Reageert niet op bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:56

Mijn vorige paard heb ik ook bitloos gereden, gaf geen verschil tov met bit. Hij heeft zichzelf geleerd zijn rug te beschermen voor de ruiter, en die rug is hij nooit meer gaan loslaten. Het probleem zat dus niet in zijn mond, en zijn rug was prima in orde, maar met ruiter had hij het vertrouwen niet zijn rug te openen, en daar zijn we nooit meer doorheen gekomen. Je kunt het immers niet afdwingen, een paard moet het aanbieden, en mijn vorige paard heeft dat dus nooit gedaan.

Beste kans is voorwaarts neerwaarts blijven aanbieden. De meeste paarden gaan het wel snappen, vanuit daar kun je gaan opbouwen. Maar je moet wachten tot het paard zelf zakt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:57

Ik wil een Cranio Sacraal therapeut aanbevelen, mijn paarf heeft hier na z'n trauma zoveel baat bij gehad..Even z'n hoofd leeg maken en alles verwerken..

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:59

Wat is een cranio sacraal elco?

Vivaldala

Re: Reageert niet op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:00

Dat zal ik zeker gaan doen Angela.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:01

Als je naar deze site gaat wordt het heel goed uit gelegd wat het precies in houdt..www.opzoeknaardeoorzaak.nl

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:02

Heb je hem bijgezet aan de longe?
Als dat lukt, zou ik daarmee aan de slag gaan. Dus eerst alleen maar longeren.
Lukt dat niet, dan dierenarts en alles zo veel mogelijk uitsluiten.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:23

Ik heb besloten om het rijden eerst maar op te geven. Dus ga ik eerst helemaal terug naar de basis. Grondwerk en longeren. Ik heb zo'n handig touwtje om zijn rug te ontspannen tijdens het longeren. Ook ga ik ren afspraak maken met wat elco had voorgesteld. Dus nu gaan we ons eerst concentreren op al het andere en dan komt natuurlijk ook de da aan de man.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:27

Dat klinkt als een erg goed plan.

Je bedoelt denk ik de longeerhulp? Kan voor paarden die sterrenkijken inderdaad een fijne hulp zijn. Zelf gebruik ik liever de dubbellonge (omdat je dan ook echt het gevoel kunt geven van 2 teugels, waarvan je onder het zadel weer profijt hebt), of anders de pessoa. Maar dat is ieder zijn eigen voorkeur (zowel de mens als het paard).

De meeste paarden gaan het echt wel snappen hoor. Fijn dat je voor de lange duurzame weg gaat, en niet voor de korte weg die heel wat lijkt, maar eigenlijk alleen maar schade geeft (hard trekken)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:27

Vivaldala schreef:
Het zou zo maar kunnen. Natuurlijk toen ik ging kijken reed hij op een simpel bitje en kon ik er alles mee. Wie weet hoe hij hem heel los gereden! Met een harde hand krijg ik hem geweldig rond maar daar heb ik dus helemaal geen zin in

Is het dan geen optie om de vorige eigenaar een keer uit te nodigen en haar je te laten helpen?
Dan wel je paard op de trailer te zetten en daar een keer te gaan rijden?

Dan weet je allicht meer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:57

Vind dat wel een goed idee.

Je gaat ernu vanuit dat de vorige eigenaar veel druk of zaagwerk heeft gebruikt....maar had je dan met proefrijden niet gevoeld dat hij zich vast hield?

Ik kan me niet voorstellen dat er een paard is, die heerlijk gaat lopen terwijl hij pijn heeft en in een houding wordt gedwongen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:03

Ik zou toch ook eens beginnen met er iemand anders op te zetten. Het hoeft niet zo zijn dat jij niet goed genoeg kan rijden, maar je kan wel een andere rijstijl hebben die het paard misschien verwart of onzeker maakt waardoor hij zo reageert. Het is op M2 niveau niet toegestaan met stang en trens te rijden, dus het paard is in ieder geval alle klassen doorgekomen op een trens. Dat plus het feit dat het met proefrijden wel goed ging, doet mij toch wat twijfelen of het wel echt aan het paard ligt en niet aan de manier van rijden. Hoe langer jij het paard hebt hoe minder last of profijt je hebt van het rijden van de vorige eigenaar. Als het paard dus steeds slechter is gaan lopen, ben ik toch een beetje bang dat het probleem in jullie als combinatie zit en niet in de lichamelijke gesteldheid van het paard.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 22:13

Ik heb de eigenaar een aantal malen uitgenodigd om mij te helpen met het rijden. Aangezien ik me dit heel erg aantrek. Het maakt me zelfs onzeker. Ook heb ik ( als hij dan zei dat hij geen vervoer had ) aangeboden om daar heen te rijden. Hey is misschien een lange rit maar is het dubbel en dwars waard. Ook nooit gehoor van gehad.

