Zoektocht naar een dressuur zadel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 08:12

Ik heb voor mijn eigen paard nu een grand Gilbert. Keihard en matige wrong. Prima zadel, echt fijn mee redenen, maar het doorzitten blokkeert het me. Daarnaast wil ik vollere kniewrongen omdat mijn been verder naar achteren mag liggen. Ik rijd momenteel een paard voor iemand anders met een Brandt zadel. Super! Heb echt het gevoel dat ik elke beweging voel en kan volgen zonder dat ik er moeite voor hoef te doen. En daarnaast corrigeer ik er heel makkelijk mijn zit in.

Toen ik mijn eigen paard net had kon ik een Barnsby van iemand overnemen. Dat was een veelzijdigheid zadeltje, maar die zette je echt in een positie, wat ik dus niet wil. Ik wil zitten en rijden en daarbij gaande weg mijn houding corrigeren, en dit ligt voornamelijk in mijn onderbenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:13

Ik heb een Anatomica Cygnus. Dat zadel heeft een diepe zit,veel kniewrong en zit prima.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:14

Al wat op het oog?

Hoe kan je eigelijk het beste een keuze maken? Je kan moeilijk allerlei zadels gaan uitproberen toch? En wat goed op je paard ligt, hoef jij niet prettig te vinden, maar andersom dus ook. Dus om een zadel te vinden wat voor beide geschikt, lijkt mij nog best een zoektocht..

Zelf ben ik op zoek naar een dressuur zadel, (minder dan) 17", korte kussens. Nu rij ik met een VZH zadel, maar ik steek mijn benen heel erg af, en ben niet de enige hierop..

annelinnie

Re: Zoektocht naar een dressuur zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 08:03

Ja voorlopig kijk ik nog even rond. Mocht ik een goede aanbieding tegen komen onderneem ik actie. Ik heb tijdens mijn stage in mijn Deurne tijd op veel zadels gezeten, dus ik weet inmiddels wel wat ik goed vind en wat niet. Moet nu alleen die voor de rug van mijn paard vinden.

Waarom ik niet nu al een zadel koop maar me oriënteer is omdat sinds maandag ik groen licht heb gekregen om over twee maanden weer te mogen beginnen met rijden wegens een Peesblessure

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:06

bates innova heerlijk zadel!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:23

Custom :Y) ik heb de Star en vind het echt een zalig zadel. Ik heb hem net, dus moeten nog wel wennen maar de zitting is echt top!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:29

Wij hebben een Sommer zadel, dat vinden we allebei echt fijn zitten.
Ik weet dat ze verschillende types hebben, zowel meer als met minder wrong en met verstelbare boom (kopijzer).

fennu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:21

Ik heb de Prestige Academy. Zit als een zetel en heeft dikke kniewrongen. Het voordeel is dat je de kniewrongen eraf kan halen of hoger/lager plaatsen naargelang je zelf wilt.
Verder heb ik ook al veel goeds gehoord over de custom zadels.

Zoals je zegt, een zadelpasser laten komen, lijkt mij het beste. Als je hen op voorhand zegt van ik zoek dit type zadel, brengen ze zadels mee die daaraan voldoen en gaan ze kijken welke het best op jouw paard ligt. Als je er dan zelf even met rijdt, dan weet je ook direct of het zadel voor jou voldoet :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:34

Ik ben van een Stubben veelzijdigheid, met een harde lepel, geen wrongen en een normale zit.
Overgegaan naar een boomlooszadel van Barefoot, de Cheyenne om precies te zijn.
Ik heb er 1 zonder VPS. Dus hier heb je helemaal geen steun in.
Ik heb geen kniewrongen, wordt niet in een bepaalde houding gedrukt.

En warempel:

1.) Ik heb geen rugpijn meer na het rijden.
2.) Ik zit prettiger op mijn bips.
3.) Aller belangrijkst, mijn merrie loopt er losser onder. (na 4 boomzadels, zowel dressuur als VZ geprobeerd te hebben)
4.) Ik MOET leren rijden, leren zitten. Omdat het zadel geen steun bied, ben je verplicht om contineu aan je zit te werken.

Nadeel is: Verdeeld minder de druk als een boomzadel. En als je nog niet zo stevig zit, en je krijgt vliegles, land je echt in bakland.

Ik ga niet meer over op een boomzadel.
Mocht ik een type richting dressuur willen, ga ik wel voor een barrydale.

Misschien voegt mijn post helemaal geen waarde toe, aan je vraag.
Maar je zou het een keer kunnen proberen.

Ik ga mee met de rest.

Diepe zit, dwingt jou in een houding, gezond voor je lichaam of niet.
Meeste ruiters gaan HOL zitten in een diep zadel, waardoor ze dat compenseren met hun benen
waardoor de benen niet op schouder heup hak kunnen blijven zitten. Dit doet namelijk dan pijn in de onderrug.
Daarom nemen mensen extra grote kniewrongen of dijwrongen. Die dwingen je nog erger in een houding.
Of je zelf daar beter van gaat rijden? Dat is dan de vraag.

