Goede dressuurzadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Re: Goede dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:01

Persoonlijk zou ik een zadelmaker laten komen en kijken wat er goed ligt op je paard!!

Het ene merk is het andere niet, het moet voor beide een goed zadel zijn.
Het merk wat ik nog mis in deze lijst is Friso!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:02

Totje5mei schreef:
Ik zou nu gaan voor een goedkoper zadel omdat je paard nog maar 3.5 jaar is?
Wanneer hij ouder word en meer bespiering krijgt past je zadel misschien niet meer. Ik zou een duur en echt goed zadel kopen wanneer hij is uitgegroeid :)

Helemaal met Totje5mei eens, als je nu een Nieuw zadel wil gaan aanschaffen om je paard in te rijden, houdt er dan rekening mee dat je paard nog niet uitgegroeid is en in bouw kan veranderen. Daarnaast gaat de bespiering ook flink veranderen als je je paard op gaat pakken.
Mocht je voor een nieuw zadel gaan, overleg deze punten met je zadelmaker en zorg bij je zadelkeuze ervoor dat je zadel dus aangepast kan worden. Daarnaast als je begint met rijden goed in de gaten houden of het zadel nog goed past. Wil je adviseren om na max. een half jaartje zeker weer de zadelmaker te laten komen om te controleren of je zadel nog goed past.

Verder veel plezier!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:40

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:22

Ik zou nu ook nog niet voor een duur zadel gaan omdat je paard nog veel gaat groeien. Iedereen heeft een eigen mening en dat mag gelukkig. De een heeft ook een beter gevulde geldzak dan de ander.
Ik heb nu zelf gekozen voor de isabell werth omdat die wat aan te passen is. Ik heb hiervoor twee fijne zadels gehaf beide ook een aantal keren aan laten passen door erkende zadelmakers en ook heel wat geld lichter helaas.
Vandaar nu mijn keuze voor een aanpasbaar zadel en dan sparen voor een aangemeten zadel voor wanneer mijn paard uitgegroeid is. Hij is nu net 8 maar veranderd nog steeds.
Suc6 met je paard en de zoektocht naar een fijn zadel.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:31

Opzich is een goedkoper zadel een goede optie voor als je paard nog in de groei is.
Ik vind wel dat je ook bij een goedkoper zadel heel erg op moet passen (ook bij een duur zadel uiteraard) dat het wel goed op je paard past ondanks dat je het maar kort gebruikt.
Denk dat veel problemen qua zadeldwang enzo ontstaan door verkeerd passend tuig in de beleer/inrij fase.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:05

Een splinternieuw zadel zal ik me nu ook niet snel gaan aanschaffen, omdat ze inderdaad nog moet groeien :j Ik heb nu een vhz zadel van Knight Rider. Op zich geen slecht zadel voor een jong paard, het is echt een lichtgewicht. Maar om mee te rijden vind ik het voor mezelf niet zo super (heeft al eens op een ander paard gelegen toen ik reed). Ik zit niet 'vast' genoeg in mijn zadel en voor een jong paard vind ik het wel belangrijk om als ruiter ook goed te zitten op je paard (zodat je de jolige bokjes kan doorzitten :') ).

Het zadel heb ik gekocht voor €100 met als bedoeling om mijn paard aan het zadel te laten wennen. Zo heeft het een uur in de wei gelezen, zodat ze het kon onderzoeken, het heeft al op haar rug gelegen voor gewenning en onlangs heb ik haar er even mee gelongeerd. Het was niet meteen mijn bedoeling om ook daadwerkelijk te gaan rijden met dit zadel, maar het is er wel nog geschikt voor.
Sowieso laat ik dit wel even nakijken en evt aanpassen voor mijn paard, want wil het niet meteen verkopen. Altijd handig om te springen later.

