Goed bitloos alternatief gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:26

Zoek eens even op "one rein stop"

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:33

Ik heb buiten altijd met een engelse hackamore (met kinketting) gereden, omdat zij last had van het bit.
Hackamore was enige die qua inwerking schijnbaar lijkt op bit zodat je gewoon hetzelfde kan rijden, was voor paard gewoon duidelijk iig. Met sidepull/touwhalster en weet ik het allemaal snapte ze er niets van en daar denderde ze als het moest wel doorheen.

Opzich was zij best braaf buiten maar die paar keer dat ik dan wel dacht geen controle meer te hebben was wat harder ingrijpen met de hack voldoende. Ik reed dus wel met kinketting! met alleen een riempje werkt een hack niet veel meer in dan een stalhalster ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:31

Aartje schreef:
Simpelman, nogmaals ik zoek een alternatief hoofdstel, ik ben gewoon van een andere mening wat training betreft.
Ik denk namelijk dat het daar helemaal niet aan ligt.
Ik hoef geen slaaf van een paard die te allen tijde gehoorzaamd.
Dat vind ik hem soms al en dan denk ik, word toch eens wat zelfstandiger jongen.
Ik wil samen werken met mn paard waarin ik hem begeleid.[/i]

Waarschijnlijk heb ik het niet voldoende goed uitgelegd.
Wanneer een paard schrikt en zich onveilig voelt in zijn situatie zal het over gaan tot vluchten, het gaat dan naar een veiligere plaats.
Schrikken en vluchten zijn twee verschillende dingen.

De veiligste plaats voor een paard is het centrum van de kudde, daar waar de leidmerrie is.
De veiligste situatie om in te leven voor paard is koppelgenoot te zijn met de leidmerrie.

Wanneer een paard in deze bevoorrechte positie is en schrikt zal het niet willen vluchten maar zich willen "verschuilen" achter zijn leidmerrie.
Met andere woorden wanner een paard zijn rangorde heeft gevonden als koppelgenoot van de leidmerrie, en dat is wel degelijk een mindere rangorde positie, dan gaat het aan een lang teugeltje over de kermis, het kan niet vluchten, het is gebonden.
Een paard dat overgaat tot vlucht heeft géén vertrouwen in zijn leider, waarschijnlijk zelf helemaal géén leider, maar een koppelgenootje van mindere orde waarmee het onder bepaalde veilige omstandigheden "speelt" (=grondwerk) .
In mensen taal een kameraadje.

Dat heeft allemaal helemaal niets met onderdanigheid of "slaafs" zijn te maken, integendeel, het is paardeninstinct toegepast door mensen.

Met geen enkel hoofdstel of bit kun je een paard dat besluit te vluchten tegenhouden.
Afhankelijk van het temperament van het paard zal het zich misschien overgeven onder de druk én het onvoorwaardelijk vertrouwen in zichzelf en zijn ruiter verliezen of zich er tegen leren verzetten.

Wanneer je wilt samenwerken met een paard is het zinvol om eerst zijn wezen te doorgronden.

Een oud gezegde gebaseerd op heel veel ervaring:
"wanneer de kunde van de ruiter eindigt gaat de zadelmaker zijn geld verdienen"

Aartje

Re: Goed bitloos alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:44

Nogmaals ik heb geen zin om in dit topic een discussie te voeren.

Op het moment dat ik met mijn paard al wandelend aan een halstertje in een situatie kom waarin er 8 herders van een uitlaatservice in volle gang blaffend en wel op mijn paard komt afgerend en ik zelf van verwarring toch maar even het touw los laat omdat ik geen zin had om weg getrokken te worden maar ik erachter kom dat mijn paard niet vlucht maar zich letterlijk achter mijn rug verschuild en rustig achter mij blijft staan in volle vertrouwen dan denk ik dat ik voldoende aan mijn paard heb laten zien wie er de leider is. Wie er te vertrouwen is en wie hem te allen tijde zal beschermen. Ik heb er dan ook de volle vertrouwen in dat als hij rent, hij dan nooit van mij weg vlucht. Maar ik zoek een methode om hem in situaties waarin adrenaline meer invloed heeft dan zijn africhting hem in toon te kunnen houden, en dat hoeft maar een fractie van een seconde te zijn.
Verder ga ik er niet meer op in en tem ik jouw bericht want ik vind het vervelend dat je mijn vraag geen discussie over de training te starten negeert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:00

Aartje schreef:
Simpelman, nogmaals ik zoek een alternatief hoofdstel, ik ben gewoon van een andere mening wat training betreft. Ik denk namelijk dat het daar helemaal niet aan ligt. Ik hoef geen slaaf van een paard die te allen tijde gehoorzaamd. Dat vind ik hem soms al en dan denk ik, word toch eens wat zelfstandiger jongen. Ik wil samen werken met mn paard waarin ik hem begeleid.