Heb zelf op een Ideal Crown gezeten. Zat als een huis, zat lekker zacht.
Mijn benen werden gedwongen om op plek te liggen.
Resultaat: Stijve rug, en kapot pijnlijke knieën.
Voor mij: Nooit weer....

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:41

Ik krijg juist in zo'n boomlooszadel gruwelijk veel rugpijn, dat was voor mij eens en nooit meer :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:41

Goldie schreef:
Ik krijg juist in zo'n boomlooszadel gruwelijk veel rugpijn, dat was voor mij eens en nooit meer :')

Wat grappig, hoe mensen verschillen. :D

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 20:04

Nee het wordt echt een dressuurzadel! Atomica ervaring in vergelijking met hulsebos hier?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:12

Ik ben ooit begonnen met een County, daarna een Anky maar zweer nu helemaal bij KN ouverture Plus: diepe zit, hoge teruggeplaatste dijbeenwrong en verstelbare singelcontructie

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:41

Ik zocht vorig jaar exact hetzelfde, zadel met diepe gedwongen zit en veel kniewrong. Ik heb uiteindelijk de Custom Wolfgang gekocht en ben daar echt heeeeeel erg blij mee. Niet alleen zit ik een stuk beter en lekkerder, maar paardlief loopt er ook een heel stuk beter onder. Echt een aanrader!
Er is trouwens een topic hier over Customzadels.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:20

Aukelizzy schreef:
Ik heb een Anatomica Cygnus. Dat zadel heeft een diepe zit,veel kniewrong en zit prima.

gisteren hebben mijn dochters op zo een gezeten en werden er direct verliefd op, is er nog een vergelijkbaar zadel misschien?

van de anatomica vonden ze deze het fijnste, maar ze komen 2e hands wel minder voor helaas

jikkeHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:25

Ik heb zelf ook heel lang voor hetzelfde dilemma gestaan omdat er zoveel verschillende zadelmerken bestaan. Ik heb er heel veel gepast en uiteindelijk ben ik gegaan voor een Albion zadel.
Nog veel succes met zoeken.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:26

niet zo bekend maar wel echt superkwaleit en kijk maar een sop he ttopic hier op bokt over dit merk

Sommer zadels duits merk en heel populair in amerika

luxe zadels en heel betaalbaar en heel belangrijk in alle manieren aan te passen aan je paard, ook de boom is van smal tot breed te zetten alleen wel een kleine lepel dus niet geschikt voor de forsere ruiters.

Dit zadel is trouwens semi contact dus zweetblad is maar 1 blad.

verder custom super wel een stukkie duurder. ook semi contact

ook anatomica gehad redelijk zadel maar ja totaal niet aanpasbaar

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:38

Tribal zadels, echt super fijne zadels!! En erg veel mogelijk....

daan_jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:30

ik heb een euroriding Titan 2, heerlijk zadel, zachte diepe zit, zit als een zetel! van Den Besten uit Hierden, die komt met een bus vol zadels aan huis, prima om een aantal zadels te passen.
Ik wil geen ander zadel meer....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:43

Heb vroeger, heeeeel lang geleden altijd met een County gereden...gewoon het perfecte zadel ! :D
K rij nu met een zadel gemaakt door Ninon Schutte...ligt als gegoten op mijn peerdje en benadert voor mezelf de perfectie van de County :P

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:51

Ik heb voor een van mijn paarden een anatomica cygnus. Fantastisch zadel. Vind hem zelfs fijner als een hulsebos wb3. Voor een ander paard heb ik een maatwerk zadel van Ninon schutte. Ook echt superfijn. Kun je ook helemaal naar wens laten maken. Qua prijs net zo duur als de cygnus.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:20

Hier ook een super fijn Schutte zadel.
Helemaal op maat voor mijn tinker met korte rug en mijn L maar billen ;)

Ninon Schutte is echt een expert in zadels, ik wil (hoef) geen ander meer bij mijn paard (of het moet haar collega Maryllia zijn)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:22

MSFC zit zalig! Prijzig (maar wel in de prijsklasse van de zadels in OP) maar echt superzacht en het geeft hele fijne steun.
Afbeelding

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:32

Ik heb hier ook een Anatomica maar dan de Octant.
Ik vind dit echt een super zadel. Fijne zit en kniewrongen.
Ik had al veel zadels geprobeerd o.a Euroriding diamant, Euroriding titan, Rosner, Prestige, Wintec, Knigtrider, Kentaur, Bates, Wow en vast nog een paar die ik vergeten ben.
De Bates innova en de kentaur vond ik ook fijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:45

Ik heb ook de Cygnus van Anatomica (met korte bovenbeensteun). Heerlijk zadel met als voordeel dat je als je je been normaal aan hebt liggen je heel dicht op je paard zit en de wrong niet voelt. Heb je hem nodig, dan heb je er direct steun aan.