Past dit nieuwe zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Re: Past dit nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:02

mij is altijd aangeleerd zadel op je paard leggen zonder dekje of iets rijden zadel er afhalen en kijken hoe de haren staan staan de haren overal gelijk matig is het goed als de haren niet gelijk matig staan is daar een ''druk''plek

dit is nog beter te zien als je paard heb gezweten..

succes!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:47

@caboclo: ik weet niet waar je dat hebt geleert maar dat is denk ik niet goed voor een paard

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:50

@kesha1, dit is wel waar. Ik ben zaterdag wezen zadelpassen, en als je overal een mooi lijntje in de haren ziet staan is de drukverdeling gelijk. Als het zadel niet goed ligt zitten er grotere plekken in het haar, waar dus de druk op één punt komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:01

duidelijk toch, hoef je geen foto's voor te maken. Je paard geeft duidelijk aan dat het niet past.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:05

Iedereen bedankt voor hun reactie! :)

Het zadel is een Massimo, Dressuur II met franse kussens.

@ Tessebes, kussens zijn volgens mij gewoon gemiddeld, ik vind ze niet extreem hard of zacht.
@ nombrado, bedankt voor je duidelijke uitleg met foto's, zoals jij het uitlegt klinkt dat wel heel logisch.
@ cabocla, Bedankt voor de tip! Dat kan ik inderdaad ook nog eens proberen.
@ Kinke, dat is dus ook mijn gedachte, maar de zadelmaker zegt zeker te weten dat het past dus dan is mijn twijfel heel groot of het niet aan mijzelf ligt.

Vandaag weer gereden, met galop weer héél boos. Hiervoor reed ik boomloos en merkte wel dat dat niet voor haar weggelegd was, maar dit is wel heel erg.. Of ze moet wennen aan een boom? Ik weet het niet. Osteopaat laat ik sowieso ook even komen zodat ik zeker weten dat ze lichamelijk oke is.

Ik heb al contact gehad met de zadelmaakster, maar zij zegt dat ze zeker weet dat hij precies de goede maat heeft en of ik hem niet te ver naar voren heb gelegd. Dus ik heb hem vandaag een stuk naar achteren gelegd, maar pony dus nog steeds boos.

Ik heb nog twee foto's zonder dekje en nu met singel. En verder naar achteren dus. (al ligt ie voor mijn gevoel nu wel te ver := )

Afbeelding

Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:06

Second opinion aanvragen bij een andere zadelmaker, een boos paard is meer dan bewijs genoeg om te weten dat er ergens iets niet goed zit; zadel of rug. Foto's zijn leuk maar imo niet geschikt om definitief te zeggen of een zadel past of niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:11

tja, hoe duidelijk wil je het hebben, paard houdt je niet voor de gek, die heeft gewoon gelijk.
Als je een second opinion wilt dan zou ik Ninon Schutte vragen.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:14

Lara_Silver, dat komt er zeker weten mocht dit echt zou blijven en na de osteopaat. Maar ik ben echt een leek wat zadels betreft dus heb dan graag toch wat andere meningen, zeker omdat er gezegd wordt dat hij zeker weten past. Ik ben inderdaad ook van mening dat niet alles te zien is op een foto's, maar toch vast wel iets.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:15

kesha1 schreef:
@caboclo: ik weet niet waar je dat hebt geleert maar dat is denk ik niet goed voor een paard

ik heb het van een paardenshop ''geleerd'' kocht een zadel bij superhorse en kreeg dat als tip mee als het niet paste moest ik het zadel binnen 72 uur terug brengen,
neem aan dat hun wel iets weten van zadels passen

uiteraard heb mn instuctie de zelfde tip gegeven

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:18

Het zadel helt wat achterover, dan is het dus aan de voorkant wat te krap....

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:25

Probeer eens met een ander zadel te rijden en kijken wat de reactie van je pony is. Als ze hier heel anders op reageert, dan ligt het duidelijk aan het zadel.

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:40

weet van mijn massimo dealer dat hij nooit helemaal vol gevuld in de kussens wordt geleverd. mijn zadelmaker doet dit terplekke als hij het zadel komt leveren. dan nog niet heel vol. eerst een paar keer rijden en weer evt. bijstellen waar nodig. dit blijft hij doen tot het helemaal goed en dan 1 x per jaar. de vulling die namelijk in de kussens zit, verschuift zo ie zo wat door het rijden.

ik heb sinds een week mijn nieuwe massimo wander. super blij mee. ik had eerst een tweedehandse van hem. nu na twee jaar een nieuwe gekocht omdat mijn paard zich zo ontwikkeld heeft dat het toch 4 boom maten scheelt.

vindt jouw zadel inderdaad erg hoog liggen.
weet niet waar je woont. maar horse totaal , ben ik zeer tevreden over. hij komt door het hele land en is super goed in zijn vak. hij verkoopt heel veel massimo, maar overlegt ook zelf met zeitler over boom maat etc.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:46

Ik denk dat de franse kussens onder dit zadel het probleem zijn. Zoals al gezegd, is het diepste gedeelte van dit zadel, waar jij komt te zitten, hier te ver naar achteren. De kussens zijn extra kort en drukken doordat jij daar zit in de rug. Een paard voelt dat met name in galop..