In een druk bevolkt land als Nederland is een goede stop essentieel. Paard mag best vragen om andere gang en tempo of aangeven dat hij meer beweging/oefeningen nodig heeft, maar hoeveel sneller en wat voor oefeningen beslis ik. Een "scherpere" optoming (dus 1 waar 200% respect voor is) maakt voor mij en ik denk zo ook TS meer vrijheid mogelijk, omdat bij het tegenkomen van mede weg/bos/etc. gebruikers je dan elkaar altijd veilig en netjes kan passeren. De fijnste ritten zijn en blijven die waarbij je die optoming eigenlijk niet nodig had gehad.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:53

@TS : heb je nog wel gekeken naar de ORS? :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:06

Ja, dat heb ik zeker even bekeken op youtube ;)

@ Tamary, dat is precies wat ik bedoel! Want in principe rijd ik eigenlijk altijd al met zeer losse teugels en doe ik alles op mijn lichaamshulpen door middel van mn zit en beenlegging en soms ook met het aanleggen van de teugels of zelfs mn hand op zn hals. Dus we zijn al heel ver met het 'vrij rijden'. Het gaat me erom dat ik in de gevaarlijke situaties iets in handen heb om alles onder controle te houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:59

Wat jij vertelt is precies mijn verhaal met Rena :j

Ik wil een optoming die er als het ware niet is als ze gewoon braaf is het hele jaar door, maar die ene keer dat er iets is waardoor het knopje instinct ineens omslaat, wil ik wel nog duidelijk door kunnen komen in die seconde voordat ze zich automatisch helemaal afsluit.

Niet met pijn maar met een nog zo lang mogelijk duidelijk doorkomende hulp waardoor ze als het ware weer terug in de werkelijkheid komt als een vingerknip uit een hypnose.

Hackamore is daar uitstekend voor :j

Zo'n gewoon standaard modelletje met korte scharenzoals op je foto dat is niks, dat zijn onpraktische wiebeldingen.

Ik heb verschillende hacks geprobeerd. Het standaard modelletje met lange scharen is wel okee, die scharen buigen meer naar beneden weg en dat ligt stabieler, rustiger rond het hoofd. Enige nadeel vond ik wel de lengte van die scharen als Rena bvb. in de zomer even met haar hoofd langs haar been wilde wrijven..dan knalden die scharen zo tegen dat been aan, of bij het grazen steeds tegen haar hoeven, dat vond ik niet zo'n succes :=

Een S-hackamore werkt prima :j Heb zelf een Clover hackamore, ook fijn maar een S is echt prima :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:07

Bij www.bitloos.nl staan diverse bitloze optomingen en hun werking uitgelegd.
Als je lid bent kun je ook verschillende optomingen uittesten tegen verzendkosten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:43

Moderatoropmerking:
Zullen we het bij de vraagstelling van de TS houden ipv allerlei trainingsmethodes aan te dragen? Hier wordt niet om gevraagd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:02

Als een hackamore met korte scharen niet goed genoeg werkt, zal een bloemhack of lg zaum dat ook niet doen.

Denk dat je nog een hack met lange scharen, en een s hack kan proberen. Ik begrijp je helemaal, heb hetzelfde 'probleem' en ga dus ook een van deze twee hacks aanschaffen voor de zomer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:08

Ik heb van een bokker een lg zaum overgenomen en hier net twee paardjes even mee gereden..Een paardje heeft een erg gevoelig hoofd maar reageerde hier echt prima op en het viel me direct op dat de hulpen toch wel heel duidelijk overkomen maar dat het tot nu toe toch wel als prettig word ervaren..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:47

Calefonian Bosal. Werk eerst op de grond en dan is het kinderspel. Wel niet mechanisch worden. Altijd Mey druk suggereren en met release bevestigen wat je bedoelt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:02

Bedankt voor de goede suggesties! Daar ga ik zeker wat mee doen! :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:38

Eindelijk, ik ben geslaagd *\o/*

Van een vriendin heb ik deze (een bosal) mogen uitproberen en wat reageert Stalker hier goed op zeg! Heb hem nu alleen nog in de bak geprobeerd, maar hij loopt echt super. Ik rijd zonder zadel zodat ik meer contact heb met zn rug en mn hulpen duidelijker overkomen. Ik heb veel achtjes gereden en wat kleine voltes. Ook het halt houden uiteraard geoefend en ook dat ging super. Ben helemaal enthousiast erover!

Afbeelding

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:54

Ik zou als ik jou was dan wel een barebackpad kopen, als je veel zonder zadel rijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:51

Leuk dat je zo enthousiast bent +:)+

Nu duimen dat het buiten net zo lekker rijdt :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 08:13

Ja ben echt heel blij hiermee!

Geryon schreef:
Ik zou als ik jou was dan wel een barebackpad kopen, als je veel zonder zadel rijd.

Ik vind dat echt totaal niet lekker rijden... nee, dan liever gewoon weer een recreatiezadel. Het mooie van zonder zadel is juist het contact dat je dan hebt met je paard. Maar ik snap wel het principe van drukverdeling ed.. we kijken rustig naar een goed passend zadel maar tot die tijd rijd ik gewoon zonder zadel. Altijd nog beter dan een verkeerd liggend zadel.