[WN] Zadels passen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:25

2a54z6e45r6r schreef:
Een custom dacht ik ook over maar er zijn mensen die het volgende zeggen:
Zadel met boom op maat is voor één specifiek paard opgemeten op één specifiek moment. Dergelijke zadels kunnen later niet meer zo goed passen en/of zijn niet meer verkoopbaar achteraf.... Zadel met boom op maat kan je nadien eigenlijk niet meer verkopen of gebruiken op een ander paard.

Dat is dus dikke onzin :P
Dubbeldun heeft al uitgelegd dat een custom zadel niet gelijk hoeft te betekenen dat er een custom boom in zit +:)+

Het grote voordeel van een custom zadel dat door de zadelmaker is ingemeten, is dat je boom zeker weten past. Iets dat je bij een 'fabriekszadel' dus nooit zult weten, omdat je het gewoonweg niet kunt zien en niet kunt voelen :n

Voor het zadel op mijn brede merrie was toevallig wel een custom boom nodig; een 'standaard' full qh + wide spread boom lag perfect, maar was een paar centimeter te lang, omdat mijn paard een lang en schuin schouderblad heeft. Er is dus eenzelfde boom minus een stukkie bars gemaakt, waarop mijn zadel is gebouwd :D

Dit is de standaard (te lange) boom
Afbeelding

En het uiteindelijke zadel
Afbeelding

2a54z6e45r6r

Re: Zadels passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:35

Bedankt voor je foto's WB :)
Ik hoorde dit van een zadelpasser met "diploma". Vond het raar klinken omdat er toch ook paarden zijn die hun leven lang hetzelfde zadel dragen? Ik denk maar aan de cowboys.

Maar vaker hoor ik bij verkoop van een zadel: "mijn paard is eruit gegroeid"
Is dat dan omdat het passen niet goed verlopen is? En tegen de tijd dat het zadel goed en wel is ingereden de echte vorm van de bars door de skirts heenkomt en het daardoor niet meer past?
Of kan een paard dermate echt veranderen in zijn rug dat je om de zoveel tijd een ander zadel nodig hebt? In dat laatste geval: dan zou iedereen ondertussen toch al met een boomloos zadel rondlopen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:51

2a54z6e45r6r schreef:
Of kan een paard dermate echt veranderen in zijn rug dat je om de zoveel tijd een ander zadel nodig hebt? In dat laatste geval: dan zou iedereen ondertussen toch al met een boomloos zadel rondlopen?

Waarom denk je dat ik ondertussen ook weer terug ben op de boomloze BM. Ja dus, er zijn paarden die dusdanig veranderen in de rug dat een gepast zadel niet meer past na een periode.
En overigens mijn gepainte dame is overbouwd, heeft vrijwel geen schoft en is meer dan rondgeribt, en toch kan ik een BM pas krijgen. Ik heb er wel wat moeite voor moeten doen, naast alle euvel met de rug heeft ze ook nog eens een voor de full rigging nodig. En ik heb mijn BM dus nu ook aan haar aangepast. Lees ik heb met de rigging lopen knoeien :D

De JBN waar DD het over heeft heb ik ook in mijn bezit, en die ligt zelfs nog beter op haar. Alleen vind ik persoonlijk dat zadel minder fijn (knop is me te hoog) dat ik toch teruggegrepen heb op de BM. Maar de JBN lag als een huis.

Ik heb zelf wat de boomzadels aangaat ook goede ervaringen met Evelien. Ze zal idd geen Wade hebben, maar mss moet je concessies doen voor dat eerste zadel. Passen is imo belangrijker dan het model. Mijn ervaring is dat je het met 1 niet red bij een jong paard ;) Daarbij hoe weet je zo zeker dat een wadeboom op jou paard gaat passen???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:58

WB dus als ik het goed begrijp zijn de bars aan de voorkant van jouw zadel minder lang dan die van de boom op de foto?

Rina hoe doe je dat dan, een full rigging icm een boomloos zadel? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dan aan de voorkant dan evenveel druk hebt als aan de achterkant. Heb je er een achtersingel aan oid?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:05

rina schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Waarom denk je dat ik ondertussen ook weer terug ben op de boomloze BM. Ja dus, er zijn paarden die dusdanig veranderen in de rug dat een gepast zadel niet meer past na een periode.
En overigens mijn gepainte dame is overbouwd, heeft vrijwel geen schoft en is meer dan rondgeribt, en toch kan ik een BM pas krijgen. Ik heb er wel wat moeite voor moeten doen, naast alle euvel met de rug heeft ze ook nog eens een voor de full rigging nodig. En ik heb mijn BM dus nu ook aan haar aangepast. Lees ik heb met de rigging lopen knoeien :D

De JBN waar DD het over heeft heb ik ook in mijn bezit, en die ligt zelfs nog beter op haar. Alleen vind ik persoonlijk dat zadel minder fijn (knop is me te hoog) dat ik toch teruggegrepen heb op de BM. Maar de JBN lag als een huis.

Ik heb zelf wat de boomzadels aangaat ook goede ervaringen met Evelien. Ze zal idd geen Wade hebben, maar mss moet je concessies doen voor dat eerste zadel. Passen is imo belangrijker dan het model. Mijn ervaring is dat je het met 1 niet red bij een jong paard ;) Daarbij hoe weet je zo zeker dat een wadeboom op jou paard gaat passen???

