zadel voor buitenritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: zadel voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:12

Een westernzadel kun je vergeten als je een licht zadel zoekt...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:15

Heb de batefoot cheyenne en barefoot cherokee. Zadels om uren in te blijven zitten. Verkoop er wel een had ze beide gekocht om een juiste keus te maken.

De vraag die ik stelde of het zadel pas is aangemeten Trail zadel van massimo omdat het wat hoog ligt aan de voorkant.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:31

Ik had eerst ook boomloos, maar mijn paard kreeg er enorme drukplekken van.

Uiteindelijk een massimo trail aan laten meten en ik ben er dolgelukkig mee.
Paardje ook overigens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:40

Ik heb nog wel een trekker in de aanbieding :))

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:51

Ik heb een Freeform Classic, hele goede kwaliteitsvolle zadels. Zitten zalig op buitenrit.

Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:36

Fiorini schreef:
iemand ervaring met de barefoot chayenne?

Ik heb ervaring met de barefoot cheyenne.
Mijn ervaring uis dat je aan het begin echt moet wennen aan het geen kniewrongen hebben, maar na een paar weken merk je er niets meer van en zit je hardstikke stevig!

Heb je een model met of zonder VPS geprobeerd?
En hoe lang?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 09:15

@romyloverrr Ik had die zonder vps en heb er een hele zomer mee gereden. Maakt het vps-systeem een groot verschil?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:10

jomaro schreef:
Heb de batefoot cheyenne en barefoot cherokee. Zadels om uren in te blijven zitten. Verkoop er wel een had ze beide gekocht om een juiste keus te maken.

De vraag die ik stelde of het zadel pas is aangemeten Trail zadel van massimo omdat het wat hoog ligt aan de voorkant.

Ja dat klopt. :) het zadel is daarna nog 1 boommaat groter worden gemaakt. :)
Op het moment dat de foto getrokken werd had ik er maar 1 keer opgezeten om te passen enzo.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:17

Ik heb een barefoot cheyenne en wil echt geen ander zadel meer. Heerlijk en ik maak gemakkelijk buitenritten van vier uur ermee. Ligt bij mij op een haflinger. Geen luxe type.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:18

Ik rijd buiten gewoon met m'n wintec Isabelle werth.
Sterker nog, ik rijd alleen maar buiten, en heb voor dat paard maar 1 zadel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:19

Stockzadels zijn populair voor lange buitenritten. Heb er zelf eentje die nog pas gemaakt moet worden voor mijn paard en dan kom ik erop terug of het ook echt fijn is voor langere ritten.
Maar goede stockzadels (voor een normaal budget) zijn erg moeilijk te vinden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:05

En wegen ook al niet weinig...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:09

Wij hebben voor onze paarden ook boomloze zadels van Barefoot. Cheyenne en Atlanta. Op de Atlanta rijd ik zelf en bevalt echt super! ook de cheyenne vind ik een heerlijk zadel, niet alleen voor mij maar ook voor de paarden en gasten die rijden. de cheyennes zijn zonder vps de atlanta met....Er zitten goede dikke inlages in de pads voor die zadels zonder en dan is het echt niet minder dan met.

Wij rijden voornamelijk buiten en daar zijn het heerlijke zadels voor! en zijn niet zwaar!!
Laatst bijgewerkt door ydnew op 15-04-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:10

Ik had bij mn oude verzorgpaard een trekker zadel.
Je kan ze verstellen en liggen dus altijd wel goed!

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:13

Fiorini schreef:
iemand ervaring met de barefoot chayenne?

Ik heb hem aangeschaft omdat mijn paard nog behoorlijk in zijn spier moet komen en denkelijk dus nog veel zal veranderen.