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:59

Inmiddels weer contact gehad met de zadelmaakster, en ze gaat er nogmaals naar kijken :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:17

Het zadel lijkt inderdaad niet helemaal lekker te liggen. Ik begrijp dat je gekozen het voor een zadel met Franse kussens in verband met de lengte van de rug van je paard. In mijn opzicht zorgt een zadel met Franse kussens altijd voor een slechtere druk verdeling. De druk moet namelijk verdeeld worden over een kleiner oppervlak. Voornamelijk de druk aan de achterkant van het zadel komt meer op één punt terecht. Het zal dus een groter effect geven wanneer je zadel niet helemaal in balans ligt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:34

Dit zadel ligt echt voor geen meter..Op de laatste fotoś ligt hij al te ver naar achteren..
Schouders zijn niet vrij en het kussen kanaal is veels te smal.
De kussens steken boven de schoft uit, er mogen maar 3,5 a 4 vingers rechtop tussen de schoft en je zadel zitten..Ik schat dat er wel 6 a 7 vingers rechtop tussen kunnen..

Mijn advies, niet meer rijden met dit zadel zadel terug brengen en geld terug vragen en een afspraak maken met Ninon Schutte van zadelatelier..Beter een beetje meer geld kwijt aan een goed passend zadel dan al je geld wegbrengen naar masseurs en ostheopaten om het blessureleed van je paardje te verzachten.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:44

Omdat ik vind dat jou eigen zadelmaker eerst de mogelijkheid moet krijgen dit op te lossen ga ik niet te veel zeggen over hoe ik vind dat het zadel ligt (je mag me eventueel wel een pbtje sturen als je zadelmaker geweest is maar je nog vragen hebt). Maar ik wil jullie bokkers wel graag laten zien waar je zelf goed op kunt letten bij je eigen zadel wat betreft de voorkant van het zadel (er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar dit is heel makkelijk zelf te checken)

De eerste foto is een foto uit dit topic, de 2e foto is er een om te laten zien hoe het hoort (dit zijn dunnere kussens, maar het gaat om het idee van de lijnen in de foto)
De rode lijn is de lijn van het paard, de gele lijn is de lijn van de boompunt van het zadel. Wat je ziet is dat de boompunt niet gelijk loopt aan het paard.
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:48

ik vind de onderste foto iets te wijd kwa boommaat. Met en bontje zou het wellicht beter liggen.
Overigens is de pony van het topic een type met een extreme schoft (nauwelijks bespierd) daar gaat onderstaand zadel misschien op de schoft drukken.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:56

Het gaat in mijn voorbeeld foto's niet om het type paard of type zadel. Lijntjes trekken op de pc in een foto is ook niet mijn sterkste punt. Maar het is puur bedoeld als extra informatie, een leer puntje, een punt wat door iedereen zelf makkelijk te bekijken is. Ik bedoel dus niet te zeggen dat het zadel op de onderste foto geschikt is voor de pony van TS, maar een voorbeeld waar de boompunt in een zadel ligt en hoe je dit kunt controleren.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:00

Ligt niet echt lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:04

LadyAngel schreef:
Ja hoor zadel rijdt lekker :)

Pony is 1.46 en het zadel is een 16.5 inch met verkorte kussens. Zadelmaker heeft wel gezegd dat de kussens nu nog erg veel/vol waren maar nog moesten vormen enzo.

Moet nog vormen? Dat vind ik een beetje raar, een zadel moet toch meteen goed liggen? Als ze nu nog te vol zijn past het zadel dus niet goed. Simpel toch? Hij zegt het zelf :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:11

Misschien kan je een foto maken aangesingeld?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:21

Het model boom lijkt me niet geschikt voor jouw paard. Als je wijder gaat zakt het zadel verder naar beneden bij de schoft en draagt hij te laag imo. Ik denk dat jouw paard een smaller tussenkanaal nodig heeft en een wijdere boom.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:05

Tessebes schreef:
Het model boom lijkt me niet geschikt voor jouw paard. Als je wijder gaat zakt het zadel verder naar beneden bij de schoft en draagt hij te laag imo. Ik denk dat jouw paard een smaller tussenkanaal nodig heeft en een wijdere boom.

Van een nóg smaller kussenkanaal gaat dit paard al helemaal niet blij worden!
De wervelkolom moet rondom vrij liggen anders gaat de doornuitsteeksels pijn doen of zelf ontsteken!!
En dat bereik je niet met een nog smaller kussen kanaal!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:17

Dit zadel past gewoon niet. Zie de streepjes van Maaikyh.
Een Massimo zadel heeft overigens een zeer vreemde pasvorm. Ik heb het zadel gehad voor mijn paard en het was 4 maanden ellende. De meeste andere merken zoals Zaldi, Fryso, Wintec, Kent en Masters passen gewoon zonder problemen. Dus ik denk dat een Massimo ook voor jouw paard gewoon een verkeerde keuze is.
Laat wel even weten hoe het afloopt.