2a54z6e45r6r schreef:Een custom dacht ik ook over maar er zijn mensen die het volgende zeggen:
Zadel met boom op maat is voor één specifiek paard opgemeten op één specifiek moment. Dergelijke zadels kunnen later niet meer zo goed passen en/of zijn niet meer verkoopbaar achteraf.... Zadel met boom op maat kan je nadien eigenlijk niet meer verkopen of gebruiken op een ander paard.
Dat is dus dikke onzin

Dubbeldun heeft al uitgelegd dat een custom zadel niet gelijk hoeft te betekenen dat er een custom boom in zit
Het grote voordeel van een custom zadel dat door de zadelmaker is ingemeten, is dat je boom zeker weten past. Iets dat je bij een 'fabriekszadel' dus nooit zult weten, omdat je het gewoonweg niet kunt zien en niet kunt voelen

Voor het zadel op mijn brede merrie was toevallig wel een custom boom nodig; een 'standaard' full qh + wide spread boom lag perfect, maar was een paar centimeter te lang, omdat mijn paard een lang en schuin schouderblad heeft. Er is dus eenzelfde boom minus een stukkie bars gemaakt, waarop mijn zadel is gebouwd

Dit is de standaard (te lange) boom

En het uiteindelijke zadel

Daarbij hoe weet je zo zeker dat een wadeboom op jou paard gaat passen???
Blond geloof ik
Dit is de roundskirt, de square heb ik niet meer.