Na een paar keer rijden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen ander zadel meer wil, heerlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:43

Een Cheyenne is leuk, maar als je bij de Arizona te weinig steun bij je knie had, dan zal dat bij de Cheyenne natuurlijk ook zo zijn want ook daar zitten geen kniewrongen op :)

Als je altijd op zadels met kniewrongen hebt gereden en je stapt dan over naar een westernzadel, dan kan je de kniewrongen erg missen. Maar meestal went dat wel na een tijdje :j

Het komt zelfs heel vaak voor dat mensen na een aantal keren rijden op een western zadel of boomloos zadel of wat dan ook dat heel "anders" is, dat ze dan ineens merken dat ze eigenlijk veel steviger zitten omdat ze zelf een beter evenwicht hebben gevonden en / of makkelijker de bewegingen van hun paard kunnen volgen.

Maar wil je toch echt graag kniewrongen hebben dan kan je het beste zoeken naar een model dat dat heeft.

Of kijk naar een zadel met dijwrongen! Dat is nog veel fijner, beter en handiger want dijwrongen geven enorm veel steun en ze zitten toch niet tussen je paard en je knie in zoals kniewrongen. Dus je verliest geen contact met je paard en je krijgt ook geen extra brede zit :)

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 14:57

@pmarena: welk zadel met dijwrongen ken je zoal?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:13

Bij ons komen veel mensen te rijden die zelfs nog nooit van boomloos gehoord hebben en dus voor het eerst op zo'n zadel stappen, het is vaak het eerste moment als men net in het zadel zit even vreemd maar tot dus ver is iedereen enthousiast en niemand heeft problemen met geen kniewrongen en men went er snel aan.
(1 zadel heeft dijwrongen maar die haal ik er af gezien toch veel mensen het presteren ze los te krijgen onder het rijden en dan ben ik ze kwijt)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:15

Fiorini schreef:
@pmarena: welk zadel met dijwrongen ken je zoal?

Er staat (of stond) een ghost op bokt of marktplaats. Die heeft dijwrongen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:16

Trekker zadels zijn al genoemd zag ik. Ik rijdt er zelf ook mee en ik moet zeggen; voor mij nooit meer wat anders.

Wat een heerlijke zetels zijn dat! Boomloos maar wel met kussens, volgens de zadelpasser zorgt dit voor meer comfort voor paard en ruiter.

Zadel is traploos zelf in de breedte te verstellen wat voor mij een tijd heel prettig is geweest (haflinger in de groei).

Enigste nadeel: weinig steun qua wrongen. Ze zitten er wel aan maar je moet niet zoveel verwachten als met een wintec bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat ik er zelf echt prima aan gewend ben en mijn mede ruiters ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:29

Qua boomloos zie je dijwrongen o.a. bij Ghost zadels en de Barefoot JustAdjust (eigenlijk een Cheyenne plus dijwrongen) maar je ziet het bij steeds meer zadels komen nu, ook de duurdere boomzadels komen er steeds meer mee en ik vind dat een hele goede ontwikkeling +:)+

Boomloos met of zonder kussens is maar net wat je zelf wilt :)

Ik wil juist zonder kussens vanwege de makkelijkere pasvorm en het betere comfort dat je i.m.o. juist zonder kussens hebt :P Je gebruikt dan in plaats van kussens aan het zadel vast, juist een pad (dekje) met inlages (kussentjes) in de pad.

Zo kunnen zadel en pad wat langs elkaar heen buigen waardoor het geheel flexibeler is.
En je kan de inlages nog wat aanpassen in de pad: veel makkelijker dan je zadel naar een zadelmaker brengen voor aanpassingen :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:06

Wij rijden hier met semi-boomloos zadels (een Freeform en een Trekker) en kan deze echt aanbevelen!
De Freeform is ook te verkrijgen met een zitting met dijwrong.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:13

Ik rij op dit moment ook met een Freeform DKR, echt een heerlijk zadel! Mijn vorige zadel was een trekker, al wat ouder en juist wel met flinke kniewrongen. Zat ook super.
Verder heb ik nog een Evolution in de verkoop, die heeft ook dijwrongen. Mooi zadel ook.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:49

Ik heb de Barefoot Barrydale en daar zitten behoorlijke kniewrongen aan.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:46

Ik rij zelf al vrij lang met een Barefoot Cheyenne op mijn oudje en vind het een heerlijk zadel! Op mijn bijrijd hafje ligt een Massimo Trail en dat zit ook zalig :)