadel zijn slechts een fractie langer dan mijn vzh. Maar ja de vorm en wrongen maken het verschil.