Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
CelestaT schreef:Ik doe het toch niet....
CelestaT schreef:Ik doe het toch niet....
heroes_hell schreef:Ik ben van mening dat het zo sterk in werkt als de hand is.
En aangezien ik ook eventing rijd heb ik een mexicaan altijd bij het springen om. Bij alle paarden.
Met een mexicaan liggen de luchtwegen vrijer en dus gemakkelijker om diep en goed te kunnen ademhalen in de eventing.
Persoonlijk, vind ik het altijd zwaar overdreven. Mensen doen vaak alsof het ontzettend zwaar in werkt.
Bijna alle paarden sprongen even goed en even makkelijk op een mexicaan als op een gecombineerde. Ik dressuur namelijk wel altijd op een gecombineerde.
Het overige gedeelte sprong beter op de mexicaan dan op een gecombineerde.
anneliesdj schreef:Als jij het mooi vind, kun je er gerust een gebruiken, de werking is alleen wat scherper dan van een gecombineerde neusriem. Dus houd er extra rekening mee dat je er een bontje onder doet en hem zeker niet strak aantrekt.
heroes_hell schreef:Ik ben van mening dat het zo sterk in werkt als de hand is.
En aangezien ik ook eventing rijd heb ik een mexicaan altijd bij het springen om. Bij alle paarden.
Met een mexicaan liggen de luchtwegen vrijer en dus gemakkelijker om diep en goed te kunnen ademhalen in de eventing.
Persoonlijk, vind ik het altijd zwaar overdreven. Mensen doen vaak alsof het ontzettend zwaar in werkt.
Bijna alle paarden sprongen even goed en even makkelijk op een mexicaan als op een gecombineerde. Ik dressuur namelijk wel altijd op een gecombineerde.
Brainless schreef:heroes_hell schreef:Ik ben van mening dat het zo sterk in werkt als de hand is.
Maar dan ben je meer ervaren dan TS die 14 is en net begonnen is met balkjes lopen en een laag kruisje springen.
Mijn paard loopt ook zonder problemen met beide, maar als mijn verzorgster een keer er op (uit)stapt/draaft merk je wel duidelijk het verschil en wordt zij met de mexicaanse sneller onrustig in de aanleuning.
CelestaT schreef:Ik ken zelf de hackamores niet goed. Zijn die even "scherp" als een mexicaanse?
CelestaT schreef:als je mee meeloper vindt prima.
Maar ik wilde gewoon aan mensen vragen wat hun het handigst vinden en dat is GEEN meeloperij.....
Koper schreef:anneliesdj schreef:Als jij het mooi vind, kun je er gerust een gebruiken, de werking is alleen wat scherper dan van een gecombineerde neusriem. Dus houd er extra rekening mee dat je er een bontje onder doet en hem zeker niet strak aantrekt.
Hoe kom je daar nou bij, een mexicaanse neusriem is helemaal niet scherper, en in de zin dat hij de wangen van je paard een stuk minder tegen de tanden poert is hij vriendelijker dan een gecombineerde neusriem. Een neusriem is pas scherper of minder scherp op het moment dat je er als ruiter op kunt inwerken en als je je teugels normaal aan het bit vastmaakt gaat je dat niet lukken.
Koper schreef:CelestaT schreef:Werkt het bij de jouwe ook dat die niet zo gaat snuiven/ Heel hard ademen?
Een neusriem die goed zit belemmert de ademhaling niet, ongeacht het model. Zwaar ademen lijkt me eerder een gevolg van inspanning en/of van gebrek aan uithoudingsvermogen.
CelestaT schreef:heroes_hell schreef:Ik ben van mening dat het zo sterk in werkt als de hand is.
Werkt het bij de jouwe ook dat die niet zo gaat snuiven/ Heel hard ademen?
anneliesdj schreef:Als je paard zijn mond stijf dicht houd maakt het idd niet uit, maar dan kun je beter zonder neusriem gaan rijden want heb je hem toch niet nodig.
Koper schreef:Hoe kom je daar nou bij, een mexicaanse neusriem is helemaal niet scherper, en in de zin dat hij de wangen van je paard een stuk minder tegen de tanden poert is hij vriendelijker dan een gecombineerde neusriem. Een neusriem is pas scherper of minder scherp op het moment dat je er als ruiter op kunt inwerken en als je je teugels normaal aan het bit vastmaakt gaat je dat niet lukken.
Brainless schreef:CelestaT schreef:Ben niet net begonnen maar maakt niet uit....
In het andere topic over je houding was duidelijk te zien dat de basis er nog niet in zit.
Dat geeft niet hoor, iedereen moet het leren; dus gewoon lekker doorgaan met oefenen (en goed les nemen).
Lara_Silver schreef:anneliesdj schreef:Als je paard zijn mond stijf dicht houd maakt het idd niet uit, maar dan kun je beter zonder neusriem gaan rijden want heb je hem toch niet nodig.
Wat is er mis met een neusriem enkel en alleen voor esthetische doeleinden? Ik heb ook zo'n aansnoergeval, toevallig omdat ik de neusriem zelf erg mooi vond, maar bij mij past er mijn hele hand tussen. Volledig nutteloos, maar maakt dat iets uit? Nee hoor, als het stil ligt en niet gaat flabberen en schuiven kan men er gerust mee rijden.