Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Sunneva schreef:Nee en dat is ook niet wat ik zeg, wat ik probeer duidelijk te maken is dat als je opgesloten wordt door kniewrongen (en dit gebeurt ook in sommige springzadels) je in een houding gezet wordt. Als je van je zelf nog geen goede houding hebt kan het dus averechts werken. Een plat zadel zonder wrongen is dan een betere optie. Net zoals dat als je goed kan zitten zonder zadel je over het algemeen ook beter zit met zadel. De steun ondersteunt je dan op de goede manier i.p.v je vast te houden.
Verder ben ik het helemaal eens met Lante.
Sunneva schreef:Daar ben ik het mee eens hoor Janine, ik vind ook dat op de foto's de zit van TS er netjes uit ziet. Alleen heeft ze zelf in eerdere posts aangegeven dat ze een zitprobleem heeft en daar ben ik dan ook vanuit gegaan.
schrikdraad schreef:Toen ik begon met rijden reed iedereen op een vzh zadel zonder wrong.
Dressuur, springen, alles.
Om eerlijk te zijn denk ik dat toen de zit van de meeste ruiters meer onafhankelijk is dan nu met die kuip stoelen met dikke wrong.
Dus daar begrijp ik de eigenaar heel goed.
Maar je mag een zadel kopen.
Laat een passer komen met diverse zadels en kijk wat paard en jou goed zit.
Sunneva schreef:Verder ben ik het half met schrikdraad eens, het is niet de kuipstoelen die ervoor zorgen dat men geen goede onafhankelijke zit meer heeft. Sterker nog, het is onmogelijk om je hulpen goed te laten doorkomen in zo'n 'kuipstoel' als je zelf niet onafhankelijk zit. Maar het is wel zo dat op een plat zadel je inderdaad geforceerd wordt om goed te gaan zitten. Ja Janine, mensen gaan klemmen om te compenseren, maar naar mate tijd verstrijkt en de core balance van de mensen beter wordt door de spieren die ze trainen om in het zadel te kunnen blijven zitten, wordt hun zit vanzelf onafhankelijk van het zadel.
Beide hebben jullie dus zeker een punt alleen wordt het punt van Janine vanzelf opgelost door de training van de spieren die nodig zijn om een onafhankelijke zit te hebben.
Daarbij vind ik dat Janine zeker een goed punt maakt met de vraag of de begeleiding geen grotere rol speelt.

Sunneva schreef:Ik wil geen weleens nieteens discussie maar naar wat ik gelezen heb wordt ie dat wel. Het kost zeer veel moeite voor een ruiter om in balans te blijven op het paard, hierbij heb je de buik en rugspieren in je torso hard nodig, misschien gebruik ik het woord core balance wel op de verkeerde manier maar de kracht in je bovenlichaam wordt zeker weten meer. Ga maar eens een dag lang op zo'n grote bal zitten (yoga bal of zoiets dergelijks), dan heb je aan het eind van de dag vermoeide buik en rugspieren en de volgende dag hoogstwaarschijnlijk zelfs spierpijn
Het kost de zelfde spierkracht om in balans te blijven op zo'n bal als op de rug van een paard.
schrikdraad schreef:Dan wordt het tijd voor een goede instructie niet voor een zadel die het verbloemd.
Zoals sizzle al aangaf, zelfs op top niveau werd er mee gereden, dus zonder te veel klemmen en andere compensatie was er gewoon te rijden.
Uiteraard had ik geen top niveau maar sprong en reed ook wedstrijden met zulke vzh en ook meer dan B of L.
Dus in principe moet ts er nog gewoon mee vooruit kunnen.

Sunneva schreef:@Janine: Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat ik oefeningen heb gedaan of aanraadde, maar goed. Verder ben ik het er wel mee eens dat maar aanklooien zonder/met verkeerde begeleiding geen goede zaak is. Wat wel goed is en wat aansluit op je uitleg is voelen waar het paard mee bezig is onder je en wat voor effect je daarop hebt. Als ik ook maar iets op rechts zit wijkt mijn paard onder me vandaan, wil ik dat corrigeren met m'n been houdt ze vast. Hetzelfde geldt voor knijpen met m'n bovenbenen, dan houdt ze zich stijf in haar hele lichaam en rijdt je als het ware op de handrem. Nu is mijn paard vrij gevoelig op de zit maar ik ken geen enkel paard dat niet reageert als je scheef of stijf zit. Dit zou de blessures waar jij het over hebt moeten voorkomen.
Verder komen we uit op de zelfde conclusie namelijk dat de TS moet gaan kijken wat het beste bij haar past maar zich niet blind moet staren op een zadel dat veel steun bied, maar een die past bij haar lichaamstype. Of dat nou een dressuur- of veelzijdigheidszadel is. Er wordt namelijk door veel mensen een "dwingend" zadel afgeraden en niet per se een dressuurzadel.
@sizzle: Precies, dat bedoel ik!
wij korte mensen hebben een wrong nodig die wat hoger geplaatst is, anders kom je er met je knie overheen als je je beugels gewoon op maat hebt.
De meeste mensen zitten goed met niet al te hoge wrongen om genoemde redenen. 

.