Ja m'n Barefoot doet het eigenlijk best goed hoor. Maar aangezien mijn paard nog geen zadel gewoon is en het zadel nooit degelijk is ingereden (door het tuigleer erg stug), komt de achterkant omhoog bij het draven en flappert het. Daar wordt hij onzeker en bang van. Als ik er mee rijd op een ander paard gaat dat prima. Geen geflapper. Maar wil voor mijn paard toch een goeie start met een goed zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:14

Dan doe je er aan backcinch aan mét connectorstrap ;) en weg klapperen ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:15

Koper schreef:
WB dus als ik het goed begrijp zijn de bars aan de voorkant van jouw zadel minder lang dan die van de boom op de foto?

Nee, er is een boom met een kortere achterzijde van de bars gemaakt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:25

DubbelDun schreef:
Dan doe je er aan backcinch aan mét connectorstrap ;) en weg klapperen ;)

Zo wordt/is mijn boomloos zadel dus inderdaad ook. Paard is overbouwd en gruwelijk kort. Ik vroeg mij al af hoe het dan anders zou kunnen (want een achtersingel vind ik eigenlijk niet zo mooi. Maar als het nodig is moet 'ie er maar aan)

WB ik snappum, thanks!

ponymeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:26

ik moet ook een nieuw zadel ? wie weet een goed en mooie veelzijdigheids zadel ? hihih

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:54

ponymeisje je zit hier op het westerngedeelte van bokt ;) Denk dat je hier weinig veelzijdigheidszadels tegen zult komen.

Ondanks de full rigging geen klapperend zadel, en ik ben geen achtersingel nodig. De BM kan het hebben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:07

Hmm, misschien dan inderdaad om over na te denken :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:19

Grinnik was ik een filmpje aan het laden, bleek dat ik die al op mijn youtube staan had :') Blond geloof ik :+

Maar goed hier een filmpje voor je. Mijn paintmerrie met de BM aan de longe. En met dus een full rigging. Denk er wel om dat ik die zelf veranderd heb he, BM wil nog wel eens stug doen over zulke dingen.

Je ziet het zadel niet van de rug komen, zelfs niet als ze dr rug loslaat en begint te swingen. Ze heeft behoorlijk veel beweging in de rug.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:23

rina schreef:
Grinnik was ik een filmpje aan het laden, bleek dat ik die al op mijn youtube staan had :') Blond geloof ik :+

Maar goed hier een filmpje voor je. Mijn paintmerrie met de BM aan de longe. En met dus een full rigging. Denk er wel om dat ik die zelf veranderd heb he, BM wil nog wel eens stug doen over zulke dingen.

Je ziet het zadel niet van de rug komen, zelfs niet als ze dr rug loslaat en begint te swingen. Ze heeft behoorlijk veel beweging in de rug.
[ Video ]

Bedankt!

Bij mijn Paint zou m'n barefoot al zeker een hand of meer de lucht in gezwierd worden :o
En bij andere paarden, fjorden haflingers waarop ik mn zadel al gereden heb beweegt ie voor geen meter :(

De meeste BM's vind ik echt lelijk :')
Maar die van jou vind ik best kunnen (denk dat ik ze allebei gezien heb in het BM topic, met flower tooling, silver 4"cantle en leer?) :)

Edit: is de seat size voor een BM hetzelfde voor een ander boom westernzadel?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:34

Ze zijn idd beide voorbij gekomen in het BM topic :j Dit is de roundskirt, de square heb ik niet meer.
En lelijk tja smaken verschillen, maar in zon geval is goed liggen belangrijker dan mooi zijn ;) :D

Ik heb er helaas geen filmpje van, maar ook de JBN ging niet aan de hobbel met longeren. Ook die lag mooi strak op de rug. De JBN is van Circle Y en ook boomloos. Die lijkt meer op een boomzadel dan de BM. DD heeft er 1 (van de 2 in europa) in dr onderschrift. Ik heb de mijne uitgeleend dus kan ook geen filmpje maken.

Edit: nee. Ik heb een 16 inch boomzadel en van de BM heb ik 17 inch. Wordt ook altijd geadviseerd hem een maat groter te nemen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:36

Wat ik het lelijkste vind is (wat de joue niet heeft) de suede zit die dan vuil wordt van gebruik :p7

Edit: ik heb een calculator gebruikt uit het BM topic, heb daar een 14" :(
Echt klein!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:37

Ja hihihi dat vind ik ook en daarom wil ik ze ook alleen maar met een leren zitting. Die blijft ook veel langer mooi :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:38

Welke maat heb je normaal van westernzadel???

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:38

Gelijk heb je!

Normaal weet ik niet aangezien ik nooit een eigen zadel gehad heb.
Wat ik wel weet is mijn gewicht, grootte en dijomtrek :p

Edit: weet wet dat een 16" te groot is

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:40

hahaha lastig. Weet je het ook niet van een engels zadel??

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:42

Nee, manege kind :')

Heb broekmaat 25US, weeg 53kg, 168cm, dijomtrek is 46cm :p
Niet ideaal in de westernwereld :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:47

Ahhhh een mug :D :+ :P Daar ken ik er meer van hoor. En die maat is vaak makkelijker 2e hands kopen. Tenminste in de USA. Mijn inschatting is dan een 14.5 of 15 inch.

DD is die van jou geen 15 inch??

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 22:56

DD's Circle Y is 16" (als je dat bedoelt :) )

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:57

Hee precies het onderwerp wat ik zocht :D
Ik ga morgen even bellen met Eurohorse, ik ben namelijk vh paard van mijn dochter op zoek naar een tweedehands westernzadel.
Heb nog getwijfeld of (nieuw) boomloos wat zou zijn.....
Helemaal nu ik dit alles lees.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:00

Blij dat dit topic je verder helpt Melanie!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:08

Jullie hebben het over de afkorting bm enz welk merk is dat ? En dat is boomloos ?
*vraagt de dummy*