Met het proefrijden liep hij anders en was hij iets sterker dan de andere paarden die ik ooit heb gereden. Ik gaf de schuld aan het slechte zadel destijds.

Iemand anders erop zetten is hetzelfde verhaal de eerste paar dagen gaat het goed. Maar het moment dat er een week voorbij is ( een week dezelfde ruiter ) vervalt hij in zijn oude patroon.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:27

Na 20minuten verdoofd alle pijn... dus dan kan je elk paard fijn rond rijden ;) dus dat kan zeer zeker wel.

Daarnaast dat je op wedstrijd niet met stang en trens mag rijden wilt niet zeggen dat ze dat thuis ook.niet deden. ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:01

xDenies schreef:
Na 20minuten verdoofd alle pijn... dus dan kan je elk paard fijn rond rijden ;) dus dat kan zeer zeker wel.

Mag ik vragen hoe je daarbij komt? Zou nl heel fijn zijn als het zo is, maar helaas is het niet waar...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:52

Nouja vervelend als het niet waar is .. maar er is toch een heel artikel over gegaan op facebook betreft slecht passende zadels.

"Bij het passen van zadels zijn een aantal uitgangspunten heel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Één daarvan is dat het twintig minuten duurt voordat zenuwen verdoofd raken.
Als je druk uitoefent op een zenuw doet dat pijn. Na twintig minuten verdwijnt die pijn, de zenuw raakt dan verdoofd en stopt als het ware met het afgeven van pijnsignalen.
Wanneer je een paard gaat rijden en het duurt minimaal twintig minuten voordat hij 'los laat' dan duidt dat op pijn. Die pijn verdwijnt na twintig minuten omdat dan de zenuwen verdoofd zijn en vanaf dat moment loopt het paard dus probleemloos, hij voelt de pijn immers niet meer. Let wel, het gaat dan om pijn door druk op zenuwen."

Dus nee, niet uit m'n duim gezuigd of dergelijke dingen ;) Ik zeg niet zomaar wat.
En daarnaast klinkt het behoorlijk logisch als je er verder in gaat verdiepen.

Maar goed .. vind er van wat je er van wilt vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:01

Misschien heb ik het even gemist, maar heb je het paard uberhaupt laten keuren bij aankoop?

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 10:31

Ik heb het paard laten keuren bij aankoop. Alles was goed gekeurd maar er werd wel gezegd dat hij een goed passend zadel nodig had. Dus ik heb eerst voor alles gezorgd en toen pas ben ik gaan rijden. Ik denk dat puur omdat ik iets vriendelijker in de mond ben hij zich hier tegen gaat werken als ik meer ga vragen.

Ik heb dat artikel ook gelezen van een niet passend zadel. Maar honder malen de zadelmaker laten langskomen en het zadel ligt gewoon perfect. Niets op aan te merken. Ik ben radeloos aan het worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:38

Heb je hem alleen klinisch laten keuren en is er toen ook echt goed naar de rug gekeken? Mijn ervaring is dat er door verschillende DA's toch vaak nog te makkelijk mee om wordt gegaan.

Had hij een pijnreactie bij het keuren van de rug en heeft DA daarom misschien gezegd dat hij een goed passend zadel nodig had? Is daar een aantekening van gemaakt op het keuringsrapport? Wat heeft hij precies daarover gezegd?

Het kan natuurlijk mede een rijtechnisch verhaal zijn maar als het paard zijn rug zo wegdrukt is daar vaak wel een reden voor. Ik zou je adviseren om een foto en zonodig een scan te laten maken van de rug. Doe dat zo snel als mogelijk, want als er sprake is van Kissing Spines of andersoortige artrose heb je maar korte tijd om aan te tonen dat het paard het voor aankoop al had.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:20

xDenies schreef:
Nouja vervelend als het niet waar is .. maar er is toch een heel artikel over gegaan op facebook betreft slecht passende zadels.

"Bij het passen van zadels zijn een aantal uitgangspunten heel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Één daarvan is dat het twintig minuten duurt voordat zenuwen verdoofd raken.
Als je druk uitoefent op een zenuw doet dat pijn. Na twintig minuten verdwijnt die pijn, de zenuw raakt dan verdoofd en stopt als het ware met het afgeven van pijnsignalen.
Wanneer je een paard gaat rijden en het duurt minimaal twintig minuten voordat hij 'los laat' dan duidt dat op pijn. Die pijn verdwijnt na twintig minuten omdat dan de zenuwen verdoofd zijn en vanaf dat moment loopt het paard dus probleemloos, hij voelt de pijn immers niet meer. Let wel, het gaat dan om pijn door druk op zenuwen."