Maar voel me toch beter zitten in een dressuurzadel met diepe zit en goede kniewrongen :)

Ik laat wel een zadelmaker komen hoor :j Maar met dit topic kan ik alvast al vragen of hij enkele merken in de aanbieding heeft tweedehands ofzo ;)

Ik zoek dus een dressuurzadel wat prijs-kwaliteit goed is voor een jong paard (wat nog moet groeien) en een diepe zit en goede kniewrongen heeft :D
Wie aanbiedingen heeft, mag mij zeker een pb sturen :o

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:48

Heb al 2 zadelmakers gecontacteerd, 1 daarvan heft teruggestuurd. Helaas niet meteen het antwoord waar ik naar op zoek was... Ze hebben geen 2de hands dressuurzadels (met mijn criteria) in de aanbieding -O- Beetje teleurstellend wel...
Ze hebben wel een ruim aanbod nieuwe zadels, maar ik ben daar toch wat afwachtend tegenover... Voornamelijk omwille van de aankoopprijs van zo'n nieuw zadel (met mijn criteria :') ). Er is mij geen bedrag teveel voor mijn merrie, daar niet van ! Het moet haar passen en het moet mij ook passen en ik ben bereid om daarvoor te betalen uiteraard ! Maar het is een jong paard en ik wil geen zadel van €1.500 kopen als het volgend jaar niet meer past en niet ruim genoeg aanpasbaar is -O-
Maar voor een zadel dat kan meegroeien, dat is een andere zaak natuurlijk :j

Ik heb zoiets gelijkaardig ook teruggestuurd naar de zadelmaker en wacht nu hun antwoord af. Mogelijks ga ik dinsdag ook even een kijkje nemen naar de nieuwe zadels.

Maar tweedehands hebben natuurlijk wel nog mijn voorkeur :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:59

Ik zag op de boktmarkt een Bates te koop voor ik dacht €850 in hele goede staat, is dat niet iets? Als je zadels te koop ziet staan bij je in de buurt kun je ook gerust brutaal zijn en een paar honderd minder bieden, zeker als het al langer te koop is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:01

Wintec is mijn absolute favoriet; weinig onderhoudswerk _/-\o_ . Je hebt nog voldoende ruimte in het zadel om ook nog eens even iets anders te gaan zitten. (veel dressuurzadels dwingen je in één houding). Het zadel is ook makkelijk aan te passen aan je paard (dikker in zomer, wat dunner in winter bijv.).

Een wintec is 2e hands op MP te vinden voor niet al te veel geld. Wintec heeft onterecht nog weleens de naam voor beginners te zijn 'het eerste zadeltje', maar ik zweer er echt bij.

En je hoeft je niet zo druk te maken dat je zadel gejat wordt :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:28

Een zadel van 1000 euro is geen troep. Ik heb een JC saphir van 2008, en rijd er ook veel mee. Niks mis mee. En het kwaliteit leer is ook goed.

Ik heb ook een jong paard en deze jc heb ik tweedehands gekocht bij een ruitersportzaak. Als hij er uit gegroeid is koop ik ook een duurder zadel.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:07

Iemand heeft mij ook een Sommer aangeraden :) Deze zijn ruim verstelbaar, ideaal voor groeiende paarden dus :)
Kostprijs nieuw is wel over de €1200 ...

Deze namiddag breng ik een bezoekje aan de zadelmaker hier in de buurt. Niet om meteen een zadel te kopen, maar wel om even rond te kijken en zadels te testen en dergelijke :) Beetje informatie winnen dus.
Hoop dat ik iets goeds tegenkom :j

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:10

isabelle werth zadel van wintec zit echt imens goed :D alleen is de kostprijs duur en is het moeilijk te vinden tweedehands voor een lage prijs .... goede kniewrongen diepe zit , gewoon weg fantisch

kieffer is niet echt aanteraden omdat die niet zo een diepe zit heeft zoals je hebt gemerkt bij mijn zadel ... :p kniewrongen zijn ook niete cht goed maar zolang het past op mijn paar dis het goed :p