Dus nee, niet uit m'n duim gezuigd of dergelijke dingen ;) Ik zeg niet zomaar wat.
En daarnaast klinkt het behoorlijk logisch als je er verder in gaat verdiepen.

Maar goed .. vind er van wat je er van wilt vinden.

xDenies schreef:

Daarnaast dat je op wedstrijd niet met stang en trens mag rijden wilt niet zeggen dat ze dat thuis ook.niet deden. ;)

Je zegt hier 2 verschillende dingen. Een paard zal niet na 20 minuten goed gaan lopen met een niet passend zadel. En is alleen genoeg druk op een klein deel van de zenuwen(nl alleen de oppervlakkige), en oa de spieren reageren met spanning op de verkeerde druk wat zeer pijnlijk is. Heb je het artikel misschien nog? Kan het niet vinden

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:31

Heb je bloed laten prikken bij de aankoop? Want anders zou hij zomaar op pijnstilling oid hebben kunnen lopen toen.

Het beste wat je in mijn ogen kunt doen is hem voorlopig lekker aan de longe doorwerken. Als ik naar de foto kijk zie ik een paard met verkeerde bespiering die alleen maar tegen je werkt. ( de bespiering bedoel ik, niet het paard) Aan de longe kun je eerst de juiste spieren gaan trainen.

Als je dan weer gaat rijden, begin dan eerst met longe werk voordat je erop gaat zitten. Zo is je paard al lekker los en kun je makkelijker er mee weg rijden.

Door nu even pauze te nemen met rijden krijgt hij hopelijk de lol in het werken weer terug, zeker als hij zijn lichaam leert te gebruiken op een manier die voor hem ook fijner is.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:40

Er is vooral naar zijn rug gekeken. Aangezien hij daar een minimale afwijking had. Maar dit zou en heeft nooit problemen gegeven. Hier is daarna ook een scan van gemaakt en daar kwam uit dat het niets is. Bloed is al eens afgenomen geweest ook goed terug gekregen.

Dus we gaan nu eerst beginnen met de lounge oefeningen.

Wat ik wel raar vind is dat hij in de bossen makkelijker te berijden is. Ook eerder ontspannen is terwijl ik dan precies hetzelfde rijd als binnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:48

Ga hem eerst maar eens de komende 2 weken aan een halstertje longeren en laat hem zeer langzaam tempo draven en stappen (nog even geen galop)
met langzaam , bedoel ik echt langzaam.
wb sturen? dat hoor je niet aan het bit te doen , en al helemaal niet met je binnenhand
sturen gebeurd vanachteruit, je zal dus moeten leren hem met je zit te sturen.
Zoek daarin goede instructie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:48

Vivaldala schreef:
Er is vooral naar zijn rug gekeken. Aangezien hij daar een minimale afwijking had. Maar dit zou en heeft nooit problemen gegeven. Hier is daarna ook een scan van gemaakt en daar kwam uit dat het niets is. Bloed is al eens afgenomen geweest ook goed terug gekregen.

Dus we gaan nu eerst beginnen met de lounge oefeningen.

Wat ik wel raar vind is dat hij in de bossen makkelijker te berijden is. Ook eerder ontspannen is terwijl ik dan precies hetzelfde rijd als binnen.

Ah, dan is er n.a.w. goed naar zijn rug gekeken. Dan denk ik dat je gewoon een rijtechnisch probleem hebt. Geeft niet, maar zoek een goede instructeur/trice en dan komt het goed. Je moet dan gewoon de "knoppen" nog vinden. Helemaal niet erg.
Dat hij in de bossen makkelijker te rijden is, zegt ook wel iets. Dan zal hij iets meer voorwaarts zijn. De meeste problemen in de aanleuning hebben hun oorzaak in het feit dat de paarden gewoon niet voorwaarts (genoeg) zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:51

Vivaldala schreef:
Ik heb besloten om het rijden eerst maar op te geven. Dus ga ik eerst helemaal terug naar de basis. Grondwerk en longeren. Ik heb zo'n handig touwtje om zijn rug te ontspannen tijdens het longeren. Ook ga ik ren afspraak maken met wat elco had voorgesteld. Dus nu gaan we ons eerst concentreren op al het andere en dan komt natuurlijk ook de da aan de man.

geen goed idee.
longeerhulp geloof ik niet in.
als een paard aan de longe recht en in balans beweegt , ontspant het vanzelf. Dat kan je niet afdwingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:53

Vivaldala schreef:
[ Afbeelding ]

Hier een foto voor de mensen die willen zien hoe hij momenteel loopt. Mag ik erbij zeggen dat dit dan de beste foto is.

Op deze foto, kan je zien dat jij zelf achter zijn middelpunt zit met je gewicht, waardoor je hem meer druk geeft op de rug. Je bovenlijf meer boven zijn middelpunt houden, dan zal hij wat meer ontspannen gaan bewegen